15 372 läst · 249 svar
15k läst
249 svar
Forskare slår fast att nordiska klimatet är bra för solceller
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
Njae, solfångare är en bra idé i många fall. Särskilt om man exv. eldar med ved och redan har acc-tankar osv. Då slipper man att elda för varmvatten en stor del av året (iaf här i södra Sverige). Men att gå omvägen via el, det är ju ingen större vinst. Termodynamiskt då.M -MH- skrev:
Och visst är solpaneler bra. De har exv. revolutionerat mitt och många andras båtliv. Har nu ström till "allt", inklusive kylskåp, och gott om den, där man förut behövde spara, och spara, och se köttet bli brunt...
Flexibiliteten med el från solpaneler vinner dock över solfångare för sommarstugan. Du kan inte driva ölkyl och Netflix på storbilds-TV med en solfångare. Eller luftkonditioneringen...
Men min tanke var alltså i större skal där man ersätter el och värme från regionala kraftvärmeverk med el från regionala solpaneler (eller för den delen lokala). På de avstånden är solfångare inte ett alternativ.
Men min tanke var alltså i större skal där man ersätter el och värme från regionala kraftvärmeverk med el från regionala solpaneler (eller för den delen lokala). På de avstånden är solfångare inte ett alternativ.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
OK, data efterfrågades. Här är produktionsdata från en anläggning i Valbo (Gävletrakten) som tydligt visar problemet med att produktionen varierar omvänt med elkonsumtionen i Sverige.
Detta jämfört med exv. vind, som är mycket bättre fördelad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta jämfört med exv. vind, som är mycket bättre fördelad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
Ja... Det får jag räkna på... Jag har ju fjärrvärme, så det går ju att överföra varmvatten också på längre avstånd än man tror.M -MH- skrev:Flexibiliteten med el från solpaneler vinner dock över solfångare för sommarstugan. Du kan inte driva ölkyl och Netflix på storbilds-TV med en solfångare. Eller luftkonditioneringen...
Men förlustfritt är det inte...
Och om man behöver el till annat än värme, så är naturligtvis värme som sådan oanvändbar. Det är därför jag har solpanel på båten, och så kör jag varmvattenberedaren på motorns kylsystem...
En annan aspekt som få verkar tänka på...
Om man behöver El hela året (lite olika mycket beroende på om värmepumpen vilar eller jobbar hårt...) så behöver elen tillverkas - i samma sekund som den används (lagring är ännu i sin linda...)
Om tillverkningen skall ske i en solpanel när det råkar vara soligt, i en vindsnurra när det råkar vara blåsigt, och i en vattenkraftstation om det inte råkar vara bra för något av de andra alternativen, vad kostar det?
Jo det kostar investering underhåll och drift av tre "elverk" för att fixa en enda förbrukning, därtill kraftledningar för att binda ihop allt detta. Liksom det kostar miljöpåverkan på tre håll, både älvarna och vindsnurrorna och ...
Dessutom är vindkraftverken snarlika - mätningar visar att om man har två verk på tillräckligt avstånd, med bra kraftledning mellan så får man oftast ut ström från ett av dem. Inte så billigt dock. Under årets Ryss-högtryck visade sig dock verkligheten komma ikapp - hela Skandinavien hade högtryck och stiltje - det hade behövts ledningar långt ner i Tyskland - och där är det stora miljöopinioner mot pågående byggen av kraftledningar mellan nord och syd i just detta syfte. Man motsätter sig förfulning av landskapet, cancerrisker, ...
Jämfört med andra som väljer att inte splittra sig, utan gå på en baskraft kan det sluta med att vi är jätteduktiga, men så dyra att ingen köper våra produkter, då dessa kan tillverkas billigare, med billigare energi på annat håll där man varit mer rationell än populistisk i sina beslut. Den totala kostnaden för elförsörjning skall inte glömmas när man talar "på samhällsnivå".
Idag är kärnkraften basen i vårt stabila elnät. I en reaktor regleras effekten upp eller ner på ungefär vecko-basis.
Det kan principiellt innebära att man för att fixa el nog på dagarna kan tvingas köra energi från reaktorn rakt ut i havet under lågförbrukning (natt). Låt oss hoppas att vi så långt möjligt dock kan skicka sådan el utomlands till länder som tar större balansansvar genom att ha mer av snabbt reglerbar elgenerering, exempelvis kondenskraftverk (gas, sopor, biobränsle, kol, olja, oljeskiffer, ...)
Om man behöver El hela året (lite olika mycket beroende på om värmepumpen vilar eller jobbar hårt...) så behöver elen tillverkas - i samma sekund som den används (lagring är ännu i sin linda...)
Om tillverkningen skall ske i en solpanel när det råkar vara soligt, i en vindsnurra när det råkar vara blåsigt, och i en vattenkraftstation om det inte råkar vara bra för något av de andra alternativen, vad kostar det?
Jo det kostar investering underhåll och drift av tre "elverk" för att fixa en enda förbrukning, därtill kraftledningar för att binda ihop allt detta. Liksom det kostar miljöpåverkan på tre håll, både älvarna och vindsnurrorna och ...
