A
P Pin skrev:
Det är ju exakt det som blir problemet med grönt ljus in i cirkulationsplatsen. Det gäller före skylten att lämna företräde. Den som redan kör i cirkulationsplatsen förväntar sig att andra som ska in i rondellen lämnar företräde medan den som kör in då har företräde tack vare grönt ljus.
Vafan, hur lyckades jag radera mitt eget inlägg?

Javisst, förstår sin synpunkt. Men lustigt att det ständigt i den här tråden diskuteras sådana saker som borde vara självklara. ;)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Vafan, hur lyckades jag radera mitt eget inlägg?

Javisst, förstår sin synpunkt. Men lustigt att det ständigt i den här tråden diskuteras sådana saker som borde vara självklara. ;)
Antar att det är därför det blir agiterad diskussion. Vissa ser det som självklart, andra inte alls eller tycker till och med att något annat som står i motsats är självklart.

A
P Pin skrev:
Antar att det är därför det blir agiterad diskussion. Vissa ser det som självklart, andra inte alls eller tycker till och med att något annat som står i motsats är självklart.
Men det är ju så lätt, särskilt idag, att kolla upp vad som faktiskt gäller. Nåväl, man får hålla avstånd och vara förberedd på det värsta så kommer man oftast hem i ett stycke.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Trafikscen med bilar vid övergångsställe och grönt ljus, med väjningspliktsskylt synlig längre bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu verkar det som att det trots allt lyser grönt för fordon, så då blir det en icke-fråga, men om man som fordonsförare tror att eftersom det lyser grönt kan man ignorera väjningspliktsskylten längre bort ska man nog inte vara ute i trafiken.

Men om det skulle vara släckt så är det alltså att anse som ett obevakat övergångsställe.

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
[bild]
Nu verkar det som att det trots allt lyser grönt för fordon, så då blir det en icke-fråga, men om man som fordonsförare tror att eftersom det lyser grönt kan man ignorera väjningspliktsskylten längre bort ska man nog inte vara ute i trafiken.

Men om det skulle vara släckt så är det alltså att anse som ett obevakat övergångsställe.
På väg mot Vällingby från brommaplan finns ett flertal rondeller där det inte lyser grönt. Där är övergångsstället inte så långt före rondellen. Då trumfar trafikljusen skyltarna. Därav släckt ljus.

Obevakat är det väl egentligen inte om det är rött för gående och slår om till grönt vid knapptryck.

A
N Nyikåk skrev:
[bild]

Nej, det saknas skylt för övergångsställe och kan därför aldrig bli obevakat övergångsställe.

P Pin skrev:
På väg mot Vällingby från brommaplan finns ett flertal rondeller där det inte lyser grönt. Där är övergångsstället inte så långt före rondellen. Då trumfar trafikljusen skyltarna. Därav släckt ljus.

Obevakat är det väl egentligen inte om det är rött för gående och slår om till grönt vid knapptryck.
Nu började diskussionen med Brommaplan, så därför trodde jag att det var det vi diskuterade.

Är det släckt för fordon så är det det man ska förhålla sig till som fordonsförare.

Emma242 skrev:
Nej, det saknas skylt för övergångsställe och kan därför aldrig bli obevakat övergångsställe.
Jag ser vägmarkering för övergångsställe och den gäller även utan skylt så vitt jag vet.

N Nyikåk skrev:
Nu började diskussionen med Brommaplan, så därför trodde jag att det var det vi diskuterade.

Är det släckt för fordon så är det det man ska förhålla sig till som fordonsförare.

Jag ser vägmarkering för övergångsställe och den gäller även utan skylt så vitt jag vet.
Det är inge särskilda Brommaplansegler. @Emma242 har rätt i att det är skylt som gäller och inte vita strecken på asfalten.

Du har rätt i att om det är släckt är det vad man ska förhålla sig till. Dvs efter ljus gäller skylt och finns ingen skylt gäller allmänna trafikregler.

Det finns gott om tillfälligt flyttade övergångsställen vid vägarbeten. Då flyttas skyltarna men inte strecken. Där är det (obevakat) övergångsställe vid skylten men inte vid strecken.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Någon med teorier kring hur de tänkt där? Bara missat skylten eller?

N Nyikåk skrev:
Gör den? Jag vågar inte ha en åsikt. Har du källor/lagrum för vad som faktiskt gäller i fall som detta när det alldeles uppenbart är "tänkt, målat och trafikljusat" ett övergångsställe men utan skylt?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör den? Jag vågar inte ha en åsikt. Har du källor/lagrum för vad som faktiskt gäller i fall som detta när det alldeles uppenbart är "tänkt, målat och trafikljusat" ett övergångsställe men utan skylt?
https://lagen.nu/2001:651 skrev:
Ett övergångsställe är ”en del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering eller vägmärke. Ett övergångsställe är bevakat om trafiken regleras med trafiksignaler eller av en polisman och i annat fall obevakat”

• Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Någon med teorier kring hur de tänkt där? Bara missat skylten eller?
Verkar vara lite blandat. Har det att göra med om trafikljusen är släckta att tills någon fotgängare trycker? Jag har för mig att trafikljusen i den andra bilden lyser hela tiden.
Här är samma rondell fast från Ekeröhållet.
Trafik vid rondell med bilar och rödljus, vy från Ekeröhållet, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
K Kane skrev:
Verkar vara lite blandat. Har det att göra med om trafikljusen är släckta att tills någon fotgängare trycker? Jag har för mig att trafikljusen i den andra bilden lyser hela tiden.
Här är samma rondell fast från Ekeröhållet.
[bild]
Där är det flera billängder innan rondellen så då fungerar det med grönt ljus. Det kan inte misstas för att det trumfar lämna företräde skylten och reglerna i rondellen då det är tiotals meter innan.

P Pin skrev:
Där är det flera billängder innan rondellen så då fungerar det med grönt ljus. Det kan inte misstas för att det trumfar lämna företräde skylten och reglerna i rondellen då det är tiotals meter innan.
Så det är inte flera billängder från andra hållet eller vad menar du? Det var ju fotgängarskylten som diskuterades.
573095-6dbe13677873da98f5bba497c9ad983d.jpg

A
Ett övergångsställe utan skylt är ett trasigt övergångsställe.

Se Vägmärkesförordningen, 4:e kap, §8, M15.

”Markeringen anger ett övergångsställe och är utförd där märke B3, övergångsställe, är uppsatt.”

Enligt rangordningen är vi så på trafikregler, och du får inte köra på någon oavsett vägmarkeringars vara eller icke vara och man ska kunna stanna framför förutsägbara hinder. Till exempel gångtrafikanter som tror att det är ett fungerande övergångsställe.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.