R R Göran skrev:
Sätt in en frånluftvärmepump. Skapar undertryck i huset och läcker inte luft upp på vinden. Kolla att takfoten kan läcka in luft på vinden. Sätt ev in typ Ozeanair eller liknande för att döda mögel.
Huset har redan bergvärme.Ventilation däremot är bra, kanske FTX passar bra
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Nog bör väl en kallvind ventileras på något vis? Jag fick rådet att lämna en springa på 2 cm vid takfoten när jag byggde stugan för 30 år sedan, och det verkar ha fungerat bra. Jag har en aning vitmögel på vinden, men den angriper inte trä vad jag har förstått , och det verkar inte bli mer från år till år.
Kan tyckas men hur byggnormerna såg ut 1939 vet jag ej. Huset andas ju på ett helt annat sätt vill jag uppleva.
 
Mycket förstå-sig-påare här och folk som inte läser tråden innan svar. Tycker du fått råd så det räcker. Om du vill ha huset(vilket du ju vill) så gör en fördjupad undersökning och utgå från den. Det kommer ju dessutom vara lite bättre råd då eftersom personen har sett detta i verkligheten. Men det som tydligast skulle ge avdrag är ju om det faktiskt läcker för det ska det ju inte göra med så nytt tak. Allt annat är nog hyfsat förväntade åtgärder.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Nog bör väl en kallvind ventileras på något vis?
Finns många tillfällen, speciellt om det varit extremt kallt en period och sedan blir milt och dimmigt, när ventilationen har motsatt effekt än önskad.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Denna typ av påväxt kommer sannolikt från fukt som kommer upp längs ytterväggarna och kondenserar längs insidan på rotet. Ett läckage utifrån skulle aldrig vara så jämt fördelat. Detta är inget ovanligt på hus av den här årsmodellen. Tvärtom finns det alltid mer eller mindre om det inte finns luftningar längs taket.

Är detta hela taket eller finns det kattvindar också?

Det som bör göras är att taket tas bort. Eventuellt höjer man taket med en plank på befintliga takstolar för att få in tjockare isolering. Nytt rote, takpapp och tillbaka med yttertaket.

Invändigt ska det finnas luftspalt längs taket. Inte för stor utan kanske 25 mm.
Isoleringen kan sedan kompletteras med lösull av rätt typ. Ex vis cellulosa.

Men som flera påpekat behövs en besiktning så att det inte finns fler skador.

Om huset är bra i övrigt så är det här inget olösligt problem men givetvis kostar det en slant.
Ska du hitta ett hus utan fel och som passar alla andra parametrar så kan det bli en lång väntan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B BetongBacillen skrev:
Denna typ av påväxt kommer sannolikt från fukt som kommer upp längs ytterväggarna och kondenserar längs insidan på rotet. Ett läckage utifrån skulle aldrig vara så jämt fördelat. Detta är inget ovanligt på hus av den här årsmodellen. Tvärtom finns det alltid mer eller mindre om det inte finns luftningar längs taket.

Är detta hela taket eller finns det kattvindar också?

Det som bör göras är att taket tas bort. Eventuellt höjer man taket med en plank på befintliga takstolar för att få in tjockare isolering. Nytt rote, takpapp och tillbaka med yttertaket.

Invändigt ska det finnas luftspalt längs taket. Inte för stor utan kanske 25 mm.
Isoleringen kan sedan kompletteras med lösull av rätt typ. Ex vis cellulosa.

Men som flera påpekat behövs en besiktning så att det inte finns fler skador.

Om huset är bra i övrigt så är det här inget olösligt problem men givetvis kostar det en slant.
Ska du hitta ett hus utan fel och som passar alla andra parametrar så kan det bli en lång väntan.
Ungefär min åsikt också, särskilt det där med en luftspalt. Hur man än bär sig åt så kommer den luft som är på vinden att kondenseras mot det kallare yttertaket, och måste kunna ventileras bort. Det är dock inget enkelt problem, eftersom temperatur och luftfuktighet hela tiden varierar. Lite vitmögel få man helt enkelt räkna med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Hej! Förstår verkligen din oro. Gör som besiktningsmannen föreslår och låt ett proffs bedöma vad som måste göras och kostnad. Jag skulle själv inte köpa huset innan det är gjort och om säljaren är seriös borde hen låta dig göra det innan du skriver på. Lycka till!
 
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Vind s.k. kallvind drabbas ofta av mikrobiella skador, vilket innebär mögel, bakterier och rötsvamp. Vanligast är att uteluftsventilationen medför fukt i sådan mängd att fuktvärdena i luften och i materialet överstiger gränsen för mögeltilllväxt.

I detta ärendet är det som bäst att utföra mögelsanering samt försöka ta reda på var fuktlasten kommer ifrån. Man kan kontrollera att ventilationen inomhus är tillräcklig för att motverka förhöjda fukthalter och tryck upp mot vinden.

Fuktmätning med fuktkvotsmätare görs. Värdet ska inte överstiga 16-17% fuktkvot. Mätning med trådlös hygrometer kan göras. Värdet ska inte överstiga 75% relativ fuktighet.

Om åtgärder vidtagits inomhus för att ventilera bättre, även för att minska ev. övertryck i bostaden, och det ändå blir för fuktigt på vinden, då är i princip enda utvägen att installera avfuktare. Sorptionsavfuktare är det tryggare valet för kallvind eftersom den fungerar bra i svalare klimat.

Mvh Jerker Andersson
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Du vet inte vad det var för värmekälla innan bergvärmen?Tänkte mer om det fanns murstocken som blev uppvärmd så det inte är kondensvatten som bildas när det blir kallt ute och är för dålig cirkulation på vinden.
 
Ser ut som översta råsponten är mycket ljusare och kan ha bytts ut, kanske i samband med takbytet. Den verkar redan ha blivit missfärgad, så något skumt är det.
 
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Jag hade liknande problem när jag köpte mitt hus för 13 år sedan. Tog in en saneringsfirma som antimögel behandlade bort allt mögel.Sen när vi bytte tak blev en del råspont som var rutten bytt En fläkt med fuktvakt som skapar övertryck monterades. Fungerar klockrent
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.