Frustrator Frustrator skrev:
Vilken landsände bor du i?
I mitten? Västmanland, hurså :thinking::)
 
El Filipo El Filipo skrev:
I mitten? Västmanland, hurså :thinking::)
Hade du bott lite längre ner hade du kunnat låna lite verktyg.
Det där stämjärnet behöver slipas ;)
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hade du bott lite längre ner hade du kunnat låna lite verktyg.
Det där stämjärnet behöver slipas ;)
Aha tackar för omtanken! :) Måste ändå köpa på mig lite saker på sikt.. har varit intresserad av trähantverk (woodcrafting) i flera år men inte haft utrymme för att hålla på med det hemma. Men inom ett år har jag förhoppningsvis garage som jag kan stänga in mig i!
 
Har mycket att lära, så skratta inte tack :) Här är min första manuella "fräsning" med stämjärn. Ska bli kul att göra detta projekt för hand. Tyvärr kan jag ju inte börja med den riktiga möbeln förrän virket torkat enl. tidigare tips.
 
  • Trästycke med uppritade markeringar bredvid stämjärn på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Första manuell fräsning på trästycke med stämjärn och spån, snickarens verktyg och måttband i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träbit med ett urfräst spår, omgiven av träspån och ett stämjärn, manuell fräsning på gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbit med nyligen fräst spår och kantiga uthackningar framtaget med stämjärn, omgiven av träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av träfogar och snickeridetaljer simulerande manuell fräsning med stämjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett manuellt fräsningsarbete på en träpanel, som skiss för ett kommande byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Då har jag ikväll börjat förbereda de första delarna till möbeln.. Det tog 1.5 timme per regel.. snabb är jag ju inte :crysmile: men försöker vara noggrann. Imorgon ska de kapas till rätt längd slipas lite. Undrar om jag bör lacka delarna innan jag snruvar ihop allt eller om det kan göras sist? Tänker måla allt vitt utom ekskivan som jag oljar in.
 
  • Förberedd träregel med utmejslade hack vid sidan och en mejsel som vilar ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Noggrant urgröpt trälista med tandsnitt för montering av möbeldelar, träspån syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedda träreglar och träspån på ett arbetsbord med en tving och en krita i bakgrunden, redo för nästa steg i möbelbygget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Beemaster och 6 till
  • Laddar…
El Filipo El Filipo skrev:
Då har jag ikväll börjat förbereda de första delarna till möbeln.. Det tog 1.5 timme per regel.. snabb är jag ju inte :crysmile: men försöker vara noggrann. Imorgon ska de kapas till rätt längd slipas lite. Undrar om jag bör lacka delarna innan jag snruvar ihop allt eller om det kan göras sist? Tänker måla allt vitt utom ekskivan som jag oljar in.
Bra jobbat!
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Hann inte mycket mer än detta ikväll (se nedan).

Rätt nöjd med att jag lyckades såga allt med räta fina vinklar och att granreglarna blev så pass fina efter sandpappring. De var ju väldigt skrovliga och flisiga innan. Vad gäller sidorna (och bottenplattan) som är i plywood så är de ju väldigt gropiga. Där känns det mer lämpligt att först använda snickerispackel och sedan jämna till med fint sandpapper. Vad tror ni om det?
 
  • Nysågade granreglar med räta vinklar och plywoodplattor på ett arbetsbord, redskapslåda och spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att fästa bottenplattan i sidoplattorna (alla plattor är 12 mm plywood) funderar jag på huruvida vinkeljärn på insidan av konstruktionen är bättre än att skruva från utsidan. Någon som hade föredragit det ena eller det andra.. eller har något annat tips?
 
När det gäller att fästa trä mot trä så är lim det bästa. Skruvarna är där mest för att trycka ihop allt tills limmet torkat :)

Men ska det vara hög belastning på plattan så gör ju några vinklar aldrig nån skada. Överbygger gärna själv så vet jag att det håller. Estetiska grejer får frugan inhandla. Mina grejer ska tåla att hoppas på!
 
T talonmas skrev:
När det gäller att fästa trä mot trä så är lim det bästa. Skruvarna är där mest för att trycka ihop allt tills limmet torkat :)

Men ska det vara hög belastning på plattan så gör ju några vinklar aldrig nån skada. Överbygger gärna själv så vet jag att det håller. Estetiska grejer får frugan inhandla. Mina grejer ska tåla att hoppas på!
Tack då fick jag bekräftat att jag gjorde hyffsat rätt när jag skruvade och limmade.. Dock så drog jag två skruvar mot kortsidan av plywoodskivan. Det funkade utan att något sprack, men det kändes lite halvläskigt (förborrade inte).

Sedan sågade jag till små fästen som jag limmade på ovan och undersidan (bild 1). Kanske inte den mest stabila konstruktionen, men det borde hålla för den lilla routern och NASen som ska stå på skivan.

