7 201 läst · 59 svar
7k läst
59 svar
Förvaring av vinterdäck ?
Svala , nä det stämmer inte har container här hemma och på tidigare jobb och står de i solen blir det som att gå in i en vägg att gå in.B larry78 skrev:
Men de containrar som haft ett extratak var ju bättre sen brukar ju de gamla bara ha 2 ventiler och nyare 8. Men det går ju att fixa.
Jag tror han var ironiskgalento skrev:
Vedboden förvarar jag mina däck i. Den är ju luftig och torr, så det blir sällan supervarm. Och en viss termisk massa innebär ju veden. Antar att det förångas en del vatten i veden med om det blir riktigt varmt med.
Det är i alla fall något svalare där jämfört med utanför vedboden på dagen, och tvärtom på natten.
Däckhotell är så dyrt så jag tänker att man kan lagra däcken lite sämre och byta lite oftare istället.
Köpte beg däck som förvarats I solljus. Det var ingen höjdare i alla fall...
Det är i alla fall något svalare där jämfört med utanför vedboden på dagen, och tvärtom på natten.
Däckhotell är så dyrt så jag tänker att man kan lagra däcken lite sämre och byta lite oftare istället.
Köpte beg däck som förvarats I solljus. Det var ingen höjdare i alla fall...
Byter man varje år kan man sälja de begagnade däcken. Det blir en smart affär.Fairlane skrev:Jag kör på modellen, dyrt och byta ofta.
Så vansinnigt dyrt tyckte jag inte det var heller. 500 kr extra per däck för ett GoodYear av senaste sort mot ett LingLong...
2 uppsättningar däck som får rulla 3-4 säsonger, säg 4 för enkel matematik, så byter jag 2 däck varje säsong. Klarar man inte den 1000-lappen om året för att köra säkrare så har man inte råd att ha bil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 357 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 357 inlägg
Kör lite försiktigare istället så kan ni upprätthålla samma säkerhetsnivå och sparar ytterligare en slant på drivmedel. Själv kör jag som en biltjuv istället så jag hinner slita ner mina dubbdäck ordentligt o inte behöver känna att jag kastar halvätet gummi. Börjar det gnistra redan i Januari vet man att man dragit det lite för långt.
Krångla inte till det i onödan. Förvara dina hjul i garaget om du har plats för dem där. Då är hjulen lättillgängliga vid byte. Trångt i garaget? Använd kallförrådet för hjulförvaringen.Tomture61 skrev:Var på tomten kan man förvara vinterdäcken svalt / torrt / utan solljus ?
Har garage + kallförråd , men på sommaren är inte kallförrådet svalt .
Lite samma med garaget , det är oftast lite svalare än utanför , hört att runt 15 gr är en bra temp för vinterdäck .
Det blir varmare än så i garaget , på sommaren .
Däckhotell vet man inte om dom förvarar däcken i plåtcontainer + dyrt .
Ngn med bra ideer
Min erfarenhet efter drygt 40 år med bilar.
Sol förstör alla däck.
Förvaras däcken solskyddade beror det på tillverkare om det blir torrsprickor eller hur fort däcken blir hårda.
Bla påverkar mängden naturgummi. Det vulkar (blir hårt) av värme, men kan å andra sidan mjukna igen av rörelse.
Det är ju därför man ska köra vinterdäcken på torr asfalt ett tag innan snön kommer.
Vissa däck kan man åka på i 10 år om det finns mönster kvar, andra får uppenbart sämre egenskaper redan efter 3-4 år.
Sol förstör alla däck.
Förvaras däcken solskyddade beror det på tillverkare om det blir torrsprickor eller hur fort däcken blir hårda.
Bla påverkar mängden naturgummi. Det vulkar (blir hårt) av värme, men kan å andra sidan mjukna igen av rörelse.
Det är ju därför man ska köra vinterdäcken på torr asfalt ett tag innan snön kommer.
Vissa däck kan man åka på i 10 år om det finns mönster kvar, andra får uppenbart sämre egenskaper redan efter 3-4 år.
Det där är orsaken till att jag drar dubbarna ur mina gamla vinterdäck då de är några år och kör slut dem som sommardäck. De har blivit hårda och slutat fungera som riktiga vinterdäck.S Stefan1972 skrev:Har jobbat på däckfirma i en del år och jag tycker inte att förvaringen är det stora problemet utan det är tiden. Vi hade mycket däck i containrar utanför på gården. Märkte aldrig nå speciellt med det. Däremot kan man ju säga att när vinterdäck börjar bli en fem år gamla. Ja då har de gjort sitt. Ibland tidigare än så om det är asiendäck. En del blir verkligen stenhårda redan på nåt år oavsett hur de förvaras.
vinterdäck är som husvagnsdäck, de sliter man aldrig ut utan vill man ha bra grepp så får man byta ofta. Därmed inte sagt att man inte kan köra på gamla vinterdäck men det är ändå en enorm skillnad.
Nä nu måste du ha läst på mp's sida, enligt däck och biltillverkarna går det väl jättebra att köra just deras produkter om man byter frekvent och servar på nått svindyrt orginalställe.M MrDizzy skrev:
Du kanske skulle skaffa sommarbil, hålla på och byta och förvara däck verkar tjorvigtTomture61 skrev: