Maria T Maria T skrev:
Idag har jag kört väg 73 från Farsta till Nynäshamn tur och retur, inte något direkt konstigt att "rapportera" men jag njöt på en tom sträcka vid Ösmo att dra upp till lappen-ryker-hastighet, något som kanske ges tillfälle till en gång per år och just på denna väg, en vardagseftermiddag på sensommaren torrt väglag och inget annat fordon så långt ögat kan se.
Roade mig med samma sak en tidig lördagsmorgon, åkte av Gotlandsbåten som typ 10e bil, alla framför var husvagn/husbil, så efter kört om de var jag helt ensam upp till Haninge.........

Blev förvånad i veckan då jag körde E22an 4 mil med tom kärra och 2+1 väg och 100 väg.
Höll väl 90 och nästan inga bilar körde om trots många tillfällen, många lade sig bakom i min fart. Mycket lugnt i trafiken.
Och Nej, jag använde inte mittmarkeringen på 2-delen som följelinje som man gör på start/landningsbana;)

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Höll väl 90 och nästan inga bilar körde om trots många tillfällen, många lade sig bakom i min fart. Mycket lugnt i trafiken.
Det är väl nyblivna elbilsägare som sitter och stirrar på räckviddmätaren och inte törs gasa på.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl nyblivna elbilsägare som sitter och stirrar på räckviddmätaren och inte törs gasa på.
Eller följa John med adaptiva farthållare.

Fairlane
useless useless skrev:
Tveksamt. Jag har läst många som skriver att elbilister kör långsamt, men om jag tittar där jag kör och ser vilka bilar som ligger längst fram och kör 15-20 under hastighetsbegränsningen så är det nästan 100% fossildrivna bilar.

engs
Fairlane Fairlane skrev:
Tveksamt. Jag har läst många som skriver att elbilister kör långsamt, men om jag tittar där jag kör och ser vilka bilar som ligger längst fram och kör 15-20 under hastighetsbegränsningen så är det nästan 100% fossildrivna bilar.
AKA "Gubbar med (rutig) keps". ;)
Som det var när jag var barn i vilket fall. Tror någon var inne på det tidigare att det verkar finnas en ny kategori av dessa som kör (utan att det är motiverat av väderförhållande eller så) en bra bit under skyltad fart. Ofta män runt 30 av vad jag sett, sällan elbil mer typ Kia eller annan lite mer anonym bil.

Om det är ovana att köra, klimatångest eller vad, har jag ingen aning om.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
AKA "Gubbar med (rutig) keps".
Japp, det hoppades väl över en generation eller två, men nu är vi gubbar med keps tillbaka! Det är så jävla svårt att komma ihåg att ha på sig gubbkepsen när man kör bil bara.

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Japp, det hoppades väl över en generation eller två, men nu är vi gubbar med keps tillbaka! Det är så jävla svårt att komma ihåg att ha på sig gubbkepsen när man kör bil bara.
Är det hipsters vi pratar om här? :thinking:

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nej, de har väl för små stickade mössor på sig. Tror vi i gubbkeps är för gamla för att få vara med i någon annan subkultur än just gubbar.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
AKA "Gubbar med (rutig) keps". ;)
Som det var när jag var barn i vilket fall. Tror någon var inne på det tidigare att det verkar finnas en ny kategori av dessa som kör (utan att det är motiverat av väderförhållande eller så) en bra bit under skyltad fart. Ofta män runt 30 av vad jag sett, sällan elbil mer typ Kia eller annan lite mer anonym bil.

Om det är ovana att köra, klimatångest eller vad, har jag ingen aning om.
Nu kan det här komma som en överraskning för många av er, så det kanske är bäst att ni sätter er ner...

Sitter ni?

Okej, here goes...

Ni vet de där siffrorna på de gula skyltarna!? Det är HÖGSTA tillåtna hastighet, inte LÄGSTA. Man FÅR köra i lägre hastighet än vad som står på skylten.

;)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Eller följa John med adaptiva farthållare.
Det kan vara jag. I ungefär två sekunder. :rofl:

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
T ToRy skrev:
Nu kan det här komma som en överraskning för många av er, så det kanske är bäst att ni sätter er ner...

Sitter ni?

Okej, here goes...

Ni vet de där siffrorna på de gula skyltarna!? Det är HÖGSTA tillåtna hastighet, inte LÄGSTA. Man FÅR köra i lägre hastighet än vad som står på skylten.

;)
Absolut och jag har normalt inget emot det. Ligger det någon på motorväg och kör långsamt så stör det mig inte, då jag lätt kommer förbi. Ligger det en A-traktor eller mopedbil på 70-väg så är det som det är. Om däremot det ligger någon med en normal personbil och ligger 15-20 under på 70-väg där det är svårt att passera så tycker jag det är illa om de inte visar hänsyn. Är det så att man inte är trygg att köra i 70 km/h under bra förutsättningar så ska man inte köra alls utan uppsöka körskola. Det händer att jag själv ligger under hastighetsbegränsningen, exempelvis när jag kör släp, då ser jag till att underlätta omkörning och går gärna ut på en busshållplats och släpper förbi om det är svårt att köra om. Framförallt ser jag till att hålla höger och så mycket som möjligt, vilket jag uppfattar att 95% av de som kör klart under hastighetsbegränsningen inte gör.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Fast det är lite det som är min poäng. Om någon ligger under hastighetsgräns så har man trots allt ingen rätt att bli förbannad. Anledning möjligen, men ingen rätt. Det finns mig veterligen ingenting som säger att man måste hålla skyltad hastighet. Men jag håller med om att det är dålig hänsyn att inte släppa förbi om man märker att man orsakar kö. Att behöva öka hastigheten tycker jag däremot inte är ett rimligt krav, att släppa förbi när man kan, absolut.

A AndersS skrev:
Blev förvånad i veckan då jag körde E22an 4 mil med tom kärra och 2+1 väg och 100 väg.
Och Nej, jag använde inte mittmarkeringen på 2-delen som följelinje som man gör på start/landningsbana;)
Nu har jag gjort en omfattande undersökning och pratat med två personer som tagit körkort de senaste tre åren. Ingen av dom hade fått göra en omkörning på landsväg - Varken under körträningen på körskola eller under uppkörningen.

Så huvudanledningen till att folk inte kör om är helt enkelt att dom inte vet hur man gör.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu har jag gjort en omfattande undersökning och pratat med två personer som tagit körkort de senaste tre åren. Ingen av dom hade fått göra en omkörning på landsväg - Varken under körträningen på körskola eller under uppkörningen.

Så huvudanledningen till att folk inte kör om är helt enkelt att dom inte vet hur man gör.
Och vet inte att på 2+1 väg är mötesfri även där det är två körfält;)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.