21 536 läst · 195 svar
22k läst
195 svar
Fotad i fartkamera i firmabil.
Det bästa hade varit en notis i tidningen så att han blir rikskänd. "vägrar ta emot bot, soljäveln är den skyldige"J Jonte Karlsson skrev:
Då ska man nog hålla sig lite låg.......
J Jonte Karlsson skrev:
Tuff du var nu! pitten växte säkert en halv millimeter..
Svarar du att du blev bländad och ändå körde utan att se så åker du på vårdslös körning!Z Markus1990 skrev:En kort fråga, blev fotad på 60 väg och körde ca 70km/h
Min fundering är om det är värt att överklaga detta och ev förneka brott då jag krafigt hade solen i ögonen och därav missade att det stod 60km/h på hastighetsskyltarna.
Kan det vara värt att förneka och ev ta detta vidare till domstol?
Eller kan det bli större påföljder tex att man får betala domstolskostnader om man fälls där.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Att skylla på bländning är direkt att skita i det blå skåpet, ett erkännande att framföra fordon utan att se ... inte bra.
ta böterna.
Och erkänn aldrig något för polis eller tjänstemän..
att skylla på solen går inte.
Jag åkte dit för många år sedan på en 70 väg och körde 76 km i timmen..
kostade 1500 kr.. Men va fan det var ju på bild och jag var inte uppmärksam..
betalade samma dag jag fick böteslappen.
Och erkänn aldrig något för polis eller tjänstemän..
att skylla på solen går inte.
Jag åkte dit för många år sedan på en 70 väg och körde 76 km i timmen..
kostade 1500 kr.. Men va fan det var ju på bild och jag var inte uppmärksam..
betalade samma dag jag fick böteslappen.
Grundpremissen: du körde över hastighetsgränsen och fastnade i fartkameran.Z Zipz skrev:En kort fråga, blev fotad på 60 väg och körde ca 70km/h
Min fundering är om det är värt att överklaga detta och ev förneka brott då jag krafigt hade solen i ögonen och därav missade att det stod 60km/h på hastighetsskyltarna.
Kan det vara värt att förneka och ev ta detta vidare till domstol?
Eller kan det bli större påföljder tex att man får betala domstolskostnader om man fälls där.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Lösning: stå för det du gjort och betala böterna och se till att köra inom gränsen nästa gång. Svårare än så är det inte.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Z Zipz skrev:Vet dock att firman svarat polismyndigheten och lämnat uppgifter.
Däremot vet jag att det är en skyldighet att anpassa hastighet efter rådande situation, men jag körde även 70 på 80 vägen innan hastighets zonen byttes till 60 från 80 sträckan.
Tänkte om det är värt att påvisa detta och att solen påverkade sikten kraftigt. Och att man överklagar detta och hoppas på att de lägger ner ärendet.
Du fattar väl att om du framför ett fordon med så dålig sikt att du inte ser skyltarna så gör du dig skyldig till vårdslöshet i trafik, skulle det vara bättre tycker du?
För att bli lite seriösa.Z Zipz skrev:
Fick solen i ögonen – körde på cyklist | SVT Nyheter
Bilisten är nu misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.
– Öven om det finns en förklaring, att bilisten blev bländad av solen, så måste man hålla en sådan hastighet så att man kan stanna om det dyker upp ett hinder, säger Torsten Hemlin.
Tror du på fullaste jävla allvar att du kommer undan med att överklaga din vårdslöshet?
Vad är det för problem med 90% av de som svarat i tråden, är ni incell- män eller vad?
TS ställer fråga kring ett misstag som 99% av er utfört och 99% av er har också tänkt tanken att " hur f.n blir jag av med böterna".
TS/administratör stäng tråden innan mobbarna helt tagit över!
TS ställer fråga kring ett misstag som 99% av er utfört och 99% av er har också tänkt tanken att " hur f.n blir jag av med böterna".
TS/administratör stäng tråden innan mobbarna helt tagit över!
Finns sällan vägar ut ur detta.L lat skrev:
Det inser man ganska snabbt om man sätter sig och tänker igenom allt.
mobbing mm kan vi lämna därhän.
Det är för riktiga idioter...
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 019 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 019 inlägg
Tycker det är intressant att alla här säger att man ska hålla lägre hastighet än vad skylten säger. Men när jag är ute och kör så möter jag få som håller hastigheten efter vad skyltarna säger.. Så antingen vet alla att man ska köra så men gör det inte så själva utan lägger sig platt när böter kommer.
Eller så bor alla här på forumet långt ifrån mig.
Vad jag ser så bor du ju inte ens i Sverige. Vet inte vad ni har för regler i ditt land...P PappasHammare skrev:Tycker det är intressant att alla här säger att man ska hålla lägre hastighet än vad skylten säger. Men när jag är ute och kör så möter jag få som håller hastigheten efter vad skyltarna säger.. Så antingen vet alla att man ska köra så men gör det inte så själva utan lägger sig platt när böter kommer.
Tror nog att alla vet att man ska köra så men gör det inte. Dock när dom får böter tar dom det och sen skapar dom inte en ny tråd på byggahus för att försöka få med håll.P PappasHammare skrev:Tycker det är intressant att alla här säger att man ska hålla lägre hastighet än vad skylten säger. Men när jag är ute och kör så möter jag få som håller hastigheten efter vad skyltarna säger.. Så antingen vet alla att man ska köra så men gör det inte så själva utan lägger sig platt när böter kommer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 768 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 768 inlägg
Häromkring varierar det. Vissa kör långt över vad det står på skylten, andra under. Många kör över ibland och under ibland, de anpassar sig helt enkelt efter förutsättningarna, vare sig det är lågt stående sol, halka, dimma, regn, trafikintensitet eller något annat.P PappasHammare skrev:Tycker det är intressant att alla här säger att man ska hålla lägre hastighet än vad skylten säger. Men när jag är ute och kör så möter jag få som håller hastigheten efter vad skyltarna säger.. Så antingen vet alla att man ska köra så men gör det inte så själva utan lägger sig platt när böter kommer.
Jag personligen har kört fortare än skyltarna många gånger. Jag har också gjort andra fel i trafiken, medvetet eller omedvetet, det har garanterat alla gjort. Den som inte någonsin gjort fel i trafiken är en som aldrig varit i trafiken. Gör man fel, försöker man lösa det problem det skapar och man får acceptera att man får böter om det är så, liksom man självklart tar på sig skulden om man backar in i någon på parkeringen, man smiter inte.
Dvs, jag tror inte att alla här kör under gällande skyltning konstant, men jag tror de flesta klarar av att erkänna när de gjort fel och då ta sitt straff.
Jag gjorde liknade sak, fast skyltarna var täckta med snö. Jag överklagade och slapp böter. Skrev att jag körde efter senaste skylt jag sett som va 90, jag körde i 80 på 70väg. Prova att överklaga, det värsta som kan hända är väl att den ej blir godkänd.