Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, ja, man får köra om på höger sida om det är max 70 km/h MEN man får inte sicksacka mellan filerna och ibland köra om på vänster sida å ibland på höger sida.
Jag skrev att han kunde klaga på slalomåkning...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag skulle gissa att stilen "Men kompis, jag gjorde ju bara lite fel, men fan, kompis..." inte gjorde det bättre heller.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Såna idioter har nog mer än en diagnos.
Jag brukar dutta till på bromsljuset (men utan att bromsa) om nån lägger sig och slickar stötfångaren.

För ett par månader sen händer följande. Köer i alla tre filer, E4 kring botkyrka, nån kommer i fatt mig i mittfilen och slickar stötfångaren och blinkar med helljus, finns ingenstans för mig att ta vägen, jag duttar på bromsljuset. Han bakom slalomar om, kör in precis framför och pallnitar. Klart dumt beteende. Jag hade autobroms på bilen jag körde och hade lite på känn att han ville jävlas så var beredd, misstänker att bilarna kring mig också såg att detta var en idiot, så inget hände, men hade nån legat lika nära bakom mig som han låg hade det smällt... Funderar på att skaffa kamera om nåt liknande händer, då lär körkortet ryka för den personen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, ja, man får köra om på höger sida om det är max 70 km/h MEN man får inte sicksacka mellan filerna och ibland köra om på vänster sida å ibland på höger sida.
Vad i trafikförordning säger det?

Fairlane
Jag tror tyvärr vi inte kommer ifrån detta med mittfilscampare om man inte dels går ut med en stor informationskampanj och dels polisen satsar på det. Jag tror helt enkelt inte fok vet att det är fel. Idag när jag låg i högerfil kommer det en bil på påfarten lite längre fram och så fort de kommit in på motorvägen så byter de in i mittfil. Övningskörning med pappa (?). Jag gissar att handledaren inte avsiktligt lär ut ett felaktigt beteende, utan han har nog ingen koll och kör nog precis likadant själv.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Vad i trafikförordning säger det?
223 sidor där alla är rörande överens om vilka regler som gäller och du vill ändå ha bevis?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
223 sidor där alla är rörande överens om vilka regler som gäller och du vill ändå ha bevis?
Oj, då har jag tydligen helt missförstått rubriken och tråden då jag trodde det handlade om att köra i mittfil när man inta ska på vägar med en högsta tillåtna hastighet 80 km/h eller högre, men du menar alltså att det som diskuterats hela tiden är att köra om till både höger och vänster på vägar med en högsta tillåtna hastighet 70 km/h eller lägre?

F
J JohanLun skrev:
Jag brukar dutta till på bromsljuset (men utan att bromsa) om nån lägger sig och slickar stötfångaren.

För ett par månader sen händer följande. Köer i alla tre filer, E4 kring botkyrka, nån kommer i fatt mig i mittfilen och slickar stötfångaren och blinkar med helljus, finns ingenstans för mig att ta vägen, jag duttar på bromsljuset. Han bakom slalomar om, kör in precis framför och pallnitar. Klart dumt beteende. Jag hade autobroms på bilen jag körde och hade lite på känn att han ville jävlas så var beredd, misstänker att bilarna kring mig också såg att detta var en idiot, så inget hände, men hade nån legat lika nära bakom mig som han låg hade det smällt... Funderar på att skaffa kamera om nåt liknande händer, då lär körkortet ryka för den personen.
Det han gjorde mot dig låter som helt kriminellt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Oj, då har jag tydligen helt missförstått rubriken och tråden då jag trodde det handlade om att köra i mittfil när man inta ska på vägar med en högsta tillåtna hastighet 80 km/h eller högre, men du menar alltså att det som diskuterats hela tiden är att köra om till både höger och vänster på vägar med en högsta tillåtna hastighet 70 km/h eller lägre?
Vad är din fråga?

Råder det för dig några tveksamheter om huruvida:
  • Det är lagligt att köra om på höger sida på väg med 70 km/h hastighetsbegränsning (eller vid högre hastigheter om just den filen leder till din destination samt om det är kö).
  • Det är alltid olagligt att sick-sacka fram mellan filerna. Det kommer du inte hitta i någon trafikförordning utan det råder under allmänt trafikfarligt beteende, i vardagligt tal "att köra som en idiot"

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Räcker det inte att blinka? Nu har inte jag några såna moderniteter, men jag har lånat/provat några nya bilar. Iallafall på Volvo har jag för mig att hastigheten behålls en bit till om man påbörjar omkörningen genom att blinka.
Du menar att bilen skulle sluta bromsa in om jag blinkar? Det har jag faktiskt inte tänkt på att prova, kan vara värt ett försök. Iofs kvarstår ju problemet att biljäveln börjar bromsa långt innan jag tycker att den behöver det och då är det ju liksom för sent att blinka... Men jag ska testa i alla fall. (y)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Lite mer bakgrund till mitt inlägg: Körde på en 2+1 väg en förmiddag i januari, det var klart och någon plusgrad. Det var gles trafik och alla körde sakta och försiktigt. Efter att jag mött en saltbil, kommer det ut från en anslutande väg en bil som kör i ca 50 km/h och inte ökade farten. Min tanke är att bilföraren på grund risken för halka tar det lugnt.
Då det inte finns någon bil efter mig kör jag i god tid ut till vänster körfält för att passera.
Plötsligt ökar bilen framför hastigheten lite för att sedan öka lite till. Jag överväger att gå in bakom för att undvika en lång omkörning.
I vänster körfält bakom mig kommer det då en bil i hög hastighet som inte visar några tecken på att sakta. Jag slår på blinkersen och börjar byta fil för att inte bli påkörd. Bilen bakom som påbörjat en omkörning av mig till höger blir mycket upprörd och signalera ilsket på att jag byter fil.
Efter att han kört om mig i höger körfält visar han tydligt vad han tycker om sådana som kör så illa som jag gör.
Med den beskrivningen har samtliga tre övriga förare gjort fel, på varsitt sätt. Måste finnas något slags bingovinst att hämta på transportstyrelsen. ;)

En bil kör ut på accelerationsfältet en bit framför mig utan att öka hastigheten. När jag passerar honom ökar han hastighet, men i stället för att köra ut efter mig, kör han upp till höger om mig. När han är jämsides med mig saktar han ner till min hastighet, och efter ett tag börja han signalera. Han får göra en kraftig inbromsning och nästan stanna, när accelerationsfältet tar slut. Sedan kör han mycket nära efter mig tills det blir tvåfiligt. Där kör han om, in framför och gör en kraftig inbromsning.

Vad ska jag göra när en bil inte kör ut framför eller efter mig utan placerar sig jämsides?

L LabanW skrev:
En bil kör ut på accelerationsfältet en bit framför mig utan att öka hastigheten. När jag passerar honom ökar han hastighet, men i stället för att köra ut efter mig, kör han upp till höger om mig. När han är jämsides med mig saktar han ner till min hastighet, och efter ett tag börja han signalera. Han får göra en kraftig inbromsning och nästan stanna, när accelerationsfältet tar slut. Sedan kör han mycket nära efter mig tills det blir tvåfiligt. Där kör han om, in framför och gör en kraftig inbromsning.

Vad ska jag göra när en bil inte kör ut framför eller efter mig utan placerar sig jämsides?
Carry on! Folk kan inte trafikreglerna

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:

Visst ska man hjälpa när någon ska lämna acc.fältet, men den föraren satte ju sig själv i skiten.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:

Endel bilar har inte kraft nog att köra ut "i takt" med de bilar som är ute på vägen redan om luckorna är små. Men som det låter här är det bara en dålig förare. Givetvis måste man anpassa hastigheten och hitta en lucka, kör de som kör i högerfilen med rimliga avstånd så bör man klara det även med en motorsvag bil (eller en lastbil). Jag brukar "göra en lucka" eller lämna plats om det är tjockt i högerfilen. Om bilen i accelerationsfältet inte väljer att ta luckan jag lämnar får han hoppas att andra trafikanter också gör samma sak, eller själv anpassa farten, jag kan inte gasa, bromsa, byta fil via nån slags tankeläsning. Är jag själv i högerfilen med långa luckor bakom och framför mig så anpassar jag inte farten eller byter fil utan räknar med att de luckor som finns används av den som ska ut.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.