MathiasS MathiasS skrev:
Menar du att cirkulera i yttervarv tills du ska lämna cirkulationsplatsen?

Du kommer överleva ett par dagar i de stora rondellerna i stockholm.....:)
Haha, jo, jag har överlevt hittills. Nä, de där man SKA hålla till vänster om man ska köra vänster gör jag det.
Många är skyltade att faktiskt båda filer får köra vänster. Då håller jag högerfil. Annars kan man ge sig fan på att nån kommer och kör asfort in framför en och hindrar att byta ut till högerfil. Jag tyckte det var bättre förut när det nästan alltid var så att skulle man vänster skulle man ligga i vänsterfil. Men iom högerfil FÅR svänga vänster i många fall så sabbas det systemet...
 
J JohanLun skrev:
Folk är galna i rondeller. Jag har börjat att alltid ta ytterkurva (höger fält) om skyltningen tillåter så, för om man kör som man ska till vänster om man ska svänga vänster kan man vara säker att någon rallykalle "kör om" på högersidan när man ska ut. Att ligga i vänsterfil och köra rakt fram är totalt out of the question. Men detta är kanske ett stockholmsförortsfenomen... ?

Jag önskar jag kunde köra som jag lärt mig i rondeller, men det är för riskfyllt...
För ett par dagar sedan såg jag två bilar som körde in sida vid sida i en vanlig tvåfilig cirkulationsplats. I samma sekund som de kör in så börjar bilen i ytterfilen att blinka vänster. Jag låg bakom dessa bilar och började misstänka/hoppas att bilen i innerfilen skulle åka rakt fram så jag laddade popcornpåsen och hoppades på lite spännande destruction derby.
Som jag hoppades så skulle bilen i innerfältet rakt fram (till utfart nr 2) och gjorde det såkart i en manöver som helt saknade blinkers.
Dessvärre så skulle även bilen i ytterfill köra rakt (till utfart nr 2), trots vänsterblink. Så till min besvikelse så åkte de båda ut, fortfarande sida vid sida, helt utan plåtskador, definitivt bara som följd av tur och definitivt inte skicklighet
 
S Stuff skrev:
För ett par dagar sedan såg jag två bilar som körde in sida vid sida i en vanlig tvåfilig cirkulationsplats. I samma sekund som de kör in så börjar bilen i ytterfilen att blinka vänster. Jag låg bakom dessa bilar och började misstänka/hoppas att bilen i innerfilen skulle åka rakt fram så jag laddade popcornpåsen och hoppades på lite spännande destruction derby.
Som jag hoppades så skulle bilen i innerfältet rakt fram (till utfart nr 2) och gjorde det såkart i en manöver som helt saknade blinkers.
Dessvärre så skulle även bilen i ytterfill köra rakt (till utfart nr 2), trots vänsterblink. Så till min besvikelse så åkte de båda ut, fortfarande sida vid sida, helt utan plåtskador, definitivt bara som följd av tur och definitivt inte skicklighet
Om det inte är skyltat att högerfilen bara går rakt fram har jag för mig reglerna äntrats så det är den i vänsterfil, som först byter till högerfil, som har väjningsplikt. Dvs om den i högerfil vill köra vänster och den i vänsterfil vill byta till högerfil - då blir det den i vänsterfilen som åker på skulden. Å andra sidan, om den i högerfilen "kör om" bilen inne i rondellen (dvs "blockar" dess utfart om de inte var jämsides från början) så får man inte köra om till höger... Någon som vet säkert vad som är rätt och fel här?

Oavsett, genom att alltid köra i mittenfil, eller för all del köra i vänsterfil i maklig takt utan att köra om någon... Eller att ta "fel" filval i rondeller... allt detta gör att man trots intentioner att köra enligt regelboken lessnar och själv kör vilda western-stil, kör om på fel sida eller ligger för vänstersväng i högerfil i rondellen osv. Men ofta så triggas ju dessa felbeteenden av av någon annan börjat köra ännu mer fel och man bara anpassar sig till det...
 
Bästa var en kollega han släppte inte polisen som låg i vänster fast han skulle ligga i höger.
Så polisen fick ta ett varv till och sen åka av.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nä, de där man SKA hålla till vänster om man ska köra vänster gör jag det.
Många är skyltade att faktiskt båda filer får köra vänster
Dessa skyltar visar ju normalt lämpligt körfält att välja för fortsatt färd, när du väl är i cirkulationsplatsen får du ju köra precis var du vill så länge du följer trafikreglerna. Det är ju också så att när du ska ta vänster fil för att svänga vänster (du åker in klockan 6 och ut klockan 9) så uppmanas den som åker in klockan 9 också att hålla vänsterfil trots att han ska ut klockan 12 - ditt "rakt fram". Dvs, var man åkte in spelar ingen roll var man får åka ut.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om det inte är skyltat att högerfilen bara går rakt fram har jag för mig reglerna äntrats så det är den i vänsterfil, som först byter till högerfil, som har väjningsplikt. Dvs om den i högerfil vill köra vänster och den i vänsterfil vill byta till högerfil - då blir det den i vänsterfilen som åker på skulden. Å andra sidan, om den i högerfilen "kör om" bilen inne i rondellen (dvs "blockar" dess utfart om de inte var jämsides från början) så får man inte köra om till höger... Någon som vet säkert vad som är rätt och fel här?

Oavsett, genom att alltid köra i mittenfil, eller för all del köra i vänsterfil i maklig takt utan att köra om någon... Eller att ta "fel" filval i rondeller... allt detta gör att man trots intentioner att köra enligt regelboken lessnar och själv kör vilda western-stil, kör om på fel sida eller ligger för vänstersväng i högerfil i rondellen osv. Men ofta så triggas ju dessa felbeteenden av av någon annan börjat köra ännu mer fel och man bara anpassar sig till det...
Antingen är reglerna för krångliga eller så har många en förmåga att krångla till det i onödan.
I mitt huvud är det enkelt: De som avser byta fil eller korsa en annan fil måste alltitd lämna företräde till den som finns den andra filen. Befinner man sig i det inre körfältet och ska lämna en cirkulationsplats så måste man alltid vrida på huvudet och kontrollera så att det inte finns någon till höger om sig så man då kommer att ramma. Oavsett varifrån man kommer eller var man ska och oavsett vem som var inne i cirkulationsplatsen först. Men såå ofta ser man de som gasar in med skygglapparna på och har blicken låst ås samma håll som hjulen pekar.

Ser man bara cirkulationsplatsen som en vanlig väg med flera filer (men som bara råkar vara förlagd i en cirkel) så blir det sällan några problem. Ska man byta fil så blinkar man och lämnar företräde. Ska man svänga till en avfart så blinkar man.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Befinner man sig i det inre körfältet och ska lämna en cirkulationsplats så måste man alltid vrida på huvudet och kontrollera så att det inte finns någon till höger om sig så man då kommer att ramma. Oavsett varifrån man kommer eller var man ska och oavsett vem som var inne i cirkulationsplatsen först.
Ja precis så enkelt är det. Och du kan förenkla det till att om du byter fil så är du skyldig att se till att det inte är en bil ivägen......
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja precis så enkelt är det. Och du kan förenkla det till att om du byter fil så är du skyldig att se till att det inte är en bil ivägen......
Men samtidigt, den som ligger till höger kan ofta hålla högre fart och har lättare att köra ut i rondellen, om denne då "kör om" bilar som ligger på insidan och som garanterat ska byta till högerfil nån gång (om de inte tänkt tillbringa resten av livet körandes runt i rondellen) så tycker jag de i högerfil begår ett fel. Om jag ligger i högerfil ser jag alltid till att aldrig ens "smyga om" den bilen som ligger till vänster, just för att denne ska ha en möjlighet att byta fil utan att riskera ha mig i döda vinkeln eller blocka.

Men tyvärr, många kör istället så att de betraktar den som ligger i vänsterfil som "han får skylla sig själv" och kör om och kör fortare än denne, samt folk utanför rondellen kör in i rondellen utan hänsyn till de i vänsterfil som blinkar för att köra ut ur rondellen. Detta har saboterat möjligheter att använda rondellen som den är tänkt, att kunna köra vänsterfil och sen byta till höger utan risk att någon upphinnande blockar vägen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja precis så enkelt är det.
Fast när den underbara Vallarondellen i Linköping blir trefilig efter att bara varit tvåfilig och dessutom är snötäckt så att filmarkeringarna inte syns, finns det en och annan stockholmare som inte verkar hänga med. :crysmile::p:cool:

Luftbild av Vallarondellen i Linköping med två till tre körfält och skyltade vägmarkeringar.
 
  • Gilla
sjoelund
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men samtidigt, den som ligger till höger kan ofta hålla högre fart och har lättare att köra ut i rondellen, om denne då "kör om" bilar som ligger på insidan och som garanterat ska byta till högerfil nån gång (om de inte tänkt tillbringa resten av livet körandes runt i rondellen) så tycker jag de i högerfil begår ett fel. Om jag ligger i högerfil ser jag alltid till att aldrig ens "smyga om" den bilen som ligger till vänster, just för att denne ska ha en möjlighet att byta fil utan att riskera ha mig i döda vinkeln eller blocka.

