O olofh skrev:
Kan någon på ett pedagogiskt sätt förklara varför inflationen ”äter upp lånet”. Inflationen ökar men det gör väl räntan också så både räntekostnaden såväl som konsumtionskostnaderna ökar. Min lön gör det inte i samma takt.
Förut var det väl pga skatteeffekter som gjorde att räntan man betalade efter skatt var lägre än inflationen. Man kan även haft tur och bundit räntan. Jag tror inte alls reglerna är lika förmånliga som de var på (kan det varit) 80-talet.

Grovt tänkt - Säg att räntan skulle bli 15% och inflationen 12%, 30% av räntan dras av, 10% kvar. Men inflationen gör att lånet minskat 12% i "värde". Det hänger ju på att lönen hänger med inflationen och bostadspriserna inte kollapsar.

Jag tror inte detta att lånen ska ätas upp är nåt man ska sitta och hoppas på, då de andra effekterna nog gör att man förlorar mer...

A
O olofh skrev:
Kan någon på ett pedagogiskt sätt förklara varför inflationen ”äter upp lånet”. Inflationen ökar men det gör väl räntan också så både räntekostnaden såväl som konsumtionskostnaderna ökar. Min lön gör det inte i samma takt.
jag kan!
Inflationen äter inte upp lånet. Men din löneökning gör. När inflationen ökar så får de flesta en högre lön också när den omförhandlas. Det i sin tur kan driva upp inflationen ännu mer. Folk får högre löner = högre kostnader för företagen = företagen höjer priserna

A
J JohanLun skrev:
Förut var det väl pga skatteeffekter som gjorde att räntan man betalade efter skatt var lägre än inflationen. Man kan även haft tur och bundit räntan. Jag tror inte alls reglerna är lika förmånliga som de var på (kan det varit) 80-talet.

Grovt tänkt - Säg att räntan skulle bli 15% och inflationen 12%, 30% av räntan dras av, 10% kvar. Men inflationen gör att lånet minskat 12% i "värde". Det hänger ju på att lönen hänger med inflationen och bostadspriserna inte kollapsar.

Jag tror inte detta att lånen ska ätas upp är nåt man ska sitta och hoppas på, då de andra effekterna nog gör att man förlorar mer...
Krångligt förklarat.

Löneökningen äter upp lånet, inte inflationen. Det gäller att man får en löneökning pga av inflationen. Får man inte ökad lön/pension så är lånet detsamma i förhållande till sin inkomst.

Nissens
J Jonasdzm skrev:
Meh.

Vi bombas konstant med riktade-nyheter om att huspriserna ska falla kraftigt.... i mitt område är de upp några procent den senaste månaden och fortsätter att stiga.

Man får nog ta allt med en nypa salt.

Avtalsrörelsen är igång och om ekonomin kan hållas nere så behöver dom inte höja lönerna så kraftigt.
Det är väl självklart att bostadspriserna sjunker när bankerna inte lånar ut lika mycket till köparna längre…

Nissens
Johan1975z skrev:
Krångligt förklarat.

Löneökningen äter upp lånet, inte inflationen. Det gäller att man får en löneökning pga av inflationen. Får man inte ökad lön/pension så är lånet detsamma i förhållande till sin inkomst.
Lönerna höjs ju delvis efter inflationsnivån. Får man lägre höjning än inflationen så är det en reallönesänkning…

Akelius har redan höjt lönerna:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/akelius-hojer-lonerna-med-20-procent/

Citat:
”Löneförhöjningen sker mot bakgrund av den höga inflationen, som han förespått ett tag.”

Johan1975z skrev:
Krångligt förklarat.

Njae, jag tror faktiskt att på 80-talet så var ränteavdraget och marginalskatten så hög att man faktiskt betalade mindre för räntan än inflationens procent på lånet. Men på 80-talet var Joakim Von Anka det närmaste jag var ekonomi och räntor, så jag vet inte, går säkert googla sig till...

