En kort fråga, blev fotad på 60 väg och körde ca 70km/h
Min fundering är om det är värt att överklaga detta och ev förneka brott då jag krafigt hade solen i ögonen och därav missade att det stod 60km/h på hastighetsskyltarna.
Kan det vara värt att förneka och ev ta detta vidare till domstol?
Eller kan det bli större påföljder tex att man får betala domstolskostnader om man fälls där.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Ingen idé. Det är din skyldighet att veta vilken hastighet som gäller, oavsett. Hade du dessutom solen i ögonen så du t om missade skylten så skulle du ha anpassat hastigheten efter situationen då du uppenbarligen hade försämrad sikt.

• Gilla
Pappa1986 och 49 till
  • Laddar…
T
Tror det är helt kört att skylla på nåt annat, men eventuellt kan det bli svårt för dem att hitta rätt förare i och med att det är en firmabil. Vi har fått ett par brev från polisen där de vill att vi ger ut vem som körde bilen vid tillfället, dock har vi aldrig svarat på det och det har då lämnats utan åtgärd.

• Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Tror det är helt kört att skylla på nåt annat, men eventuellt kan det bli svårt för dem att hitta rätt förare i och med att det är en firmabil. Vi har fått ett par brev från polisen där de vill att vi ger ut vem som körde bilen vid tillfället, dock har vi aldrig svarat på det och det har då lämnats utan åtgärd.
Ja, det är ytterst sällan som tar det längre. Även i bilen man äger går det att komma undan så länge bilden ej är helt klar. Bara hålla sig undan, ej svara på telefon, ej på brev och ej öppna när dom väl kommer hem till dig, vilket dom provar med en gång många gånger.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T TreeView skrev:

Vet dock att firman svarat polismyndigheten och lämnat uppgifter.
Däremot vet jag att det är en skyldighet att anpassa hastighet efter rådande situation, men jag körde även 70 på 80 vägen innan hastighets zonen byttes till 60 från 80 sträckan.
Tänkte om det är värt att påvisa detta och att solen påverkade sikten kraftigt. Och att man överklagar detta och hoppas på att de lägger ner ärendet.

• Haha
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Om man kör på någon, är det också okej om man har solen i ögonen?

• Gilla
  • Haha
Lton_o_lotuss och 44 till
  • Laddar…
Z Markus1990 skrev:
Däremot vet jag att det är en skyldighet att anpassa hastighet efter rådande situation, men jag körde även 70 på 80 vägen innan hastighets zonen byttes till 60 från 80 sträckan.
Tänkte om det är värt att påvisa detta och att solen påverkade sikten kraftigt. Och att man överklagar detta och hoppas på att de lägger ner ärendet.
Eller så bara betalar du, 10km för snabbt är inte direkt jätte mycket, kortet lär du klara. Men du kommer ej kunna vinna detta, tro mig.

• Gilla
HEM2121 och 6 till
  • Laddar…
MrJay
Att du hade solen i ögonen, körde lagligt på en annan sträcka eller inte tittade på GPS som visar hastighetsbegränsningen är ditt problem. De bortförklaringarna funkar inte, du kan alltid använda solskydd, titta på GPS eller något annat. Att inte förhålla sig till trafikregler och bli påkommen för att sedan söka råd hur du kan förmå polisen att lägga ner ärendet ser inte bra ut för ditt case.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt risken är att du gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik om du kör 70 km/h med så dålig sikt att du inte kan se en vägskylt.

Jag skulle absolut inte försöka det.

• Gilla
MetteKson och 15 till
  • Laddar…
V
Z Markus1990 skrev:
En kort fråga, blev fotad på 60 väg och körde ca 70km/h
Min fundering är om det är värt att överklaga detta och ev förneka brott då jag krafigt hade solen i ögonen och därav missade att det stod 60km/h på hastighetsskyltarna.
Kan det vara värt att förneka och ev ta detta vidare till domstol?
Eller kan det bli större påföljder tex att man får betala domstolskostnader om man fälls där.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Du har ju rätt att prövas i domstol.

Dock att du hade solen i ögonen är ingen ursäkt utan visar istället på dåligt omdöme om du körde för fort

• Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
V
G Ganescha skrev:
Ja, det är ytterst sällan som tar det längre. Även i bilen man äger går det att komma undan så länge bilden ej är helt klar. Bara hålla sig undan, ej svara på telefon, ej på brev och ej öppna när dom väl kommer hem till dig, vilket dom provar med en gång många gånger.
Proffs på att göra fel o hålla dig undan ???

• Haha
  • Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Z Markus1990 skrev:
Att ta det som en man och äga misstaget utan gnäll kan även se bättre ut ur firmans/chefens synvinkel.

Vissa bolag tycker att det är dåligt om firmans logotyp är ute och kör fort, medan det verkar vara nästan en sport hos andra bolag.

• Gilla
jarlh och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Att ta det som en man och äga misstaget utan gnäll kan även se bättre ut ur firmans/chefens synvinkel.

Vissa bolag tycker att det är dåligt om firmans logotyp är ute och kör fort, medan det verkar vara nästan en sport hos andra bolag.

Jo det är klart! Men har för mig att jag läst nånstans förr om friande dom men kan missminna mig om detta, tänkte enbart lyfta frågan.
Självklart vet jag att det är fel att köra för fort och tar mitt straff som en man när det väl kommer.
Men hade för mig som sagt att jag hört om denna fråga förr därav frågan.
Men verkar vara en otroligt stor tå jag trampade på hos andra som det ser ut.

Z Markus1990 skrev:
När du skriver att solen påverkade kraftigt sikten så har du ju inte anpassat situationen efter rådande omständigheter, det kanske till och med kan dömas till vårdslöshet. Men jag vet inte. Jag skulle nog i alla fall inte använda mig av den förklaringen om du ska överklaga.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Z Markus1990 skrev:
Jo det är klart! Men har för mig att jag läst nånstans förr om friande dom men kan missminna mig om detta, tänkte enbart lyfta frågan.
Självklart vet jag att det är fel att köra för fort och tar mitt straff som en man när det väl kommer.
Men hade för mig som sagt att jag hört om denna fråga förr därav frågan.
Men verkar vara en otroligt stor tå jag trampade på hos andra som det ser ut.
Försökte hitta något om det du beskriver men googlar man så är det bara om folk som har blivit dömda i domstol där dom faktiskt har försökt skylla på solen i ögonen.
Att trampa på någons tå i detta forumet gör man nog oavsett vad man tar upp… lite som familjeliv forumet.

• Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.