23 932 läst · 135 svar
24k läst
135 svar
Första husköpet, för högt pris?
Jag hade gått tillbaka till mäklaren och kollat hur budet på 2,65 står sig idag. Om det blir ett nej så hade jag testat med 2,75 så går man halva vägen var så att säga. Påpekat risken med avloppet. Det är ju också skönt som säljare att slippa gå igenom en försäljningsprocess till med städning och visningar mm.
Blir det fortfarande ett nej så testa 2,85 vilket borde funka...
Ni har ju bra marginaler så om räntan går upp igen någon procent så slår det inte särskilt hårt iom att lånet är relativt litet oavsett...
Ni har ju bra marginaler så om räntan går upp igen någon procent så slår det inte särskilt hårt iom att lånet är relativt litet oavsett...
Ja jag tänker också så, känns som att huset har en rik historia, där man vi t.ex.renovering kan upptäcka saker som historien glömtBiggle skrev:
Om huset är från 1909 så finns det nog mycket roligt att hitta under ytan från 60 talet. Var ju inte direkt en tidsepok som var speciellt intresserade av byggnadsvård. Äldre hus kan ha fördelarna att dom är rejält byggda och ganska enkla att arbeta med. Till skillnad från en del senare hus där material och teknik var lite mer industrialiserad. Det är ju upp till var och en vad man gillar, men om man trillar ner i byggnadsvårdsträsket är det inte lätt att komma ur det. Oerhört roligt dock! Och förhållandevis enkelt att göra själv.
Lycka till!
De ligger på runt 2.5 miljoner, men såklart med mycket mindre markt och ekonomibyggnader då, även mindre kvm i måga fall. Tack för tipset om att prata med mäklaren omvärdering med renoveringar gjorda!R Rickard.lj skrev:Om ni kollar på hus runt om i området, vart ligger de i pris , prata med mäklaren och hör er för vad värderingen skulle vara om vissa saker va gjorda ,,
Sen så är de alltid roligt å renovera , men att bo in sig i huset och sen börja planera vad som skall göras och gör en plan efter de ,,
Prata direkt med säljaren om huset är borta nu från marknaden ? Se hur säljaren ställer sig
Känns som att vi gör övertampt (även om det troligtvis inte gör så) om vi går förbi mäklaren, men det kanske inte är något konstigt?
T Trafikverket1 skrev:Alltså, ni kommer ha 600k efter husköpet och möjlighet att spara 30k per månad. Vad gör då om huset kostar 100k mer än vad ni vill ge? Risken är ju att det försvinner. Spara i 3 månader medan ni bor in er i huset så kan ni låtsas att ni fick det för den där hundringen mindre.
Vet inte så mycket om hur bostadsmarknaden ser ut för 2025 men räntorna går ner och det har varit snåla år. När folk nu får lite stabilare ekonomi så borde det väl vara mer aktivitet på bostadsmarknaden.
Med den kalkyl du presenterar hade jag inte tvekat en sekund om jag verkligen gillade huset.
Ja, vi vore ju såklart besvikna om det försvann eftersom det är det enda vi sett som vi känner att det är rätt.Henningelvis skrev:
Köp säger jag. Som du presenterar huset märker jag att du vill ha det. Er plan låter bra, med buffert och inga vilda renoveringsplaner. En fråga för att testa hur gärna du vill ha det är ju att fundera på hur besviken du skulle bli om det plötsligt vore sålt till någon annan.
Den enda lilla varningsflaggan jag ser är avloppet. Om det är utdömt så kan och bör man inte bara byta trekammarbrunn utan också gräva om infiltrationen. Eller vet du att den gjorts om nyligen? Annars kanske kostnaden för avloppet snarare blir 150 eller 200 tusen.
När det gäller avloppet så står det så här i beslutet från komunen:
Miljönämnden bedömer att avloppsanläggningen på fastigheten xxxx
inte uppfyller de krav som ställs i miljöbalken. Avloppsanläggningen består av
en trekammarbrunn och efterföljande infiltration utan inspektionspunkter En
infiltration utan luftningsrör har en nersatt syretillgång vilket leder till
otillfredsställande rening. Detta står i strid med bestämmelserna i 12 §
förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, samt 9 kap. 7 §
miljöbalken. En avloppsanläggning ska bestå av en slamavskiljare och ett
godtagbart efterföljande reningssteg. Nuvarande avloppsanläggning ger en
otillfredsställande rening av suspenderad substans, organiska ämnen,
näringsämnen och bakterier.
Med tanke på den ringa belastning som finns på fastigheten idag bedöms dock
förbudstiden kunna utökas. Av den anledningen föreslås Miljönämnden besluta
om förbud att släppa ut ofullständigt renat hushållsspillvatten från fastigheten
xxxx från och med den 30 november 2026.
Miljönämnden beslutar att åtgärdsdatumet den 30 november 2026 ska gälla
endast så länge xxxx är bosatt på och nyttjar fastigheten. Om
fastigheten byter ägare eller nyttjas av någon annan person än xxx ska avloppsanordningen åtgärdas inom ett år efter att ny ägare eller
annan person flyttat in i bostaden och börjat nyttja den.
Och så här fick dom svar från komunen när dom fråga mer specifikt:
Från tillsynsanteckningarna för avloppsanläggningen på xxx står att trekammarbrunnen såg ut att vara intakt, men kontrollen gjordes ju då bara genom att titta ner i brunnen. Om slamavskiljaren kan fortsätta användas eller inte, det beslutet tas av den avloppsentreprenör som anlitas för arbetet med den nya anläggningen, som då besiktar den befintliga brunnen. Säljaren hade tagit en en offert på att åtgärda detta och de skulle ha 100k, lite oklart dock om det är någon som faktiskt tittat på brunnen då eller om de bara gissat.
Jag har även kollat runt lite och har tanken att beroende på vilket skick brunnen är i och vad det kostar att reparera den, istället ersätta den med ett minireningsverk. Men det återstår att se såklart.
Tänkt att jag nog ska kontakta mäklaren och kolla hur det ser ut. Men det du säger låter ju rimligtS Sweetme skrev:Jag hade gått tillbaka till mäklaren och kollat hur budet på 2,65 står sig idag. Om det blir ett nej så hade jag testat med 2,75 så går man halva vägen var så att säga. Påpekat risken med avloppet. Det är ju också skönt som säljare att slippa gå igenom en försäljningsprocess till med städning och visningar mm.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 510 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 510 inlägg
Nu är ju tydligen försäljningen pausad, då börjar väl budgivningen om från början till våren
Mossa på takpannor behöver inte vara något problem, tycker man att det ser trist ut sp fpr det att spola rent, mossbort och högtryck uppifrån
Skivor under pannorna kan vara okej, oljehärdad masonit ska vara lika bra som underlagspapp, så länge den är oskadad
Kolla på vinden hur taket ser ut innifrån
Mossa på takpannor behöver inte vara något problem, tycker man att det ser trist ut sp fpr det att spola rent, mossbort och högtryck uppifrån
Skivor under pannorna kan vara okej, oljehärdad masonit ska vara lika bra som underlagspapp, så länge den är oskadad
Kolla på vinden hur taket ser ut innifrån
Nja det beror väl på. Om man vet att det är många som är intresserade och fler som lägger bud så blir det ett kvitto på att det är förhållandevis attraktivt för många och det känns ju bra i sig att veta att det förmodligen blir enkelt att sälja när den dagen kommer.S Snikholt skrev:
Är det bara en till budgivare och priset trissas upp så kan det ju snarare kännas jobbigt när man väl står där som "vinnare" och ev köpt till överpris pga en dåre till...
Då tycker jag det känns bättre att få en fastighet till lägre pris OM man har koll på andra objekt i området...
Det här är det som står i protokollet:D Davspa skrev:
Utvändigt / Krypgrund Krypgrund med installerad avfuktare. I husets krypgrund finns en krypgrundsavfuktare installerad. Syftet med denna installation är att genom avfuktning hålla fuktigheten i krypgrunden på en så låg nivå att ingen tillväxt av mikroorganismer är möjlig. För att detta ska fungera är det viktigt att installationen servas årligen med bland annat filterbyte och kontroll av inställningar så att fuktigheten inte stiger.
När jag pratade med besiktningsmannen så nämde han inget speciellist om den mer än att det mest är att hålla koll på och byta filter som han skrivit. Men som sagt så kommer vi skriva in att man göra en lite djupare besiktning som krav i budet och även att vi gärna är med när det sker.
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktare"

Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja det är både och… total avsaknad av konkurrens är dock en red flag för mig.S Sweetme skrev:Nja det beror väl på. Om man vet att det är många som är intresserade och fler som lägger bud så blir det ett kvitto på att det är förhållandevis attraktivt för många och det känns ju bra i sig att veta att det förmodligen blir enkelt att sälja när den dagen kommer.
Är det bara en till budgivare och priset trissas upp så kan det ju snarare kännas jobbigt när man väl står där som "vinnare" och ev köpt till överpris pga en dåre till...
Då tycker jag det känns bättre att få en fastighet till lägre pris OM man har koll på andra objekt i området...
Fast såhär i sval marknad kan det ju vara bra
Här kommer besiktningsprotokollet om någon vill kika 
Det enda som inte blev med där är följande del:
Övre plan / Duschrum / WC
Våtutrymmet har äldre yt-/tätskikt. Renovering av utrymmet rekommenderas. Kontakta en behörig våtrumsentreprenör för en renovering. I samband med renoveringen bör omkringliggande konstruktioner kontrolleras för att upptäcka eventuella följdskador. Fuktindikering i utrymmet gav inga förhöjda fuktindikationer.
Det enda som inte blev med där är följande del:
Övre plan / Duschrum / WC
Våtutrymmet har äldre yt-/tätskikt. Renovering av utrymmet rekommenderas. Kontakta en behörig våtrumsentreprenör för en renovering. I samband med renoveringen bör omkringliggande konstruktioner kontrolleras för att upptäcka eventuella följdskador. Fuktindikering i utrymmet gav inga förhöjda fuktindikationer.
Det är lite det jag också funderat på, som jag skrev så är vi rätt säkra på att det inte kommit några andra bud, men kan vara en kombination av sval marknade och mycket jobb, kanske också storleken. Men såklart man funderat om alla andra vet något jag inte vet.S Snikholt skrev:
Precis, därför jag skrev att "Huset är "byggt" 1909"D datja skrev: