D Dubadai skrev:
Vad var det för firma du använde, kanske befinner mig i samma storstad ;)
Sveriges andra största stad?

Rlundqvistmaleri.se anlitade jag och blev mkt nöjd. Bra kommunikation och utfört arbete.
 
har du fått några fler offerter ?

Att slipa, måla och spackla tar tid. Då kostar det cash. Min gissning är att samtliga offerter ligger i detta området. Avvikelser kan så klart ske, men kanske då också på omfattning och kvlaité
 
Vi har aldrig använt målare vid renoveringar av väggar, tak och snickerier så prisbilden vet jag inget om men i ett tidigare boende var det sådan glasfibertapet som vi inte ville ha. Vi satte då upp renoveringstapet ovanpå glasfibertapeten och tapetserade. Blev riktigt bra.
 
Är det bara väggar och tak som spacklas och målas är det dyrt. Det låter som att firman har för mycket att göra och skickar saltade offerter för att se om någon går på det.
 
Som någon skrev, en seriös firma har inte råd att sega sig. Löpande kan vara ett alternativ, om du då har lite koll på vad de gör de 2-3 första dagarna. Är det helt åt hvete och sega, dra nldbröms och ta lärpengen.

Det går även att ha tur, när ja renoverade 134 kvm. ÖV tapet och målat tak. NV spackla tak väggar och måla. 15 000:- Pensionerad målare där tanten var yngre och han ville göra ngt på dagarna. Dealen var att han inte ville boka upp tid, han ville komma lite när han ville. Jag hade dubbelt boende och tiden fanns. Dryga tre veckor var han färdig. Han ville öven ha 700:- I soppa pengar.. Fick hans rabatt på förgbutiken.
Han gjorde ett bra jobb, mindre missar i ett rum. Men priset var oslagbart. 150 isch I timmen Tyvärr dog han året efter.
 
D Dubadai skrev:
Hej,

Vi har precis köpt vår första bostadsrätt, det är en 3a på 70kvm. Den var i bra skick men skulle behövas målas, samt bredspacklas då det fiberväv i nästan hela lägenheten.

Jag har skickat säkert 12 offerter, och fick vår första offert nu.

Är detta ett rimligt kostnadsförslag eller är det åt pipsvängen?

Tacksam för guidning!

Tack!

/ David
Vi fixade vår hall förra sommaren. Bredspackling av (extremt ful) väv, målning av tak och väggar. Även sprutmålning av tre dörrar ingick (han kunde hålla på med dem i vårt garage medan saker torkade i hallen, så det blev ingen spilltid). Det kostade 16 000:- netto. Det var visserligen bara 12 kvadrat, men samtidigt mer komplicerat med 6 dörröppningar. Om han skulle ha gjort våra sovrum också (totalt 60 kvadrat) kan jag nog tänka mig att det skulle ha gått på 50-60 000. Så din offert kanske är dyr, men inte helt orimlig i mina ögon.
 
D Dubadai skrev:
Hej,

Vi har precis köpt vår förstas bostadsrätt, det är en 3a på 70kvm. Den var i bra skick men skulle behövas målas, samt bredspacklas då det fiberväv i nästan hela lägenheten.
Jag har skickat säkert 12 offerter, och fick vår första offert nu.

Är detta ett rimligt kostnadsförslag eller är det åt pipsvängen?

I tidigare fastigheter har jag alltid målat själv då det varit hyresrätter, och då har det kostat ca. 6000kr för 60kvm, och detta är då färg plus material, grundfärg + 2 lager, ej någon större spackling.

Tacksam för guidning!

Tack!

/ David
Jag vet folk som betalat 50000kr per rum vilket gör detta billigt. Jag vet också någon som anlitat billiga hantverkare där jobbet behövts göras om av en professionell målare efteråt.
Om ni vill komma billigt undan. Gör det själv genom att sätta upp renoveringstapet för att göra väggarna släta. Sedan blir det enkelt att måla. Om jag hade anlitat en hantverkare som inte är utbildad målare hade jag bett dem sätta upp renoveringstapet istället för att spackla då det är tveksamt att spacklingen skulle bli helt slät om det nu är just det man är ute efter.
 
Mycket pengar men utifrån de målartjänster jag köpt in så är det nog inte helt orimligt pris.

Går ju säkert hitta biligare men för ett så pass "påverkande" arbete vill man ju inte snåla heller
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Inte orimligt dyrt. Helt ok pris.

Andledningen till att man inte tar bort väven är för att att den funkar som ett skydd, kan spricka bakom väven utan att de syns taken målar man alltid även om kunden tycker de ser bra ut, de blir alltid lite kladd av spackel och latexfog i takvinkeln, bättrat man de då med en takfärg och de inte stämmer med den gamla ser de förjävligt ut.

vill du komma ner i pris fråga vad de kostar om de spacklar färdigt, slipat och fogar. Så får du köpa färg och måla själv !

mvh målaren

edit: 60k är mycket men du får ju en hel lägenhet fixad, folk glömmer hur mycket som blir gjort. Får bytt värmesystem om 1 vecka, 132tusen och då blir de färdigt på 1 dag. Inte alls samma sak men bara för att sätta perspektiv
 
  • Gilla
Ralphager och 1 till
  • Laddar…
Målade om vår lgh på 106kvm alla väggar alla tak och alla snickerier inkl fönstren gick på 100k o det tog 1v för 5 gubbar. Blev nöjd. Hade nog varit lite lite bättre finish på vissa snickerier om jag gjort det själv men på det stora mkt nöjd med tak o väggar. Och det gick på 1 v innan inflytten.
 
Jag började min karriär som målarlärling, för många år och kilon sen. Min uppgift det första året var att spackla och slipa, sen spackla och slipa lite till. Men bredspackla fick jag inte göra. Det är en konst att bredspackla så att det ser bra ut i släpljus. Det tar tid och slipningen tar tid.

Som någon annan föreslog, bjud in målaren att titta och känna. Be om ett totalpris på allt arbete. Klargör att ett fast pris inkluderar allt. Duktiga hantverkare vet sitt värde och tar betalt därefter. Därför gör många jobbet själv.

Återställningstapet är ett alternativ, men jag har pratat med målare som inte vill jobba med det då det anses som lite fusk i deras ögon. Kanske inte blir samma kvalitet heller? Jag har dock använt den och tycker att det fungerar bra.
 
Claes Sörmland
På tal om fusk.

Det finns ett krav i konsumentjänstlagen att jobben måste vara fackmässiga.

Finns det en definition av fackmässighet inom inomhusmåleri? Typ Säkert vatten för målare som man kan läsa?
 
Jag skulle tro, med betoning på tro, att så länge materialet som används är utfört enligt tillverkarens rekommendationer och därför avsett syfte och att slutresultatet är "snyggt" så är alla regler uppfyllda.
 
D Dubadai skrev:
Kände likadant, jag frågade faktiskt nu efter jag postade inlägget tidsuppskattningen, och då skrev han bara "Två veckor", samt att det var fast pris!

Tyckte också det var i överkant, tak och väggar är i bra skick, och dom sa inget om hur dom skulle göra, men jag antar att man smackar på nytt utanpå väven? Annars så ska man ju riva upp alla väggar i hela lägenheten och det känns ju aningen orimligt.

Taket var i såpass bra skick att vi inte ens tänkte måla det.
Tips är ändå att måla taket. Även om det ser bra ut nu, kan nymålade väggar och lister få det att se skamfilat ut. Väldigt tråkigt att göra det i efterhand.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
D Dubadai skrev:
Hej,

Vi har precis köpt vår förstas bostadsrätt, det är en 3a på 70kvm. Den var i bra skick men skulle behövas målas, samt bredspacklas då det fiberväv i nästan hela lägenheten.

Jag har skickat säkert 12 offerter, och fick vår första offert nu.




Är detta ett rimligt kostnadsförslag eller är det åt pipsvängen?

I tidigare fastigheter har jag alltid målat själv då det varit hyresrätter, och då har det kostat ca. 6000kr för 60kvm, och detta är då färg plus material, grundfärg + 2 lager, ej någon större spackling.

Tacksam för guidning!

Tack!

/ David
Slit ner tapen själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.