Ska försöka bygga min första möbel för att dölja hemelektronik i min hall (se min design längst ner). Materialet tänker jag ska bli planhyvlad list för ovandelen (ek), granreglar (som jag målar vita) och någon typ av kvistfri furuskiva för sidorna (som också målas vita).

Vad tror ni som kan något om snickeri om detta projekt? Jag har ingen erfarenhet. Är det dömt att misslyckas? Vad bör jag tänka på?

• En hall med elektronik på en vit liten hylla och kablar på golvet. Gröna måttangivelser visar den tänkta möbelns placering och storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Designskisser av en möbel för att dölja hemelektronik med dimensioner och planhyvlad ek samt vitmålade granreglar och furuskivor.
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Bygger du i granreglar så köp hem ett gäng och låt den ligga i lägenheten och torka. Du vill inte bygga med fuktigt trä. (Ej möbeltorrt alltså)

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bygger du i granreglar så köp hem ett gäng och låt den ligga i lägenheten och torka. Du vill inte bygga med fuktigt trä. (Ej möbeltorrt alltså)
Tack för den informationen! Hur länge behöver det acklimatiseras?

Tror jag kommer använda detta:

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...byggskivor/lamellskivor-limfog/limfogskiva-ek
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lank-reglar/byggreglar/byggregel-34x45mm-g4-2

Givet måtten för skivan och dessa reglar skissade jag lite snabbt hur det skulle se ut:

• 3D-skiss av en bänk med träskiva som sits och vita reglar som stöd.
    Skapa konto
  • Skiss av en hemgjord möbel med lamellskiva och byggreglar i 3D-modelleringsprogram.
    Skapa konto
  • Skiss av en arbetsbänk i profilsyn med eklämellskiva som bordsyta och byggreglar som stomme.
  • 3D-skiss av en person som tittar på en träbänk byggd av limfogskiva och byggreglar.
    Skapa konto
El Filipo El Filipo skrev:
Tack för den informationen! Hur länge behöver det acklimatiseras?
Tills de är torra, beror på hur fuktiga de är från början med andra ord +hur varmt / torrt du har det. Men räkna med ett par veckor.

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Min erfarenhet är att även limfogskivan kommer behöva ligga det tag i tork.
De behöver ligga med små lister som stöd +press uppifrån.

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Är det en genomgångshall eller ingångshall?

Om ingång, så skulle jag fundera på sittplats.

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Min erfarenhet är att även limfogskivan kommer behöva ligga det tag i tork.
De behöver ligga med små lister som stöd +press uppifrån.
Bra tips, hade nog inte tänkt på detta annars.

kashieda kashieda skrev:
Är det en genomgångshall eller ingångshall?

Om ingång, så skulle jag fundera på sittplats.
Genomgångshall. Funderar därför att till och med kapa djupet på nästan hälften så att den inte tar för mycket gångutrymme.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Då kanske det istället är läge att (också, förutom djupet) fasa av hörnen, så att det blir ännu enklare att gå förbi.

Jag tror det skulle bli rätt snyggt med runt 30° vinkel mot kortsidorna*, och en rejäl radie på hörnen.

* Känner att det blir svårförklarat, men istället för 4x90°, kanske hellre 2x60 i bakkant och 2x120 där fram.

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Då kanske det istället är läge att (också, förutom djupet) fasa av hörnen, så att det blir ännu enklare att gå förbi.

Jag tror det skulle bli rätt snyggt med runt 30° vinkel mot kortsidorna*, och en rejäl radie på hörnen.

* Känner att det blir svårförklarat, men istället för 4x90°, kanske hellre 2x60 i bakkant och 2x120 där fram.
Tror jag förstår hur du menar, och även om jag gillar skarpa 90°-hörn på det mesta, så är det nog en smart idé med tanke på dörren som hamnar rätt nära till höger. Ska lägga in ditt förslag i min skiss lite senare!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Bra tips, hade nog inte tänkt på detta annars.

Genomgångshall. Funderar därför att till och med kapa djupet på nästan hälften så att den inte tar för mycket gångutrymme.
Min tanke blir då, varför inte sätta den upp och ner, precis under taket istället i så fall? Fast göra om framsidan så det blir luckor istället, men fortfarande med samma luftiga konstruktion. Då tar den inte upp något gångutrymme alls.

L Lilllen skrev:
Min tanke blir då, varför inte sätta den upp och ner, precis under taket istället i så fall? Fast göra om framsidan så det blir luckor istället, men fortfarande med samma luftiga konstruktion. Då tar den inte upp något gångutrymme alls.
Intressant tanke! En av anledningarna att jag vill ha den på golvet är att gömma fula vägguttag :dizzy:

• Trasslig samling kablar på golvet framför ett vägguttag med måttangivelser.
    Skapa konto
Intressant tanke! En av anledningarna att jag vill ha den på golvet är att gömma fula vägguttag :dizzy:
Aha, ja då blir det kanske snyggast som du tänkt. Ett bökigare alternativ är möjligen att även flytta uttagen upp, men då blir ju projektet kanske lite onödigt stort. Och ytterligare en aspekt av att ha uttagen vid taket skulle möjligen vara att om bostaden säljs vill kanske nästa ägare ha dem i vanlig golvhöjd.

kashieda kashieda skrev:

En grundare variant av min första skiss (vänster) och något i stil med det jag tror du menade (höger). Tror den hade blivit "snyggare" om jag kört reglar även på sidorna snarare än plattor, men vill dölja eluttag så det fick bli så här :)

Ska fundera några dagar på hur jag gör.. vill ju också hålla nere svårighetsgraden så mycket som möjligt. Ska även försöka hitta smalare reglar för tycker det ser lite grovt ut med 35x45 som jag har nu.

• 3D-skiss av två radiatoromfångningar, en med öppna reglar till vänster, en med sidoplattor till höger.
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
En grundare variant av min första skiss (vänster) och något i stil med det jag tror du menade (höger). Tror den hade blivit "snyggare" om jag kört reglar även på sidorna snarare än plattor, men vill dölja eluttag så det fick bli så här :)

Ska fundera några dagar på hur jag gör.. vill ju också hålla nere svårighetsgraden så mycket som möjligt. Ska även försöka hitta smalare reglar för tycker det ser lite grovt ut med 35x45 som jag har nu.
Du kör reglar utanpå lilla skivan för att behålla looken?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Du kör reglar utanpå lilla skivan för att behålla looken?
Smart, ska testa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.