16 521 läst · 65 svar
17k läst
65 svar
Fråga angående altan som inte kräver bygglov
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 131 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 131 inlägg
Det beror nog på vilket perspektiv man har. Men under min livstid har det byråkratiserats något enormt i denna sektor. Mycket är ju en effekt av de utopiska drömmar om effektiv centralplanering för byggande som manifesterades i ÄPBL 1987. Och den nuvarande PBL från 2010 är ju egentligen bara ett försök att justera lite på den konstruktionen. Sen försöker politikerna mildra de värsta effekterna för småhusägarna av PBL genom en massa undantag. Det gör det hela ännu rörigare.A Autodidak1 skrev:
Nåja, det är nog bara att leva med.
Moderator
· Stockholm
· 52 541 inlägg
Det var inte så mycket friare före 1987. Det som hänt på senare år är mer detaljregleringar om energieffektivitet, tillgänglighet osv.
Saker som aktualiserats brett i hela samhället, så det är inget specifikt för just bygglovshantering.
Saker som aktualiserats brett i hela samhället, så det är inget specifikt för just bygglovshantering.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 131 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 131 inlägg
Det är en svår diskussion att föra och egentligen kräver den kvantitativa mått baserat på omfattande empiriska mätningar. Sånt finns inte. Men bara för tydlighets skull med frihet menar jag saker som den enskilde kan genomföra med minimal inblandning av myndighetspersoner eller andra yrkespersoner. Längre handläggningstider, ökade krav på dokument som ska lämnas in för handläggning, ökade krav på köp av tjänster av yrkespersoner som ska framställa dokument eller genomföra arbetsuppgifter för genomförandet minskar alla friheten. Ökade kostnader för allt detta minskar också friheten. Utan att ha kvantitativa data så menar jag ändå att vi har komplicerat vår tillvaro och minskat friheten utifrån detta perspektiv.H hempularen skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Även om byråkrati kan vara krångligt ibland så känns den svenska byråkratin som en piss i Missisippi jämfört med vissa andra länder i Europa då man hör skräckhistorier från kollegor som arbetar mot England, Tyskland och en del sydliga länder.H hempularen skrev:
Har faktiskt fått besked ifrån kommunen idag att dom gör bedömningar från fall till fall precis som någon här skrivit och handläggaren i det här fallet såg inga problem för mig att bygga ut längre än 3.6 meter från huset då det ligger utanför detaljplan och är inget speciellt kulturområde eller så och det var ju bra nyheter för mig Däremot måste jag fortfarande respektera avståndet till grannen och ha skriftligt godkännande om jag ska bygga närmare än så och det är ju inga konstigheter.
Som relativt nybliven husägare så blir jag fortfarande typ dagligen förvånad över hur mycket byråkrati och bestämmelser det finns. Man trodde att det var ganska fritt vad man fick göra med sitt eget hus/egen tomt men icke. Ganska otroligt egentligen
Som relativt nybliven husägare så blir jag fortfarande typ dagligen förvånad över hur mycket byråkrati och bestämmelser det finns. Man trodde att det var ganska fritt vad man fick göra med sitt eget hus/egen tomt men icke. Ganska otroligt egentligen
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Men det stämmer inte!berisen skrev:Har faktiskt fått besked ifrån kommunen idag att dom gör bedömningar från fall till fall precis som någon här skrivit och handläggaren i det här fallet såg inga problem för mig att bygga ut längre än 3.6 meter från huset då det ligger utanför detaljplan och är inget speciellt kulturområde eller så och det var ju bra nyheter för mig Däremot måste jag fortfarande respektera avståndet till grannen och ha skriftligt godkännande om jag ska bygga närmare än så och det är ju inga konstigheter.
Du behöver inte fråga grannen i normalfallet, bara om du bygger högt enligt dom nya reglerna (1,8 m, max 3,6 m ut från hus och kommer närmare än 4,5 m från granne)
Så länge du inte bygger högre än 1,2 m (marknära) får du i praktiken ha trädäck på hela tomten. Om det blir för högt så kan det bli nedslag men det är inte normalfallet.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 131 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 131 inlägg
Ring tillbaka och fråga handläggaren vänligt om lagrum för det påståendet.berisen skrev:
Det kan vara så att handläggaren inte alls har något lagrum men personligen tycker är lämpligt för säkerhets skull så att det aldrig blir en diskussion mellan dig och grannen. Det här är faran med prat med handläggare, man vet inte vad de syftar på och de tar inget ansvar för vad de säger.
Jag passade på att fråga vad för skillnad det var mellan trädäck och altan och enligt han jag pratade med så fanns det ingen skillnad utan det var bara olika ord. Lite konstigt med tanke på allt jag läst här inne men det kanske är olika i olika kommuner?Claes Sörmland skrev:Ring tillbaka och fråga handläggaren vänligt om lagrum för det påståendet.
Det kan vara så att handläggaren inte alls har något lagrum men personligen tycker är lämpligt för säkerhets skull så att det aldrig blir en diskussion mellan dig och grannen. Det här är faran med prat med handläggare, man vet inte vad de syftar på och de tar inget ansvar för vad de säger.
Oavsett så orkar jag nog inte försöka ta reda på om dom har rätt eller inte, jag ville egentligen mest få reda på om jag fick bygga längre ut än 3.6 meter och det fick jag ju så då är mina problem lösta Att ha ett visst avstånd mot grannen känns helt okej och ganska rimligt ändå så mig gör det ingenting.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 131 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 131 inlägg
Nej det är inte olika mellan olika kommuner. Han förstod inte iden med att undvika ordet "altan". Altan är den term som används i PBL för en konstruktion som kan vara en bygglovspliktig del av ett hus och som det finns undantag för hur de kan utformas för så att bygglov inte krävs. Termen trädäck finns inte med i PBL och är inte bygglovspliktigt.berisen skrev:Jag passade på att fråga vad för skillnad det var mellan trädäck och altan och enligt han jag pratade med så fanns det ingen skillnad utan det var bara olika ord. Lite konstigt med tanke på allt jag läst här inne men det kanske är olika i olika kommuner?
Oavsett så orkar jag nog inte försöka ta reda på om dom har rätt eller inte, jag ville egentligen mest få reda på om jag fick bygga längre ut än 3.6 meter och det fick jag ju så då är mina problem lösta Att ha ett visst avstånd mot grannen känns helt okej och ganska rimligt ändå så mig gör det ingenting.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 836 inlägg
Nej då ska du inte behöva något tillstånd alls
Jag skickade nyligen en fråga till min kommun (Västerås)..
"Jag hade tänkt bygga en altan vid huset. Utstick 4 meter från huset, total area ca 30 kvm. Huset ligger inte inom detaljplanerat område utan "på landet". Mer än 5 meter till grannens tomt. Förstår jag reglerna rätt att så länge altangolvet ligger lägre än 1 meter ovan marknivå, krävs inget bygglov? Krävs bygglov av annan anledning?
Vad menas egenrligen med "Altanen inte påverkar utseendet på din byggnad i för stor utsträckning"?
Tack på förhand"
Det svar jag fick?
"Det är korrekt".
"Jag hade tänkt bygga en altan vid huset. Utstick 4 meter från huset, total area ca 30 kvm. Huset ligger inte inom detaljplanerat område utan "på landet". Mer än 5 meter till grannens tomt. Förstår jag reglerna rätt att så länge altangolvet ligger lägre än 1 meter ovan marknivå, krävs inget bygglov? Krävs bygglov av annan anledning?
Vad menas egenrligen med "Altanen inte påverkar utseendet på din byggnad i för stor utsträckning"?
Tack på förhand"
Det svar jag fick?
"Det är korrekt".
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 14 inlägg
Jag återupplivar denna då den visade sig vara väldigt relevant för oss ><!
Vi bor i radhus med trall på baksidan. Den är från 1968 och behöver bytas ganska omgående. I samband med detta tänkte vi bredda den och göra den lite längre. Så här ser det ut nu:
Allas trallar ligger med andra ord hela vägen ut till tomtgränsen (då det var som dom byggdes 1968) utom vår, som har en liten grässplätt mot vår granne till höger, drygt 90cm bred. Trallarna går också ut 3.5m från husen och det räcker tyvärr inte riktigt för oss ><. Det vi vill göra är följande:
Riva hela existerande trallen och istället lägga den hela vägen till grannens tomt till höger (vi har en avdelare där) samt förlänga den till 4.2m från huset. Det är här jag har fastnat lite hos boverket då jag inte förstår om det räcker med grannens tillstånd för detta, eller om det ens är nödvändigt då trallen redan ligger inom 4.5m från tomtgränsen.
Har nån liknande erfarenhet och fått ett defintivt "så här får du göra"? Altanen kommer vara drygt 20cm hög så det är inte ett problem, men det faktum att jag förlänga och bredda den kanske är det.
Vi bor i radhus med trall på baksidan. Den är från 1968 och behöver bytas ganska omgående. I samband med detta tänkte vi bredda den och göra den lite längre. Så här ser det ut nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allas trallar ligger med andra ord hela vägen ut till tomtgränsen (då det var som dom byggdes 1968) utom vår, som har en liten grässplätt mot vår granne till höger, drygt 90cm bred. Trallarna går också ut 3.5m från husen och det räcker tyvärr inte riktigt för oss ><. Det vi vill göra är följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riva hela existerande trallen och istället lägga den hela vägen till grannens tomt till höger (vi har en avdelare där) samt förlänga den till 4.2m från huset. Det är här jag har fastnat lite hos boverket då jag inte förstår om det räcker med grannens tillstånd för detta, eller om det ens är nödvändigt då trallen redan ligger inom 4.5m från tomtgränsen.
Har nån liknande erfarenhet och fått ett defintivt "så här får du göra"? Altanen kommer vara drygt 20cm hög så det är inte ett problem, men det faktum att jag förlänga och bredda den kanske är det.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Inga problem, behöver inte fråga någon. Det är inte bygglovspliktigt. Du får ha altan på hela tomten om du vill.TinyWiking skrev:Jag återupplivar denna då den visade sig vara väldigt relevant för oss ><!
[bild]
[bild]
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 14 inlägg
Boverket får det dock att låta som att man behöver tillstånd om det är mer än 3.6 meter frn huset och närmre än 4.5m frn grannen, det är otroligt förvirrande ><. Var är orsaken till att jag inte behöver ha några tillstånd? Mig till känna har grannar som bytt sina trallar aldrig frågat någon men efter att ha googlat, läst denna tråd och kollat på boverket känner jag mig mer förvirrad än någonsin ><