7 130 läst · 59 svar
7k läst
59 svar
Förvaring av vinterdäck ?
Det är ju dokumenterat dålig prestanda att köra med vinterdäck på sommarenH heimlaga skrev:
https://www.mestmotor.se/automotors...-ska-du-inte-kora-med-vinterdack-pa-sommaren/
Men lönar sig verkligen det? Mina vinterdäck drar runt 0.5 dl mer per mil. Kan även vara pga längre tid det tar innan motorn blir varm delvis. Med ett bränslepris på mer än 20kr/l så är det ju 1 kr/mil.
Har en känsla av att det går lite plus minus 0 när man summerar det man förlorar vid pumpen jämfört med det man vinner på minskad däckkostnad.
Jag har samma bredd på vinterdäck som sommardäck. Många kör ju med klart smalare vinterdäck, och då kan det ofta dra mindre med vinterdäcken.
Kör man slut på vinterdäcken på en sommar försvinner ju även 'förvaringskostnaden'B BSOD skrev:Det är ju dokumenterat dålig prestanda att köra med vinterdäck på sommaren
[länk]
Men lönar sig verkligen det? Mina vinterdäck drar runt 0.5 dl mer per mil. Kan även vara pga längre tid det tar innan motorn blir varm delvis. Med ett bränslepris på mer än 20kr/l så är det ju 1 kr/mil.
Har en känsla av att det går lite plus minus 0 när man summerar det man förlorar vid pumpen jämfört med det man vinner på minskad däckkostnad.
Jag har samma bredd på vinterdäck som sommardäck. Många kör ju med klart smalare vinterdäck, och då kan det ofta dra mindre med vinterdäcken.
Det tar 2min maskin och kanske hela dagen med spade om du är kapabel till arbetetTomture61 skrev:
Seriöst är det en rätt dålig idé, fukten kommer inte att ta sej ur en odränerad grop med plastlåda i.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 300 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 300 inlägg
Jag håller med helt. Ska det fungera måste man också gräva en dränering av gropen, vilket ger en massa extrajobb. Dräneringen ska sen hålla öppen år efter år, vilket är en massa jobb i sig och inte ens då är det någon garanti att det inte blir för fuktigt.F fribygg skrev:
Hur lång tid det tar att göra, beror som sagt på vilken utrustning man har, men även på marken. Ligger det berg en meter ner så tar det helt klart längre tid.
Sen är frågan om man vill ha en stor, djup grop på sin tomt. Man måste hålla koll på ingen kan ramla ner (ett lock är ju givet, men det måste kanske låsas fast också.
Lägg till att det är jobbigare att lyfta i/ur däcken ur en grop än ett garage, så skulle åtminstone inte jag ens tänka tanken, för att kanske, i bästa fall, spara minimalt på däckets livslängd.
En kompis med ett äldre sommarhus (timmerstuga) har en svale till förvaring av mat / dryck .
Ligger under golvet , med isolerad trälucka .
Fantastisk manick
Men där behöver man ej tänka på dränering av regn / grundvatten .
Ligger under golvet , med isolerad trälucka .
Fantastisk manick
Men där behöver man ej tänka på dränering av regn / grundvatten .
Har du inget annat att göra än att skicka skräpinfo på forumet idagIsakare skrev:Min erfarenhet efter drygt 40 år med bilar.
Sol förstör alla däck.
Förvaras däcken solskyddade beror det på tillverkare om det blir torrsprickor eller hur fort däcken blir hårda.
Bla påverkar mängden naturgummi. Det vulkar (blir hårt) av värme, men kan å andra sidan mjukna igen av rörelse.
Det är ju därför man ska köra vinterdäcken på torr asfalt ett tag innan snön kommer.
Vissa däck kan man åka på i 10 år om det finns mönster kvar, andra får uppenbart sämre egenskaper redan efter 3-4 år.
En släkting till mig har varit chef för ett känt däckfabrikat i Västsverige.
Dagens moderna däck behöver inte förvaras solskyddade. De är gjorda för att klara solljus. Man kan lika gärna förvara dem utomhus på en pall, spelar ingen roll alls. Men inte mot jord, gräs.
När däck tillverkas vulkas de färdigt i processen. De eftervulkar inte och blir inte hårdare.
Gummit blir hårdare i kyla och sedan mjuka i värme, det är naturligt för materialet. Precis som många andra material.Däcken blir varmare och mjuknar när man kör. .
Gamla däck <10-15 år kan vara lika bra som nytt däck. Åldern har ingen betydelse idag de kan vara lika bra för det. Det är mönstret som är det viktiga. VTI har forskat mkt runt detta. Kolla hemsidan.
Eventuell "hård hinna" på vinterdäcket försvinner efter några km på asfalt. Den orsakas av oxidation av syret i luften och ozonet. Om det blir en "hård hinna" är den oerhört tunn och själva hinnan skyddar resten av mönstret från ytterligare oxidation. En bra sak alltså!
Däck får inte sämre grepp efter några år, såvida mönstret inte är slitet.
HAn har betättat om skrämselpropaganda ungefär som du skriver, bara för att sälja mer!
(fast annat var det förr för länge sedan)
Inte heller behöver man idag palla upp bilen över vintern som många gjorde förr. Bara däcken inte står direkt på jord eller gräs. Däcken blir inte ovala!
Är bilen parkerad i ett garage med betonggolv händer inget med däcken.
Rätt många däckfabrikanter anger i alla fall
Torrt svalt mörkt som rekommenderade lagringsplatser, så jag tror nog att det ligger något i det, även om en icke optimal förvaring av däcken inte nödvändigtvis innebär så stor påverkan på däckets egenskaper. Det är ju som sagt en rekommendation, inget annat.
Exempelvis
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/ratt-forvaring/
Torrt svalt mörkt som rekommenderade lagringsplatser, så jag tror nog att det ligger något i det, även om en icke optimal förvaring av däcken inte nödvändigtvis innebär så stor påverkan på däckets egenskaper. Det är ju som sagt en rekommendation, inget annat.
Exempelvis
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/ratt-forvaring/
Precis! Bättre att förvara svalt inomhus mörkt är optimalt. Mindre smutsiga då.B BSOD skrev:Rätt många däckfabrikanter anger i alla fall
Torrt svalt mörkt som rekommenderade lagringsplatser, så jag tror nog att det ligger något i det, även om en icke optimal förvaring av däcken inte nödvändigtvis innebär så stor påverkan på däckets egenskaper. Det är ju som sagt en rekommendation, inget annat.
Exempelvis
[länk]
Men spelar ingen roll i praktiken. Däck har man ju ändå inte i så många år, de flesta av oss.
Halva året sitter ju däcket utomhus på bilen och utsätts för betydligt mer skadliga saker än när det ligger still i ett förråd. Att 22 grader istället för 15 i förrådet skulle ha någon som helst mätbar påverkan på livslängden är jag väldigt skeptisk till.
Det är väl möjligen om du börjar komma upp i 35C eller mer under lägre tid som det eventuellt kan spela någon roll för vinterdäck som förvaras. Och frågan är om ens det spelar någon roll med däck som köpts senaste 10-15åren med tanke på vad som sagts tidigare i tråden.useless skrev:
Det enda jag vet är att vinterdäcken jag hade i ett plåtföråd (som var löjligt varmt a bastu varvid man inte ville gå dit på sommaren) blev som hårda puckar följande vinter ... nu var det här mitten 90 nångång
Dock sparade jag de hårda puckarna till vinterdäck och plockade ut dubben och körde på sommaren med dem. Det greppade bra... men de slets fort men det beror nog mer på att jag försökte drifta med 240 på sommarn LOL
Hittade en Teknikens Värld från i höstas där nya vinterdäck testades mot gamla. Såg ingen ålder på däcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder