Paddor och bärbara datorer används ofta som pedagogiska hjälpmedel/läromedel även till ettåringar.

Det finns många bra program/appar till datorer/paddor som passar från ca ett års ålder upp till vuxen ålder.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
BirgitS
grizzly666 skrev:
En AC router är nåt jag deffinitivt skulle handla om jag någonsin skulle börja använda wifi (cabels rules!!! :p ).
Detta för att vad jag läst/hört/sett så ökar AC hastighet och täckning markant även för enheter som enbart har gammla b/g/n wifi.

Så OM du köper nytt så skulle jag köpt en router med AC.
Vi märkte inte någon skillnad när det gällde täckning vid bytet från en 5-10 år gammal n-router till en Asus AC-router för något år sen, utan vi behövde ändå flytta routern från ett mer undanskymt ställe till mitt i lägenheten för att få täckning överallt.
 
BirgitS
[SKPG]Zamora;2441547 skrev:
Jag hakar på lite: Kan jag dra en kabel från telias modem till en Asus RT-N66U och sätta den i repeater-mode på undervåningen på en stor fastighet för att öka täckningen? .
När du har en kabel till RT-N66U ska den fungera som accesspunkt och inte som repeater. En repeater tar en trådlös signal och skickar den vidare trådlöst.
 
BirgitS skrev:
En repeater tar en trådlös signal och skickar den vidare trådlöst.
Heter inte det extender?
 
Repeater och extender är i stort sett samma sak.

Den lyssnar på en kanal, och skickar vidare allt den hör på en annan kanal (och vice versa). På så sätt blir det samma nät och man slipper konfigurera roaming, vilket kan vara en pest.
 
Men om jag sätter asusen som ap, kan jag då ha wifi aktiverat även på teliamodemet utan att det blir knas? Samma SSID är förstås önskvärt isåfall.
 
[SKPG]Zamora;2441547 skrev:
Jag hakar på lite: Kan jag dra en kabel från telias modem till en Asus RT-N66U och sätta den i repeater-mode på undervåningen på en stor fastighet för att öka täckningen?
Du ska konfigurera den som accesspunkt, inte repeater (du ansluter den ju med kabel till Telias modem).


Det GÅR att köra samma SSID och lösen (men på Telia-burken kan du väl inte ändra så du får lägga in dess uppgifter i accesspunkten), men de flesta klienter byter inte till den starkaste förrän de helt tappar kontakten med den svagare signalen. Då är det i såna fall bättre att köra olika SSID (men samma lösen), så att du manuellt kan välja vilken accesspunkt du ansluter till.
 
Det går enkelt att byta SSID mm på Teliaroutern, användarnamn och lösenord för inloggningen för att ändra inställningar står på etiketten på undersidan av routern.
 
Det går utmärkt att, som demmpa skriver, byta ssid och lösen på teliaburken. Det vore önskvärt att slippa byta accesspunkt manuellt, men går det inte så går det inte. Då huset är stort så behövs 2 accesspunkter.
Kan det vara ett alternativ att köpa 2 ap från tex ubiquiti gör att få det att fungera?
En följdfråga på det: hemma har jag provat med en ap från ubiquiti. Går skitsegt med min samsung s5 mot den, men funkar bra med jobbets iphone 5s. Tankar kring det?
Tack för engagemanget förresten!
 
Jag har alltid trott att det inte går att ändra för hos alla jag har varit som kör med Telias grejer så är det SSID och lösen som står på burkens etikett som gäller.


Med flera accesspunkter med samma SSID så ansluter klienter normalt till den starkaste när de kopplar upp och sen håller de fast vid den till de tappar kontakten helt.

En del klienter klarar av att byta till en starkare accesspunkt med samma SSID, men jag har hittills inte råkat ut för nån klient som klarar det.

Här hemma körde jag först samma SSID på alla accesspunkter (och samma för 2,4 GHz och 5 GHz), men efter ett par månaders krångel så ändrade jag så det är separata SSID för allt så jag kan byta manuellt när jag "sitter fast" i ett SSID som knappt har täckning.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Finns bara en lösning som är riktigt bra och långsiktigt hållbar: Köp en bra accesspunkt och montera högt på väggen eller i taket. Om du sätter den centralt kanske det räcker med en enda.

Jag har ett L-format hus och hade stora problem med wifi-täckningen. Satt en Ubiquiti Unifi Pro i taket i vinkeln. Har nu full täckning i på hela våningsplanet och altanen, samt 3 av 4 ute i hängmattan på tomten. Fungerar grymt bra. På jobbet satt de upp precis samma variant. Stöder dessutom, till skillnad från många andra, roaming, om man sätter upp flera.

Installationen blir väldigt snygg och smidig då den matas med el via nätverkskabeln ("Power over ethernet"). I Sverige har PTS beslutat om en gräns för maximal sändstyrka på wifi (20 Bm tror jag det är), men UU Pro har potential till mer. Ställ in ett land utan restriktioner (t.ex. Afganistan) när du konfigurerar den så kan du ställa in upp till 30 dBm, vilket är 10 gånger högre. I lägenhet är det inte att rekommendera så det kan störa grannarna, men i en villa kvittar det.

Det finns även en billigare lite enklare variant med 27 dBm sändstyrka, Ubiquiti Unifi Long Range.

Lycka till!
 
Det hjälper sällan att ställa högre effekt på accesspunkten, WiFi är nämligen tvåvägs. Det hjälper inte att accesspunkten skriker om klienten som ansluter till den fortfarande viskar.

Bättre antenn kan hjälpa, eftersom en antenn hjälper för både sändning och mottagning.
 
Nerre skrev:
Det hjälper sällan att ställa högre effekt på accesspunkten, WiFi är nämligen tvåvägs. Det hjälper inte att accesspunkten skriker om klienten som ansluter till den fortfarande viskar.

Bättre antenn kan hjälpa, eftersom en antenn hjälper för både sändning och mottagning.
Naturligtvis finns det en gräns för när högre effekt inte ger något, men den gränsen ligger långt över svenska bestämmelser. Asus fuskade ju med detta när de skulle in på routermarknaden, ställde in högre effekt än tillåtet, fick oerhört bra kritik i media och retade gallfeber på Netgear och de övriga etablerade producenterna som stämde Asus. Men då hade de redan etablerat sig och var glada ändå.

Bra antenn hållet jag med om. Tror UU-accesspunkterna kombinerar båda (hög effekt och bra antenner) för resultatet blir hur som helst väldigt bra. Det skiljer många tiotals Mbit/s några rum från accesspunkten beroende på inställd effekt. :)
 
I de flesta fall beror dålig räckvidd på att accesspunkten inte hör klienten (eftersom klienten har både sämre antenn och sämre placering). Där hjälper inte högre effekt på basstationen.

De som tillverkar accesspunkter försöker såklart få användarna att tro att de är accesspunktens egenskaper som styr räckvidden (för att locka folk att köra deras grejer), men i de flesta fall är det som sagt var klienten som är den svaga länken i kedjan.


Detta insåg jag redan för 30 år sen när man höll på med PR-radio på 27 MHz. Man satt där med sin handapparat och hörde en annan station, men när man försökte svara så kom man inte fram. Det berodde såklart på att den station man hörde satt med en stationär sändare med högre effekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Det är förstås många faktorer som spelar in. För mig och många andra gör det i alla fall susen med en bra accesspunkt, t ex den jag beskrev. När jag sätter mig fem-sex väggar bort och experimenterar med effekten på min, märker jag stor skillnad. Det räcker som bevis för mig. Asus verkar tycka det samma som fuskar med just effekten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.