314 206 läst · 4 840 svar
314k läst
4,8k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
I Usa så hade dom förut 20 frågor på teoriprovet och man skulle klara av 16stMaria T skrev:Tog mitt svenska körkort 1983 när jag fyllde 18, hade haft körkort i 1,5 år tidigare för att jag bodde i USA då.
Har aldrig fått andra böter än parkeringsböter, men har självklart kört för fort och skippat Stopp-skyltning några gånger, bara inte blivit påkommen.
Med detta sagt, jag tror att jag är en bra och omdömessäker bilförare men är inte alls hundra om jag skulle fixa att ta körkort idag utan att få läsa på och köra upp igen,
Uppkörning gjordes på konbana med automat och då fick man även köra manuell med sitt körkort.
Stockholmare klarar inte den rondellen på sommaren heller... 3 filer och går från längst ut till längst in för att byta fil åt höger för att köra av. Vilket är konstigt för det är världens enklaste rondell att köra i: bara att läsa skyltarna för att ställa sig i rätt fil. Inget filbyte utan bara att köra på tills man åker ut ur rondellen.Alfredo skrev:
Tror inte att det är en officiell vägmarkering utan mer en påminnelse om det som allmänt gäller, att man inte får köra ut och blockera korsningen om det inte är fritt.K Kane skrev:
Men lite fånigt att det går bra med sådana hitte-på-markeringar ibland, men när t.ex. markeringen av 10-meterspunkten från korsning försvann i Stockholm var förklaringen att man var tvungen att ta bort dem eftersom det inte var en officiell vägmarkering.
Det fall jag känner till var tvärtom.D Daniel 109 skrev:
F ö säger trafikforskare m fl att man ska använda vänsterfilen fullt ut i fall som dessa. Vilket är logiskt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 139 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 139 inlägg
Jag är Stockholmare och har kört i rondellen (och liknande) några gånger.S sjoelund skrev:Stockholmare klarar inte den rondellen på sommaren heller... 3 filer och går från längst ut till längst in för att byta fil åt höger för att köra av. Vilket är konstigt för det är världens enklaste rondell att köra i: bara att läsa skyltarna för att ställa sig i rätt fil. Inget filbyte utan bara att köra på tills man åker ut ur rondellen.
Det är inte särskilt svårt, men det är väl det här som gör att det blir problem när folk är kategoriska i hur man ska göra i en rondell. "Vänsterblinkers är fel, alltid, ska de köra medsols" etc är ju kommentarer som dyker upp i dessa diskussioner rätt ofta. Jag tror att det vanligen kommer från folk som har en viss sorts rondell, med en viss typ av trafik i sin sinnebild. Man tänker på "sin" rondell och glömmer att det är olika på olika ställen. Vissa rondeller är stora, andra små, vissa tvåfiliga andra enfiliga eller trefiliga, vissa har få avfarter andra många, vissa har trafik från/till alla väger ungefär lika mycket, andra har nästan all trafik åt ett håll etc. Man får vara lite flexibel.
Själv gör jag rätt ofta något som många tycker är märkligt. Jag ger en helljusblink när jag närmar mig en korsning i mörkret om jag kommer till en korsning där folk lätt missar en. Självklart inte om jag har möte eller någon framför mig, utan när jag inte ser någon annan, men vet att det finns en risk att någon kommer komma från vänster och upptäcka.mig sent. För det mesta blinkar jag helt i onödan för ingen kommer, men ibland kanske någon blir hjälpt av det. En paragrafryttare skulle säkert säga att jag gör fel för det finns inget som säger att jag ska göra så, men ibland hjälper det, aldrig skadar det, så jag fortsätter nog.
Vilket är en synnerligen korkad variant eftersom det betyder att för fordon är det likställt med ett obevakat övergångsställe och för fotgängare ett bevakat.P Pin skrev:
Men det är ju inte första gången det blir ologiska/ogiltiga kombinationer när okunniga planerar.
Men lös inte de grönt för fordon tidigare?
Om det är grönt kan det nog misstas för att man har fritt fram att köra in i cirkulationsplatsen, och att lämna företräde skylten inte gäller. Jag minns inte att det varit grönt tidigare.N Nyikåk skrev:
Jag håller med dig att det kan missförstås även nu om man inte redan vet hur det fungerar.
Det är ju exakt det som blir problemet med grönt ljus in i cirkulationsplatsen. Det gäller före skylten att lämna företräde. Den som redan kör i cirkulationsplatsen förväntar sig att andra som ska in i rondellen lämnar företräde medan den som kör in då har företräde tack vare grönt ljus.Emma242 skrev: