Ja, att kasta ut pengar gynnar ju alltid någon. Men är det samhällsekonomiskt vettigt?
I det här fallet ökar det ju knappast utbyggnaden bidrar inte till något positiv fördelningspolitisk effekt.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
HeligBirma HeligBirma skrev:
Nu ligger ett förslag från nya regeringen om att förstärka skattereduktionen för installation av solceller från 15 procent till 20 procent. Det skall börja gälla från 1 januari 2023. Förslaget har majoritet då L+M+KD+SD stödjer det.

Detta borde förbättra kalkylerna vid solcellsinstallation en del.

Källa: Förslag om förstärkt skattereduktion för installation av solceller - Regeringen.se
Det förutsatt att leverantörerna av solceller och installatörer inte höjer motsvarande grad dvs plus 5% på priset.
Vilket jag tror då installationer av solceller är en kassako för företag med dessa elpriser.
 
  • Gilla
Rooney och 3 till
  • Laddar…
HeligBirma HeligBirma skrev:
La min beställning för några vec
Har du fått något leveransdatum? Jag la min beställning i februari och fick installation för en dryg månad sen. Är lite nyfiken hur branschen ser ut nu. Hur ickeproduktionen såg ut idag vet jag
Översikt av energiproduktion med solpaneler, visar dagens generering på 3,1 kWh och förväntad produktion i en graf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HeligBirma HeligBirma skrev:
Firman jag beställt från kommer kreditera förskottet jag har betalat när anläggningen är klar i februari nästa år, därefter fakturerar dom hela anläggningen så att jag får det gröna avdraget.
Roligt att alla skriver det är bra med höjningen till 20 procent. Men taket på 50000kr då. Ska det vara kvar eller. Är det det så är det ju skit samma om det är 15 eller 20 procent. Bättre dom tagit bort det och haft sina 15 procent
 
P Pflugmacher skrev:
Roligt att alla skriver det är bra med höjningen till 20 procent. Men taket på 50000kr då. Ska det vara kvar eller. Är det det så är det ju skit samma om det är 15 eller 20 procent. Bättre dom tagit bort det och haft sina 15 procent
Hur kom du fram till att det är bra?
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Min första tanke är "Vem i vilket partis ledning väntar på att betala sin anläggning? Är det någon som köpt hus nyss?".
 
  • Gilla
sprit
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Min första tanke är "Vem i vilket partis ledning väntar på att betala sin anläggning? Är det någon som köpt hus nyss?".
Ulf ?
 
M mortimer skrev:
Ulf ?
Ebba?
 
Vem kommer närmast i gissning tro ?
 
A
Frågan är om ngn är genuint intresserad, eller om det bara är den sedvanliga smutskastningen på lågstadienivå som lockar?
 
mowatom skrev:
Frågan är om ngn är genuint intresserad, eller om det bara är den sedvanliga smutskastningen på lågstadienivå som lockar?
Den som lever får se. Hur hade vänster locket ställt sig till denna höjning, ni som är politiskt insatta i detta ?
 
A
M mortimer skrev:
Den som lever får se. Hur hade vänster locket ställt sig till denna höjning, ni som är politiskt insatta i detta ?
De hade naturligtvis tyckt att den varit förträfflig om de hade lagt förslaget. Nu är den förmodligen förkastlig. Samma sak om det varit tvärtom förstås.
 
mowatom skrev:
De hade naturligtvis tyckt att den varit förträfflig om de hade lagt förslaget. Nu är den förmodligen förkastlig. Samma sak om det varit tvärtom förstås.
Majoritet i hela riksdagen då med andra ord
 
P Pflugmacher skrev:
Roligt att alla skriver det är bra med höjningen till 20 procent. Men taket på 50000kr då. Ska det vara kvar eller. Är det det så är det ju skit samma om det är 15 eller 20 procent. Bättre dom tagit bort det och haft sina 15 procent
Ja, taket verkar vara kvar.
 
Igår var sista dagen för remisssvar. Av 28st tillfrågade remissinstanser har åtta yttrat sig och av dessa har tre avstyrkt förslaget, de övriga fem remissvaren har tillstyrkt alt. inte haft synpunkter.

Vart kan detta luta åt ?
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.