Nelson123456789 Nelson123456789 skrev:
Prova att överklaga, det värsta som kan hända är väl att den ej blir godkänd.
Det är ändå ganska stor skillnad på att gasa på trots att man är bländad, och att råka missa en hastighetsförändring pga att skyltningen inte syns pga snö.

Det första scenariot indikerar en farlig bilförare, det andra är ett ärligt misstag som skulle kunna hända de flesta. Om man dessutom reagerar genom att vilja överklaga snarare än att inse att man är en farlig bilförare, så styrker det ytterligare att man är en farlig bilförare.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Vad är det för problem med 90% av de som svarat i tråden, är ni incell- män eller vad?
TS ställer fråga kring ett misstag som 99% av er utfört och 99% av er har också tänkt tanken att " hur f.n blir jag av med böterna".
TS/administratör stäng tråden innan mobbarna helt tagit över!
Jag är mycket tveksam till att 99% av bilförarna anser att man är en oskyldig och kapabel bilförare om man blir totalt bländad men fortsätter att gasa på ändå utan att fundera över vad man håller på med.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Tycker det är intressant att alla här säger att man ska hålla lägre hastighet än vad skylten säger.
Nej, det har inte "alla" sagt om hastigheter generellt. Ingen faktiskt. Vad som är rimligt är däremot att anpassa hastigheten om man är totalt bländad. Annars kan man skada både sig själv och andra.

Inser man inte det så har man ingenting i trafiken att göra. Om man dessutom anser att man är en bra bilförare trots att man beter sig såhär så ska man snarast packa tillbaka sitt körkort in i cornflakespaketet där man hittade det.

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
K
Kan inte annat än att hålla med Jonte här.

P PappasHammare skrev:
Tycker det är intressant att alla här säger att man ska hålla lägre hastighet än vad skylten säger. Men när jag är ute och kör så möter jag få som håller hastigheten efter vad skyltarna säger.. Så antingen vet alla att man ska köra så men gör det inte så själva utan lägger sig platt när böter kommer.
Eller så bor alla här på forumet långt ifrån mig.
Har jag gjort fel så betalar jag och går vidare. Har jag solen i ögonen så saktar jag ner. Vill inte riskera att köra på någon så då är det de enda sättet man kan göra på.

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Kontrollera så att hastigheten är korrekt registrerad efter ändringen. https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket.
Jag vet att det skall finnas någon karta med parkeringsregler också, om dessa inte är korrekt registrerade av kommunen så gäller de inte även om de satt upp skyltar eller något, var någon artikel jag läste för ett par år sedan som gav flera tips om hur man kan kolla om man har något att överklaga.

Min erfarenhet av "liknande" kontakter med Polis/Trafikverket är att det inte tjänar någonting till. Finns i princip inga förmildrande omständigheter... alls.

Jag gjorde tyvärr misstaget och skrev under en fortkörningsbot på plats för att jag hade ju faktiskt missat att kolla på hastighetsmätaren och hade omedvetet smugit upp några km/h. Helt klart mitt misstag.

När sedan polisrapporten kom och inte stämde ( de angav trafikmängd medel i den fastän jag var ensam på vägen) så gick det inte att klaga för jag hade ju redan skrivit på vilket resulterade i att fick en varning, vilket inte varit fallet om de rapporterat rätt trafikmängd.

Om det mot förmodan skulle bli en nästa gång kommer jag vägra erkänna något på plats. Inte för att jag inte står för mina misstag, men det ska ta mig sjutton gå rätt till.

För övrigt fick jag veckan efter en parkeringsböter för min släpkärra i 20 mil hemifrån. På kopian av boten som polisen skrivit stod det att min släpkärra var en personbil av märket Toyota... Som vanligt med statlig fordran så gick det inte att bestrida utan måste betalas. Sedan får man fråga polisen med mössan i handen om det inte blivit lite tokigt här.
Tog 3 månader för dem att rätta till misstaget och lämna tillbaka mina pengar.

Tyvärr har förtroendet för vårat rättväsende naggats rejält i kanten av detta...

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Du behöver inte överklaga någonting.
Så länge du inte är dömd så är du att anses som oskyldig.
Det är polisen och åklagare som försöker få dig att erkänna.
Erkänner du inte eller svarar på deras brev så lär det med tiden nog bli kallelse till förhandling i domstol.

Du behöver inte svara på deras brev.
Du kan gå helt fri pga preskriptionstiden om du inte blir delgiven misstanke om detta eventuella brott inom 2 år.

