Nu var det ju ett tag sen man skrev här igen. Får skylla på skidåkningen som har tagit lite av tiden igen.
Men nu börjar det synas att det händer lite på bygget.

Till och börja med så har farsan snickrat en trappa ner till källaren

Urtagen i vangstyckena till stegen görs i CNC fräsen.

Trappsteg tillverkas med CNC-fräs i träverkstad, vangstycken före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt vangstycke som är klar för målning

Ett färdigt vangstycke för en trappa med utfrästa steghål i en verkstad, med verktyg upphängda på väggen i bakgrunden.
Skapa konto

Ett färdigt vangstycke till en trappa i trä, liggandes på ett smutsigt byggnadsgolv med synlig dammsugarslang.
Skapa konto

Provmonterar innan målningen

Ett trävangstycke för trappan med urskurna steg, färdigt för målning, i en verkstad.
Skapa konto

I hopmonterad och klar för att lyftas på plats

Nybyggd trätrappa med vangstycken och vita steg, före målning, i ett hem under renovering.
Skapa konto

Nybyggd trätrappa med vita vanger och naturliga trappsteg i ett hemunderbyggnad.
Skapa konto

Efter lite bökande så kom den till sist på plats

Nybyggd trätrappa i källare med vita sidovangar och bruna steg, verktyg synliga.
Skapa konto

Bra blev det och rickigt skönt att slippa klättra på en stege när man skulle tvätta (y)

Efter trappen var klar så var det på tiden att börja sätta taket på övervåningen. Det blir lika trätak som på nedervåningen.

Inredning av en övervåning med monterade vita takpaneler, oskyddad isolering och väggar redo för ytterligare arbete.
Skapa konto

Halvfärdigt tak i ett byggprojekt med synliga träbjälkar, oisolerat parti och vita paneler.
Skapa konto

En delvis renoverad övervåning med nytt trätak och väggar i pågående arbete, synliga isoleringsmaterial.
Skapa konto

Inre av ett pågående byggprojekt med nyinstallerat trätak och synliga träbalkar.
Skapa konto

Installation av vit trätakpanel och öppna bjälkar i ett rum med ett fönster och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Så till sist har vi även monterat en provisorisk trapp till övervåningen. Som även fungerar som en mall till den riktiga trappen som kommer bli vid ett senare skede.

Nybyggd trätrappa under konstruktion i hemmiljö, med verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Trädörr och tapetserade väggar i rum, provisorisk stege upp till oavslutat trätak, verktyg på golv.
Skapa konto

Trappa i trä under konstruktion inne i ett rum med en dammsugare och en dörr i bakgrunden.
Skapa konto

Påbörjad trätrappa med urtagna vangstycken och provisoriska byggsteg, ovanför ett källarhål med blåmönstrad tapet.
Skapa konto

• Otillverkade trätrappsteg och urskurna vangstycken numrerade för montage ligger på ett mörkt golv.
    Skapa konto
  • Gilla
Mishat-1 och 22 till
  • Laddar…
Ett ord: Wow!! :wow:

Även jag sällar mig till kören av ivriga påhejare. Fantastiskt snyggt jobbat!
Då jag bär på en ådra av dysterkvist har jag dock en undran kring lufttäthet/energieffektivitet/komfort.
På bilderna ser det ut som om plastfolien inte tejpats/anslutits lufttätt. Om så är fallet kommer den varma (och fuktiga) inomhusluften att leta sig ut i takkonstruktionen längs otätheterna varvid risk för påväxt föreligger.
Vid kallt och blåsigt väder riskeras istället lokala kallras.
En liknande frågeställning rör grundläggningen av lecablock. Av bilderna att döma har luften fritt spelrum bakom de isolerade sockelpanelerna och lecastenarna ser ut att vara oputsade. Jag är rädd att även detta kan leda till oönskade luftrörelser.

Jag hoppas att jag inte lägger sordin på kämpaglöden utan istället möjligtvis uppmuntra till åtgärder där så är möjligt.

Lycka till !

K
Vad har du använt för trä till den provisoriska trappen? Ser rysligt bra ut!

Vad har hänt de sista två åren? Här har man suttit en hel regnig midsommardag och gottat sig åt en gammal och trevlig tråd, och sedan verkar det som någon rivit ut sista två kapitlen.:thumbdown:
Ett otroligt fint arbete.(y)

richardtenggren
Jag vet att det hänt saker ;)

• Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kul när en gammal tråd väcks till liv!
Hoppas TS återkommer

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Klart man bygger trapp själv.......... storslaget!

WOW. Sjukt jäkla imponerad över vilket fantastiskt arbete på en fantastisk kåk.

Vilken inspiratör du och din far är.
Här ska jag in och gotta mig i denna tråd fler gånger :=)

Ojojoj! Vilket storslaget arbete! Så imponerande att spara trästommen och renovera i husets anda, så vackra detaljer. Jag hoppas att allt gick fint sen sista uppdatering

Imponerande bygge, nyfiken på att se hur slutresultatet blev!

Väldans fint bygge. Sjukt imponerad. Väntar här också på uppdatering på vad som hänt sedan senast.

richardtenggren
Jag har ju besökt övervåningen och även fått bilder av ett nytt bygge på gården... men det kan ju också vara därför han inte har tid med uppdateringar! ;)

• Gilla
Haget
  • Laddar…
Hur blev det sen? :)

Åsa Lund
Instämmer
Oxå nyfiken

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.