Pernitta!
Du måste först ladda upp bilderna till någonstans på webben. Därefter skriver du (img), men med klaffar [] istället för parenteser, följt av hela länkadressen för att sedan avsluta med (/img) - klaffar även där.
Här är ett exempel:
Annars kan du maila mig på zeybrandt@home.se
Du måste först ladda upp bilderna till någonstans på webben. Därefter skriver du (img), men med klaffar [] istället för parenteser, följt av hela länkadressen för att sedan avsluta med (/img) - klaffar även där.
Här är ett exempel:
Annars kan du maila mig på zeybrandt@home.se
[quote author=rudivoller link=1131220727/0#15 date=1133164156]
Du måste först ladda upp bilderna till någonstans på webben. quote]
Det är just den delen som skapade störst problem för mig när jag skulle lägga in en bild i ett av mina inlägg. Jag har ingen egen hemsida eller någon annanstans där jag kunde lägga ned mina bilder och sedan länka till forumet.
Hittade efter ett tag http://www.imageshack.us/ och alla mina problem var lösta
Du måste först ladda upp bilderna till någonstans på webben. quote]
Det är just den delen som skapade störst problem för mig när jag skulle lägga in en bild i ett av mina inlägg. Jag har ingen egen hemsida eller någon annanstans där jag kunde lägga ned mina bilder och sedan länka till forumet.
Hittade efter ett tag http://www.imageshack.us/ och alla mina problem var lösta
Bordet verkar onekligen enkelt. Om jag förstår dig rätt är anhållet mobilt, dvs inte fastskruvat/-limmat?
/Rudi
/Rudi
Hej!
Först ett tack till rudi som hjälpte mig att ladda ner bilderna. Det blev ju bra.
Anhållet är löst och kläms fast med tvingarna. När Du efter första fräsningen vill mata lite ytterligare så lossar Du bara den ena tvingen och knackar på anhållet.
Finns plats och lämpliga underlag (exempelvis två bockar) så bygg gärna bordet längre än vad bilden visar. Ju längre ju säkrare om det är långa lite tyngre bitar.
Som ni förstår kan själva maskinen snabbt demonteras, de är bara att dra ur stängerna. Å andra sidan är det inte ofta en lös maskin klarar uppgiften bättre än ett fräsbord. Så bygg ett pöjkar.
mvh pw
Först ett tack till rudi som hjälpte mig att ladda ner bilderna. Det blev ju bra.
Anhållet är löst och kläms fast med tvingarna. När Du efter första fräsningen vill mata lite ytterligare så lossar Du bara den ena tvingen och knackar på anhållet.
Finns plats och lämpliga underlag (exempelvis två bockar) så bygg gärna bordet längre än vad bilden visar. Ju längre ju säkrare om det är långa lite tyngre bitar.
Som ni förstår kan själva maskinen snabbt demonteras, de är bara att dra ur stängerna. Å andra sidan är det inte ofta en lös maskin klarar uppgiften bättre än ett fräsbord. Så bygg ett pöjkar.
mvh pw
har precis monterat ihop bordet från clas o. jag har en billig fräs från jula, nån gul power craft eller va den nu hette. tog bort plexispånsugen som sitter på den o en svart plastplatta som satt skruvad mot fräsens "fräsbord" för att få upp fräsen genom bordet maximalt. det gick rätt så bra att montera den i fräsbordet, fick smärgla bort lite från dom 4 kramporna som man spänner fast fräsen med. startknappen på fräsen låste jag med en liten tving eftersom bordet har en enkel till/från knapplåda. jag ska skruva fast bordet på en gammal skolbänk och prova fräsa. vet inte om jag hinner i dag, ska kapa panelen till relaxen först.
Bordet ser ok ut på bilderna men det är ett par saker som jag saknar eller som jag skulle gjort annorlunda.
* Skydd över frässtålet: säkerhetsdetalj som förhindrar att man får såväl flygande spån som flygande delar av ett kraschat stål i ansiktet
* Fräs infästning av metall: Det som syns på bilden är 22mm spån vilket är stadigt och bra men det tar också mycket av det begränsade djup som handfräsar klarar av. Speciellt profilfräs som bl.a. syns på bilden. De flesta standardfräsar av klass har kring 50-60 mm djupjustering, om man då tänker på att ett frässkaft skall sitta till 75% i chucken så hamnar oftast början på stålet kring 10-15mm från 0 nivå: då får vi 55 - 10 - 22 = 23mm i bästa fall, 50 - 15 - 22 = 13mm i värsta fallet kvar som djupjustering. Det ger inte mycket spel för profilfräsar som oftast är anledningen till att man kör med fräsbord. Det finns färdiga infästningar från bl.a. Trend som man kan köra med vid ett självbygge.
* Skydd över frässtålet: säkerhetsdetalj som förhindrar att man får såväl flygande spån som flygande delar av ett kraschat stål i ansiktet
* Fräs infästning av metall: Det som syns på bilden är 22mm spån vilket är stadigt och bra men det tar också mycket av det begränsade djup som handfräsar klarar av. Speciellt profilfräs som bl.a. syns på bilden. De flesta standardfräsar av klass har kring 50-60 mm djupjustering, om man då tänker på att ett frässkaft skall sitta till 75% i chucken så hamnar oftast början på stålet kring 10-15mm från 0 nivå: då får vi 55 - 10 - 22 = 23mm i bästa fall, 50 - 15 - 22 = 13mm i värsta fallet kvar som djupjustering. Det ger inte mycket spel för profilfräsar som oftast är anledningen till att man kör med fräsbord. Det finns färdiga infästningar från bl.a. Trend som man kan köra med vid ett självbygge.
Hej!
Höjde upp maskinen så mycket som möjligt. Mäter då 10 mm från muttern till 0-nivån.
Skaftet på avbildad fräs har längden 35 mm. Med 75% nerstick av den 28 mm långa CYLINDRISKA delen hamnar fräsens undre yta c:a 3 mm ovanför 0-nivån. Så högt inställd används den knappast.
Det här med fräsens justering i höjdled har för mig aldrig varit något problem, och vi skall inte bortse från att det är materialets rätsida som läggs ner mot bordet. Det finns ju ingen anledning att fräsa bort hela kanten på exempelvis en hylla. Och en list kan man inte fräsa om styrningen mot anhållet fräses bort.
Den som vill kan ju dessutom tillverka bordet något tunnare och med förstärkningar.
Skydd skall naturligtvis finnas, och den händiga tillverkar dem själv.
Av viss betydelse är, att det avbildade bordet i stort sett kostade noll och att det fungerar till stor belåtenhet. Och som sagt, i tidigare inlägg, gör det större om Du skall fräsa luckor som kan tänkas tippa.
mvh per
Höjde upp maskinen så mycket som möjligt. Mäter då 10 mm från muttern till 0-nivån.
Skaftet på avbildad fräs har längden 35 mm. Med 75% nerstick av den 28 mm långa CYLINDRISKA delen hamnar fräsens undre yta c:a 3 mm ovanför 0-nivån. Så högt inställd används den knappast.
Det här med fräsens justering i höjdled har för mig aldrig varit något problem, och vi skall inte bortse från att det är materialets rätsida som läggs ner mot bordet. Det finns ju ingen anledning att fräsa bort hela kanten på exempelvis en hylla. Och en list kan man inte fräsa om styrningen mot anhållet fräses bort.
Den som vill kan ju dessutom tillverka bordet något tunnare och med förstärkningar.
Skydd skall naturligtvis finnas, och den händiga tillverkar dem själv.
Av viss betydelse är, att det avbildade bordet i stort sett kostade noll och att det fungerar till stor belåtenhet. Och som sagt, i tidigare inlägg, gör det större om Du skall fräsa luckor som kan tänkas tippa.
mvh per
Jag hade själv ett gammalt köksskåp som passade utmärkt för att göra ett fräsbord. Jag gjorde precis som Pernitta gjort och jag måste säga att det fungerar alldeles utmärkt. Återkommer med bilder inom kort.
Jag är dock lite småskraj varje gång jag sätter på maskinen då jag är mer eller mindre övertygad om att jag kommer att få ett frässtål i pannan inom ett par sekunder. Lyckligtvis har det inte hänt än
Hur bör ett skydd konstrueras så att man undviker det och har i alla fall nästan ett fullgott skydd?
Jag är dock lite småskraj varje gång jag sätter på maskinen då jag är mer eller mindre övertygad om att jag kommer att få ett frässtål i pannan inom ett par sekunder. Lyckligtvis har det inte hänt än
Hur bör ett skydd konstrueras så att man undviker det och har i alla fall nästan ett fullgott skydd?
Du kan såga till och forma plexiglas med värme så att det täcker fräs hålet med gångjärn i bakkant. Kolla in hur Wolfcraft har gjort på sina fräsbord.
Jag skulle undvika stål som inte är specade för hög hastighet. noname från Jula, classe eller liknande har ingen hastighet specad. B&D ligger på 18000. Bosch och andra "proffs" stål ligger kring 30000 rpm beroende på diameter. Ex. B&D 4mm notfräs specad för 18000, Bosch 20mm notfräs specad för 30000
Hur lätt är det inte att glömma hastigheten och rusa på i +26000rpm med ett stål som är ospecat.
Jag skulle undvika stål som inte är specade för hög hastighet. noname från Jula, classe eller liknande har ingen hastighet specad. B&D ligger på 18000. Bosch och andra "proffs" stål ligger kring 30000 rpm beroende på diameter. Ex. B&D 4mm notfräs specad för 18000, Bosch 20mm notfräs specad för 30000
Hur lätt är det inte att glömma hastigheten och rusa på i +26000rpm med ett stål som är ospecat.
Tack för goda råd. Skall kolla noga på min billig-fräs med bilig-stål. Det där med plexiglas är en smart idé. Hur formar man för övrigt med värme? Kan man ta en värmepistol och forma för hand eller finns det bättre sätt?geschwint skrev:Du kan såga till och forma plexiglas med värme så att det täcker fräs hålet med gångjärn i bakkant. Kolla in hur Wolfcraft har gjort på sina fräsbord.
Jag skulle undvika stål som inte är specade för hög hastighet. noname från Jula, classe eller liknande har ingen hastighet specad. B&D ligger på 18000. Bosch och andra "proffs" stål ligger kring 30000 rpm beroende på diameter. Ex. B&D 4mm notfräs specad för 18000, Bosch 20mm notfräs specad för 30000
Hur lätt är det inte att glömma hastigheten och rusa på i +26000rpm med ett stål som är ospecat.
Hej!
Trevligt Rudi att Du blev nöjd.
Fräsar - köp aldrig skräp
Varvtal på maskinen - kan Du ställa varvet så vrid alltid ner efter avslutat arbete eftersom Du nästa gång kanske har monterat fräs med mycket större diameter.
Skydd för ögonen - kanske en plexiglasskiva enkelt fastskruvad ovanpå anhållet.
Skydd för fingrarna - påskjutare och sunt förnuft. Möjligen fjädrande "motanhåll".
Spån - anslut exempelvis gammal dammsugare med tygpåse.
Och Du är en lyckans ost om Du får tag i en sådan. Den suger förmodligen som den ska och är verkligt användbar för blåsning av både damm och exempelvis löv. Och till gamla Volta finns det fortfarande motorer att köpa.
Och slutligen tvingarna - välj hög kvalitet, dom får ju inte lossna.
Fräs vidare!
mvh per
Trevligt Rudi att Du blev nöjd.
Fräsar - köp aldrig skräp
Varvtal på maskinen - kan Du ställa varvet så vrid alltid ner efter avslutat arbete eftersom Du nästa gång kanske har monterat fräs med mycket större diameter.
Skydd för ögonen - kanske en plexiglasskiva enkelt fastskruvad ovanpå anhållet.
Skydd för fingrarna - påskjutare och sunt förnuft. Möjligen fjädrande "motanhåll".
Spån - anslut exempelvis gammal dammsugare med tygpåse.
Och Du är en lyckans ost om Du får tag i en sådan. Den suger förmodligen som den ska och är verkligt användbar för blåsning av både damm och exempelvis löv. Och till gamla Volta finns det fortfarande motorer att köpa.
Och slutligen tvingarna - välj hög kvalitet, dom får ju inte lossna.
Fräs vidare!
mvh per