186 552 läst · 454 svar
187k läst
454 svar
Första huset köpt, så då är det renovera som gäller!!
Tackar! Det tar emot att jobba på huset ibland, som detta projekt! Men kommentarer som dessa ger en energi!Goteborg skrev:
Självklart ska du stjäla idén med belysning i stolpen! Tänk dock på om du har liggande trappräcke så är det farligt om det finns barn, min lösning blir isf att sätta en plexiglasskiva framför så det inte går att klättra på dem!
Barn finns, nr 2 på väg dock tänker jag mig att belysa stolpar för staket längs uppfarten, alltså utomhus. Men får se hur det blir med det där och då är liggande ribbor ett mindre problem. Sjukt snyggt är ditt räcke iaf!lorens skrev:Tackar! Det tar emot att jobba på huset ibland, som detta projekt! Men kommentarer som dessa ger en energi!
Självklart ska du stjäla idén med belysning i stolpen! Tänk dock på om du har liggande trappräcke så är det farligt om det finns barn, min lösning blir isf att sätta en plexiglasskiva framför så det inte går att klättra på dem!
Aaah, ja då är liggande ribbor inget bekymmer... Man tackar återigen!Goteborg skrev:
31:a Augusti 2014
Äppelträden levererar frukost!
Platonmattan skärs till så höjden blir lagom.
Börjar fästa upp den mot väggen.
Gräver lite till för det tredje dräneringsröret. Har även fäst upp en fiberduk över Platonmattan, detta rekommenderades av Platon för att undvika att leran drar lös matta från väggen om marken rör sig.
Maskiner är bra för att återfylla!
Skönt det börjar återställas! :wow:
Äppelträden levererar frukost!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platonmattan skärs till så höjden blir lagom.
Logga in
Skapa konto
Börjar fästa upp den mot väggen.
Logga in
Skapa konto
Gräver lite till för det tredje dräneringsröret. Har även fäst upp en fiberduk över Platonmattan, detta rekommenderades av Platon för att undvika att leran drar lös matta från väggen om marken rör sig.
Logga in
Skapa konto
Maskiner är bra för att återfylla!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skönt det börjar återställas! :wow:
Logga in
Skapa konto
Det blev ett gäng med skopor!trojlee skrev:
Kul att jag kunde göra din dag, ber om ursäkt för skärmen! Kanske starta en insamling för en ny?SueCia skrev:
Visst underlättar maskiner arbetet oerhört? :wow:
29:e September 2014
Det har stått rätt stilla under senaste månaden pga mycket på jobbet där pengar dras in!
Har dock satt fast stolphattarna på trappräcket, tog bara ca 2 år eller så!
Mäter och måttar för en mall.
Borrar igenom plexiglasskivan och en bit in i locket.
Förborrar och slår ner ett par 3 tums spikar, klipper även av dem på lämplig höjd.
Bara till att trycka dit stolphattarna, nu blir det enkelt att flytta plexiglasskivan ifall jag vill ha den underst.
Första klar, testar belysningen också.
Bara att göra likadant med resten då.
Nästintill färdigt, nu ska det bara monteras in dioder i fler plexiglasskivor och dra lite kabel samt montera till en transformator.
Det har stått rätt stilla under senaste månaden pga mycket på jobbet där pengar dras in!
Har dock satt fast stolphattarna på trappräcket, tog bara ca 2 år eller så!
Mäter och måttar för en mall.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Borrar igenom plexiglasskivan och en bit in i locket.
Logga in
Skapa konto
Förborrar och slår ner ett par 3 tums spikar, klipper även av dem på lämplig höjd.
Logga in
Skapa konto
Bara till att trycka dit stolphattarna, nu blir det enkelt att flytta plexiglasskivan ifall jag vill ha den underst.
Logga in
Skapa konto
Första klar, testar belysningen också.
Logga in
Skapa konto
Bara att göra likadant med resten då.
Logga in
Skapa konto
Nästintill färdigt, nu ska det bara monteras in dioder i fler plexiglasskivor och dra lite kabel samt montera till en transformator.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
2:a September 2014:
Kallade in lite förstärkning för återfyllnaden, teamwork med två maskiner!
Skönt slippa återfylla detta för hand!
Såhär långt blir det återfyllt i år, jag har lärt mig att ska man dränera om ska man egentligen göra bort allt under samma sommar, blir så sjukt mycket lättare då!
Kallade in lite förstärkning för återfyllnaden, teamwork med två maskiner!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skönt slippa återfylla detta för hand!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär långt blir det återfyllt i år, jag har lärt mig att ska man dränera om ska man egentligen göra bort allt under samma sommar, blir så sjukt mycket lättare då!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
4:e September 2014:
Hämtade två stycken 8-9 meter långa aluminiumpipor jag ska använda för att bygga över "hålet" som är kvar! Takräcken är inte dumma alltså!
Det gäller att tänka sig för i skarpa kurvor, är en bit som sticker ut alltså!
Hämtade två stycken 8-9 meter långa aluminiumpipor jag ska använda för att bygga över "hålet" som är kvar! Takräcken är inte dumma alltså!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det gäller att tänka sig för i skarpa kurvor, är en bit som sticker ut alltså!
Logga in
Skapa konto
8:e September 2014:
Väggen är ännu bara tillfälligt övertäckt med plast, bakom det är det endast asfaboard och annars naken vägg, så jag tar och skruvar upp lite liggande reglar och skruvar OSB skivor under plasten för att skydda husväggen bättre, framförallt syllen jag vill ha skyddad, letar det sig in vatten där så är det snabbt inne i huset.
Tyvärr var det en riktigt blåsig och regnig kväll jag fick tid till detta! :/ Återigen lite halvt tillfälligt uppskruvade OSB skivor, detta då det ännu sitter kvar vattenrör och utkastare som tidigare befann sig i garaget, ska be en rörmockare komma och blinda denna på insidan så jag kan täcka för väggen klart inför vintern!
Väggen är ännu bara tillfälligt övertäckt med plast, bakom det är det endast asfaboard och annars naken vägg, så jag tar och skruvar upp lite liggande reglar och skruvar OSB skivor under plasten för att skydda husväggen bättre, framförallt syllen jag vill ha skyddad, letar det sig in vatten där så är det snabbt inne i huset.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr var det en riktigt blåsig och regnig kväll jag fick tid till detta! :/ Återigen lite halvt tillfälligt uppskruvade OSB skivor, detta då det ännu sitter kvar vattenrör och utkastare som tidigare befann sig i garaget, ska be en rörmockare komma och blinda denna på insidan så jag kan täcka för väggen klart inför vintern!
Logga in
Skapa konto
12:e September 2014:
Hade gärna dränerat hela huset denna sommar och sluppit detta onödiga jobb. Alurören gör det dock enkelt! Lägga lite reglar och sätta fast dem med buntband runt rören.
Skruva fast OSB skivor lite här och var för stabilitet och styrka.
Sen gamla garagetakets plåt samt några bitar av uteplatsens plasttak. Verkligen inte vackert men funktionsdugligt för att slippa snön iaf!
Hade gärna dränerat hela huset denna sommar och sluppit detta onödiga jobb. Alurören gör det dock enkelt! Lägga lite reglar och sätta fast dem med buntband runt rören.
Logga in
Skapa konto
Skruva fast OSB skivor lite här och var för stabilitet och styrka.
Logga in
Skapa konto
Sen gamla garagetakets plåt samt några bitar av uteplatsens plasttak. Verkligen inte vackert men funktionsdugligt för att slippa snön iaf!
Logga in
Skapa konto
18:e Oktober 2014:
Jag hade pratat länge om att det vore dags att plugga vattenröret till utkastaren som tidigare befann sig i garaget.
Uppenbarligen väntade jag för länge för jag hörde hur det small och sedan sprutade det vatten, tur nog så befann jag mig hemma vid tillfället.
Det hann komma rätt mycket vatten innan jag hann stänga av det.
En kupevärmare fick agera torkfläkt, tur att solen låg på också!
Jag ringde rörmockaren och bad honom komma ut för att plugga röret, observera att detta var på en söndag.
Då han anlände ett par timmar senare så var hans jobb mycket enkelt!
Vattenrören som syns på bilden ovan vid taket går ut mot "garaget", då vi flyttade undan listerna för att kapa rören och installera en balofix så upptäckte vi att det redan installerades då vi drog detta tillfälligt något år tidigare!
Rätt enkelt och bra betalt arbete för rörmockaren för att åka ut akut en söndag och vrida en balofix 90 grader! :screwy: Nån dag kanske jag kan skratta åt detta, eller det gör jag redan! :wow:
Jag hade pratat länge om att det vore dags att plugga vattenröret till utkastaren som tidigare befann sig i garaget.
Uppenbarligen väntade jag för länge för jag hörde hur det small och sedan sprutade det vatten, tur nog så befann jag mig hemma vid tillfället.
Logga in
Skapa konto
Det hann komma rätt mycket vatten innan jag hann stänga av det.
Logga in
Skapa konto
En kupevärmare fick agera torkfläkt, tur att solen låg på också!
Logga in
Skapa konto
Jag ringde rörmockaren och bad honom komma ut för att plugga röret, observera att detta var på en söndag.
Då han anlände ett par timmar senare så var hans jobb mycket enkelt!
Logga in
Skapa konto
Vattenrören som syns på bilden ovan vid taket går ut mot "garaget", då vi flyttade undan listerna för att kapa rören och installera en balofix så upptäckte vi att det redan installerades då vi drog detta tillfälligt något år tidigare!
Logga in
Skapa konto
Rätt enkelt och bra betalt arbete för rörmockaren för att åka ut akut en söndag och vrida en balofix 90 grader! :screwy: Nån dag kanske jag kan skratta åt detta, eller det gör jag redan! :wow:
Redigerat: