Walle85
H HSP skrev:
Tänk på att den reserverade platsen för mätaren ska ha följande minsta mått:
Bredd 195mm
Höjd 345mm
Djupet 175mm om det är mätarskåp.
Inom den "ytan" får inte annat monteras än själva elmätaren. (Tror inte TS mätarplats karar höjdmåttet med nuvvarnde brytare)

[länk]
Invändigt är skåpet ca 650mm högt, så då har man ca 300mm plats kvar på höjden om man skulle kunna möblera om allt, får man det? Blir svårt så som det är nu när den sitter ganska mitt i skåpet.
Minns att elektrikern som var här och bytte till nya mätaren knorrade lite kring utrymmet.
Den elektriker som installerade arbetsbrytaren ovanför elmätaren har ett godkännande från nätägaren att det var ok, trots det taighta utrymmet. Jag var noga med att det inte skulle bli problem för mig senare, så låg på honom att få ok på denna layout.
 
Lite frågor och spekulationer:
Fick du ok från din elektriker som installerade arbetsbrytaren?
Eller fick du ok direkt från nätägaren?
och jag gissar på att du inte har det skriftligt varken från elektriker eller nätägare.
Jag gissar på att din elektriker sa att det var ok från nätägaren....
Nätbolaget har gissningsvis inte sett din mätplats men möjligen någon av deras entreprenörer...

Bättre lösning:
Ett alternativ som ofta fungerar i äldre mätarskåp är att byta ut befintliga huvudbrytaren och tråda om denna så den är kopplad efter mätaren, Här kommer ett förslag på en lämplig brytare https://www.elgrossisten.se/elcentral-sakringar/tillbehor/lastbrytare-eldon-kue340tr/
den lösningen accepterar många nätbolag och då behöver man inte montera in mer utrustning i skåpet, men det löser tyvärr inte ditt önskemål om överspänningsskydd.

Lite fakta.
Nätägaren kan vid nästa mätarbyte eller besök säga att utrymmet inte är tillräckligt och enligt nätavtalet kräva ändring.
Det finns en anleding till att mätaren har "reserverat" utrymme. och i den modellen av skåp du har fanns det inget "kundutrymme" ovanför mätaren...

Nedan från "Allmänna avtalsvillkor Elnät 2012 Konsument (rev 2)" det är det nätavtalet de flesta nätbolag använder när konsumenter har tecknat ett elabonnemang.

Konsumentens anläggning
3.6 Alla förekommande arbeten på konsumentens anläggning ska utföras enligt gällande bestämmelser. För arbetets utförande ska, om inte annat följer av gällande bestämmelser, anlitas behörig elinstallatör.

3.9 Elnätsföretaget äger inte och ansvarar inte för att bekosta, installera eller underhålla för mätanordningen erforderlig utrustning, såsom mätartavla, mätarskåp och mätarledningar

3.10 Elnätsföretaget har rätt att kräva att konsumenten på egen bekostnad ändrar sin anläggning så att betryggande driftförhållanden uppnås och så att gällande bestämmelser uppfylls.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Denna kapsling från Biltema tror jag får plats där arbetsbrytaren sitter idag (om man byter ut den), då har man plats för 12 moduler i bredd.
Nej du skulle klara dig bäst med beröringsskydd på metervara för att skapa DIN-slits av lämplig längd via halvor och två ändstycken. Då blir det riktigt bra i höjdled och i princip slipper du undan problem med de mått mm som HSP nämner.

I praktiken finns inget att klaga på med en sån lösning och du skulle bara veta hur dåligt det många gånger är gjort vid tex utökning för laddboxar, solel osv. Det ClasseClas visar är ju dock lite i särklass och inget du ska ta efter.
 
Walle85
GK100 GK100 skrev:
Då blir det riktigt bra i höjdled och i princip slipper du undan problem med de mått mm som HSP nämner.
Vart syftar du på att detta ska installeras, ovan eller under mätaren? Samt vad ska monteras enligt dig på skenan förutom de överspänningsskydd jag önskar installera? Dvs. vilka komponenter som finns i skåpet idag bör sitta på skenan?
 
I övre delen, i området under mätaren finns servisanslutning som nätägaren ansvarar för och mätarsäkringarna som sitter rätt där och ska vara diazed dvs vanliga proppar. Inget du kan göra enkelt i den delen och som är vettig i nuläget samt plomberbar som det ska vara.

I nya delen ska då sättas en huvudbrytare lik den du har i gamla delen och den kan då vara både brytare produktion och sk kundbrytare på rätt sida efter mätaren enligt nutida standard. Efter den kan du då sätta överspänningsskyddet och sen är det klart.

Jag förstår att det nog blir svårt för dig att få någon att göra detta tex på grund av att de inte känner till lämpligt material och att göra vettiga jobb om man ser till brytaren du fått monterad. Så kanske enklast om du försöker få till det invid dosan du har för avgreningen.
 
Walle85
GK100 GK100 skrev:
I övre delen, i området under mätaren finns servisanslutning som nätägaren ansvarar för och mätarsäkringarna som sitter rätt där och ska vara diazed dvs vanliga proppar. Inget du kan göra enkelt i den delen och som är vettig i nuläget samt plomberbar som det ska vara.

I nya delen ska då sättas en huvudbrytare lik den du har i gamla delen och den kan då vara både brytare produktion och sk kundbrytare på rätt sida efter mätaren enligt nutida standard. Efter den kan du då sätta överspänningsskyddet och sen är det klart.

Jag förstår att det nog blir svårt för dig att få någon att göra detta tex på grund av att de inte känner till lämpligt material och att göra vettiga jobb om man ser till brytaren du fått monterad. Så kanske enklast om du försöker få till det invid dosan du har för avgreningen.
Yes, tack för guidning och input. En annan fråga, kan man utifrån denna bild avgöra ifall det är 3 eller 4 poler man ska ha på överspänningsskyddet, eller måste jag fråga nätägaren angående detta sett till hur det är kopplat ut mot gatan?
Elektriskt skåp med säkringar, kablar och genomföringar, installationskomponenter, tecken på utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den svarta kabeln som inte är kopplad på denna bild är det som sedan gick till laddbox eller arbetsbrytaren, detta var innan allt var klart.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Yes, tack för guidning och input. En annan fråga, kan man utifrån denna bild avgöra ifall det är 3 eller 4 poler man ska ha på överspänningsskyddet, eller måste jag fråga nätägaren angående detta sett till hur det är kopplat ut mot gatan?
[bild]

Den svarta kabeln som inte är kopplad på denna bild är det som sedan gick till laddbox eller arbetsbrytaren, detta var innan allt var klart.
Din matning från nätägaren är som du ser på vänstra plinten tre faser och PEN dvs om skyddet kunde placeras någonstans i området bilden visar skulle det vara trepoligt. Om du sätter det på andra ställen där kablarna på bilden dvs femledare används får man välja fyrpoliga.

Din senaste bild pekar mot att det är rörigt och dåligt gjort om alla utgående ledningar både original på högra plinten och de två kablarna är anslutna där. Det gör det bökigt att ange något riktigt bra sätt och ställe där du kan sätta in skydden du vill ha. Har du någon uppfattning av hur det blev här när det var färdigt.
 
GK100 GK100 skrev:
Din matning från nätägaren är som du ser på vänstra plinten tre faser och PEN dvs om skyddet kunde placeras någonstans i området bilden visar skulle det vara trepoligt. Om du sätter det på andra ställen där kablarna på bilden dvs femledare används får man välja fyrpoliga.

Din senaste bild pekar mot att det är rörigt och dåligt gjort om alla utgående ledningar både original på högra plinten och de två kablarna är anslutna där. Det gör det bökigt att ange något riktigt bra sätt och ställe där du kan sätta in skydden du vill ha. Har du någon uppfattning av hur det blev här när det var färdigt.
Om den ska vara trepolig eller fyrpolig har ingenting med om inkommande mantning har PEN-ledare.
All hänger på hur utgående ledning är, om det är PEN eller PE+N.
Är utgående PEN så är det trepoligt skydd som är användbart.
Är utgående PE+N så är det fyrpoligt skydd som är användbart.
 
Som du ser skrev jag att om det kunde placeras i området bilden visar kan trepoligt vara lämpligt och då främst pga att matning till punkten är 3L-PEN och oberoende av om det är nätets servis eller placerat någonstans inom TS anläggning. Sätts skyddet någonstans där matningen är TN-S väljer man fyrpoligt skydd. Invid punkten där PE och N separeras (som tänkbart på bilden) finns ingen överspänning N gentemot skyddets avledningsanslutning dvs PEN att aktivera skyddet för N med.

Detta bara som ett förtydligande av vad jag skrev och menade tidigare.
 
Walle85
GK100 GK100 skrev:
Din matning från nätägaren är som du ser på vänstra plinten tre faser och PEN dvs om skyddet kunde placeras någonstans i området bilden visar skulle det vara trepoligt. Om du sätter det på andra ställen där kablarna på bilden dvs femledare används får man välja fyrpoliga.

Din senaste bild pekar mot att det är rörigt och dåligt gjort om alla utgående ledningar både original på högra plinten och de två kablarna är anslutna där. Det gör det bökigt att ange något riktigt bra sätt och ställe där du kan sätta in skydden du vill ha. Har du någon uppfattning av hur det blev här när det var färdigt.
Tyvärr har jag ingen bild av det färdiga resultatet och nu är det plomberat, så kan inte se hur det är kopplat utan att bryta plomberingen.

Men om jag då förstår det rätt så är det 3 poligt skydd i mätarskåpet och 4 poligt ifall jag sätter det inne i pannrummet bredvid kopplingsdosan.
 
Walle85
En kvalificerad gissning är att arbetsbrytaren är inkopplad efter elmätaren, sedan går det vidare till smart meter och laddbox för att sedan komma in tillbaka i mätarskåpet för att kopplas in till plinten under den lilla brytaren och sedan fortsätta in till husets elcentral.

Dvs, det som går från elmätare till plint in till hus på bilden numera går från elmätare direkt till arbetsbrytaren sedan till smart meter/laddbox och sedan in till plinten i mätarskåpet och sedan in till elcentral i huset.
 
Redigerat:
Den lilla luckan över utgående plinten är inte under plombering så där kan man se lite mer. Sen har jag svårt att se sambanden på dina olika bilder med olika kabeltyper osv på olika ställen som bör hänga ihop. Du kanske kan dra några streck som symboliserar hur du tror det hänger ihop med laddbox, solel och gamla originalcentralen mm.

Som sagt vid mätarskåpet trepolig och vid dosan fyrpolig om nu matningen dit är femledare TN-S.
 
Walle85
SM=smart meter
LB=laddbox
EC=elcentral i huset

Öppet elektriskt skåp med säkringar och elmätare, varningsskylt, graffiti-liknande markeringar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Både smart meter och säkringar till laddbox sitter i en liten kapsling på andra sidan väggen. Därav går kabeln in i väggen direkt från arbetsbrytaren och kommer sedan in i kapslingen där lilla brytaren och plinten sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.