21 797 läst · 46 svar
22k läst
46 svar
Första hus, exekutiv auktion?
Det värsta som kan hända är att huset är i så dåligt skick att "allt" måste göras om. Har ni råd att lägga 1-2 miljoner på renovering och kan bo ett halvår i husvagn på tomten så kör på. Jag hade inte köpt hus på exekutiv auktion utan stor ekonomisk buffert och möjlighet att bo någon annanstans under en tid. Men jag är också ganska obenägen att ta risker.
Jag har gjort köp på exekutiv auktion och det gick hur bra som helst. Men däremot så hade jag ett annat problem med banken och vet inte om det är unikt för mitt fall då jag upplevde att det alltid var på det viset. Iaf från min bank SEB. Och det är att de inte ger lån om det inte går via mäklare eller tills dess att du är ägare av huset. Och det är du inte när du ska göra den stora betalningen efter handpenningen är gjord. För mig gick det bra då jag kunde låna privat tills jag sedan kunde låna av banken några veckor senare men kolla för säkerhets skull så du verkligen får låna till köpa via kronofogden.
Lägg ett skambud och se hur det slår. I ett sådant läge måste priset bli lågt då ni får räkna med omfattande renovering.Erica Jansson skrev:Hej! Min sambo och jag kollar runt lite på hus, är inte jättestressade för att finna något.. Iom pandemin just nu så går budgivningarna upp ca 10-30% jämfört med utgångspriset i vårt område.. det avskräcker oss då vi inte vill göra en dålig affär, plus att vi vet att vi vill renovera för att få det till vår stil, och vill inte totalt spendera hur mycket som helst.
Det har nu kommit upp ett hus på exekutiv auktion i området vi vill bo i. Men har ingen aning hur man ska tänka kring ett sånt hus? Har läst artikeln här på byggahus med tips och förstår att det är bra att ha med en besiktningsman när man kollar på det, för att se eventuella fel. Men samtidigt känner vi att vi inte vet om huset är tänkbart för oss innan vi kollat på det.
Vill kolla på det för att få en uppfattning om det är tänkbart för oss, eftersom vi vill renovera lite, men inte behöva riva halva huset för diverse fel... tycker att det känns svårt, men vill inte missa chansen om detta är "huset för oss". Om vi då kanske känner direkt vi går innanför dörren att det inte känns rätt så har vi ju slösat rätt mycket pengar på en besiktningsman. Vad tänker ni, hur ska man göra?
Läste att man får fota saker om man har anledning, skador och funderingar för att visa och fråga någon kunnig. Men eftersom vi aldrig ägt hus innan känner vi att det kan vara svårt att se alla sånna saker, om det inte är extremfall. Har ni några tips?
sen undrar jag hur det funkar rent ekonomiskt, hur man går tillväga med banken och lån just för exekutiv auktion?
Tänker att man privat får sammanställa hur mycket man kan tänkas behöva spendera för att få det i bra skick och personligt, men lätt att missa mycket.. är det värt risken?
Har Inte läst alla kommentarer så kanske upprepar jag vad någon annan redan skrivit. Vi köpte vårt hus på exekutiv auktion, det var vårt första hus och vi kunde inte särskilt mycket om hus. På visningen hade en annan person med en besiktningsman och vi passade på att ta rygg på dem för att höra vad besiktningsmannen sa. Vi kollade upp vad husen i området brukade kosta och bestämde sedan ett maxbud långt under det för då visste vi att även om det hittas en massa fel så skulle det ändå vara värt det. Det viktigaste var att vi inte hitta/lukta fukt.
Vi visade prospektet för banken innan för att veta om de godkände att vi budade på det och såg till att ha lånelöfte. Vid auktionen så skulle vi direkt betala 10%, hade kortet strulat och det inte gått att betala så hade de gått in och gjort om auktionen och någon annan fått köpa. Skulle vi inte betalat resterande 90% så stämmer det att Kronofogden får behålla handpenningen. Så se till att ha det kollat med banken innan.
Rent generellt så är det varken lätt eller smidigt att köpa via exekutiv auktion. Vi hade tur som fick ett fint hus i bra skick till ett väldigt bra pris. Men hela köpet (som tog en månad ungefär efter auktionen) gav oss nästan magsår för det var krångel fram och tillbaka mellan banken och kronofogden. Så det är bra att verkligen läsa in sig på allt vad det innebär att köpa via exekutiv auktion innan och fundera på om man tycker det är värt det
Lycka till med er husjakt
Vi visade prospektet för banken innan för att veta om de godkände att vi budade på det och såg till att ha lånelöfte. Vid auktionen så skulle vi direkt betala 10%, hade kortet strulat och det inte gått att betala så hade de gått in och gjort om auktionen och någon annan fått köpa. Skulle vi inte betalat resterande 90% så stämmer det att Kronofogden får behålla handpenningen. Så se till att ha det kollat med banken innan.
Rent generellt så är det varken lätt eller smidigt att köpa via exekutiv auktion. Vi hade tur som fick ett fint hus i bra skick till ett väldigt bra pris. Men hela köpet (som tog en månad ungefär efter auktionen) gav oss nästan magsår för det var krångel fram och tillbaka mellan banken och kronofogden. Så det är bra att verkligen läsa in sig på allt vad det innebär att köpa via exekutiv auktion innan och fundera på om man tycker det är värt det
Lycka till med er husjakt
Det är såklart ert val, men jag skulle vänta med att renovera kök och badrum direkt vid husköp bara för att få det i "sin stil". Badrum och kök är dyrt, och kostar antagligen mellan 300 000-400 000 kr om ni tar in hantverkare (inkl. material). Det blir såklart billigare att göra det själv, men om ni är nybörjare på renovering kan det vara skönt att börja med något enklare som sovrum och ytskick där ett misstag eller två spelar mindre roll. Ofta säger man att det är bra att bo i huset i ett år innan man börjar göra större renoveringar. En stor fördel är då att man "lär" sig sitt hus och hur man skulle vilja ha det och vilka förändringar som passar i huset, på ett annat sätt än vad man gör vid en visning. Det är tråkigt att lägga 150 000 kr på ett nytt badrum som man ångrar efter ett par år.Erica Jansson skrev:det är precis dessa tankar som går genom mitt huvud! att vi kommer vilja göra om kök och badrum oavsett hus för det är något vi bryr oss om, men det är skillnad på vilken utgångspunkt man har. Just nu tror jag att vi kanske kollar och känner av läget, men har från början haft magkänslan att det kommer kännas för mycket. precis som du säger, vem vill ha ansvaret för vår relation och ekonomi..
kanske kommer det ett hus där man kan renovera badrummet utan att behöva balansera på golvbjälkarna utanför! hoppas, haha! jag är inte stressad pga husmarknaden just nu och hur allt går för mycket mer än tidigare i området, men är otålig att skapa vårt hem.. haha
Ibland är det ej visning inuti huset när de säljer. Kolla upp det och ha gärna någon kunnig inom bygge med er. För de e inte kul att satsa pengar och sen inte kunna göra klart huset pga kostnaderna och själv hamna i konkurs. Många som fått sina liv förstörda pga att de gett sig på för stora projekt som satt dem i svåra skulderErica Jansson skrev:
Nu ska jag vara en sån där jävla pessimistisk skitstövel.
Men att köpa sitt första hus är en stor grej bara det, o då köpa ett hus via kronkalle är fan inte bara lite friskt vågat.
Speciellt när du pratar om nytt kök, badrum och en liten mysig uteplats att bränna en flintastek på.
Visst slipper man betala för dom där dyra tapeterna och parkettgolvet om man endå ska slita ut skiten.
Men är det nu 80+ som får huset sålt kan ni kallt räkna med att inget är gjort på väldigt länge, ungefär lika länge som det kommer ta innan ni är ikapp med underhållet.
Den bittra sanningen med ett renoveringsobjekt är att det kostar mer pengar än vad man tror, allt tar längre tid än vad man tror. O det är alltid mer att göra än man tror.
Så tänk efter före, inte efter.
Men att köpa sitt första hus är en stor grej bara det, o då köpa ett hus via kronkalle är fan inte bara lite friskt vågat.
Speciellt när du pratar om nytt kök, badrum och en liten mysig uteplats att bränna en flintastek på.
Visst slipper man betala för dom där dyra tapeterna och parkettgolvet om man endå ska slita ut skiten.
Men är det nu 80+ som får huset sålt kan ni kallt räkna med att inget är gjort på väldigt länge, ungefär lika länge som det kommer ta innan ni är ikapp med underhållet.
Den bittra sanningen med ett renoveringsobjekt är att det kostar mer pengar än vad man tror, allt tar längre tid än vad man tror. O det är alltid mer att göra än man tror.
Så tänk efter före, inte efter.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Vi köpte vårt hus på auktion och så här med facit inhand var det kanske tur att vi inte visste allt om huset för då hade vi nog inte köpt. Men nu när alla diverse fel är åtgärdade skulle vi inte vilja ha köpet ogjort för vi älskar området och läget. Men ja, rent praktiskt finns det ju en del att känna till:
* Många banker drar öronen åt sig när det äe auktion men hitta bara en bank som är villig att låna ut så kan ni börja kolla runt med banker efter köpet är gjort och huset blivit "ett vanligt hus"
* Att många banker drar öronen åt sig är också en fördel. Ni kommer inte buda mot lika mycket folk som vid ett vanligt husköp. Det kan dock dyka upp en del hantverkare som kan tänka sig renovera och sälja vidare ifall priset blir nog lågt. Det ser man ju inte så ofta på vanliga visningar.
* Gör en budplan och håll er till den
* 10% av köpeskillingen ska erläggas direkt vid auktionen. Se till att ha pengarna på ett Visa eller Mastercard och se till att eventuella beloppsspärrar är borttagna på kortet. Kan ni inte betala tas auktionen om.
* Handpenningen kan ni bli av med om ni inte genomför köpet. Skulle en eventuell ny auktion dra in lika mycket eller mer än vad ni ropade in huset för får ni som regel tillbaka merparten av beloppet. En liten del kan hållas kvar för att täcka extrakostnader som uppstått.
* Läs på om hustypen innan visning så ni vet om det är några showstoppers att hålla utkik efter. Ofta har man bara 15 min och får inte fota så det gäller att vara observant och anteckna. Var uppmärksam på lukter och andra signaler.
* Var beredda på att ni kommer hitta problem så priset ni betalat ska ju ha en viss renoveringsmån jämfört med ett normalt objekt.
* Gör det inte främst för att det ska vara en vinstaffär utan se det mer som ett köptillfälle med mindre konkurrens som premierar den som vågar ta lite osäkerhet.
* Lyssna inte för mycket på alla trygghetsknarkare. Det mesta går att fixa i ordning. Det allra värsta som kan hända är att ni får jämna allt med marken och bygga ett minihus på istället. Se därför till att det är ett läge ni är säkra på att ni vill bo på och bli inte för kära i själva byggnaden.
Lycka till!
* Många banker drar öronen åt sig när det äe auktion men hitta bara en bank som är villig att låna ut så kan ni börja kolla runt med banker efter köpet är gjort och huset blivit "ett vanligt hus"
* Att många banker drar öronen åt sig är också en fördel. Ni kommer inte buda mot lika mycket folk som vid ett vanligt husköp. Det kan dock dyka upp en del hantverkare som kan tänka sig renovera och sälja vidare ifall priset blir nog lågt. Det ser man ju inte så ofta på vanliga visningar.
* Gör en budplan och håll er till den
* 10% av köpeskillingen ska erläggas direkt vid auktionen. Se till att ha pengarna på ett Visa eller Mastercard och se till att eventuella beloppsspärrar är borttagna på kortet. Kan ni inte betala tas auktionen om.
* Handpenningen kan ni bli av med om ni inte genomför köpet. Skulle en eventuell ny auktion dra in lika mycket eller mer än vad ni ropade in huset för får ni som regel tillbaka merparten av beloppet. En liten del kan hållas kvar för att täcka extrakostnader som uppstått.
* Läs på om hustypen innan visning så ni vet om det är några showstoppers att hålla utkik efter. Ofta har man bara 15 min och får inte fota så det gäller att vara observant och anteckna. Var uppmärksam på lukter och andra signaler.
* Var beredda på att ni kommer hitta problem så priset ni betalat ska ju ha en viss renoveringsmån jämfört med ett normalt objekt.
* Gör det inte främst för att det ska vara en vinstaffär utan se det mer som ett köptillfälle med mindre konkurrens som premierar den som vågar ta lite osäkerhet.
* Lyssna inte för mycket på alla trygghetsknarkare. Det mesta går att fixa i ordning. Det allra värsta som kan hända är att ni får jämna allt med marken och bygga ett minihus på istället. Se därför till att det är ett läge ni är säkra på att ni vill bo på och bli inte för kära i själva byggnaden.
Lycka till!
SEB är väl allmänt kända för att vara oflexibla att ha att göra med?T thekingse skrev:Jag har gjort köp på exekutiv auktion och det gick hur bra som helst. Men däremot så hade jag ett annat problem med banken och vet inte om det är unikt för mitt fall då jag upplevde att det alltid var på det viset. Iaf från min bank SEB. Och det är att de inte ger lån om det inte går via mäklare eller tills dess att du är ägare av huset. Och det är du inte när du ska göra den stora betalningen efter handpenningen är gjord. För mig gick det bra då jag kunde låna privat tills jag sedan kunde låna av banken några veckor senare men kolla för säkerhets skull så du verkligen får låna till köpa via kronofogden.
Du har ju redan fått många svar i tråden.
De exekutiva hus jag har tittat på har haft enorma renoveringsbehov. Det är ju också fodringsägaren (banken) som bestämmer vilket pris som är lägsta godtagbara (ofta beroende på hur högt belånat huset är). Du kan inte heller räkna med att huset är tomt och utflyttat på tillträdesdagen.utan räkna med en kostnad/jobb för att ta hand om kvarlämnat skräp.
De exekutiva hus jag har tittat på har haft enorma renoveringsbehov. Det är ju också fodringsägaren (banken) som bestämmer vilket pris som är lägsta godtagbara (ofta beroende på hur högt belånat huset är). Du kan inte heller räkna med att huset är tomt och utflyttat på tillträdesdagen.utan räkna med en kostnad/jobb för att ta hand om kvarlämnat skräp.
Vad är det som säger att elsystemet måste besiktigas av behörig installatör om elen har varit avstängd mer än tre månader?Q Qvanten skrev:
En sak som förtjänar att nämnas är risken att tidigare ägare "ställer till" något. I det här fallet med ett äldre par som redan flyttat ut är den kanske inte så stor, men ändå.
Vid ett normalt husköp så förlitar man sig ju på att kontraktet säger att huset ska hållas i likvärdigt skick tills överlåtelsedagen. Vid en exekutiv auktion så inträffar ibland diverse överraskningar, t.ex. att den tidigare innehavaren tar med sig badrumsporslinet, låter vattnet spruta ut i hela huset och strömmen stängs av så allt fryser sönder. Skulle man mot förmodan lyckas stämma personen till att bli ersättningsskyldig får man ställa sig sist i kön av fodringsägare.
Risken finns även att tidigare ägare är rättshaverist och en kväll står Hells Angels-Kalle utanför dörren och upplyser att han vill ha tillbaka "sitt" hus.
Vid ett normalt husköp så förlitar man sig ju på att kontraktet säger att huset ska hållas i likvärdigt skick tills överlåtelsedagen. Vid en exekutiv auktion så inträffar ibland diverse överraskningar, t.ex. att den tidigare innehavaren tar med sig badrumsporslinet, låter vattnet spruta ut i hela huset och strömmen stängs av så allt fryser sönder. Skulle man mot förmodan lyckas stämma personen till att bli ersättningsskyldig får man ställa sig sist i kön av fodringsägare.
Risken finns även att tidigare ägare är rättshaverist och en kväll står Hells Angels-Kalle utanför dörren och upplyser att han vill ha tillbaka "sitt" hus.
Japp, och har de inte bott där på länge och ingen värme på så med den fuktiga höst/vinter vi har haft så har fukt och mögel haft rena kalaset.B Bigfoot skrev:En sak som förtjänar att nämnas är risken att tidigare ägare "ställer till" något. I det här fallet med ett äldre par som redan flyttat ut är den kanske inte så stor, men ändå.
Medlem
· västra götalalnd
· 48 inlägg
Jag rekommenderar att inte köpa, alla problem måste ni stå för. Köp nyproduktion så får ni som ni vill med garantier och alla andra förmåner med att köpa nytt.
Till alla som köper begagnade hus i alla olika forme, skick och ålder. Bör inneha hantverkar intresse eller kunskap och viljan att lägga mycket tid och såklart mycket pengar på renovering.
Ett exempel, en kompis köpte via kronofogden och har inte en aning om hur man renoverar.
Dom åkte på att byta ut alla avlopps rör, stamen. Det kostade nästan 500.000 SEK...
Kan bara säga att dom grät blod, milt uttryckt...
Behöver jag säga attdom har sålthuset med förlust då besiktningsmannen senare var där och dömde ut tak och badrum...
Så varning till alla er som söker renoverings klipp...
Var beredda på mycket jobb och stora investeringar.
Ett nytt hus är nytt...
Lycka till.
Till alla som köper begagnade hus i alla olika forme, skick och ålder. Bör inneha hantverkar intresse eller kunskap och viljan att lägga mycket tid och såklart mycket pengar på renovering.
Ett exempel, en kompis köpte via kronofogden och har inte en aning om hur man renoverar.
Dom åkte på att byta ut alla avlopps rör, stamen. Det kostade nästan 500.000 SEK...
Kan bara säga att dom grät blod, milt uttryckt...
Behöver jag säga attdom har sålthuset med förlust då besiktningsmannen senare var där och dömde ut tak och badrum...
Så varning till alla er som söker renoverings klipp...
Var beredda på mycket jobb och stora investeringar.
Ett nytt hus är nytt...
Lycka till.
Hej! Kan det inte va ett alternativ att bygga nytt istället (om det finns ngn tomt) ett splitternytt hus är en speciell känsla plus att ni kan spara väldigt mycket pengar på att jobba mkt själva. Att anlita en arkitekt behöver inte kosta jättemycket i förhållande till vad ett hus kostar. Samt smarta lösningar och förhoppningsvis ekonomiska upplägg. Vh JohanErica Jansson skrev:Hej! Min sambo och jag kollar runt lite på hus, är inte jättestressade för att finna något.. Iom pandemin just nu så går budgivningarna upp ca 10-30% jämfört med utgångspriset i vårt område.. det avskräcker oss då vi inte vill göra en dålig affär, plus att vi vet att vi vill renovera för att få det till vår stil, och vill inte totalt spendera hur mycket som helst.
Det har nu kommit upp ett hus på exekutiv auktion i området vi vill bo i. Men har ingen aning hur man ska tänka kring ett sånt hus? Har läst artikeln här på byggahus med tips och förstår att det är bra att ha med en besiktningsman när man kollar på det, för att se eventuella fel. Men samtidigt känner vi att vi inte vet om huset är tänkbart för oss innan vi kollat på det.
Vill kolla på det för att få en uppfattning om det är tänkbart för oss, eftersom vi vill renovera lite, men inte behöva riva halva huset för diverse fel... tycker att det känns svårt, men vill inte missa chansen om detta är "huset för oss". Om vi då kanske känner direkt vi går innanför dörren att det inte känns rätt så har vi ju slösat rätt mycket pengar på en besiktningsman. Vad tänker ni, hur ska man göra?
Läste att man får fota saker om man har anledning, skador och funderingar för att visa och fråga någon kunnig. Men eftersom vi aldrig ägt hus innan känner vi att det kan vara svårt att se alla sånna saker, om det inte är extremfall. Har ni några tips?
sen undrar jag hur det funkar rent ekonomiskt, hur man går tillväga med banken och lån just för exekutiv auktion?
Tänker att man privat får sammanställa hur mycket man kan tänkas behöva spendera för att få det i bra skick och personligt, men lätt att missa mycket.. är det värt risken?