Hallå där,
Jag undrar om det är okej att koppla in grenuttag i eluttagen i ett badrumsskåp inne i badrummet? Grenuttagen har jag limmat fast på skåpets insida och utsida. Ena grenuttagets sladd kapade jag för att trä igenom ett mindre hål i badrumsskåpet. Sedan har jag tejpat ihop sladden igen. Olämplig anordning? Ni kan se på en av bilderna var dusch och handfat är i relation till grenuttagen. Om det faktum att ena sladden varit kapad är ett problem, är det okej att ha grenuttag som ej varit kapade i samma sorts setup?
Är det någon skillnad på att apparater är inkopplade i grenuttagen än direkt i eluttaget i badrumsskåpet?
 
  • Vit eluttag under skåp, med anslutna kablar, europeisk standard, sannolikt i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg, eluttag, två elektriska apparater inkopplade, sladdar, vit möbelkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt badrumsskåp med kontakter, laddare, elektrisk tandborste och hårtrimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elkabel med svart isoleringstejp, skadad, nödreparation, strömavbrott, bakgrund av köksskåp och uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum interiör med dörr, spegel, handfat, handdukar och duschdraperi. Ljusa väggar och mörk dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Hellwiz och 23 till
  • Laddar…
Nej den är inte ok nånstans hur skarvade du ???
 
  • Gilla
Hellwiz och 12 till
  • Laddar…
Fairlane
Du har bara tvinnat trådarna och tejpat?
Inte alls bra.

Jag kan förstå om om man behöver fler uttag, men det finns bättre sätt, särskilt i ett badrum. Kanske är det ok med uttag utanför skåpet, men inte så där. Vad har du för avstånd till dusch / badkar?
 
  • Gilla
BostadsBubbel och 6 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej den är inte ok nånstans hur skarvade du ???
Jag satte så att sladdarnas ändar hade kontakt med varandra och så tejpade jag ihop sladdarna var för sig och sedan ihop alla sladdarna med tejp (eltejp)
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Älska
  • Gilla
kefri och 49 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har bara tvinnat trådarna och tejpat?
Inte alls bra.

Jag kan förstå om om man behöver fler uttag, men det finns bättre sätt, särskilt i ett badrum. Kanske är det ok med uttag utanför skåpet, men inte så där. Vad har du för avstånd till dusch / badkar?
Nu minns jag inte exakt om jag tvinnade/snurrade ihop sladdarnas ändar eller om jag förde in den ena änden i den andra och bara tejpade ihop, eller gjorde någon blandning av att snurra ihop och bara förs in dem i varandra. Men det låter ju som att jag bör ta bort grenuttaget med den kapade sladden. Kan jag låta det andra grenuttaget vara kvar som sitter inuti skåpet? Den har inte kapats utan är original. Det borde väl inte vara någon skillnad på om det sitter en förlängningssladd inne i skåpet om eluttagen sitter i samma skåp?
 
  • Wow
  • Arg
Sangris och 3 till
  • Laddar…
Jag känner igen en klassisk tråd när jag ser en. ❤️

TS, till att börja med så behöver du något som heter Wago. Det är typ som eltejp fast Byggahus blir inte arga.

För det andra behöver du skruv. Inte lim.

För det tredje kommer du snart få höra att du sannolikt kommer att dö och ditt hus brinna ned. Det kommer inte hända. Men den här installationen är inte ofarlig om t.ex. ett barn börjar dra.

Mitt förslag är att du antingen gör en riktig insats att lära dig lite mer om el-installation eller om du inte orkar ringer en elektriker.

Det du har gjort är typ som att limma fast ratten på en bil. Det är klart om man har bra lim funkar det väl men du vet vissa saker limmar man liksom inte.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad9425780543 och 82 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Nu minns jag inte exakt om jag tvinnade/snurrade ihop sladdarnas ändar eller om jag förde in den ena änden i den andra och bara tejpade ihop, eller gjorde någon blandning av att snurra ihop och bara förs in dem i varandra. Men det låter ju som att jag bör ta bort grenuttaget med den kapade sladden. Kan jag låta det andra grenuttaget vara kvar som sitter inuti skåpet? Den har inte kapats utan är original. Det borde väl inte vara någon skillnad på om det sitter en förlängningssladd inne i skåpet om eluttagen sitter i samma skåp?
Om det är så att kablarna ligger ända mot ända så ändrar jag mitt tidigare inlägg, då har du faktiskt något potentiellt farligt (inte Byggahus-farligt utan på riktigt).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
T
Alltså nu faan åker popcornen fram! 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 44 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag känner igen en klassisk tråd när jag ser en. ❤️

TS, till att börja med så behöver du något som heter Wago. Det är typ som eltejp fast Byggahus blir inte arga.

För det andra behöver du skruv. Inte lim.

För det tredje kommer du snart få höra att du sannolikt kommer att dö och ditt hus brinna ned. Det kommer inte hända. Men den här installationen är inte ofarlig om t.ex. ett barn börjar dra.

Mitt förslag är att du antingen gör en riktig insats att lära dig lite mer om el-installation eller om du inte orkar ringer en elektriker.

Det du har gjort är typ som att limma fast ratten på en bil. Det är klart om man har bra lim funkar det väl men du vet vissa saker limmar man liksom inte.
Din beskrivning av Wago tar alla priser😄
 
  • Gilla
  • Haha
frappe123 och 27 till
  • Laddar…
Finns väl nåt ofarligare att leka med?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
iom. Nivån på frågeställningen kanske man förtydliga.
Wago tillverkar flera saker, så wago 221 kanske är lämplig.

Att skarva med en wago plc anses olämpligt samt onödigt dyrt.
 
  • Industriellt gränssnittsmodul, elektronisk styrning, etiketter, anslutningsportar, WAGO-märke, vit och grå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 29 till
  • Laddar…
I princip kan du göra så. Det finns inget förbud mot skarvsladdar i badrum även om man måste tänka sig för. Här är uttagena fast monterade så att de hamnar på behörigt avstånd från badkaret. Så långt allt lugnt. Om du hade tagit upp ett hål på 50 mm så att stickproppen till det utanpåliggande grendosan går igenom så hade man inte behövt säga så mycket mer än att hoppas på att limmet håller.

Din skarv har en del att önska, och dessutom anses det inte tillåtet att bygga ut anläggning på detta sätt om inte grenuttagen kan demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet.

Så vad man borde ha gjort här är
- Kontrollera befintligt uttag. Det ser ut att vara eftermonterat i badrumsskåpet. Hur är det inkopplat? Ser det bra ut?
- Byt befintligt uttag i skåpet till ett 4-vägs eller 6-vägs.
- Montera ett 4-vägs eller två st 2-vägs uttag på utsidan matad med en installationskabel som t.ex EXQ.
Detta arbete kräver behörighet.

Din nuvarande grendoselösning med tejpskarv kan anses bryta mot elsäkerhetslagen 2016:732 17 - 19 §
 
  • Gilla
BostadsBubbel och 31 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Jag satte så att sladdarnas ändar hade kontakt med varandra och så tejpade jag ihop sladdarna var för sig och sedan ihop alla sladdarna med tejp (eltejp)
Det är det absolut sämsta sättet att skarva på. Den mest korrekta lösningen hade varit att klippa bort stickproppen och skruva dit en ny.

Wago löser bara halva problemet då du även behöver en dosa med dragavlastningar om du ska behålla skarvlösningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
perror och 14 till
  • Laddar…
Fairlane
A Alexdpc skrev:
Nu minns jag inte exakt om jag tvinnade/snurrade ihop sladdarnas ändar eller om jag förde in den ena änden i den andra och bara tejpade ihop, eller gjorde någon blandning av att snurra ihop och bara förs in dem i varandra.
Oavsett vilken variant du använde så är det inte bra, inte alls bra. Man kopplar ihop saker i en kopplingsdosa avsedd för ändamålet . Man kopplar i dosa exempelvis med en Wago eller liknande, exempelvis en sådan här länk.
Det måste sitta ihop och vara dragavlastad. Om någon drar i din kabel så kanske tejpen släpper och så har du nakna ledare framför dig. Eller så har nu knappt någon kontakt med brandrisk.
A Alexdpc skrev:
Men det låter ju som att jag bör ta bort grenuttaget med den kapade sladden.
Ja, absolut
A Alexdpc skrev:
Kan jag låta det andra grenuttaget vara kvar som sitter inuti skåpet? Den har inte kapats utan är original. Det borde väl inte vara någon skillnad på om det sitter en förlängningssladd inne i skåpet om eluttagen sitter i samma skåp?
Det är åtminstone klart bättre.

Det bästa du har gjort här är nog att ställa frågan.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad9425780543 och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här är uttagena fast monterade så att de hamnar på behörigt avstånd från badkaret.
En fråga angående detta.
Uttagen sitter i ett skåp. Om man drar ut en skarvsladd så är väl risken att man dels kommer närmare badkar/dusch, dels att de kommer mer utsatt då skåpet ändå ger ett visst skydd. Spelar det ingen roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.