Isakare Isakare skrev:
Lite OT, men idag låg jag längst till vänster på E4an vid vägbygget vid Häggvik södergående.
Där är typ en chikan, alla körfält heldragna.
En taxi bredvid åkte rakt fram och prejade mig, lyckades bromsa trots halkan och undvek olycka med ett hårstå tillgodo.
Bilen bakom låg som tur inte med ett frimärkes avstånd, så även den missade mig.
Köpte 2 trisslotter på hemvägen.
70 sträckan?
 
A Andy78 skrev:
70 sträckan?
Japp.
 
Det är lömsk, det känns som att en del av filerna smalnar ihop på en del ställen.
 
A Andy78 skrev:
Det är lömsk, det känns som att en del av filerna smalnar ihop på en del ställen.
Jo, det är smalt, men om folk håller sig i sin fil funkar det. Vad jag känner till har alla bilar ratt ;)
 
A Andy78 skrev:
Förstår vad han menar 3 filer rakt fram en till höger som leder till tex Sollentuna passerar där varje dag
Jag kollade idag. Det är skyltat drygt 500 m innan avfarten. Sen vid Upplands Väsby, där nästa fil försvinner, är det skyltat 800 meter innan det blir heldraget.

Med den nivån på uppmärksamheten och framförhållningen undrar jag om Mittfilsmaffioso skulle klara en uppkörning.

Edit: Förlåt, det skulle hen såklart inte. Man får inte köra i mittfilen nämligen. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kollade idag. Det är skyltat drygt 500 m innan avfarten. Sen vid Upplands Väsby, där nästa fil försvinner, är det skyltat 800 meter innan det blir heldraget.

Med den nivån på uppmärksamheten och framförhållningen undrar om Mittfilsmaffioso skulle klara en uppkörning.
Ska jag vara ärligt vet nog inte om skulle klara av en uppkörning idag.
Skulle nog kugga en sommardag med armbågen på dörrkarmen å budbilsrattning.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ska jag vara ärligt vet nog inte om skulle klara av en uppkörning idag.
Skulle nog kugga en sommardag med armbågen på dörrkarmen å budbilsrattning.
Tog BE 1997 tillsammans med 8 gubbar 35-55 år.
2 av oss klarade skrivningen trots att samtliga hade haft körkort sen 18 års åldern.
Man fick då 60 vanliga frågor (samma som för B) och 10 för släp.
Några provade en gång till varav en klarade, resten gav upp.

Notera: Runt 1997 var körkortsprovet svårare än någonsin, nått/några år senare gjorde man om provet för att så många kuggade.
 
Isakare Isakare skrev:
Tog BE 1997 tillsammans med 8 gubbar 35-55 år.
2 av oss klarade skrivningen trots att samtliga hade haft körkort sen 18 års åldern.
Man fick då 60 vanliga frågor (samma som för B) och 10 för släp.
Några provade en gång till varav en klarade, resten gav upp.

Notera: Runt 1997 var körkortsprovet svårare än någonsin, nått/några år senare gjorde man om provet för att så många kuggade.
Jag skrev mitt b 1998, minns året efter det var diskussion och kritik på nyheterna en trafikskolelärare sa att en del svar är ologiska att de är svåra att motivera.
 
A Andy78 skrev:
Jag skrev mitt b 1998, minns året efter det var diskussion och kritik på nyheterna en trafikskolelärare sa att en del svar är ologiska att de är svåra att motivera.
Var nog i den vevan då.
Vi kände en som hade körskola och kunde plugga pärmarna med alla frågor hur mycket som helst. (Inga datorer då) och jag kunde alla pärmar utantill. Enkelt att göra provet tänkte jag.
På provet kom massa frågor som inte alls fanns i pärmarna, eller hade vända frågeställningar. Ett eller flera svar kunde vara rätt.
Och som du säger, vissa svar hade man svårt att förstå innebörden av.
 
Isakare Isakare skrev:
Japp, helt underbar :) Åkt i den nästan dagligen i över 40 år, och det händer alltid nått kul i den varje gång. Blivit påkörd flera gånger, i samtliga fall har den påkörande idiotförklarat mig, men försäkringsbolagen har varit på min sida. Jag har ju en viss erfarenhet hur den funkar. Tog t.o.m mitt körkort i Brommaplans körskola. Senast i går vek jag av en avfart tidigare av god vilja för att inte få en bil i sidan, tacken för att jag undvek en olycka var en arg tutning och fingret.
Men jag bryr mig inte längre, gillade läget, åkte till nästa rondell och vände tillbaka.
Jag passerade också Brommaplan varje dag under många år. Troligen Sveriges mest idiotiska rondell. En mardröm för de som ska köra upp.
 
J jocke31 skrev:
Jag passerade också Brommaplan varje dag under många år. Troligen Sveriges mest idiotiska rondell. En mardröm för de som ska köra upp.

Vad är felet egentligen? om folk saktade ned så skulle det fungera bättre.
Trafikljus vid alla övergångsställen är nog också en fördel.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När jag var i Kalifornien såg jag massor med olyckor på motorvägarna. De håller inte avstånden och visar ingen hänsyn.

I Florida såg jag dock inte alls lika många. Inte heller på östkusten så kanske är Kalifornien som är speciellt inte USA
Florida är en dröm att köra bil i. Folk håller avståndet, kör lugnt - och amerikaner är genuint bra på blixtlåsprincipen. Dessutom är det breda körfält och inte minst breda parkeringsplatser.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag räknar fler än de som bor i innerstan som Stockholmare. Ska man bara räkna de som bor i innerstan så är nog Stockholmare riktigt usla bilförare. Många kör inte alls, har kanske inte ens körkort och resterande kör väl bara SUVen ner till Stureplan?
Stockholmare är väl bara de som bor innanför stadsmurarna egentligen? ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
I vissa länder har man justerbara 2+1 filer (eller än fler filer i ena riktningen) - tex lördag förmiddag, 3 filer till stranden, 1 från stranden. Lördag em, tvärtom.
Så även i Värmdö på 222:an. Är skeptisk. Bommen är ofta trasig och då blir det kaos.
 
F frasen_36 skrev:
Vänsterfilen är en omkörningsfil och där ska man inte ligga kvar efter omkörning.
Helt sant. Och det här summerar väl egentligen hela denna tråd med drygt 2300 inlägg.:cool:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.