Tomture61
F fribygg skrev:
Du kanske skulle skaffa sommarbil, hålla på och byta och förvara däck verkar tjorvigt;)
Blir så dyrt med taxi till / från jobbet , för att inte prata om veckohandeln av mat ;)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Blir så dyrt med taxi till / från jobbet , för att inte prata om veckohandeln av mat ;)
Men vinterbil med vinterdäck har du väl redan?
 
B
H heimlaga skrev:
Det där är orsaken till att jag drar dubbarna ur mina gamla vinterdäck då de är några år och kör slut dem som sommardäck. De har blivit hårda och slutat fungera som riktiga vinterdäck.
Det är ju dokumenterat dålig prestanda att köra med vinterdäck på sommaren
https://www.mestmotor.se/automotors...-ska-du-inte-kora-med-vinterdack-pa-sommaren/

Men lönar sig verkligen det? Mina vinterdäck drar runt 0.5 dl mer per mil. Kan även vara pga längre tid det tar innan motorn blir varm delvis. Med ett bränslepris på mer än 20kr/l så är det ju 1 kr/mil.

Har en känsla av att det går lite plus minus 0 när man summerar det man förlorar vid pumpen jämfört med det man vinner på minskad däckkostnad.

Jag har samma bredd på vinterdäck som sommardäck. Många kör ju med klart smalare vinterdäck, och då kan det ofta dra mindre med vinterdäcken.
 
B BSOD skrev:
Det är ju dokumenterat dålig prestanda att köra med vinterdäck på sommaren
[länk]

Men lönar sig verkligen det? Mina vinterdäck drar runt 0.5 dl mer per mil. Kan även vara pga längre tid det tar innan motorn blir varm delvis. Med ett bränslepris på mer än 20kr/l så är det ju 1 kr/mil.

Har en känsla av att det går lite plus minus 0 när man summerar det man förlorar vid pumpen jämfört med det man vinner på minskad däckkostnad.

Jag har samma bredd på vinterdäck som sommardäck. Många kör ju med klart smalare vinterdäck, och då kan det ofta dra mindre med vinterdäcken.
Kör man slut på vinterdäcken på en sommar försvinner ju även 'förvaringskostnaden'
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F fribygg skrev:
Kör man slut på vinterdäcken på en sommar försvinner ju även 'förvaringskostnaden'
Du har inget seriöst svar på min fråga i #1

Svar som att skaffa 2 bilar eller köra med vinterdäck på sommaren undanbedes .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Undrar hur lång tid det tar att gräva 1,2 - 1,5 m ned i backen .
Ställa en lämplig plastlåda i hålet , som rymmer 4 st däck + frigolite som isolering längst upp .
Kanske blir för fuktigt :thinking:
Det tar 2min maskin och kanske hela dagen med spade om du är kapabel till arbetet

Seriöst är det en rätt dålig idé, fukten kommer inte att ta sej ur en odränerad grop med plastlåda i.
 
Fairlane
F fribygg skrev:
Det tar 2min maskin och kanske hela dagen med spade om du är kapabel till arbetet

Seriöst är det en rätt dålig idé, fukten kommer inte att ta sej ur en odränerad grop med plastlåda i.
Jag håller med helt. Ska det fungera måste man också gräva en dränering av gropen, vilket ger en massa extrajobb. Dräneringen ska sen hålla öppen år efter år, vilket är en massa jobb i sig och inte ens då är det någon garanti att det inte blir för fuktigt.

Hur lång tid det tar att göra, beror som sagt på vilken utrustning man har, men även på marken. Ligger det berg en meter ner så tar det helt klart längre tid.

Sen är frågan om man vill ha en stor, djup grop på sin tomt. Man måste hålla koll på ingen kan ramla ner (ett lock är ju givet, men det måste kanske låsas fast också.

Lägg till att det är jobbigare att lyfta i/ur däcken ur en grop än ett garage, så skulle åtminstone inte jag ens tänka tanken, för att kanske, i bästa fall, spara minimalt på däckets livslängd.
 
Tomture61
En kompis med ett äldre sommarhus (timmerstuga) har en svale till förvaring av mat / dryck .
Ligger under golvet , med isolerad trälucka .
Fantastisk manick (y)
Men där behöver man ej tänka på dränering av regn / grundvatten .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du har inget seriöst svar på min fråga i #1

Svar som att skaffa 2 bilar eller köra med vinterdäck på sommaren undanbedes .
Redan i #10 frågade jag väl om du hade krypgrund? Det finns ju de som tycker att en 'svale' under huset är ett bra ställe för förvaring
 
A
Isakare Isakare skrev:
Min erfarenhet efter drygt 40 år med bilar.
Sol förstör alla däck.
Förvaras däcken solskyddade beror det på tillverkare om det blir torrsprickor eller hur fort däcken blir hårda.
Bla påverkar mängden naturgummi. Det vulkar (blir hårt) av värme, men kan å andra sidan mjukna igen av rörelse.
Det är ju därför man ska köra vinterdäcken på torr asfalt ett tag innan snön kommer.
Vissa däck kan man åka på i 10 år om det finns mönster kvar, andra får uppenbart sämre egenskaper redan efter 3-4 år.
Har du inget annat att göra än att skicka skräpinfo på forumet idag ;)

En släkting till mig har varit chef för ett känt däckfabrikat i Västsverige.

Dagens moderna däck behöver inte förvaras solskyddade. De är gjorda för att klara solljus. Man kan lika gärna förvara dem utomhus på en pall, spelar ingen roll alls. Men inte mot jord, gräs.

När däck tillverkas vulkas de färdigt i processen. De eftervulkar inte och blir inte hårdare.
Gummit blir hårdare i kyla och sedan mjuka i värme, det är naturligt för materialet. Precis som många andra material.Däcken blir varmare och mjuknar när man kör. .

Gamla däck <10-15 år kan vara lika bra som nytt däck. Åldern har ingen betydelse idag de kan vara lika bra för det. Det är mönstret som är det viktiga. VTI har forskat mkt runt detta. Kolla hemsidan.

Eventuell "hård hinna" på vinterdäcket försvinner efter några km på asfalt. Den orsakas av oxidation av syret i luften och ozonet. Om det blir en "hård hinna" är den oerhört tunn och själva hinnan skyddar resten av mönstret från ytterligare oxidation. En bra sak alltså!

Däck får inte sämre grepp efter några år, såvida mönstret inte är slitet.

HAn har betättat om skrämselpropaganda ungefär som du skriver, bara för att sälja mer!
(fast annat var det förr för länge sedan)

Inte heller behöver man idag palla upp bilen över vintern som många gjorde förr. Bara däcken inte står direkt på jord eller gräs. Däcken blir inte ovala!
Är bilen parkerad i ett garage med betonggolv händer inget med däcken.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
B
  • Gilla
Shinue
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Rätt många däckfabrikanter anger i alla fall
Torrt svalt mörkt som rekommenderade lagringsplatser, så jag tror nog att det ligger något i det, även om en icke optimal förvaring av däcken inte nödvändigtvis innebär så stor påverkan på däckets egenskaper. Det är ju som sagt en rekommendation, inget annat.

Exempelvis
[länk]
Precis! Bättre att förvara svalt inomhus mörkt är optimalt. Mindre smutsiga då.
Men spelar ingen roll i praktiken. Däck har man ju ändå inte i så många år, de flesta av oss.
 
Halva året sitter ju däcket utomhus på bilen och utsätts för betydligt mer skadliga saker än när det ligger still i ett förråd. Att 22 grader istället för 15 i förrådet skulle ha någon som helst mätbar påverkan på livslängden är jag väldigt skeptisk till.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Halva året sitter ju däcket utomhus på bilen och utsätts för betydligt mer skadliga saker än när det ligger still i ett förråd. Att 22 grader istället för 15 i förrådet skulle ha någon som helst mätbar påverkan på livslängden är jag väldigt skeptisk till.
Det är väl möjligen om du börjar komma upp i 35C eller mer under lägre tid som det eventuellt kan spela någon roll för vinterdäck som förvaras. Och frågan är om ens det spelar någon roll med däck som köpts senaste 10-15åren med tanke på vad som sagts tidigare i tråden.

Det enda jag vet är att vinterdäcken jag hade i ett plåtföråd (som var löjligt varmt a bastu varvid man inte ville gå dit på sommaren) blev som hårda puckar följande vinter ... nu var det här mitten 90 nångång
Dock sparade jag de hårda puckarna till vinterdäck och plockade ut dubben och körde på sommaren med dem. Det greppade bra... men de slets fort men det beror nog mer på att jag försökte drifta med 240 på sommarn LOL
 
Hittade en Teknikens Värld från i höstas där nya vinterdäck testades mot gamla. Såg ingen ålder på däcken.
Vintertest med bil och däckjämförelse; personer utvärderar nya och gamla vinterdäck på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultattabell från Teknikens Värld som jämför bromsegenskaper för nya och begagnade Michelin, Goodyear och Nokian vinterdäck på is, snö, vått och torrt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell från Teknikens Värld som visar jämförelse av is- och snövägars varvtider med nya och begagnade däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.