Men tyvärr, många kör istället så att de betraktar den som ligger i vänsterfil som "han får skylla sig själv" och kör om och kör fortare än denne, samt folk utanför rondellen kör in i rondellen utan hänsyn till de i vänsterfil som blinkar för att köra ut ur rondellen. Detta har saboterat möjligheter att använda rondellen som den är tänkt, att kunna köra vänsterfil och sen byta till höger utan risk att någon upphinnande blockar vägen.
Bästa är ju om alla resonerar som du :) Agerar man efter vad som är säkrast och ger bäst flyt åt både sig själv OCH sina medtraffikanter så behöver man hamna i situationer där man måste argumentera för vem som har rätt och vem som har fel. Klart att det kan vara fullt tillåtet att smyga ikapp någon och lägga sig i dess döda vinkel men såklart bör man undvika det.
Visst kan man vara ego, bara tänka på sig själv och tänka att den andres försäkring får ta skadan när det smäller, men hur kul är det egentligen att ägna sig åt sånt pappersjobb.

Alla som kört motorcykel i nån omfattning bland annan trafik vet precis hur man kan och bör bete sig. När du sitter på MC spelar det ingen roll vem det är som gjort rätt eller fel för även om du hade rätt så gjorde det jävligt ont
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om det inte är skyltat att högerfilen bara går rakt fram har jag för mig reglerna äntrats så det är den i vänsterfil, som först byter till högerfil, som har väjningsplikt. Dvs om den i högerfil vill köra vänster och den i vänsterfil vill byta till högerfil - då blir det den i vänsterfilen som åker på skulden. Å andra sidan, om den i högerfilen "kör om" bilen inne i rondellen (dvs "blockar" dess utfart om de inte var jämsides från början) så får man inte köra om till höger... Någon som vet säkert vad som är rätt och fel här?

Oavsett, genom att alltid köra i mittenfil, eller för all del köra i vänsterfil i maklig takt utan att köra om någon... Eller att ta "fel" filval i rondeller... allt detta gör att man trots intentioner att köra enligt regelboken lessnar och själv kör vilda western-stil, kör om på fel sida eller ligger för vänstersväng i högerfil i rondellen osv. Men ofta så triggas ju dessa felbeteenden av av någon annan börjat köra ännu mer fel och man bara anpassar sig till det...
Det är den som byter fil som har väjningsplikt, även om den kör som det är skyltat och den andre inte gör det. Skyltarna är bara rekommendation. Finns rättsfall från HD på det. Så även om den som väljer fel fil gör fel på sitt sätt så ses inte den e senare som vållande vid en eventuell krock.
 
J JohanLun skrev:
Jag har börjat att alltid ta ytterkurva (höger fält) om skyltningen tillåter så
Vilken fil man ska välja beror på vilket körfält man ska ut i om det exempelvis är två vänstersvängande filer. Ska man ut i högerfilen så kör msn i det läget även in i den. Att ligga till vänster i infarten för att sen köra ut i högerfil är galet, eftersom att det är den filen en bil som kör in i högerfilen ska ut i. Ett ack så vanligt fel dock.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilken fil man ska välja beror på vilket körfält man ska ut i om det exempelvis är två vänstersvängande filer. Ska man ut i högerfilen så kör msn i det läget även in i den. Att ligga till vänster i infarten för att sen köra ut i högerfil är galet, eftersom att det är den filen en bil som kör in i högerfilen ska ut i. Ett ack så vanligt fel dock.
Jo, ska man ut åt höger är det rimligt att ta höger fil in. Jag tycker samma gäller vänster, även om det då innebär ett filbyte inne i rondellen...
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är den som byter fil som har väjningsplikt, även om den kör som det är skyltat och den andre inte gör det. Skyltarna är bara rekommendation. Finns rättsfall från HD på det. Så även om den som väljer fel fil gör fel på sitt sätt så ses inte den e senare som vållande vid en eventuell krock.
Ännu mer vatten på min kvarn att bland idioter alltid välja högerfil i rondell...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilken fil man ska välja beror på vilket körfält man ska ut i om det exempelvis är två vänstersvängande filer. Ska man ut i högerfilen så kör msn i det läget även in i den. Att ligga till vänster i infarten för att sen köra ut i högerfil är galet, eftersom att det är den filen en bil som kör in i högerfilen ska ut i. Ett ack så vanligt fel dock.
Bilskolan lär ju ut att man ska byta till högerfil innan man ska ut och ligger i vänster.
Känns lite onödigt dock när det är två filer och man signalerar i tid att man ska svänga ut.
 
Lite OT, men idag låg jag längst till vänster på E4an vid vägbygget vid Häggvik södergående.
Där är typ en chikan, alla körfält heldragna.
En taxi bredvid åkte rakt fram och prejade mig, lyckades bromsa trots halkan och undvek olycka med ett hårstå tillgodo.
Bilen bakom låg som tur inte med ett frimärkes avstånd, så även den missade mig.
Köpte 2 trisslotter på hemvägen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.