1 736 läst · 44 svar
2k läst
44 svar
Förstärka mobiltäckning och 4G bredband?
Om du går ut och ringer så blir ditt samtal uppkopplat via mobilnätet. Går du då in med uppkopplat samtal så fortsätter det att vara direkt till mobilnätet, den kommer inte att byta till wifi med uppkopplat samtal.L L Jan skrev:Samtal ut funkar alltid om man först går ut där det är mobiltäckning och ringer upp. Sedan kan man gå in igen i huset och fortsätta prata.
Annat hus:
Precis exakt samma problem med ringandet som ovan. Bahnhof fiber och WiFI i huset. Man behöver ibland gå ut först för att få mobiltäckning för att det skall först koppla upp. Sedan kan man gå in igen och fortsätta prata.
Med dålig mobiltäckning/signal kan man gå till plats som klarar att få mottagning och den brukar sedan/ibland "hänga" kvar när man går tillbaka.
Tack. Är du säker? För hur kan det vara möjligt när det inte är mobilteletäckning inomhus?A AndersS skrev:Om du går ut och ringer så blir ditt samtal uppkopplat via mobilnätet. Går du då in med uppkopplat samtal så fortsätter det att vara direkt till mobilnätet, den kommer inte att byta till wifi med uppkopplat samtal.
Med dålig mobiltäckning/signal kan man gå till plats som klarar att få mottagning och den brukar sedan/ibland "hänga" kvar när man går tillbaka.
Alltså i vissa delar av huset kommer kommer "p-förbud" indikatorn fram längst upp på telefonen, vid avstängt wifi på telefonen.
Med wifi på går det utmärkt att ringa från den delen av huset, om telesamtalet är startat utomhus. Man går in i huset efter samtalsstart alltså
Nu är det några år sedan jag var verksam inom branschen (företagslösningar), men svar ja.L L Jan skrev:
Vad "p-förbud" indikator är vet jag inte!
Ett praktiskt exempel från vårt fritidshus och en operatör där de med abonnemang hos den operatören får gå 40-50 m från huset och "hämta mottagning", sedan kan de använda mobilen vid huset via operatörens mobilnät.
Telefoni är den applikation/tjänst som är känsligast för störningar då det är en realtidskommunikation, vi reagerar på när det hackar/försvinner tal och även fördröjning att man pratar i mun på varandra, dvs inte som surf, streaming, etc, där vi knappt märker bl.a. därför att data kan buffras.
Så beskriv hur din lösning för mobilt bredband är gjord, operatör, router, etc.
Hur du testat din mottagning med t.ex. signalnivåer, etc.
Ett exempel på vårt mobila bredband i fritidshuset där jag kollat vilka frekvensband som finns och sedan låst routern på ett "mellanband" med lägre signalnivå än tillgängliga "lågband" men ger bättre prestanda.
Grunden för telefoni över wifi och via mobilt bredband är att få bra kvalite/prestanda på ditt mobila bredband, börja där.
Redigerat:
"P-förbud" indikatorn betyder:ingen mobiltele- mottagning.A AndersS skrev:Nu är det några år sedan jag var verksam inom branschen (företagslösningar), men svar ja.
Vad "p-förbud" indikator är vet jag inte!
Ett praktiskt exempel från vårt fritidshus och en operatör där de med abonnemang hos den operatören får gå 40-50 m från huset och "hämta mottagning", sedan kan de använda mobilen vid huset via operatörens mobilnät.
Telefoni är den applikation/tjänst som är känsligast för störningar då det är en realtidskommunikation, vi reagerar på när det hackar/försvinner tal och även fördröjning att man pratar i mun på varandra, dvs inte som surf, streaming, etc, där vi knappt märker bl.a. därför att data kan buffras.
Så beskriv hur din lösning för mobilt bredband är gjord, operatör, router, etc.
Hur du testat din mottagning med t.ex. signalnivåer, etc.
Ett exempel på vårt mobila bredband i fritidshuset där jag kollat vilka frekvensband som finns och sedan låst routern på ett "mellanband" med lägre signalnivå än tillgängliga "lågband" men ger bättre prestanda.
Grunden för telefoni över wifi och via mobilt bredband är att få bra kvalite/prestanda på ditt mobila bredband, börja där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Router
Logga in
Skapa konto
Extra förstärkare
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det du kallar "extra förstärkare" står det RUT900 på. Det tyder på att det är ett Teltonika 3G modem.
