Cheesus skrev:
Nu får jag på moppo av Mathias skulle jag tro. Jag har haft en transit från-89 tror jag det var. Med bakgavelhiss och ett vansinnigt stort skåp på. Nu pratar jag stort för skåpet gick inte in i Klaratunneln i sthlm utan att varningslamporna blinkade som sjutton. Kunde blivit jobbigt med en fastkörd bil mitt i rusningen men det är en annan historia.

Make till slö och tråkig bil har jag aldrig varit med om, drog bensin som ett v8-monster fastän den hade en liten sketen Ford Sierramotor eller nå´t i den stilen.

Visst hade den oerhört massa utrymme men motorn gjorde att hela ekipaget blev värdelöst. Funderade ett tag på om man skulle satt i en dieselmotor så kanske den hade gått lite bättre.

Bilen var INTE slut utan hade gått som posthämtningsbil i Uppsala åt Apport foto så mätarställningen var inte mer än 8-9000 mil.

Numera ägs den av en grönsakshandlare i Västerås som jag möter titt som tätt när jag åker till sthlm! Tycker synd om honom varenda gång....:)
Slö? Japp
Tråkig? Japp, men växelspaken har rätt längd och ratten rätt diameter
Drar bensin? Ja som faan, säkert 1,5 liter milen.

Men otroligt praktiskt som byggbil. 6-7 meter långa plank på flaket, över tonnet på B-kort, spännande att köra på vintern, enastående när man kör sopor (som har volymen 10 ggr större än det nya du kör hem). Jag kör 130mil om året med min bil, använder den bara som byggbil så några krav på att den också ska vara rolig har jag inte.... :)

För att få bättre ekonomi och fart på väg till sopstationen tar man lämpligen rygg på närmaste långtradare. Då kör man lätt i 110 på halvgas.....;)

Den där F650ian skulle förövrigt VERKLIGEN behöva en baklyft om man ska använda den till bygget...
 
Om man kan leva utan bakgavellyft är ju en Cheva Van/Dodge RAM helt ok. Jäkligt billig i inköp och mullrande V8 som drar lagom med bensin.

...eller varför inte en folka - Bilen får du gratis:
Vw Lt 31 Lätt lastbil med lift
 
Du har så rätt Mathias!

Roligt kan man ha i en annan bil....som vanligt hade jag fel. Fast iofs, har man med sig frugan i blien finns det stora utrymmen för att ha roligt....

Problemet är ju motorn, det kan vi väl vara överens om?
Man ska försöka få tag i en diesel för att få den att orka, tyvärr tripplar ju priset då!

Ser någon i Västeråstrakten en stor Transit med texten "Foto på posten, Nemt og bekvemt" så är det min gamla bil...Apport Foto tog med den som flyttbil från Danmark...

Nu har de gått i konkurs, kanske pga bensinräkningarna till Forden?
 
Cheesus skrev:
Du har så rätt Mathias!

Roligt kan man ha i en annan bil....som vanligt hade jag fel. Fast iofs, har man med sig frugan i blien finns det stora utrymmen för att ha roligt....

Problemet är ju motorn, det kan vi väl vara överens om?
Man ska försöka få tag i en diesel för att få den att orka, tyvärr tripplar ju priset då!

Ser någon i Västeråstrakten en stor Transit med texten "Foto på posten, Nemt og bekvemt" så är det min gamla bil...Apport Foto tog med den som flyttbil från Danmark...

Nu har de gått i konkurs, kanske pga bensinräkningarna till Forden?
Jag tror vi är helt överens om problemen med bilen. Men fördelarna överskuggar nackdelarna tycker jag.
 
Jag skulle nog gå upp lite i storlek från hilux till, Toyota Dyna, Iveco, Renault osv...eller varför inte Transit, som har diskuterats redan!
 
Ahlbom skrev:
Cheesus: vad kör du för något idag?

Finns det någon pickup som tar byggskivor på flaket, har sätt att det finns långa flak på en del.

F650 SuperTruck

Bilen längst ner på den sidan är min.....och det är min fru som är på bilderna iförd arbetskläder godkända av arbetarskyddstyrelsen.

Går alltid klädd så när vi rustar!

Eller drömde jag igen?


Volvo s80 och en gammal Heby släpvagn från-77 som jag gav 500 spänn för. Körs helt olagligt med ett sommardäck och ett vinterdäck. Dessutom obesiktad och oskattad.

Vem har lust att lägga 400 kr på besiktning på en 500-kronorsvagn? Risken att jag torskar dit på mina turer till soptippen och järnhandeln får anses minimal i dessa tider av polisbrist.

Vilken skurk man är.
 
Cheesus skrev:
F650 SuperTruck
Volvo s80 och en gammal Heby släpvagn från-77 som jag gav 500 spänn för. Körs helt olagligt med ett sommardäck och ett vinterdäck. Dessutom obesiktad och oskattad.

Vem har lust att lägga 400 kr på besiktning på en 500-kronorsvagn? Risken att jag torskar dit på mina turer till soptippen och järnhandeln får anses minimal i dessa tider av polisbrist.

Vilken skurk man är.
Skojar du Cheesus?

Risken att polisen tar dig, är säkert, precis som du säger, minimal. Men det finns ju faktiskt mycket, mycket värre saker som kan hända än att du blir tagen av polisen...

//Daniel
 
Ford 650 ska man ju ha helt klart !

Helt galen bil, VERKLIGEN the american way of life !
 
Daniel_N skrev:
Skojar du Cheesus?

Risken att polisen tar dig, är säkert, precis som du säger, minimal. Men det finns ju faktiskt mycket, mycket värre saker som kan hända än att du blir tagen av polisen...

//Daniel

Nä. Här skojas inte. En beräknad och kalkylerad risk jag tar för att köra vagnen kanske totalt 5 mil per år. Vagnen är i bra skick med alla funktioner intakt.
Anledningen till att det sitter ett vinterdäck på är att jag fick punka precis uppe vid tippen , gick till containern och hittade ett hjul som passade. Tyvärr ett vinterdäck men det ska jag ordna till bara jag får lust.

Skulle jag åka till besiktningen så dubblar jag körsträckan per år. Ska väl ta och hänga på en Lgf-skylt och köra i 30....

Ska jag ut på längre äventyr tar jag och hyr mig en vagn.
 
Gubbbarna på brädgårn suckar varje gång man kommer....
 
  • untitled.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jeppeknaster skrev:
Gubbbarna på brädgårn suckar varje gång man kommer....
Personalen på Silvan skrattade lite smått åt min käre far som inte kunde göra annat än att stämma in:

Han hade beställt foder för dörr och fönster till ett helt hus då de fallande längderna som fanns i butiken inte räckte.

Vid leverens tog han helt enkelt stora traktorn med stora kärran och åkte över. Självklart var allt kapat i 240 cm och hade lätt gått in i en mindre kombi...

Själv kör jag det mesta i en SAAB 9000 cde. Med den lilla luckan mitt i baksätet så lastar jag lätt en hel del virke upp till 4 meter. Otroligt välsväljande bil (lastmässigt, inte bensin) som man inte kan tro sett från utsidan. Skiter sig förstås när det blir bredare saker men det är ju då draget kommer med i matchen. Eller så lånas L200:an av ovan nämnda fader... :)
 
Nu gällde det ju pickisar med 4wd, men jag kan inte låta bli att nämna min 945a med diffspärr (nyare slungdiffen) Med typ 300kg byggmat. i bagaget har jag dragit stora släp uppför totalt omöjliga snöiga backar, som absolut kräver 4wd enl. alla förståsigpåare...Äh. En 4wd Cheva-pickis med långa flaket är kanske inte så lätt att hitta en bra för 30K, dessa bilar håller ju värdet superbra tyvärr. Jag köpte min för knappt 100K när den var 4år, mitt under värsta krisåren. Sålde 9 år senare för samma peng:)
 
Jag köpte en Opel Campo (Isuzu) med dieselmotor och 4x4 - kalasnöjd bra till brädor och ved men sämre till byggskivor, men om man lägger brädorna underst så går det bra ( över hjulhusen).

Jag jobbar med VW bilar och får nog lov att rekommendera dig en VW T4 med flak.
Du får en hygglig dock med bensinmotor för 30 000 men oftast så rullar inte en sådan bil mer än 500mil per år ,dom driver på bra med tvåhjulsdrift också.

/bilmek
 
Börjar inse att det kommer bli svårt att få till en billig pickis med lastutrymme för skivor. En skåpbil känna inte så roligt att åka runt i de dagar man ska till byggvarushuet...

Börjar snegla åt en passat eller audi 4wd samt en ordentlig kärra, då blir det inga problem med lastning samt man åker skönt under resten av tiden man inte "bygger". Hade jag pengar skulle det självklart bli en F650 :) !
 
Ahlbom skrev:
Börjar inse att det kommer bli svårt att få till en billig pickis med lastutrymme för skivor. En skåpbil känna inte så roligt att åka runt i de dagar man ska till byggvarushuet...

Börjar snegla åt en passat eller audi 4wd samt en ordentlig kärra, då blir det inga problem med lastning samt man åker skönt under resten av tiden man inte "bygger". Hade jag pengar skulle det självklart bli en F650 :) !
Köp en JEEP Comanche..det riktiga originalet!
Allt annat är plagiat!

88-89 (de sista som tillverkades) ligger runt 25000:- outslitlig och billiga delar!
då får du även 4x4 drift.

Och du kan lasta tyngre på den än någon annan pickis du kör på B-kort.
Blundar du för lagen så tål den dokumenterat 1200kg på flaket!

http://se.msnusers.com/JeepXJ/jeepcomanchelaredo1988.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=339
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.