22 295 läst · 64 svar
22k läst
64 svar
Första husköp - MIKROBIELL TILLVÄXT (MÖGEL) PÅ VIND - Hur ska jag göra?
Jo visst fast en seriös hantverkare ska gå in och titta på sponten innan de byter. De har en skyldighet att kolla upp sådant innan ett takbyte och informera kunden samt komma med förslag.H hempularen skrev:Det är nog inte självklart att takläggarna överhuvudtaget tittar inne på vinden. De bedömer utifrån om någon råspont är så murken att den behöver bytas. Och om vi antar att påväxten beror på fukt innifrån så kommer den tillbaka även efter byte av råspont, om man nu inte byter till duk ellere liknande.
Jag skulle inte vara orolig att köpa ett hus med viss påväxt, men det är lite mycket på de här bilderna, och om det dessutom luktar mögel så går det helt bort för mig.
På landstället är sponten kanonfräsch trots att taket är 50 år gammal. Men antar att det beror på att vi kallställer under vintern. Stugan får aldrig över 60% LF trots det. Men är en timmerstuga som andas också
Redigerat:
En intressant lösning. Jag har hört om detta tidigare och det fanns en smärre nackdel. Råsponten av trä tar upp en del fukt, som ventileras bort under torrare perioder. Medan duken inte har denna fuktreglerande effekt, vilket kan göra att kondensvattnet droppar ned i innertakets isolering. Men i och med att det uppenbarligen fungerar så är det värt att pröva. Finnarna borde ju kunna sånt, med ett klimat som liknar det svenska.Kentvirulent skrev:Eller så gör man som vår förre ägare gjorde.
Alla husen på vår gata har exakt detta problem. Hur mycket ventilation man än försökt bygga in så blir det mögel på vinden. Att ställa in luftavfuktare som ska stå och brumma året om med el och avrinning känns inte heller bra. De stannar ju dessutom när det blir under 5 grader.
Alla husen på vår gata har branta tak.
Istället för råspont sitter bara en duk där, sen tät läkt och pannor. Bytet gjordes 2011. Allt ser superfräscht ut fortfarande. Duken släpper ut all fukt så problemen med påväxt finns inte.
Tydligen byggs en stor majoritet av alla hus i Finland med denna princip.
Grannen bytte precis till denna lösning. Hans gamla spont var totalt söndermöglad trots att taket aldrig läckt
Ok har aldrig hört detta och ser inget spår av sånt på min vind.P perarne123 skrev:En intressant lösning. Jag har hört om detta tidigare och det fanns en smärre nackdel. Råsponten av trä tar upp en del fukt, som ventileras bort under torrare perioder. Medan duken inte har denna fuktreglerande effekt, vilket kan göra att kondensvattnet droppar ned i innertakets isolering. Men i och med att det uppenbarligen fungerar så är det värt att pröva. Finnarna borde ju kunna sånt, med ett klimat som liknar det svenska.
Har varit uppe ett par gånger och det har alltid varit snustorrt på dukens insida
Som jag förstått är duk eller masonit en "budgetlösning" - för att det är mycket billigare än råspont. Intressant om det faktiskt finns någon teknisk fördel med denna typ av lösning. Jag tror att det bara förekommer när man har "täta" betongpannor, vanligt tegel tror jag inte det funkar att ha bara en duk...
Täta betongpannor och brant lutande tak. Vår kåk har fortfarande råspont på kupa samt entre där lutningen är mindreJ JohanLun skrev:Som jag förstått är duk eller masonit en "budgetlösning" - för att det är mycket billigare än råspont. Intressant om det faktiskt finns någon teknisk fördel med denna typ av lösning. Jag tror att det bara förekommer när man har "täta" betongpannor, vanligt tegel tror jag inte det funkar att ha bara en duk...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kontantinsats till första husköpet - så kan du spara
Artikelkommentarer -
Första husköpet - Lära av era misstag, Tack :)
Köpa & Sälja hus -
Första husköpet- Renoveringsobjekt
Köpa & Sälja hus -
Frågor efter besikning - Första husköpet
Köpa & Sälja hus -
Första husköpet - besiktning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus