Jag köpte mig en Bosch handöverfräs, stora modellen som går att fästa i plattan i det kombinerade arbetsbordet. Tittade lite på youtube på olika hemmabyggda liftar och noterade att det var ena häftiga klumpar det var fråga om. Sen fick jag korn på "färdigbyggda" liftar vilket verkade vara mera min modell. Har nu beställt en som har fäste för en rund fräs vilket min fräs definitivt inte är, men vadå det går väl att fila till en passbit som löser det problemet? Den har även en platta längst upp som är mindre än hålet i mitt arbetsbord men även där kan man ju såga in en lämplig platta och montera in den i? Fördelen i sammanhanget är att man slipper skruva lös cirkelsågen från arbetsbordets platta när man skall använda fräsen. Förresten skulle det vara bra med en lift till sågen också men där har jag inte hittat några "färdigbyggda" så det får väl bli ett DIY projekt, nångång.
 
S starhawk skrev:
Jag köpte mig en Bosch handöverfräs, stora modellen som går att fästa i plattan i det kombinerade arbetsbordet. Tittade lite på youtube på olika hemmabyggda liftar och noterade att det var ena häftiga klumpar det var fråga om. Sen fick jag korn på "färdigbyggda" liftar vilket verkade vara mera min modell. Har nu beställt en som har fäste för en rund fräs vilket min fräs definitivt inte är, men vadå det går väl att fila till en passbit som löser det problemet? Den har även en platta längst upp som är mindre än hålet i mitt arbetsbord men även där kan man ju såga in en lämplig platta och montera in den i? Fördelen i sammanhanget är att man slipper skruva lös cirkelsågen från arbetsbordets platta när man skall använda fräsen. Förresten skulle det vara bra med en lift till sågen också men där har jag inte hittat några "färdigbyggda" så det får väl bli ett DIY projekt, nångång.
Intressant! Jag är i samma läge. Har ett fräsbord, hemmagjort, men ingen lift vilket gör det extremt svårt att sälla in rätt höjd. Är dessutom trött på att montera av fräsen när den ska användas "uppifrån". Så jag funderar på att köpa en till fräs, en kantfräs som är rund och montera fast i fräsbordet. Till den finns det många byggbeskrivningar på tuben.
Vilken lift har du köpt?
 
Ska du ha en fräs monterad i bord är en kantfräs säkerligen inte det optimala valet, de är ju i allmänhet ganska motorsvaga.
I ett bord vill man ha en relativt stor fräs som kan ta stål med en skaftdiameter på minst 8mm men helst 12 mm eller 1/2 tum för att kunna utnyttja fräsbordet till fullo. Spår, profiler och olika kantfräsningar kräver rätt mycket styrka, vilket en kantfräs inte har.

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
pools pools skrev:
Intressant! Jag är i samma läge. Har ett fräsbord, hemmagjort, men ingen lift vilket gör det extremt svårt att sälla in rätt höjd. Är dessutom trött på att montera av fräsen när den ska användas "uppifrån". Så jag funderar på att köpa en till fräs, en kantfräs som är rund och montera fast i fräsbordet. Till den finns det många byggbeskrivningar på tuben.
Vilken lift har du köpt?
Det är en Jessem. Föregående inlägg skrevs innan jag hade fått den levererad, då visste jag inte hur fräsen monteras utan antog att det var som i dom hemmabyggda varianterna dvs fastklämd mellan några backar. Så är inte fallet med denna, man skruvar fast fräsens bottenplatta i en platta som styrs av tre gejdrar. Höjdläget styrs av en vev som man stoppar i ett hål på översidan det finns även en skala, varje varv motsvarar 2 mm. Bredvid det hålet finns ytterligare ett hål där man kan låsa höjdläget, underbara grejor. Det som inte var så bra var att jag fick varianten med förborrad monteringsplatta. Det finns hål för en massa fräsar i den men inte för min. Det är så massa hål att jag inte vill satsa på att borra ett par till, så jag har beställt en s.k. blank monteringsplatta som inte har några hål alls för fräsar, man får borra själv.

Fast nu har man fått mersmak: jag vill ha en lift till bordsågen också har dock bara sett hemmabyggen och dom är rätt stora anordningar.
 
S starhawk skrev:
Fast nu har man fått mersmak: jag vill ha en lift till bordsågen också har dock bara sett hemmabyggen och dom är rätt stora anordningar.
En lift till bordssågen? Menar du att du ska ha integrerat fräsbord i bordssågen också? Eller vad har man en lift till bordssågen till?
 
V vectrex skrev:
En lift till bordssågen? Menar du att du ska ha integrerat fräsbord i bordssågen också? Eller vad har man en lift till bordssågen till?
Både bordsågen och fräsen håller till i samma bord fast inte samtidigt det är ett kombinationsbord som kan användes antingen för för bordssåg, fräs eller sticksåg.

En lyft för bordssågen är ju en anläggning för att reglera hur mycket av sågklingan som sticker upp
 
Jag är ingen stor vän av ideen att svänga en handcirkelsåg upp och ned infälld i ett bord och använda som bordscirkelsåg.
Det är och förblir en fattigmansnödlösning hur du än bygger om det.
 
Det
H heimlaga skrev:
Jag är ingen stor vän av ideen att svänga en handcirkelsåg upp och ned infälld i ett bord och använda som bordscirkelsåg.
Det är och förblir en fattigmansnödlösning hur du än bygger om det.
Det får stå för dig! Lösningen är i allmänt bruk bland åtskilliga, främst bland hobbysnickare dit jag räknar mig själv. Om det skulle användas professionellt skulle jag kanske satsa på en "riktig" bordsåg men denna lösning är allt annat än en fattigmansnödlösning utan fungerar mycket bra! Höjningen/sänkningen av sågklingan går tämligen lätt att göra utan en lift men blir betydligt smidigare med en lift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.