1. Säkerställ att du använder den operatören som har bäst täckning. Jag tror inte ett skit på att alla är likvärdiga om du är i ett område där 3 har halvbra täckning.
2. Skaffa ett LTE/5G modem med extern antenn alt för extern montering. Alla operatörerna har sådana alternativ.
1. Säkerställ att du använder den operatören som har bäst täckning. Jag tror inte ett skit på att alla är likvärdiga om du är i ett område där 3 har halvbra täckning.
2. Skaffa ett LTE/5G modem med extern antenn alt för extern montering. Alla operatörerna har sådana alternativ.
Kan bara instämma, börja med att skaffa en router med minst stöd för 4G, gärna även 5G.
Sedan har jag för dålig kunskap om vad Bahnhofburken har för funktion med ditt mobila bredband från 3.
Min filosofi när jag hjälper andra är "gör det enkelt", kan kosta lite extra vid val av "burk" men viktigt med funktion och hantering. Så en router med mobiluppkoppling, yttre antenn och ska ha möjlighet till extern antenn, dvs bara en "burk".
Sedan har jag för dålig kunskap om vad Bahnhofburken har för funktion med ditt mobila bredband från 3.
Min filosofi när jag hjälper andra är "gör det enkelt", kan kosta lite extra vid val av "burk" men viktigt med funktion och hantering. Så en router med mobiluppkoppling, yttre antenn och ska ha möjlighet till extern antenn, dvs bara en "burk".
Redigerat:
Bahnhof routern är någon variant av en Genexis (Inteno) produkt, kan inte säga vilken. Har den några år på nacken är det förstås dags att byta den också, men, det största problemet är att den garanterat står på fel ställe för bra wifi-täckning i huset.
Så en ny "burk" som ersätter de två, blir vårt råd?MathiasS skrev:
Tycker Archer MR600 är prisvärd om man har bra 4G signal beroende av var ts bor och vilken band/frekvenser som finns hos operatörerna, är ju nästan gratis.😉
Nja.A AndersS skrev:
Om utgångspunkten är att man har dålig täckning så vill man ha:
1. En burk på utsidan. Modemet ink antenn.
2. Därefter behövs en router som agerar brandvägg osv.
3. Eftersom det klagas på prestandan och den nuvarande routern är gömd i ett hörn så rekommenderar jag sedan en separat accesspunkt som producerar wifi, placerad centralt i huset.
....så jag skulle bygga med TRE apparater.
Och då skulle jag ta den externa antenn/modem som operatören erbjuder då de brukar vara subventionerade. Därefter en Ubiquiti Cloud gateway Ultra och en eller flera Unifi 6 Lite accesspunkt som ansluts med kabel mot routern (UCGU).
Så nu har ts två olika förslag☺️
Det ts nu får göra är att utvärdera vilka/en operatör som har bäst täckning i området och vilka band/frekvenser som används utifrån att det verkar vara "lite dåligt" idag. Och även för byggnaden hur man får bra täckning med wifi.
Här kan man även köra med meshlösning med trådlöst, men då välja "burkar" med separat backhaul.
Det ts nu får göra är att utvärdera vilka/en operatör som har bäst täckning i området och vilka band/frekvenser som används utifrån att det verkar vara "lite dåligt" idag. Och även för byggnaden hur man får bra täckning med wifi.
Här kan man även köra med meshlösning med trådlöst, men då välja "burkar" med separat backhaul.
Tro fan det blir låg hastighet när du är låst till max 21 mbps nedströms på 3g.L L Jan skrev:
Som andra säger, köp en vettig router. Du kan till och med scalpa på tradera. Jag har köpt router för en hundring som har stöd för 4g+.
Men archer mr600 är väl det vanligaste för 4g. Om du inte vill köpa operatörens egen.
Vet inte riktigt varför du kör Bahnhofs router, men köper du en ny router med 4g så behöver du inte den.
Vidare kan man behöva överväga externa antenner utomhus. Det är oavsett otroligt dumt att ha burken+antennerna bakom en vägg. Gå runt i huset och kolla var du får bäst signal och hastighet upp/ned (https://www.bredbandskollen.se/) med mobilen, om du även har tre i mobilen och ställ routern där i fortsättningen. Förslagsvis vid ett fönster.