K
Du kunde ju åtminstone använt en IP44 (eller högre) som grenkontakt 😊

• Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns inget förbud mot skarvsladdar i badrum även om man måste tänka sig för.
Jag har väl i princip samma åsikt.
Men skippa tejpskarven, skarva öht inte en lös kabel.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
till att börja med så behöver du något som heter Wago. Det är typ som eltejp fast Byggahus blir inte arga.
Wago eller liknande skarvdon används "bara" i kopplingsdosor och liknande.

Vid skarvning av kabel så ska karvdon med inbyggd dragavlastning användas samt att skarvdonet ska göra så att det inte blur några enkelisolerade synliga ledare.

• Gilla
mbj79 och 6 till
  • Laddar…
Okej, så jag har tagit bort den grendosan som jag hade skarvat.

Kan jag ha kvar grenuttaget som sitter inuti skåpet? Den är intakt, oskarvad, original. Det är helt inuti skåpet (eller inte just nu men jag kan förvara allt inuti skåpet. Just nu är det inte inkopplat) och sitter näst intill bredvid eluttaget. Eller bör jag plocka bort det också?

• Eluttag med anslutna enheter – rakapparat, tandborste – på ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Wago eller liknande skarvdon används "bara" i kopplingsdosor och liknande.

Vid skarvning av kabel så ska karvdon med inbyggd dragavlastning användas samt att skarvdonet ska göra så att det inte blur några enkelisolerade synliga ledare.
Ja du behöver inte berätta det för mig men jag tänkte här får vi ta ett steg i taget 😅

• Gilla
  • Haha
globaljuggler och 7 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Okej, så jag har tagit bort den grendosan som jag hade skarvat.

Kan jag ha kvar grenuttaget som sitter inuti skåpet? Den är intakt, oskarvad, original. Det är helt inuti skåpet (eller inte just nu men jag kan förvara allt inuti skåpet. Just nu är det inte inkopplat) och sitter näst intill bredvid eluttaget. Eller bör jag plocka bort det också?
Varför inte sätta dit ett "riktigt" fast monterat uttag? Av den här typen https://www.kjell.com/se/produkter/...YZABBEstrkmRTdhAScaheFsWXyqBWwcAaAri8EALw_wcB

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
Jag tycker du gör rätt i att ha en grendosa. Samt att du tog bort den du hade skarvat med eltejp. Att försöka byta uttag till ett 4-vägs eller annat kräver mer kunskaper och då är det större risk att det blir fel (känner att dina el kunskaper är lite begränsade?) om du börjar koppla med det. Då blir ett grenuttag mycket enklare.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I princip kan du göra så. Det finns inget förbud mot skarvsladdar i badrum även om man måste tänka sig för. Här är uttagena fast monterade så att de hamnar på behörigt avstånd från badkaret. Så långt allt lugnt. Om du hade tagit upp ett hål på 50 mm så att stickproppen till det utanpåliggande grendosan går igenom så hade man inte behövt säga så mycket mer än att hoppas på att limmet håller.

Din skarv har en del att önska, och dessutom anses det inte tillåtet att bygga ut anläggning på detta sätt om inte grenuttagen kan demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet.

Så vad man borde ha gjort här är
- Kontrollera befintligt uttag. Det ser ut att vara eftermonterat i badrumsskåpet. Hur är det inkopplat? Ser det bra ut?
- Byt befintligt uttag i skåpet till ett 4-vägs eller 6-vägs.
- Montera ett 4-vägs eller två st 2-vägs uttag på utsidan matad med en installationskabel som t.ex EXQ.
Detta arbete kräver behörighet.

Din nuvarande grendoselösning med tejpskarv kan anses bryta mot elsäkerhetslagen 2016:732 17 - 19 §
Inte meningen att hoppa på dig nu men i SS4364000 kap. 7 står det att sladdställ inte tillåts i badrum. Anledningen till det är ju att någon kanske kommer på att de vill rosta bröd i badkaret. Då är det ju praktiskt att använda sig av en grendosa, man kan t.o.m. få den att flyta i badvattnet.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Jag tycker du gör rätt i att ha en grendosa. Samt att du tog bort den du hade skarvat med eltejp. Att försöka byta uttag till ett 4-vägs eller annat kräver mer kunskaper och då är det större risk att det blir fel (känner att dina el kunskaper är lite begränsade?) om du börjar koppla med det. Då blir ett grenuttag mycket enklare.
Okej, och det är inte olagligt att ha grendosan på det sättet, eller farligt? Ja, mina elkunskaper är inte top notch. Jag tar hellre bort grendosan och kör på det som finns där om det är dumt att köra med grendosan. Någon som har en uppskattning på vad det kan kosta för en elektriker att sätta dit några fler uttag?

J Johan456 skrev:
Inte meningen att hoppa på dig nu men i SS4364000 kap. 7 står det att sladdställ inte tillåts i badrum. Anledningen till det är ju att någon kanske kommer på att de vill rosta bröd i badkaret. Då är det ju praktiskt att använda sig av en grendosa, man kan t.o.m. få den att flyta i badvattnet.
Så alla grenuttag, oavsett hur eller var de är installerade är olagliga i badrum?

• Gilla
Hans O.
  • Laddar…
Grendosan inne i skåpet behöver du väl egentligen inte, du har ju redan två shukouttag och det finns grenuttag shuko/europakontakt med tre uttag.
Perfekt för tandborstar och andra sådana grejer.
Vad är det för grejer du har som måste anslutas i badrummet, det ser ut som en massa prylar som kanske inte bör/behöver vara just där?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Alexdpc skrev:
Någon som har en uppskattning på vad det kan kosta för en elektriker att sätta dit några fler uttag?
Det är lite vanskligt att ge en uppskattning, då det beror på vilken elektriker du hittar och var i landet du bor. Själva arbetet är inte så stort, så två timmar bör man hinna med mycket på, men tänk på att restid till/från dig och tiden det tar att köpa delarna kommer på din räkning.

Sen har du materialkostnaden vilket beror på vad du vill ha. Vill du ha ett 4-vägs istället för ditt 2-vägs, så räkna på att det kostar omkring 300-400 kr. Vill du ha en hörnbox med tre uttag så ligger det ungefär i samma prisklass, etc så det beror lite på vad du vill ha och hur många uttag som du behöver.

Utöver det ersättning för bil.

Så räknar du bil 1000 kr, material 1000 kr och tid 2000 kr så borde du inte bli negativt överraskad. Det kan nog bli billigare också, men får du tag i fel elektriker så kanske det blir det dubbla också. Jag har haft bra elektriker som tar rimligt för materialen och gör bra jobb till vettigt pris (inte billigast, men vettigt), men det finns ju de som tycker att ett fyrvägsuttag som min elektriker kanske skulle ta 300-400 kr för bör kosta 1200 kr också.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Grendosan inne i skåpet behöver du väl egentligen inte, du har ju redan två shukouttag och det finns grenuttag shuko/europakontakt med tre uttag.
Perfekt för tandborstar och andra sådana grejer.
Vad är det för grejer du har som måste anslutas i badrummet, det ser ut som en massa prylar som kanske inte bör/behöver vara just där?
Du menar att jag skulle kunna byta ut den befintliga som bara har två uttag mot en med tre uttag?

I badrummet finns två laddare till eltandborstar, en laddare till rakapparat, en hårfön, en liten lampa och laddare till klippmaskin. Klippmaskinen skulle jag kunna ta ut men då kvarstår ändå 5 grejer som behöver uttag.

S
Billigaste lösningen är att inte ladda allt samtidigt.

• Gilla
  • Älska
Kashew och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
A Alexdpc skrev:
Du menar att jag skulle kunna byta ut den befintliga som bara har två uttag mot en med tre uttag?

I badrummet finns två laddare till eltandborstar, en laddare till rakapparat, en hårfön, en liten lampa och laddare till klippmaskin. Klippmaskinen skulle jag kunna ta ut men då kvarstår ändå 5 grejer som behöver uttag.
Jag tror han tänker en sådan här:
Vit tredubbel eluttagsadapter med en stickkontakt baktill, för att omvandla enkelt vägguttag till flera uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
PowerBat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.