Nissens
R Rkarlsson skrev:
Ja man sitter illa till om man måste sälja nu och bo i städer/dyra områden.

Här är det budgivining upp fortfarande och tyvärr är folk på hugget.
Kom ut en tomt för 2 veckor sen som jag tänkte att den ligger kvar ett tag så jag kan ta de lugnt och få tummen ur och ringa banken för att ta den tomten.

Borta på ett dygn. För jävligt, läget var så jävlans bra precis bredvid populär vandringsled och golfbana på andra sidan :D
Eftersom det blir svårare att låna så kommer priserna att sjunka. Folk kan ju inte trycka upp egna pengar…

H Haste skrev:
Mycket ovanlig skulle jag tro.
Tror att det är mycket ovanligt med så höga lån som 9 miljoner. Brukar roa mig med att söka på olika områden i Sverige med livsstilsbarometern. Där kan man ungefär lån på olika adresser. Även i ”dyra” områden är lånen rätt låga eller helt rimliga för två ok löner.

Appendix Appendix skrev:
Utveckla
Svarade på fel ställe

Tror att det är mycket ovanligt med så höga lån som 9 miljoner. Brukar roa mig med att söka på olika områden i Sverige med livsstilsbarometern. Där kan man ungefär lån på olika adresser. Även i ”dyra” områden är lånen rätt låga eller helt rimliga för två ok löner.

H Haste skrev:
Svarade på fel ställe

Om du kollar populära områden i Stockholms län. Nacka, Täby, Bromma, Enskede.
Där är det rätt vanligt med de lånen.

Men klart. om man går ut på landet så är det ju annorlunda. Men det var inte det jag menade heller.

Sen tror jag snarare det kan smälla ÄNNU mer i städer som Karlstad där priserna exploderat där man har ett rätt homogent och konjunkturkänsligt näringsliv.

T twoody skrev:
I skrivande stund så slår priserna här utanför Stockholm alla rekord, i maj så har priser rusat 15-20 procent här.
Låter osannolikt, priserna stod väl i princip stilla i april. Men även jag bor i förort på norra sidan där det är lite mer avvaktande men priserna på det som säljs ligger fortsatt på rekordnivåer.

Appendix Appendix skrev:

Men klart. om man går ut på landet så är det ju annorlunda. Men det var inte det jag menade heller.

Sen tror jag snarare det kan smälla ÄNNU mer i städer som Karlstad där priserna exploderat där man har ett rätt homogent och konjunkturkänsligt näringsliv.
Det är i typ dessa områden jag kollat. Inte många med höga lån där inte.

Appendix Appendix skrev:

Tittar nu på saltsjö-boo Oftast brukar belåningsgraden ligga på 2,5-3,5 miljoner.

K Kallens skrev:
Låter osannolikt, priserna stod väl i princip stilla i april. Men även jag bor i förort på norra sidan där det är lite mer avvaktande men priserna på det som säljs ligger fortsatt på rekordnivåer.
Ja kanske låter osannolikt men så är det.

Johan1975z skrev:
Krångligt förklarat.

Löneökningen äter upp lånet, inte inflationen. Det gäller att man får en löneökning pga av inflationen. Får man inte ökad lön/pension så är lånet detsamma i förhållande till sin inkomst.
Det räcker att andra får löneökning för att värdet på lånet ska minska. Om alla runt om mig får dubbelt så hög lön som jag har så kommer jag att rida med på inflationsvågen då lånet är kvar men värdet ökar (eller ja, pengarna blir mindre värda och således även lånet). Däremot blir det knöligt ifall man ska köpa sig en dyrare bostad efter försäljning om ens lön ej ökar nämnvärt.

Tror att man ska ta den där "så mycket har grannarna i lån" med en stor skopa salt. Det är ju inte riktiga låneuppgifter de har att gå på, utan de schablonberäknar lånestorleken utifrån ränteavdrag som ju är publikt i deklarationen. T.ex. någon som har ett billån eller annat konsumtionslån med hög ränta kommer se ut som att de har ett stort lån, när det kan vara ett litet lån med hög ränta som då ger stort ränteavdrag.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.