Maria T Maria T skrev:
Tog mitt svenska körkort 1983 när jag fyllde 18, hade haft körkort i 1,5 år tidigare för att jag bodde i USA då.
Har aldrig fått andra böter än parkeringsböter, men har självklart kört för fort och skippat Stopp-skyltning några gånger, bara inte blivit påkommen.
Med detta sagt, jag tror att jag är en bra och omdömessäker bilförare men är inte alls hundra om jag skulle fixa att ta körkort idag utan att få läsa på och köra upp igen,
I Usa så hade dom förut 20 frågor på teoriprovet och man skulle klara av 16st
Uppkörning gjordes på konbana med automat och då fick man även köra manuell med sitt körkort.
 
N Nyikåk skrev:
Nja, är det grönt får man köra, är det släckt är det ett obevakat övergångställe och då har fordonen väjningsplikt.
Det är aldrig grönt i dessa för bilar. Bara släckt eller rött. När det är släckt för bilarna är det rött för gående.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast när den underbara Vallarondellen i Linköping blir trefilig efter att bara varit tvåfilig och dessutom är snötäckt så att filmarkeringarna inte syns, finns det en och annan stockholmare som inte verkar hänga med. :crysmile::p:cool:

[bild]
Stockholmare klarar inte den rondellen på sommaren heller... 3 filer och går från längst ut till längst in för att byta fil åt höger för att köra av. Vilket är konstigt för det är världens enklaste rondell att köra i: bara att läsa skyltarna för att ställa sig i rätt fil. Inget filbyte utan bara att köra på tills man åker ut ur rondellen.
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Uppkörning gjordes på konbana med automat och då fick man även köra manuell med sitt körkort.
De har ju i och för sig dubbelt så breda filer som vi har... (och 20% bredare bilar).
 
Det är många som har svårt att förstå, tex vad kryss på vägen betyder . Vy från förarsätet vid trafikljus med bilar och buss, snöfläckar och vägmarkeringar på asfalten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det är många som har svårt att förstå, tex vad kryss på vägen betyder .[bild]
Jag får nog säga att jag är en av dem. Det där är väl något eget hittepå?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det är många som har svårt att förstå, tex vad kryss på vägen betyder .[bild]
Brommaplan , gamla scandic till höger?
 
Isakare Isakare skrev:
Det är många som har svårt att förstå, tex vad kryss på vägen betyder .[bild]
Finns det regelverk för de där kryssen? Har aldrig sett något.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Finns det regelverk för de där kryssen? Har aldrig sett något.
Tror inte att det är en officiell vägmarkering utan mer en påminnelse om det som allmänt gäller, att man inte får köra ut och blockera korsningen om det inte är fritt.

Men lite fånigt att det går bra med sådana hitte-på-markeringar ibland, men när t.ex. markeringen av 10-meterspunkten från korsning försvann i Stockholm var förklaringen att man var tvungen att ta bort dem eftersom det inte var en officiell vägmarkering.
 
A Andy78 skrev:
Brommaplan , gamla scandic till höger?
Jo.
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Flödet blir rejält stört av alla som blåser om och ska tränga sig in i kön innan hindret. Stanna i högerfilen eller håll samma fast i vänster. Det fenomenet med blockerande lastbil har prövats i rätten, han blev friad.
Det fall jag känner till var tvärtom.
F ö säger trafikforskare m fl att man ska använda vänsterfilen fullt ut i fall som dessa. Vilket är logiskt.
 
  • Gilla
Micke620
  • Laddar…
Fairlane
S sjoelund skrev:
Stockholmare klarar inte den rondellen på sommaren heller... 3 filer och går från längst ut till längst in för att byta fil åt höger för att köra av. Vilket är konstigt för det är världens enklaste rondell att köra i: bara att läsa skyltarna för att ställa sig i rätt fil. Inget filbyte utan bara att köra på tills man åker ut ur rondellen.
Jag är Stockholmare och har kört i rondellen (och liknande) några gånger.
Det är inte särskilt svårt, men det är väl det här som gör att det blir problem när folk är kategoriska i hur man ska göra i en rondell. "Vänsterblinkers är fel, alltid, ska de köra medsols" etc är ju kommentarer som dyker upp i dessa diskussioner rätt ofta. Jag tror att det vanligen kommer från folk som har en viss sorts rondell, med en viss typ av trafik i sin sinnebild. Man tänker på "sin" rondell och glömmer att det är olika på olika ställen. Vissa rondeller är stora, andra små, vissa tvåfiliga andra enfiliga eller trefiliga, vissa har få avfarter andra många, vissa har trafik från/till alla väger ungefär lika mycket, andra har nästan all trafik åt ett håll etc. Man får vara lite flexibel.

Själv gör jag rätt ofta något som många tycker är märkligt. Jag ger en helljusblink när jag närmar mig en korsning i mörkret om jag kommer till en korsning där folk lätt missar en. Självklart inte om jag har möte eller någon framför mig, utan när jag inte ser någon annan, men vet att det finns en risk att någon kommer komma från vänster och upptäcka.mig sent. För det mesta blinkar jag helt i onödan för ingen kommer, men ibland kanske någon blir hjälpt av det. En paragrafryttare skulle säkert säga att jag gör fel för det finns inget som säger att jag ska göra så, men ibland hjälper det, aldrig skadar det, så jag fortsätter nog.
 
  • Gilla
sjoelund och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är aldrig grönt i dessa för bilar. Bara släckt eller rött. När det är släckt för bilarna är det rött för gående.
Vilket är en synnerligen korkad variant eftersom det betyder att för fordon är det likställt med ett obevakat övergångsställe och för fotgängare ett bevakat.
Men det är ju inte första gången det blir ologiska/ogiltiga kombinationer när okunniga planerar.

Men lös inte de grönt för fordon tidigare?
 
N Nyikåk skrev:
Vilket är en synnerligen korkad variant eftersom det betyder att för fordon är det likställt med ett obevakat övergångsställe och för fotgängare ett bevakat.
Men det är ju inte första gången det blir ologiska/ogiltiga kombinationer när okunniga planerar.

Men lös inte de grönt för fordon tidigare?
Om det är grönt kan det nog misstas för att man har fritt fram att köra in i cirkulationsplatsen, och att lämna företräde skylten inte gäller. Jag minns inte att det varit grönt tidigare.


Jag håller med dig att det kan missförstås även nu om man inte redan vet hur det fungerar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Men kan ni inte rangordningen?

1. Polis
2. Signal
3. Skylt
4. Regler

Åter till körskolan med er!
Det är ju exakt det som blir problemet med grönt ljus in i cirkulationsplatsen. Det gäller före skylten att lämna företräde. Den som redan kör i cirkulationsplatsen förväntar sig att andra som ska in i rondellen lämnar företräde medan den som kör in då har företräde tack vare grönt ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.