Hej!
Att Rudi byggt ett bord vet jag, förhoppningsvis är det fler. Ett användningsområde är tillverkning av snygga tavelramar.
Välj plankbit 50 x 25 mm. Kapa av två bitar med övermått.
Lägg plankbiten med snygga sidan nedåt och fräs kanterna lika. Upprepa med den andra plankbiten. Du har nu två bitar med lika tvärsnitt.
Klyv dem båda på en bordscirkelsåg, hoppas Du har en sådan. I syfte att få rambitarna lika breda så vänder Du den frästa sidan mot anhållet. Upprepa och justera den andra rambitens bredd. Upprepa med den andra frästa plankbiten.
Du har nu fyra rambitar vars längder det gäller att justera. Personligen kapar jag dem försiktigt med en bågfil och slipar sedan fram den 45-gradiga vinkeln på en planskiva med vinkelbord. Hörnet bör bli helt tätt.
Limma ihop, slipa och behandla. Sätt i en förstoring med glas, slå in och ge bort.
Du har tolv dagar på Dig att fixa julklappen som blir unik.
mvh per
Att Rudi byggt ett bord vet jag, förhoppningsvis är det fler. Ett användningsområde är tillverkning av snygga tavelramar.
Välj plankbit 50 x 25 mm. Kapa av två bitar med övermått.
Lägg plankbiten med snygga sidan nedåt och fräs kanterna lika. Upprepa med den andra plankbiten. Du har nu två bitar med lika tvärsnitt.
Klyv dem båda på en bordscirkelsåg, hoppas Du har en sådan. I syfte att få rambitarna lika breda så vänder Du den frästa sidan mot anhållet. Upprepa och justera den andra rambitens bredd. Upprepa med den andra frästa plankbiten.
Du har nu fyra rambitar vars längder det gäller att justera. Personligen kapar jag dem försiktigt med en bågfil och slipar sedan fram den 45-gradiga vinkeln på en planskiva med vinkelbord. Hörnet bör bli helt tätt.
Limma ihop, slipa och behandla. Sätt i en förstoring med glas, slå in och ge bort.
Du har tolv dagar på Dig att fixa julklappen som blir unik.
mvh per
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Jag funderar på att ändå köpa ett fräsbord och då kombinerat med möjligheten att använda en cirkelsåg och sticksåg i fast form så att säga. Visserligen är det möjligt att bygga det själv, men för en hemmapulare som jag är det nog av vikt att ens saker är ordentligt säkrade. Jag är beredd att lägga en slant för att säkra mig själv...
Jag har hittat två varianter på kombinerade fräs-, sticksågs- och cirkelsågbord och jag behöver er hjälp med att välja rätt
Alt 1: Clas Ohlson:
Arbetsbord Powerbase 1002 för handcirkelsåg (max 185 mm), sticksåg, handöverfräs m.m. Epoxylackerat metallstativ med 2 st hjul, 30 mm tjock skiva av melaminbelagd MDF board och löstagbar iläggsplatta för enkel montering av maskinen. Lev. med strömbrytare (nödstopp-/nollsp.funktion), skruvstycke (150 mm spännv.), 4 spännhakar för fastsättning av upp till 900 mm. långa arbetsstycken, genomskinlig skyddshuv, klyvlinjal/geringslinjal, strömbrytarklämma och påskjutare. Storlek 900x625 mm. höjd 840 mm. Ca 2000 kronor.
Alt 2: Wolfcraft
Den här funktionella kompaktlösningen kombinerar maskinbord och en universell arbetsbänk för precisionsarbete.
Master cut 1000 fungerar säkert och exakt som såg- och fräsbord eller kan användas som arbets- och hyvelbänk med övertygande funktioner och utrustning.
Fräs- och sågbord:
passar alla stick- och handcirkelsågar med max. 66 mm skärdjup
komplett utrustning inklusive spaltinlägg, skjutstock, kontaktklämma och säkerhetsbrytare
universellt användbar med alla överhandsfräsar i kombination med längdfräsanslag och kurvfräsanslag
Arbets- och hyvelbänk:
massiv, slagtålig MDF-arbetsskiva 455 x 540 mm
Stabilt underställ:
står stabilt och är robust verktygsförvaring och skjutstockgarage
hopfällbar med några enkla handgrepp för platssparande förvaring
Prs: ca 1800 men då ingår ej flera nödvändiga saker som tex frässkydd, anslag mm mm.
Jag har hittat två varianter på kombinerade fräs-, sticksågs- och cirkelsågbord och jag behöver er hjälp med att välja rätt
Alt 1: Clas Ohlson:
Arbetsbord Powerbase 1002 för handcirkelsåg (max 185 mm), sticksåg, handöverfräs m.m. Epoxylackerat metallstativ med 2 st hjul, 30 mm tjock skiva av melaminbelagd MDF board och löstagbar iläggsplatta för enkel montering av maskinen. Lev. med strömbrytare (nödstopp-/nollsp.funktion), skruvstycke (150 mm spännv.), 4 spännhakar för fastsättning av upp till 900 mm. långa arbetsstycken, genomskinlig skyddshuv, klyvlinjal/geringslinjal, strömbrytarklämma och påskjutare. Storlek 900x625 mm. höjd 840 mm. Ca 2000 kronor.
Alt 2: Wolfcraft
Den här funktionella kompaktlösningen kombinerar maskinbord och en universell arbetsbänk för precisionsarbete.
Master cut 1000 fungerar säkert och exakt som såg- och fräsbord eller kan användas som arbets- och hyvelbänk med övertygande funktioner och utrustning.
Fräs- och sågbord:
passar alla stick- och handcirkelsågar med max. 66 mm skärdjup
komplett utrustning inklusive spaltinlägg, skjutstock, kontaktklämma och säkerhetsbrytare
universellt användbar med alla överhandsfräsar i kombination med längdfräsanslag och kurvfräsanslag
Arbets- och hyvelbänk:
massiv, slagtålig MDF-arbetsskiva 455 x 540 mm
Stabilt underställ:
står stabilt och är robust verktygsförvaring och skjutstockgarage
hopfällbar med några enkla handgrepp för platssparande förvaring
Prs: ca 1800 men då ingår ej flera nödvändiga saker som tex frässkydd, anslag mm mm.
fräste lite i kväll med mitt nyinköpta fräsbord från clas o och fräsen från rusta. det gick hyfsat för å vara första gången för mej iaf. justeringen på bordet av anhållet är lite enkelt, svårt att ändra en aning, för det rörs lätt när jag släppt på skruvarna. men annars så är det ok för priset. artnr 30-9150
Oj då, tack för infon. Ska kolla närmare på Powerbasen.daniel.n skrev:Har inte klämt på Powerbase, men väl på Wolfcraft-bordet. Jag blev nästan skrämd, hittills har alla Wolfcraft-grejer jag klämt på känts väldigt vettiga, men maken till rangligt bord alltså.. jag placerar det i klass med dom där billiga 199:- arbetsbänkarna som viker sig när man använder dom. Tyvärr. Mitt tips: kolla på powerbase. Bara.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Funkar DeWalt 621 bra att montera i fräsbord?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips på fräs till fräsbord
Möbelsnickeri -
Pelarborr och fräsbord
Köpes, Hyres & Bytes -
Handöverfräs till fräsbord (till exempel Triton TRA001) KÖPES
Köpes, Hyres & Bytes -
Fräsbord DUAB RT 015 iordningställt
Verktyg, Maskiner & Fordon