P
makhno_ makhno_ skrev:
Hyresgästerna fick och får köpa till ett pris rejält under marknadspris. Många kunde sälja inom någon månad med miljonvinster. Detta är alltså att skänka skattepengar till slumpvis utvalda hyresgäster. Det har blivit enorma summor över åren som du har skänkt.
Fick hyresvärden betalt av staten för att sälja till hyresgästerna, eller varför sålde inte ägaren fastigheten på den öppna marknaden annars?
 
Redigerat:
För att värdet som hyresfastighet är lägre än som en massa bostadsrätter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
Varför är det så? Är det pga hyresregleringen?
Hur kommer skänkta skattepengar in i bilden?
 
A ArneTW skrev:
Ett av problemen är väl marknadshyra... eller saknaden av densamma.

En bostadsrätt är en hyresrätt med marknadshyra... du betalar den i klumpsumma till föregående ägaren när du flyttar in.

/ATW
När du betalar hyra så är det samma sak som att sätta eld på pengarna. Ren kostnad. Att köpa en bostadsrätt är en investering
 
D Daniel 109 skrev:
Min uppfattning är att hyresrätter myggs med bättre kvalité. En byggherre som också ska äga och drifta byggnaden tänker mer på kvalité än en som ska sälja och dra vidare. Bostadsrätter har finare ytmaterial, men är sällan byggda med bättre kvalité.
Delar din uppfattning, bygger man för egen förvaltning är man sannolikt intresserad av lång hållbarhet och lågt löpande underhåll.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När du betalar hyra så är det samma sak som att sätta eld på pengarna. Ren kostnad. Att köpa en bostadsrätt är en investering
Det finns många goda skäl att inte äga sin bostad.

Jag har alltid ägt min bostad sen jag flyttade från mitt föräldrahem förutom en period då jag och min fru hyrde en bostad utomlands. Under den perioden ägde vi fortfarande vårt "permanenta" hem här i Sverige. Det hade ansträngt vår ekonomi rätt hårt om vi hade måst köpa bostaden utomlands. Visst hade vi kunna låna pengar för att köpa en bostad och sen sälja den när vi flyttade hem, men det hade varit ett vågspel och det hade kunnat sluta med en stor ekonomisk förlust.

En del som bor i hyreslägenhet betalar gärna för att slippa ansvaret som följer med att äga sin bostad, medan andra helt enkelt inte har kapital att köpa en bostad.
 
  • Gilla
Liljencrantz och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänkte mer på att man bygger sönder området
Ja det är tyvärr ett problem, gillar områden som gamla Enskede eller Bromma där det är en bra blandning med stora villor och hyresrätter.
Men nu sett att dom smackat upp en del nya bostadsrätter som ej passar in.
 
T twoody skrev:
Ja det är tyvärr ett problem, gillar områden som gamla Enskede eller Bromma där det är en bra blandning med stora villor och hyresrätter.
Men nu sett att dom smackat upp en del nya bostadsrätter som ej passar in.
Enskede värdshus ska snart rivas och ersättas av ett höghus. Ett ganska märkligt beslut minst sagt…
 
  • Arg
  • Wow
Bangan och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns många goda skäl att inte äga sin bostad.

Jag har alltid ägt min bostad sen jag flyttade från mitt föräldrahem förutom en period då jag och min fru hyrde en bostad utomlands. Under den perioden ägde vi fortfarande vårt "permanenta" hem här i Sverige. Det hade ansträngt vår ekonomi rätt hårt om vi hade måst köpa bostaden utomlands. Visst hade vi kunna låna pengar för att köpa en bostad och sen sälja den när vi flyttade hem, men det hade varit ett vågspel och det hade kunnat sluta med en stor ekonomisk förlust.

En del som bor i hyreslägenhet betalar gärna för att slippa ansvaret som följer med att äga sin bostad, medan andra helt enkelt inte har kapital att köpa en bostad.
När det gäller utomlands så hyr jag också, hotellrum, eftersom jag vill se nya länder och platser. :)
 
P
makhno_ makhno_ skrev:
Hyresgästerna fick och får köpa till ett pris rejält under marknadspris. Många kunde sälja inom någon månad med miljonvinster. Detta är alltså att skänka skattepengar till slumpvis utvalda hyresgäster. Det har blivit enorma summor över åren som du har skänkt.
Du menar att kommunala fastighetsbolag säljer hyreshus för underpris ?
Annars sker nog de flesta ombildningar vid försäljning av privatägda hyreshus, och då blir det knappast någon förlust för skattmasen.
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Enskede värdshus ska snart rivas och ersättas av ett höghus. Ett ganska märkligt beslut minst sagt…
Enskede Värdshus AB räknar väl med att tjäna mer pengar på att hyra ut bostäder än att enbart driva restaurang.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja det är tyvärr ett problem, gillar områden som gamla Enskede eller Bromma där det är en bra blandning med stora villor och hyresrätter.
Men nu sett att dom smackat upp en del nya bostadsrätter som ej passar in.
T twoody skrev:
Ja det är tyvärr ett problem, gillar områden som gamla Enskede eller Bromma där det är en bra blandning med stora villor och hyresrätter.
Men nu sett att dom smackat upp en del nya bostadsrätter som ej passar in.
Samma där jag bor äldre hus rivs och upp kommer nya mindre vackra parhus istället. Men det är väl så det blir när marken är värd 2-3 gånger mer än huset.

Om alla skulle göra samma sak så skulle ju alla fina villa områden i Stockholm vilket försvinna tillslut.

Dags att sluta ge ur rivningslov åt höger och vänster.
 
Vi tittar lite på hus i gamla Enskede, gillar trädgårdsstäder som Bromma och gamla enskede. Synd att politikerna ska bygga sönder dem bara. I denna fråga är högerblocket lika kasst som vänsterblocket, synd.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.