Denna hade jag nog gillat bättre En skärmbild av en produktsida för FOG - spårsystem typ B med olika borrset och fräsar för tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Martin_B
B Batbyggare skrev:
Denna hade jag nog gillat bättre[bild]
Den är ganska seg i hårt cementmurbruk, ca. 0,5-1 mm / sek. Så att få ut en tegelsten tar ju en liten stund. Dock är den ju oumbärlig i vissa fall och kan då vara räddaren i nöden, ta den tid det vill.

För mjukt och poröst kalkbruk fungerar det nog ganska snabbt och bra.

B Batbyggare skrev:
Suveränt..ska kika lite på hemsidan.
Eller har du någon bra info om det?
Deras hemsida är inte så bra
Inte mer än att jag sett den på hyllan i malmöaffären. Håller med inlägget ovan, mjukt bruk går jättebra. Men det tar stopp direkt om det ligger någon liten sten i bruket. Då slits också frässtålet extremt snabbt.

Obs att man skulle vilja haft mkt längre frässtål om du ska ta ut hela stenar. Finns på eBay har jag sett. De som följer med är mer för att fräsa ut lite för tex omfogning

Martin_B
Fast ha också i åtanke att samma typ av frässtål, dvs. den där långa som nästa ser ut som ett borr, kan antingen ha beläggning av HM-flagor/spån eller av diamantpulver.
Den med diamant borde vara mer effektiv.

Martin_B Martin_B skrev:
Här är ytterligare en variant. Men jag hittar den inte på något ställe i Sverige med pris osv.
Verkar vara mycket svår att få tag i. Dock lär den vara överlägsen det mesta när man skall byta en hel tegelsten just eftersom den går så djupt. Den skall kunna ta 120 mm tegelstenar.

[bild]

Finns även i olika längder:

[bild]

finns att köpa, här frakt från DAnsk, 135 kr..-

[länk]

Video:
[media]
Var man får tag i grejerna på ett smidigt sätt i Sverige är dock en annan fråga :D ...fast det kanske någon annan vet här.

Martin_B
Elbk Elbk skrev:
[länk]

finns att köpa. här. 135 kr frakt
135 kr i frakt skriver du.

Själva varan kostar 499 DKK inkl, moms, dvs ca. 750 SEK. Det var nog den dyraste murstensfräsen jag har sett. Med frakt är man ju nästan uppe i 900 spänn liksom.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
135 kr i frakt skriver du.

Själva varan kostar 499 DKK inkl, moms, dvs ca. 750 SEK. Det var nog den dyraste murstensfräsen jag har sett. Med frakt är man ju nästan uppe i 900 spänn liksom.

Jag tipsade dig en som jag tänker beställa nämligen vilket är den bästa anser jag då den ärlång och komma in djupare,
kolla inderas produkter, de har andra varianter olika storlkera och billigare till den rätta storlek, i sverige säljs dem för 200-300 kr i standar storlek 2.5 cm 3 cm,, det är ju fan ingenting anser jag. helst vill man åtminstonne ha 6 cm lån så man kommer in djupare i tegeln.

sedan missade jag nämna att toolab.se har också bra fogfräsare, kostar lika mycket som från sanmark, men fortforande anser jag den från dk är smidigast bra kvalite.

några hundra lappar extra för ett arbete som man gör en gång i livet, är det värt det, och billigare än anställa murare med höga debiteringsgrad, mitt tycke ;)

Den långa behövs ju bara om man måste byta stenar, de kortare räcker gott annars.

Tack för tipset om den långa fogfräsen.
Nu kanske det blir lättare att hitta min hammare som jag la på skorstenen när jag skulle spika nockpannorna.
Tror att den är ganska nära köksventilen... :cool:

mexitegel mexitegel skrev:
Den långa behövs ju bara om man måste byta stenar, de kortare räcker gott annars.
Ja dem korta som säljs i sverige passar raka tegel,Inte Rundade bulkigare som mexitegel jag har hemma, Blir svårt annars med 2.5-3 cm.

Kallas rundhuggen ;)

• Gilla
Elbk
  • Laddar…
Sittställning
Gammal tråd men hoppas ni experter finns kvar här !

Någon som vet vart man kan köpa en billig fräs att sätta direkt på vinkelslip ?

Sittställning Forlowt skrev:
Gammal tråd men hoppas ni experter finns kvar här !

Någon som vet vart man kan köpa en billig fräs att sätta direkt på vinkelslip ?
de korta varianterna har hornbach fortfarande (kanske kan ta in längre...) annars webben. Danska tipset tidigare i tråden verkade bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.