AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi tittar lite på hus i gamla Enskede, gillar trädgårdsstäder som Bromma och gamla enskede. Synd att politikerna ska bygga sönder dem bara. I denna fråga är högerblocket lika kasst som vänsterblocket, synd.
Glöm inte backventil på avloppet om du köper på Enskedefältet. Annars kommer jag…
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du menar att kommunala fastighetsbolag säljer hyreshus för underpris ?
Annars sker nog de flesta ombildningar vid försäljning av privatägda hyreshus, och då blir det knappast någon förlust för skattmasen.
Nu har jag inte statistiken framför mig men jag är övertygad att allmännyttan står för överlägset flest utförsälningar/ombildningar. Jag menade att allmännyttan såldes till underpris av främst politiska skäl.
 
  • Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Glöm inte backventil på avloppet om du köper på Enskedefältet. Annars kommer jag…
Håll dig borta från röda zoner så är det grönt

Kartbild över Stockholm från Miljödataportalen som visar områden med höga bullernivåer i rött och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
P
G Daniel_JE skrev:
Samma där jag bor äldre hus rivs och upp kommer nya mindre vackra parhus istället. Men det är väl så det blir när marken är värd 2-3 gånger mer än huset.

Om alla skulle göra samma sak så skulle ju alla fina villa områden i Stockholm vilket försvinna tillslut.

Dags att sluta ge ur rivningslov åt höger och vänster.
Urholka inte äganderätten ännu mer.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Urholka inte äganderätten ännu mer.
Gemene man är för ocharmant och historielös för att själva kunna fritt styra över sin byggnad. Så tyvärr frihet fungerar inte här. Trist och erkänna det då jag är liberal i övrigt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Håll dig borta från röda zoner så är det grönt

[bild]
Kollade kartan! Du bör nog ha lite säkerhetsavstånd!
Annars kommer jag ändå!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gemene man är för ocharmant och historielös för att själva kunna fritt styra över sin byggnad. Så tyvärr frihet fungerar inte här. Trist och erkänna det då jag är liberal i övrigt.
Där anser jag att du har totalt fel, självklart ska fastighetsägaren fritt styra över sin fastighet, behöver stat och kommun expropiera må vara ett undantag men om jag vill sälja eller riva eller bygga till för att fullt utnyttja fastighetens förutsättningar är min sak och samhället får ha sina synpunkter i detaljplan, rivningslov och bygglov men ska förövrigt ge fan i privata angelägenheter.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu råkar jag känna han som driver Värdshuset..
Vad vill han? Äger han värdshuset också, förutom driver det?
Ibland får man bara åka med på tåget eller bli överkörd.
Det var lite kryptiskt. Vad syftar du på?
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi tittar lite på hus i gamla Enskede, gillar trädgårdsstäder som Bromma och gamla enskede. Synd att politikerna ska bygga sönder dem bara. I denna fråga är högerblocket lika kasst som vänsterblocket, synd.
Äger kommunen trädgårdsstäderna i Bromma och gamla Enskede?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Nu har jag inte statistiken framför mig men jag är övertygad att allmännyttan står för överlägset flest utförsälningar/ombildningar. Jag menade att allmännyttan såldes till underpris av främst politiska skäl.
Jag har ingen aning om vem som står för flest försäljningar/ombildningar, ej heller om allmännyttan har sålt till "underpris" eller inte, men om det senare har gjorts av politiska skäl så antar jag att det var för att uppfylla vallöften.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gemene man är för ocharmant och historielös för att själva kunna fritt styra över sin byggnad. Så tyvärr frihet fungerar inte här. Trist och erkänna det då jag är liberal i övrigt.
Det fungerar väl för "gemene man"? Vill du begränsa deras frihet för egen vinning?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det fungerar väl för "gemene man"? Vill du begränsa deras frihet för egen vinning?
För allas vinning så framtida generationer kan ta del av den byggkonst som finns. Men såklart det även är för min egen skull. Vill inte ha mer av denna skit

Trädgård med tegelstig framför äldre byggnader och modern höghus i bakgrunden under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Där anser jag att du har totalt fel, självklart ska fastighetsägaren fritt styra över sin fastighet, behöver stat och kommun expropiera må vara ett undantag men om jag vill sälja eller riva eller bygga till för att fullt utnyttja fastighetens förutsättningar är min sak och samhället får ha sina synpunkter i detaljplan, rivningslov och bygglov men ska förövrigt ge fan i privata angelägenheter.
Det är alldeles för lätt komma runt detaljplan och bygglov tyvärr. Krävs bara lite kontakter på kommun
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För allas vinning så framtida generationer kan ta del av den byggkonst som finns. Men såklart det även är för min egen skull. Vill inte ha mer av denna skit

[bild]
Vill du hindra byggandet på en fastighet är den enda rimliga lösningen att du köper fastigheten.
Respektera äganderätten!
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är alldeles för lätt komma runt detaljplan och bygglov tyvärr. Krävs bara lite kontakter på kommun
Har du provat själv eller är det bara fyllesnack?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.