Det intressanta är ju vad du använder för grund från Beckers. Är den vattenbaserad? Hur applicerar du den?

• Gilla
eranino
  • Laddar…
Köpte min shellack på Bauhaus. När jag frågade personen i färgavd menade han att det var samma som kvistlack? Är det?
Dessutom står det på burken att den inte är lämplig för sprutmålning då den torkar snabbt.
Snickarfrasse: Menar du att man inte behöver behandla snittytorna om man använder "riktig" grundfärg? Vad är "riktig" grundfärg?

Shellack används som kvistlack. Dock har en dröse färgtillverkare börjat pusha vattenbaserad kvistlack som är något helt annat än den spritbaserade shellacken.

Snickarfrasse nämner syrahärdande lacker. Finns det färdigblandade sådana eller är det alltid tvåkomponents?

Visst, lite knepigt att spruta schellack, men det är ju väldigt vanligt att man gör det. Antar att man späder den lite mer än annars, men det är ju standard för sprutning så WTF?

Ska testa att spruta shellack nästa gång. Nästa gång ska jag även se till att objektet jag ska måla inte är så förbannat stort att jag måste använda hela garaget. Lär ta sin lilla tid att sanera allt sprutdamm nu ;( Ska bygga ett mindre litet tält att ha i garaget till nästa projekt.

Insåg när jag tittade på rubriken till den här tråden att den gått rätt mycket OT, om frågan var om HDF vs MDF. Några menade att det är onödigt med det materialet, de kanske har rätt, men till vissa saker borde det ju vara bra. Phl får gissa vad jag tänker på.

Var köper man över huvud taget HDF? Inte på Beijer i alla fall.

Syrahärdande lacker är ju just 2 komponents men som sagt arbetet med blandning är obefintligt kontra resultatet man får. I sommras byggde jag bokhyllor åt en bekant de är 2,80 höga och 2 meter breda 2 st, och 4 som är mellan 60-40 cm med hyllor och luckor lade jag ner totalt 4 dagar (med städning) på att grunda dessa 2 gånger med syralack från tikkurila. Detta med en 300 kronors koppspruta.

http://www.tikkurila.se/pdf/traindustri/datablad/D_DICCOPLAST_SURF_TIX.pdf

• 20091115201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skojar med mig? Det där låter intressant.

Hur är de att hantera med avseende på rengöring av spruta, omgivning etc?

Var får man tag i de här färgerna?

Några spruttips? Typ dimma över möbeln först eller bara lägga lagret direkt osv?

Behöver man något speciellt andningsskydd eller duger det med samma filter man hör till vanliga lackfärger?

Redigerat:
En fråga till. Förstår jag det rätt om du grundade i övrigt obehandlad MDF med grundfärgen från Tikkurila två gånger och sedan sprutade på någon form av vattenbaserad färg?

Hur behandlade du kanterna på MDF:en?

Vad använde du för toppfärg?

phl skrev:
Du skojar med mig?

1- Det där låter intressant.Hur är de att hantera med avseende på rengöring av spruta, omgivning etc?

2- Var får man tag i de här färgerna?

3- Några spruttips? Typ dimma över möbeln först eller bara lägga lagret direkt osv?

4- Behöver man något speciellt andningsskydd eller duger det med samma filter man hör till vanliga lackfärger?

5- En fråga till. Förstår jag det rätt om du grundade i övrigt obehandlad MDF med grundfärgen från Tikkurila två gånger och sedan sprutade på någon form av vattenbaserad färg?

6- Hur behandlade du kanterna på MDF:en?

7- Vad använde du för toppfärg?
1- Funkar fint det blir ju en del torrt damm där man är men jag står ute så det är inga problem. Sprutan kör jag igenom med 2-3 dl thiner när jag är klar och skruvar isär munstycka och nål munstycket lägger jag i ett bad med thiner. Skall jag ha den inom de närmaste dagarna står sprutan ihopsatt med lite thiner i koppen bara.

