T
M Markarbetaren skrev:
Trappan börjar på 700kWh i förbrukning per månad, där man får 100kr/mån. Sedan är maxtaket på 2000kWh per månad där man får 2000kr/mån. Stödet gäller oavsätt om man har bundit eller rörligt elpris. Stödet gäller för Dec-21, Jan-22 och Feb-22. Lite märkligt kan jag tycka då ingen vet hur elpriset kommer utvecklas.
Ja, det var ju ett moderat förslag från början så inte konstigt att de fattigaste lämnas i sticket och att katastrofen till förslag blir sanslöst orättvist. Min räkning gick upp från 300 till 1000 kr. Varför ska inte jag som alla andra kompenseras? För jävligt rent ut sagt. Om inte förtroendet för det politiska systemet och dess utövare i Sverige redan nått botten så var det här förslaget spiken i kistan, åtminstone för min del.
Mängder med människor som blir utan kompensation, m a o. De som straffas hårdast är de som tagit mest ansvar för klimat och miljö och kanske vidtagit åtgärder för att få ner sina förbrukningar långt innan den poitikerskapade elkrisen, samt människor och familjer med dålig ekonomi och med låga förbrukningar.

Så vi andra då? Vi som förbrukar mindre, kanske gjort stora energiåtgärder för att förbruka mindre, kanske dålig ekonomi som gör att man hamnar utanför och inte får några pengar. Hur ska vi kompensera eliten för detta svek? Jag röstvägrar sedan decennier men det kanske är nåt för er andra övergivna att börja tänka på. Konsumera mindre, alt. mer omfattande konsumtionsbojkott är ett annat förslag. Mindre utgifter betyder mindre inkomstbehov, kanske gå ner i arbetstid och göra saker du tycker om istället? Byta nyköp mot mer konsumtion i den cirkulära, växande ekonomin? En del av sveket är massmedia som inte driver kritik i frågan, kanske säga upp abonnemang? Vad mer kan vi göra mot eliten som sviker folket och skapar allt större klyftor i samhället? Säkert mycket, förslag välkomnas.

• Gilla
F.D Ordförande i samfä. och 1 till
  • Laddar…
M
J jronnblom skrev:
Jag fattar nog inte det här.

Ser ut som om jag tjänar pengar på att utöka min förbrukning i sommarstugan. Jag bor i norr och har ett rörlig elpris strax under 1:-kr/kWh.

Ligger på en förbrukning på 500 - 1200 kWh för uppvärmning i garaget i månaden. Ligger jag kvar på säg 1000kWh så får jag bara 300:- från staten i månaden. Om jag slänger ut en kupevärmare (eller 3) så jag drar upp min förbrukning till 2000kWh i månaden så ser det ut som om jag skulle få elen gratis?

Förutsatt att elpriset här i norr ligger kvar under 1:-/kWh vilket jag tror det kommer att göra.

Vad har jag missat?

-J
Du betalar ju moms på elen. Sedan har du elöverföring också, i SE3 betalar jag 69öre för denna inkl. moms. Dom allra flesta gör nog en tankevurpa som tror att det blir en vinst av att öka förbrukningen. Visst blir kostnaden lägre per kWh upp till 2000kWh/mån men som elpriset sett ut senaste tiden så förlorar du mer än du sparar genom att förbruka mera, iaf. i södra delen av landet.

Jag betalade 195öre/kWh för min el i December. Det blir typ 312öre/kWh totalt med elöverföring och skatt. Svårt att se något incitament att öka min förbrukning då jag får tillbaka typ 100öre/kWh (vet inte exakt hur dom olika trappstegen ser ut) per 312öre i kostnad. Det blir ju lite som att äga en ny dyr bil med 100,000 i värdeminskning/år och köra tre varv extra runt kvarteret för att få ned milkostnaden då den är billig i drivmedel.

M
T tobiast skrev:
Vad mer kan vi göra mot eliten som sviker folket och skapar allt större klyftor i samhället? Säkert mycket, förslag välkomnas.
Det kanske har hänt att en av ungarna nyst vid frukosten och jag tagit en Vab-dag. Man läser dagligen hur det sölas bort miljarder på det ena dummare än det andra. Som den duktiga skattebetalare man är så har jag inte direkt dåligt samvete om jag ibland tar en Vab-dag som kanske ligger i gränslandet.

Ingen som såg uppdrag granskning igår? Gör inte det om ni vill bespara vården med några hjärtinfarkter!

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det kanske har hänt att en av ungarna nyst vid frukosten och jag tagit en Vab-dag. Man läser dagligen hur det sölas bort miljarder på det ena dummare än det andra. Som den duktiga skattebetalare man är så har jag inte direkt dåligt samvete om jag ibland tar en Vab-dag som kanske ligger i gränslandet.

Ingen som såg uppdrag granskning igår? Gör inte det om ni vill bespara vården med några hjärtinfarkter!
M Markarbetaren skrev:
Det kanske har hänt att en av ungarna nyst vid frukosten och jag tagit en Vab-dag. Man läser dagligen hur det sölas bort miljarder på
För att inte tala om alla föräldrardagar som ”brunnit inne”!

M Markarbetaren skrev:
Du betalar ju moms på elen. Sedan har du elöverföring också, i SE3 betalar jag 69öre för denna inkl. moms. Dom allra flesta gör nog en tankevurpa som tror att det blir en vinst av att öka förbrukningen. Visst blir kostnaden lägre per kWh upp till 2000kWh/mån men som elpriset sett ut senaste tiden så förlorar du mer än du sparar genom att förbruka mera, iaf. i södra delen av landet.

Jag betalade 195öre/kWh för min el i December. Det blir typ 312öre/kWh totalt med elöverföring och skatt. Svårt att se något incitament att öka min förbrukning då jag får tillbaka typ 100öre/kWh (vet inte exakt hur dom olika trappstegen ser ut) per 312öre i kostnad. Det blir ju lite som att äga en ny dyr bil med 100,000 i värdeminskning/år och köra tre varv extra runt kvarteret för att få ned milkostnaden då den är billig i drivmedel.

Du förutsätter att alla betalar 2:-/kWh. Priserna i norra sverige är betydligt lägre och dessutom är skatten lägre längst i norr. Har man ett bundet pris i SE1 är det nog ganska vanligt att totalkostnaden hamnar strax under kronan och således tjänar man på att öka sin förbrukning upp till 2000 kWh.
Sen är det ju många i södra Sverige som har timdebitering. Ökar man sin förbrukning genom att köpa el när den kostar 10 öre så går man med vinst.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
T
Som sagt, genomtänkt och rättvist. Som vanligt får man väl säga. Fy *** rentutsagt. Blir ni inte förbannade över orättvisor eller har ni blivit så vana att ni blivit apatiska?

Kan inte bara vara jag som unnar mig lite extra värme här hemma iom denna bidragstrappa.
Enligt min uträkning skulle januari landa på ca 1500 kwh för min del men jag "tjänar" alltså nästan 500 kr om jag lyckas pricka väldigt nära 2000 kwh då jag betalar ca 1 kr/kwh med alla avgifter, moms etc.

Är det så pass stort överskott på el i jan och feb att man uppmuntrar människor med fasta elavtal till att slösa med el för att dra ekonomisk fördel av det.
Trodde vi hade underskott på el denna period :rolleyes:

• Gilla
Qualan och 1 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Du förutsätter att alla betalar 2:-/kWh. Priserna i norra sverige är betydligt lägre och dessutom är skatten lägre längst i norr. Har man ett bundet pris i SE1 är det nog ganska vanligt att totalkostnaden hamnar strax under kronan och således tjänar man på att öka sin förbrukning upp till 2000 kWh.
Sen är det ju många i södra Sverige som har timdebitering. Ökar man sin förbrukning genom att köpa el när den kostar 10 öre så går man med vinst.
Ja det var därför jag reserverade mig för vart man bor i landet, i SE1/2 (norr) var snittpriset för December 67öre/kWh + pålagor, i SE3/4 runt 181 öre.

Frågan är hur geografiskt vi kan sammanfatta detta, Sthlm, Gbg, Malmö tillhör SE3/4 och där bor väl majoriteten av invånarna.

1% sa mitt elbolag till mig hade timavläsning hos dom, men det kanske är annorlunda på andra elleverantörer så det uppfattas som "vanligt". Min elmätare är under 10 år gammal och inte kompatibel för timavläsning. Men du kanske har mer fakta inom området eftersom du skriver att det är vanligt?

Magnus E K
1900 är den magiska siffran. Kanske får sikta på 1901 för att inte riskera att få en smäll av avrundningsfelsfen.

Edit: Notera att om du lägger all den extra förbrukningen till billiga timmar (som jag planerar att göra) så orsakas ingen skada i form av ökade utsläpp/nedsmutsning, snarare hjälper man till genom att jämna ut priset.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Och om alla ökar sin elförbrukning för att få större del av kompensationen, så blir ju elen ännu dyyyyrare. Teoretiskt sätt i alla fall

F F.D Ordförande i samfä. skrev:
Kan inte bara vara jag som unnar mig lite extra värme här hemma iom denna bidragstrappa.
Enligt min uträkning skulle januari landa på ca 1500 kwh för min del men jag "tjänar" alltså nästan 500 kr om jag lyckas pricka väldigt nära 2000 kwh då jag betalar ca 1 kr/kwh med alla avgifter, moms etc.

Är det så pass stort överskott på el i jan och feb att man uppmuntrar människor med fasta elavtal till att slösa med el för att dra ekonomisk fördel av det.
Trodde vi hade underskott på el denna period :rolleyes:
M Markarbetaren skrev:
Ja det var därför jag reserverade mig för vart man bor i landet, i SE1/2 (norr) var snittpriset för December 67öre
M Markarbetaren skrev:
Ja det var därför jag reserverade mig för vart man bor i landet, i SE1/2 (norr) var snittpriset för December 67öre/kWh + pålagor, i SE3/4 runt 181 öre.

Frågan är hur geografiskt vi kan sammanfatta detta, Sthlm, Gbg, Malmö tillhör SE3/4 och där bor väl majoriteten av invånarna.

1% sa mitt elbolag till mig hade timavläsning hos dom, men det kanske är annorlunda på andra elleverantörer så det uppfattas som "vanligt". Min elmätare är under 10 år gammal och inte kompatibel för timavläsning. Men du kanske har mer fakta inom området eftersom du skriver att det är vanligt?
/kWh + pålagor, i SE3/4 runt 181 öre.

E Etrompa skrev:
Fundamentalt fel oavsett att basera en ersättning på förbrukning. Det är de reella kostnaderna som är relevanta och intressanta i sammanhanget. Så fel det kan bli. Men förslaget har åtminstone istället för urbota dumt, ogenomtänkt och dåligt, gått till dumt, ogenomtänkt och dåligt.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Jag hävdar att regeringens presentation av stödet är missvisande, på gränsen till lögn. I pressmeddelandet står det såhär: "Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad." (https://www.regeringen.se/pressmedd...iljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/). Notera att det står hushåll och inte kund.

Jag har två elabonnemang, ett hemma och ett i sommarstugan. Så har det nog många. Det gör inte att jag har två hushåll. Det är ett hushåll som konsumerar el på två olika platser. Stödet är dock utformat som att det är abonnemanget som ligger till grund för beräkningen. Ett hushåll kan ju dock ha flera abonnemang.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M
Från Ellevios hemsida:

Elförbrukningsintervall med motsvarande stödsummor i kronor för december–februari från Ellevio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eriksgatan
Henningelvis Henningelvis skrev:
"Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad." (Notera att det står hushåll och inte kund.
Jag har två elabonnemang, ett hemma och ett i sommarstugan. Så har det nog många. Det gör inte att jag har två hushåll. Det är ett hushåll som konsumerar el på två olika platser. Stödet är dock utformat som att det är abonnemanget som ligger till grund för beräkningen. Ett hushåll kan ju dock ha flera abonnemang.
Hmm, kverulerar inte, men enligt samma resonemang borde jag få lägga till de kWh jag laddar elbilen med när jag cruisar runt i Sverige. Det blir heller inte gratis el ifall jag laddar hemma, utan tvärtom. Precis som att när du sover i sommarstugan, blir inte elen gratis i villan.
Sova i sommarstuga eller elbil, blir alltså samma sak. Alltså elförbrukning som hör till hushållet när jag laddar borta. Har laddabonnemang även för elbilen. Ett helt gäng abonnemang t o m.

M
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Hmm, kverulerar inte, men enligt samma resonemang borde jag få lägga till de kWh jag laddar elbilen med när jag cruisar runt i Sverige. Det blir heller inte gratis el ifall jag laddar hemma, utan tvärtom. Precis som att när du sover i sommarstugan, blir inte elen gratis i villan.
Sova i sommarstuga eller elbil, blir alltså samma sak. Alltså elförbrukning som hör till hushållet när jag laddar borta. Har laddabonnemang även för elbilen. Ett helt gäng abonnemang t o m.
Bra tips där! Jag har ju suttit i värmen i fikarummet på jobbet, laddat min telefon där. Jag har ju även varit på Ica och köpt frysvaror som blivit prishöjda pga. dyrare el för handlaren. Finns många russin här som man kan plocka!

Magnus E K
Jag gissar att regeringen antar att det är ovanligt att en sommarstuga har över 700 kWh i månadsförbrukning. Har själv ingen alls, men kör man underhållsvärme på 8-12 grader med LLVP ska det väl mycket till för att komma över den siffran?

• Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.