186 548 läst · 454 svar
187k läst
454 svar
Första huset köpt, så då är det renovera som gäller!!
18:e Oktober 2014:
Då frustrationen och irritationen var på en hög nivå efter ovanstående spektakel så behövde jag få annat och tänka på, så jag kände för att ta tag i den vackra lilla hallen i källaren, har målats i många lager av föregående ägare, utan större tankeverksamhet enligt mig.
Sprättar lös dörrfoder och sätter igång med vitfärgen, dörrkarmar, väggar och tak ska få sig en omgång. Golven ska framöver bilas upp för att byta avloppsrör och sedan ska det läggas klinker.
Första varvet klart.
Då frustrationen och irritationen var på en hög nivå efter ovanstående spektakel så behövde jag få annat och tänka på, så jag kände för att ta tag i den vackra lilla hallen i källaren, har målats i många lager av föregående ägare, utan större tankeverksamhet enligt mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprättar lös dörrfoder och sätter igång med vitfärgen, dörrkarmar, väggar och tak ska få sig en omgång. Golven ska framöver bilas upp för att byta avloppsrör och sedan ska det läggas klinker.
Första varvet klart.
Logga in
Skapa konto
30:e November 2014:
Dags att skrapa bort gammalt lim från taket och måla detsamma, målar även kopparrören vita.
Blir klart trevligare i denna lilla hall i källaren.
Slipar och förbereder lite plastdetaljer inför lack.
Måste inte alltid köpas nytt för att det ska kännas fräscht! Dessutom bra för både miljön och plånboken.
Dags att skrapa bort gammalt lim från taket och måla detsamma, målar även kopparrören vita.
Logga in
Skapa konto
Blir klart trevligare i denna lilla hall i källaren.
Logga in
Skapa konto
Slipar och förbereder lite plastdetaljer inför lack.
Logga in
Skapa konto
Måste inte alltid köpas nytt för att det ska kännas fräscht! Dessutom bra för både miljön och plånboken.
Logga in
Skapa konto
30:e December 2014:
Riktigt less på att behöva dra skarvsladdar genom källarfönster för utebelysning och motorvärmare, blir dessutom riktigt kallt i huset då det är -30 ute.
Fick hjälp och installera ett eluttag, ABB har mycket lättarbetade eluttag.
Nu slipper jag ha skarvsladden till utebelysningen genom ett öppet fönster dygnet runt!
Säg hej till flamingon FIlip!
Riktigt less på att behöva dra skarvsladdar genom källarfönster för utebelysning och motorvärmare, blir dessutom riktigt kallt i huset då det är -30 ute.
Fick hjälp och installera ett eluttag, ABB har mycket lättarbetade eluttag.
Logga in
Skapa konto
Nu slipper jag ha skarvsladden till utebelysningen genom ett öppet fönster dygnet runt!
Logga in
Skapa konto
Säg hej till flamingon FIlip!
Logga in
Skapa konto
31:a December 2014:
Börjat rensa ur pannrummet för att måla det och sedan byta avlopp och göra om till tvättstuga, det var proppfullt med prylar från garaget sedan det revs i somras.
Jag har även haft ett rum i källare fullt i prylar, hela golvet var täckt och gick inte gå där.
Jag kom ihåg några gamla hyllor som suttit i garaget, tänkte skruva upp dem på väggen här och bygga en arbetsbänk.
Börjat rensa ur pannrummet för att måla det och sedan byta avlopp och göra om till tvättstuga, det var proppfullt med prylar från garaget sedan det revs i somras.
Logga in
Skapa konto
Jag har även haft ett rum i källare fullt i prylar, hela golvet var täckt och gick inte gå där.
Logga in
Skapa konto
Jag kom ihåg några gamla hyllor som suttit i garaget, tänkte skruva upp dem på väggen här och bygga en arbetsbänk.
Logga in
Skapa konto
1:a Januari 2015:
Luckorna är i behov av färg.
Stommarnas utsida likaså.
Påbörjat arbetsbänken av lite överblivet virke som ligger.
Luckorna är i behov av färg.
Logga in
Skapa konto
Stommarnas utsida likaså.
Logga in
Skapa konto
Påbörjat arbetsbänken av lite överblivet virke som ligger.
Logga in
Skapa konto
2:a Januari 2015:
Färdigställt arbetsbänken och luckorna färdigmålade.
Fortsätter måla pannrummet som ska bli tvättstuga.
]
Nästan färdigmålat resultat, känns betydligt fräschare än den fulgula färgen.
Dags att måla täckskivorna runt trappöppningen.
Blev klart bättre hittils, lite listning kvar dock.
Påbörjat byte av fläkt för att pumpa luft till öppenspisen i gillestugan, ska dra spirorör ut genom väggen så jag äntligen kan elda utan att vara tvungen att ha ett fönster öppet och kyla ur huset mer än vad öppenspisen värmer.
Färdigställt arbetsbänken och luckorna färdigmålade.
Logga in
Skapa konto
Fortsätter måla pannrummet som ska bli tvättstuga.