Nissens Nissens skrev:
Lönerna höjs ju delvis efter inflationsnivån. Får man lägre höjning än inflationen så är det en reallönesänkning…

Akelius har redan höjt lönerna:
[länk]

Citat:
”Löneförhöjningen sker mot bakgrund av den höga inflationen, som han förespått ett tag.”
Jag tror det bara är att gratulera om man jobbar på ett sådant företag. Storföretag har ofta långa avtal med facket och jag misstänker väldigt många får låga löneökningar, som anställd i storföretag får man nog lov att byta tjänst internt eller liknande för att få löneglidning, alternativt byta jobb helt... Hög inflation är för många inte alls kul, men de som har attraktiva jobb, lätt att byta osv kan hålla takten i löneökning. Men inte pensionärer och de i stora företag...

Nissens
J JohanLun skrev:
Njae, jag tror faktiskt att på 80-talet så var ränteavdraget och marginalskatten så hög att man faktiskt betalade mindre för räntan än inflationens procent på lånet. Men på 80-talet var Joakim Von Anka det närmaste jag var ekonomi och räntor, så jag vet inte, går säkert googla sig till...

Jag tror det bara är att gratulera om man jobbar på ett sådant företag. Storföretag har ofta långa avtal med facket och jag misstänker väldigt många får låga löneökningar, som anställd i storföretag får man nog lov att byta tjänst internt eller liknande för att få löneglidning, alternativt byta jobb helt... Hög inflation är för många inte alls kul, men de som har attraktiva jobb, lätt att byta osv kan hålla takten i löneökning. Men inte pensionärer och de i stora företag...
Jag länkade till ett företag med 900 anställda som höjer lönerna med 20%. Många tycker nog att det är ett hyfsat stort företag, åtminstone är det inte ett litet företag.
Jag har jobbat både på små och stora företag. Det är inte så att facken har separata avtal med storföretag, de löper lika oavsett.

U
O olofh skrev:
I korthet kan man ju säga att allt ökar i pris och pengarna tappar sitt värde. Men det som inte ökat är beloppet på lånet, det står still. Så det handlar om att man jämför lånet med värdet på marknaden och inte det absoluta beloppet.

Drar man det även i paritet med lönerna som statistiskt tidigare följt eller lite slagit inflationen så ökar förhållanden mellan lön och lån snabbare vid högre inflation.

I skrivande stund så slår priserna här utanför Stockholm alla rekord, i maj så har priser rusat 15-20 procent här.

Appendix Appendix skrev:
Ja nu smäller det till rätt bra.

Allt pekar mot 3-4% låneräntor inom 1-2 år.
Det blir spännande se hur det påverkar konsumtionen hos de med 9 miljoner i lån (inte helt ovanligt i detta länet...)
Mycket ovanlig skulle jag tro.

Nissens
T twoody skrev:
I skrivande stund så slår priserna här utanför Stockholm alla rekord, i maj så har priser rusat 15-20 procent här.
Eller hur.

H Haste skrev:
Mycket ovanlig skulle jag tro.
Utveckla

Nissens Nissens skrev:
Eller hur.
kompis köpte i Täby i maj.
Säljaren fick sänka sin förvåntning med en miljon
Vänner sålde i roslagen. Samma sak där. Rejält ner mot vad de hade tänkt sig

så det händer saker. Speciellt om man inte har is i magen och måste sälja fort

Nissens
Appendix Appendix skrev:

Precis. Det är självklart att huspriserna kommer att sjunka nu.
Rätt märkligt att Byggahus ställer sig bakom tron att det inte kommer att hända. De kanske måste förmedla sina sponsorers budskap…

Appendix Appendix skrev:

Ja man sitter illa till om man måste sälja nu och bo i städer/dyra områden.

Här är det budgivining upp fortfarande och tyvärr är folk på hugget.
Kom ut en tomt för 2 veckor sen som jag tänkte att den ligger kvar ett tag så jag kan ta de lugnt och få tummen ur och ringa banken för att ta den tomten.

Borta på ett dygn. För jävligt, läget var så jävlans bra precis bredvid populär vandringsled och golfbana på andra sidan :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.