Dessutom är vindkraftverken snarlika - mätningar visar att om man har två verk på tillräckligt avstånd, med bra kraftledning mellan så får man oftast ut ström från ett av dem. Inte så billigt dock. Under årets Ryss-högtryck visade sig dock verkligheten komma ikapp - hela Skandinavien hade högtryck och stiltje - det hade behövts ledningar långt ner i Tyskland - och där är det stora miljöopinioner mot pågående byggen av kraftledningar mellan nord och syd i just detta syfte. Man motsätter sig förfulning av landskapet, cancerrisker, ...
Jämfört med andra som väljer att inte splittra sig, utan gå på en baskraft kan det sluta med att vi är jätteduktiga, men så dyra att ingen köper våra produkter, då dessa kan tillverkas billigare, med billigare energi på annat håll där man varit mer rationell än populistisk i sina beslut. Den totala kostnaden för elförsörjning skall inte glömmas när man talar "på samhällsnivå".
Idag är kärnkraften basen i vårt stabila elnät. I en reaktor regleras effekten upp eller ner på ungefär vecko-basis.
Det kan principiellt innebära att man för att fixa el nog på dagarna kan tvingas köra energi från reaktorn rakt ut i havet under lågförbrukning (natt). Låt oss hoppas att vi så långt möjligt dock kan skicka sådan el utomlands till länder som tar större balansansvar genom att ha mer av snabbt reglerbar elgenerering, exempelvis kondenskraftverk (gas, sopor, biobränsle, kol, olja, oljeskiffer, ...)
Elnätet balanseras ju galant med vår svenska vattenkraft (jättebatteri)där det även finns utrymme för att säsongslagra mer el än vad vi gör idag. Då fyllnadsgraden endast brukar ligga runt 80% inför hösten vintern.
Sommartid importerar vi som mest el meddan vi vintertid exporterar så mycket vi kan pga den gynnsammare prisbilden, så med mer sol på sommaren kan vi spara mer vatten inför vintern och sälja exportera mer dyr och grön el till våra grannländer under vinterhalvåret.
Sommartid importerar vi som mest el meddan vi vintertid exporterar så mycket vi kan pga den gynnsammare prisbilden, så med mer sol på sommaren kan vi spara mer vatten inför vintern och sälja exportera mer dyr och grön el till våra grannländer under vinterhalvåret.
Nu verkar ditt tidigare inlägg blivit raderat men vad jag minns var det i samma givande stil som #17 Och #18 här ovan. Därför mina liknande enradare där som också försvann och bra så.L Lutte skrev:Gör mig inte alls dum, finns många goda fördelar med kärnkraft över sol och speciellt över vindkraft.
Är av den åsikten att många självgoda miljöhjältar själv aldrig skulle vilja ha vindkraft i närheten av sitt hem.
Nej två moderna kärnkraftverk skulle Sverige behöva istället för massor med vispar som förstör stora ytor land och kräver enorma mängder energi sett till vad man får ut av dom.
Du får gärna tycka att jag har fel men att kalla någon dum för att man inte delar samma åsikt hör hemma på dagis eller vissa kretsar av politik.
Man kan använda svepande dum eller göra sig dum givetvis utan att det har med personen i sig eller ev olika synsätt att göra. I fallen från i går ser jag det inte som något konstigt med tanke på vad som inledde. Nog om det men läs gärna vad jag skriver normalt och även i denna tråden. Som synes är jag inte förespråkare kategoriskt åt något håll och arbetar som sagt i mitt fack åt båda. Det jag i princip alltid efterfrågar är bara vad man har för egna grunder och tankar för sina synpunkter. Väldigt svårt att få något ut där även irl och givetvis värre i text och forum. Såna som försöker i den riktningen skulle jag aldrig se som "dumma" på något sätt oberoende om vi skulle stå diametralt eller ej.
Så trigga inte på ordet när det från mig bara är i så fall en reflex på någon intetsägande enradare eller halvprovokation.
Dom verkar ha glömt regnmolnen när dom experimenterat. Men visst, regn utan moln kanske blir vanligare i framtiden pga klimatförändringar. Eller?
Mina korvören i solelens vettighet.
I nuläget och med nuvarande installerade bas är det privatekonomiskt en inte totalt värdelös investering. Som medborgare är det dock förkastligt. Det krävs två-tre subvensioner (rot, solcellsstöd och elcertifikat) för att det ska bli fart på utbyggnaden. Det är att stå på egna ben det...
Om man sen försöker lyfta blicken och gissar vad som händer i framtiden. Låt säga att vi har signifikant andel solceller installerat i sverige - vad händer då på soliga dagar? Jo samma sak som i danmark på blåsiga dagar - elpriset blir negativt - dvs ingen skatteintäkt för staten. Tror ni att staten kommer fortsätta betala ut stöd till solceller då?
Utan att bli för långranding vill jag bara slänga ut två punkter till.
1. Vårt elkraftssystem är byggt för att flytta kraft från norr till söder. Ska man mha solceller och vindkraft flygga el kors och tvärs kommer det bli dyrt, det klagas redan nu på att elnäten kostar mycket. Framtidens flexibla elnät kommer kosta ännu mer.
2. Vattenkraften är inte outsinlig. Speciellt inte när man lägger på vattendomar om mini och maxi-flöden. All världens solel går inte enkelt att spara i vattenmagasin.
Mina korvören i solelens vettighet.
I nuläget och med nuvarande installerade bas är det privatekonomiskt en inte totalt värdelös investering. Som medborgare är det dock förkastligt. Det krävs två-tre subvensioner (rot, solcellsstöd och elcertifikat) för att det ska bli fart på utbyggnaden. Det är att stå på egna ben det...
Om man sen försöker lyfta blicken och gissar vad som händer i framtiden. Låt säga att vi har signifikant andel solceller installerat i sverige - vad händer då på soliga dagar? Jo samma sak som i danmark på blåsiga dagar - elpriset blir negativt - dvs ingen skatteintäkt för staten. Tror ni att staten kommer fortsätta betala ut stöd till solceller då?
Utan att bli för långranding vill jag bara slänga ut två punkter till.
1. Vårt elkraftssystem är byggt för att flytta kraft från norr till söder. Ska man mha solceller och vindkraft flygga el kors och tvärs kommer det bli dyrt, det klagas redan nu på att elnäten kostar mycket. Framtidens flexibla elnät kommer kosta ännu mer.
2. Vattenkraften är inte outsinlig. Speciellt inte när man lägger på vattendomar om mini och maxi-flöden. All världens solel går inte enkelt att spara i vattenmagasin.
Vilka fördomar. Googla svensk elexport så får du läsa hur det ligger till. Jag har inte kunnat hitta en enda artikel som säger att "export blir det inte mycket av", eller något annat som säger att det inte är lönt att överproducera el på sommaren. Tvärt om så ersätter svensk elexport i många fall el från kolkraft på kontinenten.J Jehu skrev:De som säger att Piteå har lika mycket soltimmar som södra Tyskland undviker att säga att
de soltimmarna infaller på sommaren, och då en stor del av dygnet dessutom från fel håll .
Och på sommaren har vi inte användning för så mycket el. Och export blir det inte heller mycket av, nu när Finland är självförsörjande på el tack vare nya reaktorer. Vi skulle kunna exportera långt söderut förstås,
I kalkyler jag gjort skulle vi kunna täcka vår förbrukning av el under 6 av årets månader om vi satsade på en anläggning på ca 45 kvadratmeter. Återbetalningstiden skulle hamna kring 10-13 år och efter det har man "gratis el" i 20 år till kanske.. Det tycker jag är en bra investering
En bra privat investering, absolut. Speciellt om skattebetalarna ska vara med och sponsra den.
Sen på sikt lär knappast elbolagen vara intresserade av att köpa in el på sommaren. Om detta talas det inte.
Exportera el på sommaren? Tyskarna har redan ett enormt elöverskott om det blåser sommartid.
Ingen eldar kol i det läget. Visa gärna vilka som importerar svenskproducerad el sommartid, när finnarna blivit självförsörjande.
Annars tycker jag solel är alldeles utmärkt. Inte minst i fattiga länder närmare ekvatorn utan elnät.
Sen på sikt lär knappast elbolagen vara intresserade av att köpa in el på sommaren. Om detta talas det inte.
Exportera el på sommaren? Tyskarna har redan ett enormt elöverskott om det blåser sommartid.
Ingen eldar kol i det läget. Visa gärna vilka som importerar svenskproducerad el sommartid, när finnarna blivit självförsörjande.
Annars tycker jag solel är alldeles utmärkt. Inte minst i fattiga länder närmare ekvatorn utan elnät.
Elenhandlas öppet på nordpool. Det kommer att gå att sälja el även om det blir mycket sol el. Men priset kommer att dyka. Danmark har haft tillfällen med negativt elpris. Då ”säljer” bara de som får betalt via stödsystem också.
Med mer solel på sommaren kommer vi att köra exakt motsvarande mägd mindre kwh med vår vattenkraft (under dagtid då solelel produceras går det nämligen bra att backa vattenkraften då den aldrig går på minlast under just dagtid)
Dessa kWh kan vi sedan via vattenkraften utnyttja en mörk vinternatt istället. Så några batterier behövs ej på väldigt länge i Sverige och Norge.
Dessa kWh kan vi sedan via vattenkraften utnyttja en mörk vinternatt istället. Så några batterier behövs ej på väldigt länge i Sverige och Norge.
Nej. Det finns inte en massa ledig lagringskapacitet i dammarna. Man sparar redan så mycket vatten man kan till vintern.
Jo det finns det faktiskt! I snitt ligger vi endast runt 80% fyllnadsgrad inför hösten/vintern vilket innebär att det skulle vara möjligt att lagra ytterligare ca 6 TWH i våra magasin inför vintern, vilket i är tämligen mycket o solelssammanhang.D Daniel 109 skrev:
Se historisk graf över våra magasin från Svensk energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder