1 739 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Förstör sotare skorstenar vid sotning med maskin?
När sotare rengör skorsten idag har de batteridrivna borrmaskiner
med långa stänger med en borste längst ner för att borsta bort slagg från väggarna inne i skorstenen.
När jag sotar själv drar jag en stålborste upp och ner i skorstenen som då skrapar spröten in mellan tegelstenar där fogmassan eller cement då ligger i längder på ca 7 cm.
Sedan kommer det ett nytt lager tegelstenar.
Men när en sotare kör med sina roterande borstar dras spröten i fogmassan/cementen som ligger mellan lagerna av tegelstenar. Borst-spröten kan då slipa bort fogmassan mellan lagarna av tegelstenar fullständigt så att de börjar läcka och som då kräver en glidgjutning.
Detta speciellt i gamla skorstenar på 100 år där fogmassan lägg slits ner av dessa nylon- strån.
En borste med spröt som körs med maskin följer ju fogen hela vägen runt inne i skorstenen.
Jag har gjort en sotborste som vinklar borsten 90 grader som då gör att spröten aldrig kan skrapa bort fogmassan på samma sätt då spröt som skrapar vertikalt aldrig kan skrapa bort fogmassan mellan tegelstenar på samma sätt som horisontellt då de horisontella fogarna har en tegelsten i vägen i varje lager.
Så jag tillåter inte sotare köra sina maskiner då de förstör fogarna med sina maskiner och jag försöker varna alla mina vänner så de också ska vägra sotare från att köra sina horisontella borstar.
Någon mer här som också vägrar detta?
Borde inte sotare sluta använda horisontella borstar ?
De förstör ju de horisontella fogarna mellan tegelstenar ganska rejält.
Är du sotare?
Har ni diskuterat detta problemet med era horisontella borstar?
MagI
.......
med långa stänger med en borste längst ner för att borsta bort slagg från väggarna inne i skorstenen.
När jag sotar själv drar jag en stålborste upp och ner i skorstenen som då skrapar spröten in mellan tegelstenar där fogmassan eller cement då ligger i längder på ca 7 cm.
Men när en sotare kör med sina roterande borstar dras spröten i fogmassan/cementen som ligger mellan lagerna av tegelstenar. Borst-spröten kan då slipa bort fogmassan mellan lagarna av tegelstenar fullständigt så att de börjar läcka och som då kräver en glidgjutning.
Detta speciellt i gamla skorstenar på 100 år där fogmassan lägg slits ner av dessa nylon- strån.
En borste med spröt som körs med maskin följer ju fogen hela vägen runt inne i skorstenen.
Jag har gjort en sotborste som vinklar borsten 90 grader som då gör att spröten aldrig kan skrapa bort fogmassan på samma sätt då spröt som skrapar vertikalt aldrig kan skrapa bort fogmassan mellan tegelstenar på samma sätt som horisontellt då de horisontella fogarna har en tegelsten i vägen i varje lager.
Så jag tillåter inte sotare köra sina maskiner då de förstör fogarna med sina maskiner och jag försöker varna alla mina vänner så de också ska vägra sotare från att köra sina horisontella borstar.
Är du sotare?
MagI
.......
Du sätter det som en fråga i rubriken, men ett påstående i din text.
Jag skulle nog säga att om en fog inte klarar av att snabbt passeras av en roterande borste någon gång per år utan att börja läcka är nog skorstenen inte i skick för att klara en provtryckning...
Jag skulle nog säga att om en fog inte klarar av att snabbt passeras av en roterande borste någon gång per år utan att börja läcka är nog skorstenen inte i skick för att klara en provtryckning...
Kan någon sotare svara på detta?
Skorstenar som är ca 100 år gamla har ibland en fogmassa som kan vara rejält porös.
Om man inte kör horisontella borstar i dessa skorstenar håller de betydligt längre,
då horisontella fogar grävs ur av de horisontellt roterande borstarna.
MagI
--------------
Skorstenar som är ca 100 år gamla har ibland en fogmassa som kan vara rejält porös.
Om man inte kör horisontella borstar i dessa skorstenar håller de betydligt längre,
då horisontella fogar grävs ur av de horisontellt roterande borstarna.
MagI
--------------
Redigerat:
Om man använder nylonborst istället för stålkrejs bör slitaget vara rätt litet, brandskyddskontroll en lär visa om metoden med roterande nylonborst är tillräcklig för att få rent i pipan eller om man behöver byta till rejälare grejor.magi skrev:
Tänk på krafterna som blir med temperatursvängningarna vid eldning vintertid.
Jag har svårt att se att viskans snabba passage eller ej ska göra att de kan hålla "betydligt längre"...
Om något så kan ju en stålviskas blad hugga in rätt rejält i fogen när man drar den upp och ned.
Jag har svårt att se att viskans snabba passage eller ej ska göra att de kan hålla "betydligt längre"...
Om något så kan ju en stålviskas blad hugga in rätt rejält i fogen när man drar den upp och ned.
Jag blev nyfiken och gick direkt och kollade på den äldsta av våra skorstenar som jag kommer åt. Vet inte exakt hur gammal den är, men den är murad någon gång under 1800-talet, så den är gammal nog. Jag gnuggade allt vad jag orkade med en diskborste och fick inte loss ett dugg. Kanske är det andra nylonstrån på sotarnas borstar eller så är fogarna mer porösa inuti. Det här var det enda sättet jag kunde snabbtesta.
Hur är det med murbruket i 75 eller 150 år gamla skorstenar, är det tåligare än det från 1920 talet?magi skrev:
Kan inte du @Hep sätta en flaskborste i skruvdragaren och snabbtesta om du får rent eller om det går åt stålborste för att få bort sotet?Hep skrev:
Jag blev nyfiken och gick direkt och kollade på den äldsta av våra skorstenar som jag kommer åt. Vet inte exakt hur gammal den är, men den är murad någon gång under 1800-talet, så den är gammal nog. Jag gnuggade allt vad jag orkade med en diskborste och fick inte loss ett dugg. Kanske är det andra nylonstrån på sotarnas borstar eller så är fogarna mer porösa inuti. Det här var det enda sättet jag kunde snabbtesta.
Jag testade på utsidan på den gamla skorstenen, så jag vet inte vad som krävs för att få rent. Det jag ville se var om jag kunde orsaka några skador med nylonborste. Inne i skorstenarna får någon annan roa sig. Där är det ju smutsigt.
Är egensotare och kör med borrmaskin och stavar med nylonborstar. Kört både i torpet från 1850 och nybyggda huset från 2015 utan att ha noterat några skador. Nu eldar vi väldigt lite så det blir ju också sotat sällan. Men en gång fräste jag bort ett kajbo och då körde jag verkligen stenhårt och med stålborste, och ja då kom det lite damm från väggarna såklart, men det var extremt. Man ska ju självklart anpassa diametern på borstarna. Det finns även riktigt mjuka borstar som garanterat inte kommer skada nåt annat, men då kommer man ju få köra desto mer för att få bort soten.
Kanske bättre att du går en sotarkurs och kör själv så är du ju själv ansvarig för det.
Kanske bättre att du går en sotarkurs och kör själv så är du ju själv ansvarig för det.
fogmassa du menar väll murbrukmagi skrev:
Det första jag spontant tänker är att skorstenen måste vara i väldigt dåligt skick om den inte tål det.magi skrev:
När sotare rengör skorsten idag har de batteridrivna borrmaskiner
Är du sotare?
MagI
.......
Det andra är att jag undrar hur det kommer sig att du sotar skorstenen själv. Det behöver man normalt aldrig göra.
Klicka här för att svara