Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men hade du verkligen tagit för givet att de hade lila lister.
När du köper en ny bil, och du väljer en röd. Ja då får du en rödlackad bil. Men gummilisterna är likväl svarta. Nummerskylten vit etc... Man kan fråga sig vari skillnaden ligger?
Som redan påpekats vid bilköp så får man se bilder innan som visar hur allt är färglagt vilket fallet ej är här.
Och nummerskylten är lagstagdad att ha en vit bakgrund med svart text i alla fall för oss vanliga dödliga bilisiter, och nån lagstadgad färg för fönsterlister har i alla fall JAG aldrig hört talas om :p.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns inte vita gummilister
Det gör det visst men är inte vanligt. Interglas I Danmark har stort urval.

R roserz skrev:
Tack för svar.

Var i kontakt med dem via telefon igår. Jag påpekade att svarta listerna förändrar hela looken på industriväggen, och att de borde berättat för mig att de skulle använda sig av svarta lister, för då hade jag inte beställt väggen. Kvinnan på företaget säger att "hon förstår" men det är inget de kan göra. Jag säger att jag inte vill ha väggen och att de ska kompensera mig eller bygga en ny vägg, eftersom att vi kom överens om en vit industrivägg. Jag säger att det är deras ansvar att informera om detaljer som kan förändra utseendet på väggen. Hon säger nej, MEN, hon kan skicka gråa lister så att jag själv ska skruva upp hela vägen, ta ut dem svarta listerna och lägga in gråa lister istället(!?).

Helt sjukt. Jag är inte en person som brukar tjafsa, men blir irriterad när de inte ens tar lite ansvar. Jag kommer nog höra av mig idag och berätta att om de inte gör något så kommer jag göra som du säger.
Prata inte med hjälpen utan prata med Chefen.

• Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
C
R roserz skrev:
Ja precis, det är det jag är orolig för.
Vet du om det läggs till dröjsmålränta tex?
Det är viktigt att du i det här läget är tydlig gentemot säljaren att du dels gör en reklamation, dvs. påpekar felet. Det verkar du ju redan ha gjort. Dels att du avser att hålla inne betalningen tills säljaren åtgärdat felet på ett eller annat sätt.

Konsumentköplagen ger dig rätt att hålla inne en så stor del av betalningen som krävs för att ge dig säkerhet för dina krav. Dvs. i princip så mycket det skulle kosta dig att låta någon annan rätta till felet. Nu har det ju inte nämnts några summor här, men det är nog inte orimligt att hålla inne hela summan i ett sådant här fall.

Att hålla inne betalning enligt konsumentköplagen är inte ett dröjsmål = ingen rätt att ta ut dröjsmålsränta. Om det senare visar sig att du haft fel och inte haft rätt att hålla inne betalningen kan det dock hända att du får betala dröjsmålsränta. Det är en risk du får ta.

Så länge det råder en tvist får ett inkassobolag enligt god inkassosed inte driva fordran mot dig (respekteras oftast, men inte alltid). Kronofogden driver inga tvistiga fordringar. Om det går till kronofogden och du svarar att du inte erkänner skulden så går det direkt tillbaka till företaget.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
I ihaveabike skrev:
Vi har vita fönster med ljust ljust grå gummilister. Man ser de knappt på ngn meters håll. En svart list hade du dock lätt sett.
Har de gått med på att skicka grå lister så är det i min värld samma sak som att de medger att den tillgängliga informationen inte är tillräcklig.
Ska du ha väggen inne så hade du kunnat välja en mycket enklare konstruktion utan synliga tätlister.
Håller med, men då borde det inte heta industrivägg

Abbe W Abbe W skrev:
Det gör det visst men är inte vanligt. Interglas I Danmark har stort urval.
Trams. Det finns mängder av grått. Tex Sunnebofönster(fd arbetare på Elitfönster). Dessa har jag.
Det är motljus men de är ljusare än vad bilden visar.

• Ljusgrått fönster i motljus som visar profiler och tätningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare ett exempel för Er som inte förstår:
Företaget skickar en skiss där det tydligt syns svarta lister, man meddelar också med köparen skriftligt när han nämner att han vill ha vitt fönster, att det finns synliga svarta lister.
Kund beställer och blir missnöjd, företaget har ryggen fri. Hur enkelt som helst!

• Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag lärt mig vad industrifönster är, en trend jag helt har missat! :) 9 av 10 bildgooglade är helt svarta, men de finns även helt vita industrifönster därute på internet.

50956276_2929355360411781_6308134723809968128_n.jpg

Jag håller med TS, det blir ett helt annat intryck med svarta lister.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nu har jag lärt mig vad industrifönster är, en trend jag helt har missat! :) 9 av 10 bildgooglade är helt svarta, men de finns även helt vita industrifönster därute på internet.

[bild]

Jag håller med TS, det blir ett helt annat intryck med svarta lister.
Den där ser ut att vara kittade, alltså ingen synlig gummilist

J
Förstår inte problemet från deras sida. De har visat en tydlig bild på hur det kommer att se ut, det ser inte ut så vid leverans. Oavsett vad det är som skiljer sig är det inte var kunden beställde. Spelar ingen roll vad som går eller inte, varan är inte samma som på bilden. Betala inte och be dem hämta sitt skräp

Skulle det kunna vara röda lister? Rosaprickig baksida (det är ju bara ena sidan som bilden visar)?

Personligen tycker jag att svart var fint, men det spelar som sagt noll roll eftersom det inte var vad bilden visade.

• Gilla
roserz
  • Laddar…
R roserz skrev:
Hej!

Jag beställde en vit industrivägg av ett företag för 4 veckor sedan. Igår, när den levererades hem till mig, såg jag att innerkanterna av glasen hade SVARTA gummilister. Det här var alltså inte något jag ville ha, då det svarta förändrar hela looken på industriväggen.

Jag hör av mig via mail till företaget o förklarar att dessa svarta lister var inte något jag ville ha, det framgick inte från deras sida att de skulle använda sig av svarta gummilister. Personen på företaget svarar med att glasskivorna är 4mm tjocka och att man måste använda gummilister som är svarta.

Jag blir så irriterad. Jag har betalat flera tusen kronor för något jag inte ens vill ha. Kunde man inte använt vita gummilister? Kan jag kräva tillbaka mina pengar? Hjälp!
Låter väldigt oengagerat från företaget. Hoppas att du även om du kanske kommit lite på kant med dem kan få dem att att ta till baka och göra om för det går och det finns självklart vita lister i plast som inte är exakt lika bra osv men vita och de är ju proffs. Och om de inte vill så häv köpet du har ju inte beställt en zebra. Om inget av ovan går så har ju många tid för projekt nu så, maskera noga och tag biltemas härdande vita övermålingsbara BODY spray den lägger tjockt 1mm och sedan 1-2 gång med vit spraylack. Bodden gör att den svarta liste inte böder igenom samt behåller sin funktion. Lycka till

• Gilla
roserz
  • Laddar…
B Bortkommen skrev:
Den där ser ut att vara kittade, alltså ingen synlig gummilist
Ingen mening att kitta inomhus. Svårt att se exakt på bilden men jag tror det är enkla lister, såsom en innedörr med speglar.

M
Har du inte föreskrivit att listerna ska vara vita så kan det vara så att felet kanske ligger hos dig. Att du föreskriver en vit kulör för aluminiumprofilen säger inget om resterande materialval. Svart är deras standardskulör och har varit den de kört på. Har haft liknande besvär när vi gjort dörrförteckningar på kontoret, och då har vårat försäkringsbolag fått gå in och ta smällen för felen.
Hoppas att det löser sig och lycka till!

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Har du inte föreskrivit att listerna ska vara vita så kan det vara så att felet kanske ligger hos dig. Att du föreskriver en vit kulör för aluminiumprofilen säger inget om resterande materialval. Svart är deras standardskulör och har varit den de kört på. Har haft liknande besvär när vi gjort dörrförteckningar på kontoret, och då har vårat försäkringsbolag fått gå in och ta smällen för felen.
Hoppas att det löser sig och lycka till!
Det är ju ett typiskt exempel på hur extremt tydlig man måste vara i kontakten med företag och hantverkare. Ts tog för givet att listerna skulle vara vita, företaget körde på de lister de alltid gör och tänkte inte vidare på det.
Jag har också hamnat i den situationen några gånger. Det är svårt när man som amatör och nybörjare på just det området ska försöka beställa nåt. Hur ska man kunna tänka på allt?

• Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
M
K Kirre2 skrev:
Det är ju ett typiskt exempel på hur extremt tydlig man måste vara i kontakten med företag och hantverkare. Ts tog för givet att listerna skulle vara vita, företaget körde på de lister de alltid gör och tänkte inte vidare på det.
Jag har också hamnat i den situationen några gånger. Det är svårt när man som amatör och nybörjare på just det området ska försöka beställa nåt. Hur ska man kunna tänka på allt?
Väldigt svårt, även för oss tjänstemän. Det bästa tipset som privatperson är att vara lyhörd och ställa frågor om precis allt. Att du skall förmedla EXAKT hur din produkt ska vara och vad som sedan krävs för att komma dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.