Innan jag gjorde detta sågade jag till ekskivan med sticksåg. Lärde mig att tydliga stödlinjer är viktigt. Efter halva vägen upptäckte jag att jag dragit strecket för svagt och vips så följde jag fel linje. Dessutom började sågen hoppa upp och ner men bara mot slutet. Vet inte om jag stötte på någon kvist eller kvad som kan ha hänt. Ni märker vilken amatör jag är :sweat: Det hela löstes med hjälp av en timmes sandpapprande...

Nästa utmaning för mig nu är hur jag fäster de smala 15x15 reglarna som ska sitta på framsidan (förutom lim som jag nu lärt mig). Jag har försänkt träskruv 3,5x30 så jag tänker att jag kan förborra de smala reglarna med 3 mm hål (egentligen för stor borr men har ingen mindre) och skruvar sedan dem på plats i möbens främre ben som jag inte förborrar.. Vet inte om det går att förstå vad jag menar, men låter det vettigt? Vet att vissa proffs fasar ut för själva försänkningen på skruven, men jag har inget sådant verktyg så jag tänkte bara dra skruven tills den går ner helt.
 
  • En skruvad och limmad träkonstruktion med fästen och en synlig skruv utan förborrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekskiva på ett arbetsbord med små träfästen, skruvtvingar och bockstöd i ett hemmamiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
El Filipo El Filipo skrev:
Bra synpunkter. Ska överväga att göra små krokar så man lätt kan haka i den i väggen som en tavla, så att den inte välter eller liknande. Väggen är betong så det ska inte vara några problem. Får låta frugan pynta med någon blomkruka och värmeljus så borde besökare förstå vinkeln :)

Så här har jag tänkt göra med sidoskivorna och bottenplattan. Regeln som jag gjort brun får "spår" för att hålla dem på plats. Sidoskivorna går i botten av spåret för att dölja bottenplattan utifrån sett. Kommer nog få förstärka med vinkeljärn lite här och där. Först måste jag bara klura ut hur jag kan göra själva spåren då jag saknar fräs eller liknande verktyg. Någon som har tips på detta?
Angående blomkruka så har jag en varning.

När jag var barn på tjock tv tiden så tyckte min mamma att det var fint med en blomkruka på den lilla tv som jag hade i rummet. Det gick jättebra ända tills hon spillde när hon vattnade den. Då läckte den berömda röken ut ur den och sen var den död.

Bara en tanke när du skulle ha elektronik i möbeln.
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
N Nicke-85 skrev:
Angående blomkruka så har jag en varning.

När jag var barn på tjock tv tiden så tyckte min mamma att det var fint med en blomkruka på den lilla tv som jag hade i rummet. Det gick jättebra ända tills hon spillde när hon vattnade den. Då läckte den berömda röken ut ur den och sen var den död.

Bara en tanke när du skulle ha elektronik i möbeln.
Tack för varningen, det är nog bäst att låta bli blomkruka med tanke på det du skriver.

@talonmas , kul att du skrev att dina grejer ska tåla att hoppas på. Detta är nu även beprövat på min möbel. Min 2-åring stod och hoppade på stommen igår, och inte ett knak hördes :rofl:

Nu så börjar det närma sig! Grunden för möbeln är i stort sett klar. Nu ska den slipas lite här och där och sedan skall stommen målas vit. Ekskivan tror jag att jag lackar med något, funderar på att hitta något som får den att likna golvet.

För att vara min första möbel någonsin är jag ganska nöjd. Har lärt mig flera saker som antagligen är självklara för de flesta här: Inte låta materialet ligga på golvet tills dess att man använder det (tydligen bättre med en arbetsbänk och att man lägger reglar mellan virket), tydliga stödlinjer när man ska såga rakt (om man inte gillar att slipa/hyvla), förborrning är viktigt, limma/skruva för att fästa trä mot trä, välja rätt sågblad till hårdare träslag, men framför allt att det är otroligt roligt att snickra.

Mitt nästa projekt blir antagligen något med finare träslag än plywood och gran/furu-reglar. Osäker på vilket dock. Kanske ceder.
 
  • Ett ofärdigt trästomme möbelprojekt på ett trägolv intill en vit vägg och en dekorativ spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hembgjord trästomme för en möbel med ribbad design som står mot en vit vägg på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Enolf och 22 till
  • Laddar…
Snyggt (y)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Bra jobbat! Också imponerande att du som nybörjare använder stämjärn och får ett så bra resultat! Man kan göra väldigt mycket med ett fåtal handverktyg och en arbetsbänk.
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Blev riktigt bra, bra gjort!
Älskar att köksbordet är arbetsbänk, måste vara populärt hos frugan :love:
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.