Vad har du använt för plast? Jag har just köpt lite 2"2 som jag tänkte göra tält med. Min plan är ett helt "rum" i plast, så tätt som möjligt. Tänkte använda skyddsplast från Byggmax och stabisera i ovan- och nederkant med VP-rör. Hittade en lämplig fläkt i gömmorna som jag nog ska använda för att evakuera luft med ut genom närliggande ventil. Det ger ett undertryck i tältet vilket förhoppningsvis ser till att inget damm hamnar utanför tältet. Nackdelen är att man i stället drar in mög i tältet men det går nog att fixa med vattnat golv.

phl skrev:
Vad har du använt för plast? Jag har just köpt lite 2"2 som jag tänkte göra tält med. Min plan är ett helt "rum" i plast, så tätt som möjligt. Tänkte använda skyddsplast från Byggmax och stabisera i ovan- och nederkant med VP-rör. Hittade en lämplig fläkt i gömmorna som jag nog ska använda för att evakuera luft med ut genom närliggande ventil. Det ger ett undertryck i tältet vilket förhoppningsvis ser till att inget damm hamnar utanför tältet. Nackdelen är att man i stället drar in mög i tältet men det går nog att fixa med vattnat golv.
Vanlig skyddsplast från Bauhaus (tältet kom till i desperation när jag var tviungen att måla och det var för kallt ute, så det är byggt från det som just då fanns hemma).

--- Mats ---

Lite feedback på avslutat projekt. Har gjort en platsbyggd hylla till äldste sonen i 19mm MDF. Kanterna fasades av med fräs och efter det penslade jag på Kvistlack (Shellac) på snittytorna. Här skulle jag förmodligen lagt ner mer tid på att slipa lacke för den sögs inte in särskilt bra och det blev en bubblig apelsinskals liknande yta.

Grundmålade alla ytor 1 gång, slipade med 180 papper, färdigströk med lackfärg, slipade med 220 papper, färdigströk en gång till. Resultate blev väldig jämna och fina ytor förutom då på kanterna som ser ( i mina ögon) för jävliga ut. Ska se om jag inte kan ta en bild eller två när jag kommer hem.
Nu stundar då hyll projekt till yngsta sonen och jag står i tvivlet om jag ska köra samma procedur, fast med mer slipning, eller införskaffa 2 komponentsfärg...

Tack Frasse för dina tips och förklaringar, btw!

Oj, bubblade sig schellacken! Läskigt. Man får slipa rätt många gånger på MDF-snittytorna vet jag av erfarenhet...

Masses skrev:
Lite feedback på avslutat projekt. Har gjort en platsbyggd hylla till äldste sonen i 19mm MDF. Kanterna fasades av med fräs och efter det penslade jag på Kvistlack (Shellac) på snittytorna. Här skulle jag förmodligen lagt ner mer tid på att slipa lacke för den sögs inte in särskilt bra och det blev en bubblig apelsinskals liknande yta.

Grundmålade alla ytor 1 gång, slipade med 180 papper, färdigströk med lackfärg, slipade med 220 papper, färdigströk en gång till. Resultate blev väldig jämna och fina ytor förutom då på kanterna som ser ( i mina ögon) för jävliga ut. Ska se om jag inte kan ta en bild eller två när jag kommer hem.
Nu stundar då hyll projekt till yngsta sonen och jag står i tvivlet om jag ska köra samma procedur, fast med mer slipning, eller införskaffa 2 komponentsfärg...

Tack Frasse för dina tips och förklaringar, btw!
Har precis målat en hallmöbel som gjordes i 19 mm mdf.. Strök på trälim på alla kanter men ganska sporadiskt och inte särskilt noga.. Spacklade det mesta med snickerispackel också och slipade sedan slätt.. Sedan två lager heftgrund och sedan två lager linoljefärg.. Kanterna är osynliga och det syns ingen skillnad på kanter och sidostycken... Kanterna är även frästa med ytterst liten radie...

Slipade mellan strykningarna..

Tänkte gör samma behandling på en nybyggd tv-bänk...

Du ska nog mätta med betydligt mer shellack i ett par omgångar. Det går att suga in i princip hur mycket shellack som helst.

Har tagit några bilder nu dagsljus som jag lägger upp senare idag... Vad jag kan se på en av spillbitarna så har shellacken inte sugits in någonting alls ser det ut som, ändå har den ju samma konsistens som vatten!!! Är helsugen på Snickafrasses lösning med 2 komponentsfärg som sprutas men det är för kallt att stå i verkstaden nu och sprutmålas, tyvärr.

Här kommer lite bilder dårå;
1. hyllan
2. närbild som överexponerats för att få fram lite tydligare shellackens apelsinskals struktur
3. snitt på överbliven hylla. Jag kan inte se att shellacken trängt in? Om jag inte missminner mig så blev mdf´en lite mörkare där shellacken penslats på men här kan jag inte se ngn inträngning alls...

• hela.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • closeup_hylla.jpg
    Skapa konto
  • close.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Masses skrev:
Här kommer lite bilder dårå;
1. hyllan
2. närbild som överexponerats för att få fram lite tydligare shellackens apelsinskals struktur
3. snitt på överbliven hylla. Jag kan inte se att shellacken trängt in? Om jag inte missminner mig så blev mdf´en lite mörkare där shellacken penslats på men här kan jag inte se ngn inträngning alls...
Testa trälim, snickerispackel, heftgrund och sen lackfärg.. Inte tillstymmelse till apelslinhud eller liknande...

Problemet är att jag ska även i nästa projekt fasa av kanterna enligt bild 3 ovan. Jag tror att jag kommer att runda av kanterna när jag ska spackla och sen slipa, det vill jag ju inte. Men att använda trälim har jag hört att ngn använder sig av för att täppa till porerna.

Masses skrev:
Problemet är att jag ska även i nästa projekt fasa av kanterna enligt bild 3 ovan. Jag tror att jag kommer att runda av kanterna när jag ska spackla och sen slipa, det vill jag ju inte. Men att använda trälim har jag hört att ngn använder sig av för att täppa till porerna.

Tror faktiskt att två lager heftgrund täpper till det ganska rejält.. Finns iaf inte tillstymmelse till skillnad på kanterna och sidorna på det jag målade... Verkar generellt finnas en något överdriven rädsla för kanterna på MDF.. Så jäkla märkvärdigt är det ju trots allt inte...

Nej inte märkvädigt men man vill ju uppnå ett bra resultat efter allt jobb man lägger ner. I fallet med MDF kanter så är det ju ett litet issue att få till bra kanter vid målning. Jag var överbevisad att jag skulle få ett bra resultat med min lösningen men icke...

Masses skrev:
Nej inte märkvädigt men man vill ju uppnå ett bra resultat efter allt jobb man lägger ner. I fallet med MDF kanter så är det ju ett litet issue att få till bra kanter vid målning. Jag var överbevisad att jag skulle få ett bra resultat med min lösningen men icke...
Heftgrund som sagt....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.