Logga in
Skapa konto
Nästan färdigmålat resultat, känns betydligt fräschare än den fulgula färgen.
Logga in
Skapa konto
Dags att måla täckskivorna runt trappöppningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev klart bättre hittils, lite listning kvar dock.
Logga in
Skapa konto
Påbörjat byte av fläkt för att pumpa luft till öppenspisen i gillestugan, ska dra spirorör ut genom väggen så jag äntligen kan elda utan att vara tvungen att ha ett fönster öppet och kyla ur huset mer än vad öppenspisen värmer.
Logga in
Skapa konto
7:e Januari 2015:
Slipning med denna är en fröjd, kan inte i ord beskriva hur glad jag är att jag såg denna och införskaffade den!
Trappen sitter inte fast något i väggen så den svajar kraftigt i sidled, ville fästa den med spikplugg i betongväggen men pluggarna jag hade hemma var för tunnare material.
Går dock att lösa genom att försänka dem med en 14mm träborr (passar täckpluggar till dörrkarmar också), och sedan borra hål för pluggen. Stadigt blev det!
Ta tag i och göra klart avslutet på laminatgolvet mot trappen.
Då det är lite nivåskillnad mellan klinker och laminatgolvet så kapade jag också ur för golvlisterna som ska vara runt stolparna.
Raspa bort en uppstickande kant för att kunna avsluta snyggt.
Jag var inte för snabb utan kom på att det är bra mycket enklare att måla övre biten av trappan innan avslutningslisten monteras.
Det kommer bli grymt detta!
Slipning med denna är en fröjd, kan inte i ord beskriva hur glad jag är att jag såg denna och införskaffade den!
Logga in
Skapa konto
Trappen sitter inte fast något i väggen så den svajar kraftigt i sidled, ville fästa den med spikplugg i betongväggen men pluggarna jag hade hemma var för tunnare material.
Logga in
Skapa konto
Går dock att lösa genom att försänka dem med en 14mm träborr (passar täckpluggar till dörrkarmar också), och sedan borra hål för pluggen. Stadigt blev det!
Logga in
Skapa konto
Ta tag i och göra klart avslutet på laminatgolvet mot trappen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då det är lite nivåskillnad mellan klinker och laminatgolvet så kapade jag också ur för golvlisterna som ska vara runt stolparna.
Logga in
Skapa konto
Raspa bort en uppstickande kant för att kunna avsluta snyggt.
Logga in
Skapa konto
Jag var inte för snabb utan kom på att det är bra mycket enklare att måla övre biten av trappan innan avslutningslisten monteras.
Logga in
Skapa konto
Det kommer bli grymt detta!
Logga in
Skapa konto
8:e Januari 2014:
Lite spackling av skavanker och skruvskallar.
Tillverkning av kilar pågår!
Då trappstegen har torkat ihop sig under åren så slår jag in kilar med trälim för att få dem att vara stilla, har tänkt göra detta länge men kommer alltid på det under sommaren då träet är uppsvullet av högre luftfuktighet.
Lite spackling av skavanker och skruvskallar.
Logga in
Skapa konto
Tillverkning av kilar pågår!
Logga in
Skapa konto
Då trappstegen har torkat ihop sig under åren så slår jag in kilar med trälim för att få dem att vara stilla, har tänkt göra detta länge men kommer alltid på det under sommaren då träet är uppsvullet av högre luftfuktighet.
Logga in
Skapa konto
9:e Januari 2015:
Slipat spacklet... Kan inte nog rekommendera Abranet "klossen" som man ansluter till dammsugaren och har ihåligt slippapper, dammar i princip ingenting!
Målat ett andra varv, blir bra detta!
Även gjort klart med alla kilar under trappstegen. Jag vet att man inte ska limma en trappa, men hur annars kan man göra för att renovera en trapp där alla stegen glappar 1-4mm ??
Någon som har en bättre idé ?
Slipat spacklet... Kan inte nog rekommendera Abranet "klossen" som man ansluter till dammsugaren och har ihåligt slippapper, dammar i princip ingenting!
Logga in
Skapa konto
Målat ett andra varv, blir bra detta!
Logga in
Skapa konto
Även gjort klart med alla kilar under trappstegen. Jag vet att man inte ska limma en trappa, men hur annars kan man göra för att renovera en trapp där alla stegen glappar 1-4mm ??
Någon som har en bättre idé ?
Logga in
Skapa konto
Tack @kallun ! Alltid kul få feedback. Jag skulle ljuga om jag sa annat, vem gillar inte bekräftelse!kallun skrev:
Sen gjorde jag faktiskt denna tråd också som ett sätt för mig att kunna kolla tillbaka och se hur huset har förändrats sedan jag köpte det för snart 4(?) år sedan... Sparar även hela tråden regelbundet som en PDF så jag aldrig kan förlora den.
Tempot kan jag tacka min neuropsykiatriska funktionsnedsättning, ADHD, för! :wow:
Logga in
Skapa konto