339 715 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Vafan, hur lyckades jag radera mitt eget inlägg?P Pin skrev:
Javisst, förstår sin synpunkt. Men lustigt att det ständigt i den här tråden diskuteras sådana saker som borde vara självklara.
Antar att det är därför det blir agiterad diskussion. Vissa ser det som självklart, andra inte alls eller tycker till och med att något annat som står i motsats är självklart.Emma242 skrev:
Men det är ju så lätt, särskilt idag, att kolla upp vad som faktiskt gäller. Nåväl, man får hålla avstånd och vara förberedd på det värsta så kommer man oftast hem i ett stycke.P Pin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu verkar det som att det trots allt lyser grönt för fordon, så då blir det en icke-fråga, men om man som fordonsförare tror att eftersom det lyser grönt kan man ignorera väjningspliktsskylten längre bort ska man nog inte vara ute i trafiken.
Men om det skulle vara släckt så är det alltså att anse som ett obevakat övergångsställe.
På väg mot Vällingby från brommaplan finns ett flertal rondeller där det inte lyser grönt. Där är övergångsstället inte så långt före rondellen. Då trumfar trafikljusen skyltarna. Därav släckt ljus.N Nyikåk skrev:[bild]
Nu verkar det som att det trots allt lyser grönt för fordon, så då blir det en icke-fråga, men om man som fordonsförare tror att eftersom det lyser grönt kan man ignorera väjningspliktsskylten längre bort ska man nog inte vara ute i trafiken.
Men om det skulle vara släckt så är det alltså att anse som ett obevakat övergångsställe.
Obevakat är det väl egentligen inte om det är rött för gående och slår om till grönt vid knapptryck.
Nej, det saknas skylt för övergångsställe och kan därför aldrig bli obevakat övergångsställe.N Nyikåk skrev:[bild]
Nu verkar det som att det trots allt lyser grönt för fordon, så då blir det en icke-fråga, men om man som fordonsförare tror att eftersom det lyser grönt kan man ignorera väjningspliktsskylten längre bort ska man nog inte vara ute i trafiken.
Men om det skulle vara släckt så är det alltså att anse som ett obevakat övergångsställe.
Nu började diskussionen med Brommaplan, så därför trodde jag att det var det vi diskuterade.P Pin skrev:
Är det släckt för fordon så är det det man ska förhålla sig till som fordonsförare.
Jag ser vägmarkering för övergångsställe och den gäller även utan skylt så vitt jag vet.Emma242 skrev:
Det är inge särskilda Brommaplansegler. @Emma242 har rätt i att det är skylt som gäller och inte vita strecken på asfalten.N Nyikåk skrev:
Du har rätt i att om det är släckt är det vad man ska förhålla sig till. Dvs efter ljus gäller skylt och finns ingen skylt gäller allmänna trafikregler.
Det finns gott om tillfälligt flyttade övergångsställen vid vägarbeten. Då flyttas skyltarna men inte strecken. Där är det (obevakat) övergångsställe vid skylten men inte vid strecken.
https://www.mitti.se/nyheter/forvir...vi-tar-bort-dem/aRKpdv!1BsPeYiIHJgo@ohBVUUUg/
Här beskrivs en annan variant, alltså inte den som finns längs Drottningholmsvägen och i Brommaplan. Den som beskrivs är släckt både för gående och bilar till dess att gående trycker. Den vid brommaplan visar rött för gående till gående trycker.
Här beskrivs en annan variant, alltså inte den som finns längs Drottningholmsvägen och i Brommaplan. Den som beskrivs är släckt både för gående och bilar till dess att gående trycker. Den vid brommaplan visar rött för gående till gående trycker.
Någon med teorier kring hur de tänkt där? Bara missat skylten eller?Emma242 skrev:
Gör den? Jag vågar inte ha en åsikt. Har du källor/lagrum för vad som faktiskt gäller i fall som detta när det alldeles uppenbart är "tänkt, målat och trafikljusat" ett övergångsställe men utan skylt?N Nyikåk skrev:
Alfredo skrev:
https://lagen.nu/2001:651 skrev:
Verkar vara lite blandat. Har det att göra med om trafikljusen är släckta att tills någon fotgängare trycker? Jag har för mig att trafikljusen i den andra bilden lyser hela tiden.Alfredo skrev:
Här är samma rondell fast från Ekeröhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där är det flera billängder innan rondellen så då fungerar det med grönt ljus. Det kan inte misstas för att det trumfar lämna företräde skylten och reglerna i rondellen då det är tiotals meter innan.K Kane skrev:
Så det är inte flera billängder från andra hållet eller vad menar du? Det var ju fotgängarskylten som diskuterades.P Pin skrev:
Ett övergångsställe utan skylt är ett trasigt övergångsställe.
Se Vägmärkesförordningen, 4:e kap, §8, M15.
”Markeringen anger ett övergångsställe och är utförd där märke B3, övergångsställe, är uppsatt.”
Enligt rangordningen är vi så på trafikregler, och du får inte köra på någon oavsett vägmarkeringars vara eller icke vara och man ska kunna stanna framför förutsägbara hinder. Till exempel gångtrafikanter som tror att det är ett fungerande övergångsställe.
Se Vägmärkesförordningen, 4:e kap, §8, M15.
”Markeringen anger ett övergångsställe och är utförd där märke B3, övergångsställe, är uppsatt.”
Enligt rangordningen är vi så på trafikregler, och du får inte köra på någon oavsett vägmarkeringars vara eller icke vara och man ska kunna stanna framför förutsägbara hinder. Till exempel gångtrafikanter som tror att det är ett fungerande övergångsställe.