Martin_B
Min gissning är att diamantfräsen tar fogarna snabbare än hm-fräsen från Irwin när murbruket har högre cementhalt och är hårdare.

Martin_B
T Tom1963 skrev:
[bild] [bild] Jag har denna till salu om nån behöver.Ny aldrig använd. Flera storlekar på fräsarna
Sådana där är nästan till skänks på Harald Nyborg nu :D

Martin_B Martin_B skrev:
Sådana där är nästan till skänks på Harald Nyborg nu :D
Inget jag hittar på deras hemsida. Länk?

Martin_B
O olofh skrev:
Inget jag hittar på deras hemsida. Länk?
Har bara sett det i butik. De säljer ju ut allt nu då alla butiker stänger ner. Det är helt sjuka priser på vissa saker, även märkesgrejer som DeWalt, Makita, Irwin, osv.

Tror inte ens de listar grejerna på hemsidan.

Martin_B
Skall dock tilläggas att det tyvärr är rätt utrensat nu.

Jag fogade om en fasadsida förra året, körde med en sådan irwin på en 20år gammal flex och en Kärcher grovdammsugare.
Körde i ca 2m2 omgångar och fogade klart innan jag fortsatte, blev så tråkigt att bara fräsa.
Beställde färgad fog.
Renoveringsarbete på fasad med nyfogade tegelväggar och ställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis fogad tegelvägg där nya ljusgrå fogar syns mot äldre, slitet murbruk.
Skapa konto

Före / efter
Före och efter bilder som visar en husfasad före och efter omfogning.
Skapa konto

• Gilla
kaherdin och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
O ollo skrev:
Jag fogade om en fasadsida förra året, körde med en sådan irwin på en 20år gammal flex och en Kärcher grovdammsugare.
Körde i ca 2m2 omgångar och fogade klart innan jag fortsatte, blev så tråkigt att bara fräsa.
Beställde färgad fog.
Hur funkade Irwin fräsbitsen för dig då? Och kanske det viktigaste, vad för bruk fräste du bort? Kalkbruk, cementbruk, osv?

Martin_B Martin_B skrev:
Hur funkade Irwin fräsbitsen för dig då? Och kanske det viktigaste, vad för bruk fräste du bort? Kalkbruk, cementbruk, osv?
Vad jag kom fram till med de på bygghandeln var att jag hade kalkbruk (släppte lätt och i större bitar ifrån stenen) och blev rekomenderad ett b-bruk för fogning på den sidan (söderläge) skulle stå emot väder och vind mer... De övriga sidor på fasaden ser bra ut, kanske är totalt 2m2 som behöver fogas om på de. Södersidan hade vitrat sönder såpas att ett 10-tal stenar var helt lösa och riskerade att ramla ned, kunde lätt köra in en mejsel och lösgöra en sten på en minut.

Jag hittade på någon engelsk sida en tub som man fyller bruk i och trycker sedan i fogen, funkade sådär, men fick en annan av en kompis som jobbar med bygge som hade en liknande grej och hade man bara en bra konc på bruket så funkade det perfekt, fogade nog 2meter på någon minut.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Typ en sådan här.

Fast den jag hade var utan "pumphandtag" en stång bara som man tryckte in, efter lite övning tryckte man lätt in den i fogen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ska bara lägga till att med denna Irwin så var det jäkligt lätt att fräsa, bara köra på, jag la fräsen emot tegelsten och lät den löpa på, ingen risk att den skulle köra sönder stenen.

Körde ca 1.5m åt ett håll i överkant, sedan började jag om emot nederkant gick skit bra, det enda dåliga var att gå ned från ställningen och tömma dammsugaren, körde med påse i dammsugaren och tömde denna i en sopsäck så cirka 200 liter fräste jag bort, tömde alltså soppåsen i en säck och körde samma påse ett 10 tal gånger, gick nog åt ca 5-6 påsar, och det gick åt ca 10 st 25 kilos säckar med fogbruk.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Martin_B
O ollo skrev:
Ska bara lägga till att med denna Irwin så var det jäkligt lätt att fräsa, bara köra på, jag la fräsen emot tegelsten och lät den löpa på, ingen risk att den skulle köra sönder stenen.
Tror det är effekten av att bruket är väldigt poröst och mjukt. Man märker med andra ord direkt när frässtålen går emot det hårda teglet, som den i princip glider på. Mycket smidigt.

Gissar att det är bra mycket svårare när det är cementbruk med hög cementhalt. Då är ju bruket nästan lika hårt som teglet så då trycker man på därefter och känner inte skillnaden mellan bruk och tegel lika tydligt.

Hur slets de här frässtålen för dig? Klarade du dig med ett stål till hela huset? Eller till ungefär hur många kvadrat räcker ett stål? (beror så klart på brukets cementhalt osv.)

Martin_B Martin_B skrev:
Tror det är effekten av att bruket är väldigt poröst och mjukt. Man märker med andra ord direkt när frässtålen går emot det hårda teglet, som den i princip glider på. Mycket smidigt.

Gissar att det är bra mycket svårare när det är cementbruk med hög cementhalt. Då är ju bruket nästan lika hårt som teglet så då trycker man på därefter och känner inte skillnaden mellan bruk och tegel lika tydligt.

Hur slets de här frässtålen för dig? Klarade du dig med ett stål till hela huset? Eller till ungefär hur många kvadrat räcker ett stål? (beror så klart på brukets cementhalt osv.)
Precis, det har varit några lagningar sedan tidigare och de kändes direkt, de var lika hårda som stenen. Det var med två frässtål men jag använde bara ett, men det kändes att efter ca 4/5 delar att jag skulle nog ha bytt. Tror jag räknade ut att det var ca 30-35m2 att foga om, ca 9m på bredden och ca 4,5m högt minus fönster och takvinkel.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
T Tom1963 skrev:
[bild] [bild] Jag har denna till salu om nån behöver.Ny aldrig använd. Flera storlekar på fräsarna
Hej.har du kvar detta?

B Batbyggare skrev:
Hej.har du kvar detta?
Kan bara tipsa om att settet finns på hornbach om du inte får napp här

Suveränt..ska kika lite på hemsidan.
Eller har du någon bra info om det?
Deras hemsida är inte så bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.