2- Snickerit där jag jobbar äger även ett måleri i närheten så jag har tagit det den vägen. Eller hör med någon färg affär som har tikkurilas övriga sortiment. Eller åk till något sprutmåleri och se om du kan köpa färg där. Beckers acroma samt akzonobels tintex är andra färger som är bra.

3- Jag lägger hela lagret på en gång men är det varmt solvägg och 30 grader så får man ligga i lite.

4- Jag kör med 3m gasmask med kemfilter när det blir längre pass annars utan man bör ju undvika att stå åt det håll det blåser det kan bli lite lätt snurigt annars. Men just denna grund är inte lika vass som den toppfärg vi lägger på luckorna i måleriet.

5- Detta grundade jag bara sedan monterade jag alltihopa på plats spikade på golv och krönlist sedan kom en målare och handströk allt med en lösningsmedel basserad lackfärg. Detta för att få det att se ut som att det är platsbyggt och att det skall gå i still med övriga snickerier i huset.

6- Jag sågar eller fräser eller whatever ock slipar sedan över all lätt sedan på med grund. Kanterna får ju färg på sig i fyra omgångar eller 2 om man grundar en gång. Jag börjar med att köra baksidan på biten och alla 4 kanter när detta har torkat kör man framsidan och alla 4 kanter sedan är det mellan slip och samma procedur som gäller. Det var en bra budget på detta projekt därför grundade jag 2 gånger det skulle bli bra inte billigt så att säga det hade blivet ett bra resultat med 1 grundning men det blev 2 det gick åt nästan 20 liter färg.

7- se svar 5.

Detta är för övrigt sprutan jag använder jag kör med det större munstycket så det öser lite färg också. Biltema säljer den också då är den blå men det är precis samma jag har en för färg och en för klarlack.

http://www.jula.se/fargspruta-123945

Frågetecken så shoot så svarar jag så gott jag kan.

Det blev några bitar

• 20080405238.jpg
    Skapa konto
  • 20080405236.jpg
    Skapa konto
  • 20080405232.jpg
    Skapa konto
  • 20090820099.jpg
    Skapa konto
  • P1010458.jpg
    Skapa konto
Ja, minst en till. Hur lång tid tar det för grunden att torka (antag typ 18 graders temperatur)? Får du inga problem pga att du inte sprutar hela luckan/hyllan/etc i en vända? Det lär ju damma in på det du redan sprutat när du sprutar baksidan. Fast åas spelar det väl mindre roll när man grundar...

Överrök är inget problem i detta lägget nej. Och lägger mann toppfärg så kan man ställa ner trycket och öka färgmängden lite. Det är tvunget att köra en hel yta åt gången för ett bra resultat . Man kör ju fin sidan sist å lite fägrök på baksidan är inte hela världen i värsta fall går det polera bort.

Torktid ca 1-2,5 och sliptorr efter 3-4 de jag brukar sätta på en byggfläkt kommer man upp runt 25 så går det slipa efter någon timme.

Du menar dessutom att det räcker att trycka lite thinner i sprutan under de där timmarna? Låter mycket trevligt. Kan väl tillägga att jag är skapligt grön på sprutlackering men börjar lära mig hur man ska hantera en HVLP conversion gun.

Ska för övrigt be Daniel_N bryta ut den här diskussionen...

Så, nu tror jag att alla inlägg blev överflyttade, och dessutom ligger i rätt ordning./mod

phl skrev:
Ska testa att spruta shellack nästa gång. Nästa gång ska jag även se till att objektet jag ska måla inte är så förbannat stort att jag måste använda hela garaget. Lär ta sin lilla tid att sanera allt sprutdamm nu ;( Ska bygga ett mindre litet tält att ha i garaget till nästa projekt.
I garaget har jag ett "U" i taket med brädor, på vilka jag skruvat fast plast. När jag skall spruta släpper jag ner plasten och får ett litet tält, med en öppning fram. Skulle behöva någon typ av lutfutsug högst upp, blir gärna övertryck i tältet trots öppningen fram. Gör det dock mycket lättare att spruta småsaker.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.