Ska försöka bygga min första möbel för att dölja hemelektronik i min hall (se min design längst ner). Materialet tänker jag ska bli planhyvlad list för ovandelen (ek), granreglar (som jag målar vita) och någon typ av kvistfri furuskiva för sidorna (som också målas vita).
Vad tror ni som kan något om snickeri om detta projekt? Jag har ingen erfarenhet. Är det dömt att misslyckas? Vad bör jag tänka på?
Vad tror ni som kan något om snickeri om detta projekt? Jag har ingen erfarenhet. Är det dömt att misslyckas? Vad bör jag tänka på?
Bästa svaret
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Bygger du i granreglar så köp hem ett gäng och låt den ligga i lägenheten och torka. Du vill inte bygga med fuktigt trä. (Ej möbeltorrt alltså)
Tack för den informationen! Hur länge behöver det acklimatiseras?Frustrator skrev:
Tror jag kommer använda detta:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...byggskivor/lamellskivor-limfog/limfogskiva-ek
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lank-reglar/byggreglar/byggregel-34x45mm-g4-2
Givet måtten för skivan och dessa reglar skissade jag lite snabbt hur det skulle se ut:
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Min erfarenhet är att även limfogskivan kommer behöva ligga det tag i tork.
De behöver ligga med små lister som stöd +press uppifrån.
De behöver ligga med små lister som stöd +press uppifrån.
Bra tips, hade nog inte tänkt på detta annars.Frustrator skrev:
Genomgångshall. Funderar därför att till och med kapa djupet på nästan hälften så att den inte tar för mycket gångutrymme.kashieda skrev:
Då kanske det istället är läge att (också, förutom djupet) fasa av hörnen, så att det blir ännu enklare att gå förbi.
Jag tror det skulle bli rätt snyggt med runt 30° vinkel mot kortsidorna*, och en rejäl radie på hörnen.
* Känner att det blir svårförklarat, men istället för 4x90°, kanske hellre 2x60 i bakkant och 2x120 där fram.
Jag tror det skulle bli rätt snyggt med runt 30° vinkel mot kortsidorna*, och en rejäl radie på hörnen.
* Känner att det blir svårförklarat, men istället för 4x90°, kanske hellre 2x60 i bakkant och 2x120 där fram.
Tror jag förstår hur du menar, och även om jag gillar skarpa 90°-hörn på det mesta, så är det nog en smart idé med tanke på dörren som hamnar rätt nära till höger. Ska lägga in ditt förslag i min skiss lite senare!kashieda skrev:Då kanske det istället är läge att (också, förutom djupet) fasa av hörnen, så att det blir ännu enklare att gå förbi.
Min tanke blir då, varför inte sätta den upp och ner, precis under taket istället i så fall? Fast göra om framsidan så det blir luckor istället, men fortfarande med samma luftiga konstruktion. Då tar den inte upp något gångutrymme alls.El Filipo skrev:
Intressant tanke! En av anledningarna att jag vill ha den på golvet är att gömma fula vägguttagL Lilllen skrev:
Aha, ja då blir det kanske snyggast som du tänkt. Ett bökigare alternativ är möjligen att även flytta uttagen upp, men då blir ju projektet kanske lite onödigt stort. Och ytterligare en aspekt av att ha uttagen vid taket skulle möjligen vara att om bostaden säljs vill kanske nästa ägare ha dem i vanlig golvhöjd.El Filipo skrev:
En grundare variant av min första skiss (vänster) och något i stil med det jag tror du menade (höger). Tror den hade blivit "snyggare" om jag kört reglar även på sidorna snarare än plattor, men vill dölja eluttag så det fick bli så härkashieda skrev:Då kanske det istället är läge att (också, förutom djupet) fasa av hörnen, så att det blir ännu enklare att gå förbi.
Ska fundera några dagar på hur jag gör.. vill ju också hålla nere svårighetsgraden så mycket som möjligt. Ska även försöka hitta smalare reglar för tycker det ser lite grovt ut med 35x45 som jag har nu.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Du kör reglar utanpå lilla skivan för att behålla looken?El Filipo skrev:En grundare variant av min första skiss (vänster) och något i stil med det jag tror du menade (höger). Tror den hade blivit "snyggare" om jag kört reglar även på sidorna snarare än plattor, men vill dölja eluttag så det fick bli så här
Ska fundera några dagar på hur jag gör.. vill ju också hålla nere svårighetsgraden så mycket som möjligt. Ska även försöka hitta smalare reglar för tycker det ser lite grovt ut med 35x45 som jag har nu.