1 417 läst · 44 svar
1k läst
44 svar
Förstärka mobiltäckning och 4G bredband?
Har du samma operatör på det mobila bredbandet och telefonen. Inte alla mobila bredband som tillåter wifi-samtal över deras anslutning. Operatören för det mobila bredbandet kan spärra den porten i anslutningen. Det kan vara ett bekymmer.
Sedan måste wifi-samtal vara aktiverat både på telefonen och abonnemanget. Har du ett gammalt abonnemang kanske det inte är aktiverat.
Har du ett eller 2 SIM i telefonen?
Sedan måste wifi-samtal vara aktiverat både på telefonen och abonnemanget. Har du ett gammalt abonnemang kanske det inte är aktiverat.
Wifi-samtal skickas över internet in i mobilnätet där det behandlas som ett samtal via en radiobas, dvs samtalet är som vilket annat mobilsamtal, se Ericssons bild nedan.
https://www.ericsson.com/4ac565/assets/local/news/2015/1/er-wifi-calling.pdf
Om du har 3 som operatör har de en kort tjänstebeskrivning https://www.tre.se/handla/mobiltelefoner/guider/wifi-samtal
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ericsson.com/4ac565/assets/local/news/2015/1/er-wifi-calling.pdf
Om du har 3 som operatör har de en kort tjänstebeskrivning https://www.tre.se/handla/mobiltelefoner/guider/wifi-samtal
En bra början är nog att testa en annan operatör än 3. Det är ett få ställen där 3 har bästa täckningen. Telia eller Tele2/Telenor borde övervägas innan man investerar i externa antenner.A AndersS skrev:
Nej, men det lär vara mobiltelefonens operativsystem som sätter upp förbindelsen mot mobilnätet via Ipsec. Wiki säger ”Typically wifi calling requires UDP ports 500, 4500, and TCP 143 ports that need to be open on the firewall. However, there may have slight differences depending on the cell phone carrier.”spikplanka skrev:
Flera svenska mobiloperatörer använder ipv6 mot klienterna. Min fiberleverantör/isp ger mig inte ipv6 support där jag bor, men med en Cloudflare vpn klient får jag en ipv6 adress och kan meddela att det fungerar bra att ringa och ta emot mobilsamtal via wifi och ipv6. Därmed inte sagt att det fungerar med alla mobiloperatörer.
Funkar tyvärr inte. Har redan denna inställning.arneri68 skrev:
I huset: Wifi samtal funkar ibland, ibland inte, när man ringer ut.G goeran skrev:Har du samma operatör på det mobila bredbandet och telefonen. Inte alla mobila bredband som tillåter wifi-samtal över deras anslutning. Operatören för det mobila bredbandet kan spärra den porten i anslutningen. Det kan vara ett bekymmer.
Samtal ut funkar alltid om man först går ut där det är mobiltäckning och ringer upp. Sedan kan man gå in igen i huset och fortsätta prata.
Ett SIM I telefonen.
Annat hus:
Precis exakt samma problem med ringandet som ovan. Bahnhof fiber och WiFI i huset. Man behöver ibland gå ut först för att få mobiltäckning för att det skall först koppla upp. Sedan kan man gå in igen och fortsätta prata.
Redigerat:
Jag förstod först inte att du hade mobilt bredband i huset eftersom du skrev att du hade LAN.L L Jan skrev:I huset: Wifi samtal funkar ibland, ibland inte, när man ringer ut.
Samtal ut funkar alltid om man först går ut där det är mobiltäckning och ringer upp. Sedan kan man gå in igen i huset och fortsätta prata.
Ett SIM I telefonen.
Annat hus:
Precis exakt samma problem med ringandet som ovan. Bahnhof fiber och WiFI i huset. Man behöver ibland gå ut först för att få mobiltäckning för att det skall först koppla upp. Sedan kan man gå in igen och fortsätta prata.
Det kan vara så att kvaliteten är för dålig på din bedbandsuppkoppling, så att mobilen inte vill upprätta wifisamtal. Det handlar i grunden om att du har för dålig mottagning i huset och då spelar det ingen roll vilken väg du försöker ringa.
[EDIT] Att du har problem även i ett hus med fiber gör den här analysen något grumligare. Är din telefon uppdaterad med de senaste uppdateringarna? Eftersom du får wifi-samal ibland är det uppenbarligen aktiverat hos din leverantör och i telefonen. Jag har en inställning om att alltid prioritera wifisamtal över mobilnät. Den verkar du sakna.
Hur ser du om ett samtal går på wifi? Du säger att det gör det ibland.
Redigerat: