M Mathias Märsta skrev:
Pojkens anhöriga har säkert annat att tänka på än att läsa byggahus.se, men de ser säkert helst att vi förebygger sådana här onödiga drunkningsolyckor.

Om den här tråden kan få några att tänka till och säkra sina pooler är det värt det.

Den som inför en allvarlig risk, bygger pool i det här fallet, har ett ansvar att förebygga olyckor.
Det måste gälla trots att det finns andra olycksrisker i samhället. Annars är vi på ett sluttande plan.
Om du inte får hela massan med dig så är vi redan på ett sluttande plan och då händer det oavsett
 
T tergo skrev:
regler och åtgärder har haft betydelse
Resultatet av genomgången visar att antalet dödsolyckor bland barn minskat under perioden med mer än hälften: från mellan 80 och 100 dödsfall per år i början av 1990-talet till mellan 25 och 40 dödsfall per år det senaste decenniet. Även om det finns enskilda år som sticker ut i statistiken så är trenden över tid tydlig: färre barn dör till följd av olyckor än tidigare.
Markant minskning av antalet dödsolyckor med barn - Rättsmedicinalverket (rmv.se)
Det är ju bra om antalet olyckor minskar men vi kommer ju aldrig komma ner på 0. Vi har inte facit i hand hur drunkningsolyckan gick till och man kan ju ha hur mycket skydd som helst och ändå händer det. I detta specifika fallet oavsett det var ett kommunalt eller privat dagis är det ju vårdnadshavaren eller den tillfälliga vårdnadshavarens ansvar
 
T tergo skrev:
regler och åtgärder har haft betydelse
Resultatet av genomgången visar att antalet dödsolyckor bland barn minskat under perioden med mer än hälften: från mellan 80 och 100 dödsfall per år i början av 1990-talet till mellan 25 och 40 dödsfall per år det senaste decenniet. Även om det finns enskilda år som sticker ut i statistiken så är trenden över tid tydlig: färre barn dör till följd av olyckor än tidigare.
Markant minskning av antalet dödsolyckor med barn - Rättsmedicinalverket (rmv.se)
Ja visst är det bra att de sitter inne med paddan i stället för att cykla och klättra i träd. *IRONI*.

Säkerhetskraven är väldigt olika beroende på vad det handlar om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart är det juridiskt ditt fel men du kan ju inte rå för att du blev utvald och valde din pool
Jag förstår inte vad du menar?

Att egentligen är det ändå inte mitt fel eftersom jag hade otur att det blev just hos mig olyckan inträffade?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Jag förstår inte vad du menar?

Att egentligen är det ändå inte mitt fel eftersom jag hade otur att det blev just hos mig olyckan inträffade?

/Krille
Vad vet vi om poolen var skyddad eller ej genom konstens alla regler?

Om du får inbrott mitt i natten och du konfronterar tjuven varpå han drar upp en stor kniv. Sedan halkar tjuven på din matta när han går till angrepp, ramlar baklänges och bryter nacken då är det ditt fel för du bör ha halkskydd under mattan...
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Tycker poolskyddsdiskutionen är konstig. Varför är det ens något att diskutera? Det är ju enkelt, för de allra flesta, att uppfylla kraven. Hur man gör det beror på omständigheterna.

för oss är det staket runt tomten eftersom vi har hund och sedan ett pooltak. Har jag inte små barn hemma kan jag lämna pooltaket av när jag går in utan att äventyra säkerheten. Är jag borta en längre tid drar jag bara för taket och sedan är saken klar. Enkelt och okomplicerat.
 
  • Gilla
shephard och 10 till
  • Laddar…
U
M MasMats skrev:
Tragedi i kolossalformat.
Med risk att skapa alternativa sanningar då jag inte källgranskat uppgifterna speciellt djupgående och vidarepublicerar vidlyftigt. Nedanstående bild från Google streetview visar tydligt att det är en rejäl öppning under staketet.. perfekt för små upptäckare som vill vidga världen.

[länk]

Flashback-deckare som grävt fram bilden. Hur aktuell den är låter jag vara osagt, men helt klart har kommunen brustit i sitt ansvar när det ser ut så där. Illa.
Dock är det ingen kommunal förskola
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad vet vi om poolen var skyddad eller ej genom konstens alla regler?

Om du får inbrott mitt i natten och du konfronterar tjuven varpå han drar upp en stor kniv. Sedan halkar tjuven på din matta när han går till angrepp, ramlar baklänges och bryter nacken då är det ditt fel för du bör ha halkskydd under mattan...
Det vet vi ju inte vilket jag också påpekat. Du har däremot skrivit att det knappast är poolägaren fel - hur kom du fram till det?

Du känner inte själv att liknelse med inbrottstjuven med kniv som snubblar på mattan är lite väl absurd?

/Krille
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det vet vi ju inte vilket jag också påpekat. Du har däremot skrivit att det knappast är poolägaren fel - hur kom du fram till det?

Du känner inte själv att liknelse med inbrottstjuven med kniv som snubblar på mattan är lite väl absurd?

