Träd belysta med blått ljus vid natt med spegling i vatten och orangefärgade lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Fick ett fint minne från denna dag.. (från 2018)

Solnedgång över landskap med silhuett av träd mot dramatisk himmel från 2018.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Kan tillägga att solnedgången inte alls var lika spektakulär idag.. det regnade.. var grått och trist.. och nej - jag fotograferade inte (njöt av minnet ifråga istället..) :cool:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Två likadana träd men i olika kostym ! Två träd framför en tegelbyggnad, det ena med gröna blad och det andra med gula höstlöv.
Skapa konto

• Gilla
MariaiÖstergötland och 5 till
  • Laddar…
Kramla
Solnedgång vid sjö med glittrande vatten, stenblock i förgrunden och några trädgrenar till vänster.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
OFP och 9 till
  • Laddar…
Maria T
Solnedgång med dramatiska moln över havet och en liten båt i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Norrsken över en sjö med en brygga och stjärnklar himmel.
Skapa konto

Efter ett antal dagar med mulet och norrsken fick vi äntligen lite klart väder :D

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Snigla och 54 till
  • Laddar…
H Hamre268 skrev:
[bild]
Efter ett antal dagar med mulet och norrsken fick vi äntligen lite klart väder :D
Som norrlänning har man genom åren många gånger fascinerats av detta fantastiska och vackra fenomen men iom dagens klimatdiskussioner så är jag lite mer eftertänksam då dessa protoberanser från solen har stor inverkan på vår "moder jord".

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
hsd
Jag har varit långt ute i tysta fjällvärden nattetid och även hört norrskenet

• Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
Fast är inte det en skröna? Jag har själv upplevt mycket norrsken men aldrig hört något. När mina föräldrar var unga sas det att man kunde få norrskenet att komma närmare genom att vifta med ett vitt lakan.

• Wow
  • Haha
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
hsd
Åk upp till tornehamn ( exempelvis) med husvagn i januari- februari , gå ut mitt i natten och det är väldigt tyst och ofta väldiga norrsken så kommer även tvivlare att höra det avlägsna sprakandet
Passa på att upplev några nätter i ishotellet, Jukkasjärvi

• Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Fast är inte det en skröna? Jag har själv upplevt mycket norrsken men aldrig hört något. När mina föräldrar var unga sas det att man kunde få norrskenet att komma närmare genom att vifta med ett vitt lakan.
https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/bloggen/2021/10/hur-later-ett-norrsken/

Framför allt:

År 1923 bidrog Clarence Chant, en kanadensisk astronom, med den förklaringen som idag ses som rådande. Norrskenets rörelser påverkar jordens magnetfält, vilken orsakar förändringar i elektrifieringen av atmosfären, trots att det är stora distanser mellan norrskenet och atmosfären. Elektrifieringen producerar ett sprakande ljud nära jordens yta när den möter objekt på marken – mycket likt ljudet från radiobrus. Teorin stöds även av vittnesmål som berättar om lukten av ozon – en metallisk odör likt den som uppstår vid elektriska gnistor – som många berättat att de känt av när de sett ett norrsken.

Chants teori var ouppmärksammad under 20-talet och erkändes först 50 år senare när två fysiker som studerade norrsken undersökte historiska dokument. Idag är Chants teori generellt accepterad, men det pågår fortfarande en debatt kring hur mekanismen fungerar.
.”

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
harry73
Solnedgång med rosa himmel över havet och silhuett av träd längs kusten.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Maria T
En långpromenad med nyfunnen vän en solig söndag i november är inte illa. Två personer promenerar på en brygga vid en sjö en solig dag med disiga moln på himlen.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
[länk]

Framför allt:

År 1923 bidrog Clarence Chant, en kanadensisk astronom, med den förklaringen som idag ses som rådande. Norrskenets rörelser påverkar jordens magnetfält, vilken orsakar förändringar i elektrifieringen av atmosfären, trots att det är stora distanser mellan norrskenet och atmosfären. Elektrifieringen producerar ett sprakande ljud nära jordens yta när den möter objekt på marken – mycket likt ljudet från radiobrus. Teorin stöds även av vittnesmål som berättar om lukten av ozon – en metallisk odör likt den som uppstår vid elektriska gnistor – som många berättat att de känt av när de sett ett norrsken.

Chants teori var ouppmärksammad under 20-talet och erkändes först 50 år senare när två fysiker som studerade norrsken undersökte historiska dokument. Idag är Chants teori generellt accepterad, men det pågår fortfarande en debatt kring hur mekanismen fungerar.
.”
allså som en jonisator? en ljusbåge spjälkar syret (o2) i atmosfären till fria radikaler (o) och det bildas ozon (o3).
det låter ju logiskt iom att den kosmiska strålningen är joniserande men visste inte att den även nådde till marknivå, men vid hög intensistet så varför inte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.