Skulle det bli förhandling i domstol kommer du få exakt samma böter som om du frivilligt Erkänner.
Inga extra kostnader drabbar dig som individ.
Chansen att du blir friad i domstol är i princip obefintlig.
Din chans att slippa böter är att inte erkänna och hoppas på att du inte blir delgiven.

lunnabo lunnabo skrev:
Skulle det bli förhandling i domstol kommer du få exakt samma böter som om du frivilligt Erkänner. Inga extra kostnader drabbar dig som individ.
Jo, du har tagit upp en timmes arbetstid för en handfull jurister, vilket du får betala via skattsedeln. Deras kostnad är mångdubbelt större än det ursprungliga bötesbeloppet.
Man gör samhället en tjänst genom att erkänna sitt misstag och betala bötern.

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Min erfarenhet av "liknande" kontakter med Polis/Trafikverket är att det inte tjänar någonting till. Finns i princip inga förmildrande omständigheter... alls.

Jag gjorde tyvärr misstaget och skrev under en fortkörningsbot på plats för att jag hade ju faktiskt missat att kolla på hastighetsmätaren och hade omedvetet smugit upp några km/h. Helt klart mitt misstag.

När sedan polisrapporten kom och inte stämde ( de angav trafikmängd medel i den fastän jag var ensam på vägen) så gick det inte att klaga för jag hade ju redan skrivit på vilket resulterade i att fick en varning, vilket inte varit fallet om de rapporterat rätt trafikmängd.

Om det mot förmodan skulle bli en nästa gång kommer jag vägra erkänna något på plats. Inte för att jag inte står för mina misstag, men det ska ta mig sjutton gå rätt till.

För övrigt fick jag veckan efter en parkeringsböter för min släpkärra i 20 mil hemifrån. På kopian av boten som polisen skrivit stod det att min släpkärra var en personbil av märket Toyota... Som vanligt med statlig fordran så gick det inte att bestrida utan måste betalas. Sedan får man fråga polisen med mössan i handen om det inte blivit lite tokigt här.
Tog 3 månader för dem att rätta till misstaget och lämna tillbaka mina pengar.

Tyvärr har förtroendet för vårat rättväsende naggats rejält i kanten av detta...
Var de längesen du fick den boten?
Trafikmängd stod inte alls på mina. Den ena blev jag filmad av civilare och den andra av en polis med kamera i handen.
Stod typ bara hastigheter och personuppgifter. Såklart summan med :)

R Rkarlsson skrev:
Var de längesen du fick den boten?
Trafikmängd stod inte alls på mina. Den ena blev jag filmad av civilare och den andra av en polis med kamera i handen.
Stod typ bara hastigheter och personuppgifter. Såklart summan med :)
Förra sommaren. Min första någonsin ( haft körkort i 20 år). Det kan bero på att det var en 30-sträcka där de stod med kameran i hand. Dum som jag var så bromsade jag inte när jag såg dem kliva ut för jag trodde jag körde lagligt. Tyvärr hade hastigheten smugit upp 15km/h för mycket…

useless useless skrev:
Jo, du har tagit upp en timmes arbetstid för en handfull jurister, vilket du får betala via skattsedeln. Deras kostnad är mångdubbelt större än det ursprungliga bötesbeloppet.
nja, OM den är riktig förstås. Annars gör man samhället en otjänst.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Förra sommaren. Min första någonsin ( haft körkort i 20 år). Det kan bero på att det var en 30-sträcka där de stod med kameran i hand. Dum som jag var så bromsade jag inte när jag såg dem kliva ut för jag trodde jag körde lagligt. Tyvärr hade hastigheten smugit upp 15km/h för mycket…
Aha kanske är något nytt. Jag fick nånstans där vid 11-13 kommer inte ihåg.
Min ena var en miss från mig där jag missat en skylt och trodde de var 70.
Den andra med civilaren var ju också en miss, polisbilen var helt ny och han hade börjat filma vid en skylt, då kommer jag och flyger förbi honom och ligger i snitt på 28 över :D
Ingen trafik någon av gångerna. Men jag kör inte för fort längre heller.

useless useless skrev:
Lite svårt med läsförståelsen?
"Inga extra kostnader drabbar dig som individ".

Kanske har Du svårt för att förstå ordet individ?

Som skattebetalare är du en del av ett kollektiv.
Domstolen kostar lika mycket vare sig det är ditt mål som handläggs, någon annans mål eller att de helt enkelt inte gör något alls.

Vill Du ha ett pm med lite förklaring vad individ betyder?

lunnabo lunnabo skrev:
Domstolen kostar lika mycket vare sig det är ditt mål som handläggs, någon annans mål eller att de helt enkelt inte gör något alls.
Självklart kostar domstolen mer ju mer dom har att göra. En domstol som inte gör nånting alls behöver inte ha några anställda.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.