/Krille
Tjuven på mattan var bara ett exempel eller att tjuven halkar på din trapp eller att det rasar snö och is från ditt tak och någon dör.

Jag kan inte vara ansvarig för om någon drunknar i min pool om jag följer de lagar och regler som gäller. Däremot kan jag ta åt mig personligen.

Vi har ju ingen aning om poolägaren följde reglerna eller ej utan det får utredningen påvisa och vi lär aldrig veta det så varför ens diskutera detta?

Men att barnet smiter från förskolan kan ju inte poolägarna rå för och anledningen till varför det hände vet vi inte. Men yttersta ansvaret borde ligga på förskolan som brustit i sin tillsyn.

Om nu barnets föräldrar inte behövt lämna barnet på förskolan kanske det aldrig hänt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S senap skrev:
En annan aspekt:
En förskola ska vara inhägnad eftersom personalen inte kan ha ständig uppsikt över barnen. Det finns massor av faror utanför förskolans område. Att exempelvis släppa ut en 4-årinr vind för våg på en trafikerad gata får helt enkelt inte ske.

På samma sätt som det diskuteras staket/grindar runt poolen så bör man diskutera hur staketet/grindar runt förskolan var utformade. T.ex. bör grindarna vara självstängande och självlåsande eftersom det finns slarviga föräldrar som glömmer att stänga grinden.
Nu förespråkade jag kameror på hela förskolans tomt, inte i ett sånt ärende som i att barnen kan klättra eller filma slarviga föräldrar.
Utan för att ha koll på obehöriga människor på förskolans tomt. Det sker på vår att innan förskolan är stängd så hänger ungdomar på andra sidan huset.
Nu sköter förvisso nog alla föräldrar sig hos oss men det är ganska högt gubbebostängsel. Borde finnas lås med tagg och ringklocka istället.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tjuven på mattan var bara ett exempel eller att tjuven halkar på din trapp eller att det rasar snö och is från ditt tak och någon dör.

Jag kan inte vara ansvarig för om någon drunknar i min pool om jag följer de lagar och regler som gäller. Däremot kan jag ta åt mig personligen.

Vi har ju ingen aning om poolägaren följde reglerna eller ej utan det får utredningen påvisa och vi lär aldrig veta det så varför ens diskutera detta?

Men att barnet smiter från förskolan kan ju inte poolägarna rå för och anledningen till varför det hände vet vi inte. Men yttersta ansvaret borde ligga på förskolan som brustit i sin tillsyn.

Om nu barnets föräldrar inte behövt lämna barnet på förskolan kanske det aldrig hänt.
Du tycker att vi inte ska diskutera eftersom vi inte vet vad som hänt. Samtidigt diskuterar du själv och har åsikten att det knappast är poolägarens fel?

En förskolan bör vara så säker att barn inte kan rymma och en poolägare bör ha en sån säkerhet att ett barn inte kan förolyckas. Tyvärr sker olyckor ändå och för alla inblandades skull hoppas jag ändå att ingen gjort fel trots att det hela slutade med en tragedi.

Däremot kanske diskussionen kan hjälpa till att förebygga liknande olyckor framöver - t ex genom tips kring hur man kan gör sin pool ännu säkrare.

/Krille
 
  • Gilla
Takfönster och 3 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Genomtänkt! Bara för andra att ta efter.
Tack för jättebra tips!
Så har vii också gjort.
 
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kan också tycka att det är ett klent försvar som poolägare att säga att man har pratat med personalen på förskolan och påpekat att här finns en risk.

Jag vill inte gärna hoppa på någon som varit inblandad i en dödsolycka med ett barn. Människan har nog redan fått sitt straff. Men om man nu uppenbarligen sett en överhängande risk så är det väl på sin plats att vara extra försiktig och vidta egna åtgärder?
Du måste läsa vad som skriv och inte göra egna väl anpassade tolkningar. Det hade påpekats för förskolan att barnen klättrade över staketet, det är alltså fullt möjligt att poolen uppfyllde kraven, det lär polisutredningen och en eventuell rättegång visa.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
En fundering. OM man har en ovanjordspool högre än 90 cm och tar bort stegen, kan man då anse att det ersätter staketkravet på 90 cm? Borde vara svårare att klättra på plan yta än staket.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du tycker att vi inte ska diskutera eftersom vi inte vet vad som hänt. Samtidigt diskuterar du själv och har åsikten att det knappast är poolägarens fel?

En förskolan bör vara så säker att barn inte kan rymma och en poolägare bör ha en sån säkerhet att ett barn inte kan förolyckas. Tyvärr sker olyckor ändå och för alla inblandades skull hoppas jag ändå att ingen gjort fel trots att det hela slutade med en tragedi.

Däremot kanske diskussionen kan hjälpa till att förebygga liknande olyckor framöver - t ex genom tips kring hur man kan gör sin pool ännu säkrare.

/Krille
Det bästa är väll att förbjuda privatägda pooler
 
  • Gilla
  • Wow
lat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.