galento
B larry78 skrev:
Container är ju kända för o vara svala... Någon som kört på sådan firma som lagrar de så och kan påvisa att de håller under 25 året om?
Svala , nä det stämmer inte har container här hemma och på tidigare jobb och står de i solen blir det som att gå in i en vägg att gå in.
Men de containrar som haft ett extratak var ju bättre sen brukar ju de gamla bara ha 2 ventiler och nyare 8. Men det går ju att fixa.
 
galento galento skrev:
Svala , nä det stämmer inte har container här hemma och på tidigare jobb och står de i solen blir det som att gå in i en vägg att gå in.
Men de containrar som haft ett extratak var ju bättre sen brukar ju de gamla bara ha 2 ventiler och nyare 8. Men det går ju att fixa.
Jag tror han var ironisk :)
 
galento
T TypRätt skrev:
Jag tror han var ironisk :)
Ja de va nog jag som hade hjärnstillestånd :surprised::surprised::surprised:
 
  • Haha
TypRätt
  • Laddar…
B
Vedboden förvarar jag mina däck i. Den är ju luftig och torr, så det blir sällan supervarm. Och en viss termisk massa innebär ju veden. Antar att det förångas en del vatten i veden med om det blir riktigt varmt med.

Det är i alla fall något svalare där jämfört med utanför vedboden på dagen, och tvärtom på natten.

Däckhotell är så dyrt så jag tänker att man kan lagra däcken lite sämre och byta lite oftare istället.

Köpte beg däck som förvarats I solljus. Det var ingen höjdare i alla fall...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kör på modellen, dyrt och byta ofta. :cool:

Så vansinnigt dyrt tyckte jag inte det var heller. 500 kr extra per däck för ett GoodYear av senaste sort mot ett LingLong...

2 uppsättningar däck som får rulla 3-4 säsonger, säg 4 för enkel matematik, så byter jag 2 däck varje säsong. Klarar man inte den 1000-lappen om året för att köra säkrare så har man inte råd att ha bil.
Byter man varje år kan man sälja de begagnade däcken. Det blir en smart affär.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
K Nils Andersson1 skrev:
Byter man varje år kan man sälja de begagnade däcken. Det blir en smart affär.
Intressant, men det känns ändå som det blir klart dyrare?
Det kostar ju en slant att kränga på däcken också, men det kanske går att få det lönsamt, om man får bra betalt för sina begagnade.
 
Kör lite försiktigare istället så kan ni upprätthålla samma säkerhetsnivå och sparar ytterligare en slant på drivmedel. Själv kör jag som en biltjuv istället så jag hinner slita ner mina dubbdäck ordentligt o inte behöver känna att jag kastar halvätet gummi. Börjar det gnistra redan i Januari vet man att man dragit det lite för långt.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Var på tomten kan man förvara vinterdäcken svalt / torrt / utan solljus ?
Har garage + kallförråd , men på sommaren är inte kallförrådet svalt .
Lite samma med garaget , det är oftast lite svalare än utanför , hört att runt 15 gr är en bra temp för vinterdäck .
Det blir varmare än så i garaget , på sommaren .
Däckhotell vet man inte om dom förvarar däcken i plåtcontainer :thinking: + dyrt .

Ngn med bra ideer :geek:
Krångla inte till det i onödan. Förvara dina hjul i garaget om du har plats för dem där. Då är hjulen lättillgängliga vid byte. Trångt i garaget? Använd kallförrådet för hjulförvaringen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Min erfarenhet efter drygt 40 år med bilar.
Sol förstör alla däck.
Förvaras däcken solskyddade beror det på tillverkare om det blir torrsprickor eller hur fort däcken blir hårda.
Bla påverkar mängden naturgummi. Det vulkar (blir hårt) av värme, men kan å andra sidan mjukna igen av rörelse.
Det är ju därför man ska köra vinterdäcken på torr asfalt ett tag innan snön kommer.
Vissa däck kan man åka på i 10 år om det finns mönster kvar, andra får uppenbart sämre egenskaper redan efter 3-4 år.
 
S Stefan1972 skrev:
Har jobbat på däckfirma i en del år och jag tycker inte att förvaringen är det stora problemet utan det är tiden. Vi hade mycket däck i containrar utanför på gården. Märkte aldrig nå speciellt med det. Däremot kan man ju säga att när vinterdäck börjar bli en fem år gamla. Ja då har de gjort sitt. Ibland tidigare än så om det är asiendäck. En del blir verkligen stenhårda redan på nåt år oavsett hur de förvaras.
vinterdäck är som husvagnsdäck, de sliter man aldrig ut utan vill man ha bra grepp så får man byta ofta. Därmed inte sagt att man inte kan köra på gamla vinterdäck men det är ändå en enorm skillnad.
Det där är orsaken till att jag drar dubbarna ur mina gamla vinterdäck då de är några år och kör slut dem som sommardäck. De har blivit hårda och slutat fungera som riktiga vinterdäck.
 
M MrDizzy skrev:
Kollar du på vilken tillverkare som helst av däck säger de samma sak som Nokian.
Du får helt enkelt inte köra bil ;)
Nä nu måste du ha läst på mp's sida, enligt däck och biltillverkarna går det väl jättebra att köra just deras produkter om man byter frekvent och servar på nått svindyrt orginalställe.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nya vinterdäck som har förvarats korrekt , men som är 3 år gamla ska tydligen vara lika bra som nytillverkade .
Att man sedan använder vinterdäcken , på vintern är ju naturligt , om man har en bil man vill nyttja .
Men att sedan förvara vinterdäcken , på den egna tomten , på ett lämpligt sätt :thinking:
Du kanske skulle skaffa sommarbil, hålla på och byta och förvara däck verkar tjorvigt;)
 
H heimlaga skrev:
Det där är orsaken till att jag drar dubbarna ur mina gamla vinterdäck då de är några år och kör slut dem som sommardäck. De har blivit hårda och slutat fungera som riktiga vinterdäck.
Fungerar de som riktiga sommardäck då?
 
tensiden tensiden skrev:
Fungerar de som riktiga sommardäck då?
Nä, men man sliter ut dem mycket fortare på sommarväglag då gummit är relativt mjukt.
 
tensiden tensiden skrev:
Fungerar de som riktiga sommardäck då?
Brukar vara stark avrådan från att göra så.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.