7 380 läst · 39 svar
7k läst
39 svar
Fräscha upp gummit på vinterdäcken
Nya däck har 8 till 10 mm mönsterdjup , mina friktions VINTERDÄCK har 6-7 mm mönsterdjup , helt ok .Rkarlsson skrev:
De är 9 år gamla .
Vid 10 år är rekommendationen att byta till nya , men däck kan förvaras på många olika sätt (svalt o torrt eller ute i solskenet )
Har redan ett jänk
Apropå gamla snåla gubbar , 1999 infördes lagen om vinterdäck .
Dina 9 år gamla däck har sprickor som du tror att olivolja fixar. Du är helt enkelt bara galen om du tror att däcken är bra att bruka när du själv sade att sist var de otrevliga.Tomture61 skrev:Nya däck har 8 till 10 mm mönsterdjup , mina friktions VINTERDÄCK har 6-7 mm mönsterdjup , helt ok .
De är 9 år gamla .
Vid 10 år är rekommendationen att byta till nya , men däck kan förvaras på många olika sätt (svalt o torrt eller ute i solskenet )
Har redan ett jänk
Apropå gamla snåla gubbar , 1999 infördes lagen om vinterdäck .
Skiter fullkomligt i när däcklagen kom till den är oväsentlig. Alla med ett körkort idag vet att man inte kör på däck med sprickor (eller de som tänker något alls på säkerhet.)
Släng skiten köp nytt.
Shit jag som äger en bil (amerikansk veteranbil) där rattstången inte är kollapsbar .Rkarlsson skrev:Dina 9 år gamla däck har sprickor som du tror att olivolja fixar. Du är helt enkelt bara galen om du tror att däcken är bra att bruka när du själv sade att sist var de otrevliga.
Skiter fullkomligt i när däcklagen kom till den är oväsentlig. Alla med ett körkort idag vet att man inte kör på däck med sprickor (eller de som tänker något alls på säkerhet.)
Släng skiten köp nytt.
Ska jag skrota den nu då ......
Skillnaden mellan microsprickor och sprickor till korden är rätt enorm
Vad jag vet så härsknar olivolja med tiden så jag skulle använda något annat till gummilisterna. Lägg 40 kronor på Listskydd,Tomture61 skrev:
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/listskydd-2000038556
Däck där de tappat sin väghållning mot ett däck som håller väghållning är enorm skillnad.Tomture61 skrev:
Du sa själv att de var otrevliga. Du kan ha däcken att köra på din egna tomt =)
Om rattstången spetsar endast dig om du kör in i ett träd påverkar inte medtrafikanterna.
Har kört Sonax förut till däck / lister men lägger sig mest på ytan och försvinner efter ngr tvättar .ClasseClas skrev:
Nu kör jag Meguiars Endurance Tire Gel , fantastisk hållbarhet till däck .
Olivoljan som jag använde till gummilister på bilen verkar krypa in i gummit , dom är helt matta efter ngn dag .
Till vintern får jag kanske köra ngt annat som stannar på ytan .
T-sprit + glycerin har jag ej testat ännu till lister .
Redigerat:
Och jag har verkat i en branch där man gör allt, det ena dummare än det andra för att generera mer grepp mellan gummi och asfalt…Tomture61 skrev: