MathiasS skrev:
Det Jkling föreslår är att skalet på apparaten kyls och blir kallt av vindsluften och att den varmare luften i apparaten då kondenserar mot det kalla höljet.

Jag har lagt min accesspunkt i en vanlig kartong och det verkar iaf fungera.
Jag förstår. Fast funkar det så? Om det är vindsluft med en viss fukthalt och temperatur som först värms upp och sedan kyls tillbaka till samma temp som den hade innan, så kan det väl inte bli någon kondens? Då skulle den ju kondenserats (dvs varit förbi daggpunkten) redan innan, eller?

Jag tycker vi går tillbaka till TS ursprungsfråga. Vill se mer bilder! Mitt kaos bör ni kunna slå lätt!

A
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag förstår. Fast funkar det så? Om det är vindsluft med en viss fukthalt och temperatur som först värms upp och sedan kyls tillbaka till samma temp som den hade innan, så kan det väl inte bli någon kondens? Då skulle den ju kondenserats (dvs varit förbi daggpunkten) redan innan, eller?
Såvida den inte tillförs fukt till apparatens insida (vilket det inte görs) så kommer det inte kunna hända. Däremot kan det ju tidvis vara en hög RF på vinden. Vilket, beroende på hur varm apparaten är inte alltid gillas av elektronik.

Vill också gärna se fler bilder. Jag har placerat min utrustning i ett högskåp utan botten och tak. Den samsas med fjärrvärme centralen, så jag hoppas det inte blir för varmt.

Tyvärr står allt i en enda röra på ett trådhyllplan, skulle gärna snygga upp det lite.

Jag skulle nog vilja hävda att värme är ett större problem än kyla. Speciellt WiFi-routers, men även LAN-switchar blir rejält varma.

Häromdagen gick mitt WLAN ner på knä, och när gick för att undersöka varför det var sirap i nätverket upptäckte jag att solen gassade rakt på en glödhet router eftersom skåpet stod öppet.

Beträffande kyla så är det ingen risk för hög RF eftersom prylarna är varmare än omgivningen. Däremot så är få konsumentprylar specade för temperaturer under 0 grader och ALLA är med stor sannolikhet endast funktionstestade vid ca 25-30 grader i samband med tillverkningen.

Sedan har vi det här med brandfara. Jag skulle aldrig begrava elektronik på vinden där jag inte kan hålla ett öga på den, känna när det osar bränt, eller höra brandvarnaren.

mycke_nu skrev:
Jag skulle nog vilja hävda att värme är ett större problem än kyla.
Jag har ingen åsikt vad gäller routers, men värme är katastrof för livstiden på hårddiskar.
mycke_nu skrev:
Jag skulle aldrig begrava elektronik på vinden där jag inte kan hålla ett öga på den, känna när det osar bränt, eller höra brandvarnaren.
Äh, du märker ju direkt när nätverket går ner! ;) :D

PS: Det finns ju trådlösa brandvarnare som pratar med varandra.

lars_stefan_axelsson skrev:
I teorin är det säkert möjligt eftersom apparaten inte är lufttät och temperaturen på vinden inte är konstant (ej heller fuktigheten). Varken vinden eller apparaten är ju en sluten låda som bara ändrar temp. I praktiken verkar inte detta naturfenomen uppstå enligt min egen erfarenhet. Min Dlink har som sagt fungerat utmärkt på en kall (och fuktig ibland) vind i många år nu.

Är dock inte riktigt färdig :)
uploadfromtaptalk1336151839665.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

• Gilla
fubar
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Är dock inte riktigt färdig :)
[bild]

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Tror inte porr är helt ok på Byggahus! :O

Vad finns där? Router, Wifi,

Edit: fw? Kvm?

En gammal bild, en del har tillkommit, en del har tagits bort.

PICT4793.JPG

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kattvovven skrev:
Tror inte porr är helt ok på Byggahus! :O

Vad finns där? Router, Wifi,

Edit: fw? Kvm?
Haha!

2x Sonos Connect
1x ComHem-modem
1x Synology Diskstation DS211j (NAS)
1x HTPC
1x Airport extreme
1x Airport express
1x Dayton Audio APA150
1x Dayton Audio MA1240
1x Onödigt stor Cat6-patchpanel
1x HDMI, IR & ethernet HDBase-T over Cat6-extender
1x 120mm-fläkt som drar in sval luft

Vänta, hdmi över cat6?

Please tell me more! Ska dra hdmi-kontakt mellan sovrum/vardagsrum för framtida htpc, men hdmi verkar svår att få tag på, okontakterad

Jag kör med en 24-portas patchpanel (bara några trådar dragna, när jag dragit färdigt används hela baksidan men inte alla på framsidan samtidigt), 24-portas switch med VLAN (i dagsläget uppdelat i två VLAN (IP-TV, LAN)), router, bredbandsdelare (ska försöka konfigurera switchen så att jag kan skippa bredbandsdelaren), IP-tele, fiber-ethernet-konverter (ska kanske skaffa fiberport till switchen). Allt ligger efter UPSen som står uppe på skåpet.

• IMG_3401_2.jpg
    Skapa konto
Lantbrukarparet skrev:
Har sneglat på att inhandla ett sånt här: [länk]
Ser nästan ut som det jag har nere i källaren.
Sen har jag använt grön patchkabel för att visa vad som är tele i skåpet (förutom att jag har skrivit det på patchpanelen).

Och med en 19" switch blev det rätt trevligt.

Just detta skåp var inte helt lätt att jobba med, det var rätt tungt att hänga upp och ganska trångt att jobba i för mina patchpaneler går inte att "vika ut" så jag måste sträcka mig in i skåpet när jag ska ansluta fler kablar.

Men jag är rätt nöjd med resultatet.

• IMG_2424_mini.jpg
    Skapa konto
  • IMG_2421_mini.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Lantbrukarparet
  • Laddar…
När vi ändå tar upp det här med installationer, var köper man bäst monteringsdelarna idag? Förr köpte jag hela kittet med rackskenor, skruvar och korgmuttrar (Använd inget annat!) på classe. Var köper ni idag till vettigt pris och utan att behöva krångla med beställningar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.