Märker du skillnad åt båda hållen? Både tcp och udp?
 
Hmm, det var två år sedan, så jag minns inte exakta siffror. Har alltid bara testat med Bredbandskollen, så TCP antar jag. Och WiFi Analyzer för signalstyrka.

Provade nyss med Samsung S6.
- Alldeles intill AP: 108/13
- Fyra stenväggar bort: 88/12

Har fiber 100/10, så upphastigheten begränsas tyvärr av det.
 
WiFi Analyzer visar ju vilken signalstyrka mobilen får, den blir ju självklart högre när accesspunktens uteffekt ökas.

Men vilken signalstyrka får accesspunkten från mobilen?

Det behöver man kolla i accesspunkten. Jag kan t.ex. i min router se att min laptop har en signalstyrka på -37 dBm.

Att köra Bredbandskollen ger tyvärr inte så mycket info eftersom den bara testar den svagaste kedjan i länken, och det är troligen din fiber.

Att köra iperf eller liknande mot en dator som har gigibit mot routern är nog det enda riktiga.
 
Ah, förrestem, ett j'ättenkelt trick, innan du köper något:

Ställ språket i accesspunktens konfiguration till engelska. Hur kan det hjälpa? Jo, ofta så ställer de uteffekten de sänder med utifrån språket, och i Sverige har man ganska låg max uteffekt. Ställer man på engelska så kör de maxeffekt, för då vet de inte vilket land man är i.
 
Troberg skrev:
Ah, förrestem, ett j'ättenkelt trick, innan du köper något:

Ställ språket i accesspunktens konfiguration till engelska. Hur kan det hjälpa? Jo, ofta så ställer de uteffekten de sänder med utifrån språket, och i Sverige har man ganska låg max uteffekt. Ställer man på engelska så kör de maxeffekt, för då vet de inte vilket land man är i.
Det varierar ju mellan routrar. I några av mina routrar kan man själv ställa vilket land man kör i vilket också påverkar antalet tillgängliga kanaler i 2.4 Ghz-bandet då det är lite skillnad mellan olika länder. De flesta routrar kör redan på max effekt som funkar med antennen som sitter på. En AC-router har i regel också en inbyggd antenn och då kan man inte öka effekten i AC-läge eftersom effekten bara påverkar de externa antennerna.

Har man möjlighet att dra en antennkabel och montera en av antennerna i en AC-router med löstagbara antenner så kan man få bättre resultat. Att man har tre antenner på många nyare routrar beror dels på att man sänka brusnivån genom att pejla in klienten och genom att mäta tidsskillnaden från när signalen når antennerna så kan man undertrycka andra signaler som inte kommer i fas. Det gör att man ökar känsligheten. Sen man kan också köra med flera olika kanaler samtidigt vilket ökar hastigheten.

Att därför byta till wifi-utrustning som kör AC-standard kan hjälpa en hel del vid dålig mottagning.

Handover-funktionen skiljer sig väldigt mycket mellan olika routrar. Vissa följer standarder, andra inte alls vilket innebär att bara accesspunkter av samma fabrikat som routern funkar med hand-over.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.